Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door doranto
Kaela schreef: vr 10 jul 2020, 09:15 Maar in de zorg dragen ze nu geen mondkapjes hoor. Ik heb vier dagen in het ziekenhuis gelegen. Niemand hield 1,5 meter afstand en op de huisarts bij het eerste onderzoek en de chirurg na droeg niemand mondkapjes. Ik had vier a vijf verschillende verpleegkundige per dag, de koffiejuffrouw, de vuile vaat ophaler, de schoonmakers. Echt niemand had een mondkapje of hield afstand. De koffiejuffrouw boog gewoon over mijn meneer heen om mijn eten en drinken op mijn tafeltje te zetten enz.

Dus het is niet alsof nu de voorraad op peil is, het zorgpersoneel opeens hele dagen met mondkapjes loopt ofzo. Of dat bezoek ze op moet (die moesten bij de ingang twee vragen beantwoorden over koorts en verkoudsheidskachten, meer niet).
Ik lees dit met verbazing! En dan krijgen burgers een boete als ze zich niet aan de regels houden.... Hoezo krom :-X
Door Siberienne
Lizzy schreef: vr 10 jul 2020, 08:31 Als je mensen kunt leren hoe ze de belastingpapieren in moet vullen, kun je ze ook wel leren een mondkapje om te doen hoor.
Ik heb best veel ervaring met de praktijk in de ziekenhuizen en als ik zie hoe vaak daar nog vergissingen worden gemaakt dan waag ik dat echt te betwijfelen. Het is niet zo makkelijk in de dagelijkse praktijk om het altijd goed te doen.
Door Siberienne
Chouka schreef: do 09 jul 2020, 22:03 De doelgroep waarmee ik werk horen bij de risicopersonen en mag ik absoluut niet besmetten. Daarom neem ik overal voorzorgen.
Ik gebruik chirurgische mondmaskers. Overal heb ik een doos. Ook in de auto.
Kan jij me uitleggen wat er niet hygiënisch is als je elke keer een nieuw zakje gebruikt.

@ alle personen met kritiek: soms moet je niet oordelen op basis van enkele zinnen. En zeker niet op basis van veronderstellingen.
In NL wordt het gebruik van medische maskers buiten de zorg nog altijd ontmoedigd. Vanuit het oogpunt van mogelijke tekorten. Vandaar dat ik er niet vanuit ging dat je in de prive situatie een professioneel masker gebruikte.

Als je een masker gebruikt wordt dat vochtig, door je eigen adem. En dat doe je in een zakje. Waardoor het gaat "broeien": ik durf er niet vanuit te gaan dat in een zakje, (dat je misschien in een tas doet?) dat filter niet gaat doorslaan. En dan haal je het er weer uit en zet het weer op? Of gooi je het dan weg? Een chirurgisch masker vouw je uit voor gebruik als je het opzet. Ik zie niet goed hoe je met die vorm het in een zak kan doen zonder dat je het risico loopt op kreuken, vouwen, beschadiging van het filter en hoe je het weer op kan zetten zonder het risico te lopen weer aan de buitenkant het aan te raken. Een vergissing is snel gemaakt.

Wij hergebruiken chirurgische niet. Nooit. Gebruik en weg. Juist omdat dit zo lastig is. Alleen de FFP1 en FFP2 werden hergebruikt maar dan op een manier dat ze op een bepaalde manier in een bakje werden gelegd zodat ze weer opgezet konden worden zonder de voorkant aan te raken.

En uiteraard ben ik blij met hoe serieus je dit alles neemt!
Door Siberienne
Laika schreef: vr 10 jul 2020, 07:10 Het siert je dat je op deze manier rekening houdt met de kwetsbaarheid van anderen.
Als iedereen vanaf het begin mondkapjes had gedragen had dat waarschijnlijk een hoop slachtoffers gescheeld.
Als er voldoende waren geweest had dat ook gescheeld. Dit schiet echt even in het verkeerde keelgat als ik aan de piek denk en hoeveel stress het was om überhaupt aan die dingen te komen....Het drama in de verpleeghuizen kun je er niet op schuiven dat mensen geen mondkapjes op wilden zetten hoor. ((((schiet even verkeerd dit, ik merk dat het achteraf oordelen erg makkelijk geworden is terwijl een beetje vergeten wordt hoe het was in die tijd. En ik zeg echt niet dat er geen dingen mis zijn gegaan of beter hadden gekund. Maar ik blijf opkomen voor de mensen die in die tijd in de zorg hun stinkende best deden onder moeilijke omstandigheden)))
Door Siberienne
Doranto schreef: vr 10 jul 2020, 09:21 Ik lees dit met verbazing! En dan krijgen burgers een boete als ze zich niet aan de regels houden.... Hoezo krom :-X
Er wordt verschillende mee om gegaan op verschillende afdelingen. Dit zijn wel bewuste keuzes en afwegingen. Als nu bij alle contacten in de zorg een masker gedragen zou moeten worden bij elk contact binnen de 1,5 mtr loopt bijna iedereen continu met een kapje op. Dat geeft meer problemen in de zin van dreigende tekorten, enorme bergen afval en onprettig gevoel bij patiënten dan dat het OP DIT MOMENT risico's oplevert. Plus dat het ook nogal ingrijpende arbo gevolgen heeft. Maskers zijn warm, benauwd, en leiden soms zelfs tot druk-wonden. Benauwde en oververhitte mensen houden hun werk minder goed vol en leveren minder goed werk.
Wij zien nu gewoon nul besmettingen in het ziekenhuis. Ook daar zitten we bovenop.
Het is een beetje de keuze tussen brandhaarden vroeg opsporen en tijdig blussen versus het ziekenhuis onder water zetten.

Neemt niet weg dat er wel weer wat meer aandacht mag komen voor de 1,5 mtr op momenten dat het wel kan. Ik zie ook dat het soms weer wat strakker mag. Het is gewoon moeilijk altijd vol te houden. Ik merk bij mezelf ook wel een zekere vermoeidheid (en laten we eerlijk zijn, iedereen zit toch een beetje in de rebound van de corona crisis. We zijn allemaal moe.... )
Door Fenixjuh
Kaela schreef: Maar in de zorg dragen ze nu geen mondkapjes hoor. Ik heb vier dagen in het ziekenhuis gelegen. Niemand hield 1,5 meter afstand en op de huisarts bij het eerste onderzoek en de chirurg na droeg niemand mondkapjes. Ik had vier a vijf verschillende verpleegkundige per dag, de koffiejuffrouw, de vuile vaat ophaler, de schoonmakers. Echt niemand had een mondkapje of hield afstand. De koffiejuffrouw boog gewoon over mijn meneer heen om mijn eten en drinken op mijn tafeltje te zetten enz.

Dus het is niet alsof nu de voorraad op peil is, het zorgpersoneel opeens hele dagen met mondkapjes loopt ofzo. Of dat bezoek ze op moet (die moesten bij de ingang twee vragen beantwoorden over koorts en verkoudsheidskachten, meer niet).
Dat heb ik dus met de controle aan de deur... Als ik ergens kom, vraagt niemand mij iets.

Ik vraag echt bij 92% van de mensen naar klachten. Ik pik ze er ook uit, maar mensen zijn echt geïrriteerd dat ik zulke vragen stel, en dan ook nog het lef heb dat ik advies geef om eerst de GGD te bellen voordat ik een afspraak plan.... ::)
Maar het spreekuur staat nog steeds vol met niet-verklaarbare dingen, dus we worden regelmatig (voor ons gevoel) met de gevolgen geconfronteerd.... En misschien hebben mensen nu ook wel gekke dingen, maar tot het tegendeel bewezen is, gaan we uit van post-covid-19.... ::)

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Door Chouka
Siberienne schreef: vr 10 jul 2020, 10:17 In NL wordt het gebruik van medische maskers buiten de zorg nog altijd ontmoedigd. Vanuit het oogpunt van mogelijke tekorten. Vandaar dat ik er niet vanuit ging dat je in de prive situatie een professioneel masker gebruikte.

Als je een masker gebruikt wordt dat vochtig, door je eigen adem. En dat doe je in een zakje. Waardoor het gaat "broeien": ik durf er niet vanuit te gaan dat in een zakje, (dat je misschien in een tas doet?) dat filter niet gaat doorslaan. En dan haal je het er weer uit en zet het weer op? Of gooi je het dan weg? Een chirurgisch masker vouw je uit voor gebruik als je het opzet. Ik zie niet goed hoe je met die vorm het in een zak kan doen zonder dat je het risico loopt op kreuken, vouwen, beschadiging van het filter en hoe je het weer op kan zetten zonder het risico te lopen weer aan de buitenkant het aan te raken. Een vergissing is snel gemaakt.

Wij hergebruiken chirurgische niet. Nooit. Gebruik en weg. Juist omdat dit zo lastig is. Alleen de FFP1 en FFP2 werden hergebruikt maar dan op een manier dat ze op een bepaalde manier in een bakje werden gelegd zodat ze weer opgezet konden worden zonder de voorkant aan te raken.

En uiteraard ben ik blij met hoe serieus je dit alles neemt!
Hier in België wordt vanaf zaterdag het gebruik van een mondmasker verplicht in winkels en heel wat andere binnenplaatsen.

Ik heb dat als professioneel eerst goed overdacht. Een bakje kan je afwassen, maar ik vond er geen in een goede maat die dan ook nog in mijn handtas past.
Dat mondmasker heb ik nog maar een beperkt aantal minuten op gehad. En het zit alleen de tijd om te eten in het zakje en zonder kreukelen. En ligt op de tafel. Ik ga met dat mondmasker terug naar buiten. Het wordt volgens de regels van de kunst gehanteerd, compleet met handontsmetting.

Ik wil mijn mensen ECHT NIET besmetten.

Ik kom ook nergens waar veel volk kan zijn of waar afstand houden niet mogelijk is.
Door Chouka
Laika schreef: vr 10 jul 2020, 07:10 Het siert je dat je op deze manier rekening houdt met de kwetsbaarheid van anderen.
Als iedereen vanaf het begin mondkapjes had gedragen had dat waarschijnlijk een hoop slachtoffers gescheeld.
Dankjewel Laika.
Ja, zo denk ik er ook over.
En ik was blij dat ik dat vanaf het begin heb kunnen bestellen.
Door Laika
Siberienne schreef: vr 10 jul 2020, 10:20 Als er voldoende waren geweest had dat ook gescheeld. Dit schiet echt even in het verkeerde keelgat als ik aan de piek denk en hoeveel stress het was om überhaupt aan die dingen te komen....Het drama in de verpleeghuizen kun je er niet op schuiven dat mensen geen mondkapjes op wilden zetten hoor. ((((schiet even verkeerd dit, ik merk dat het achteraf oordelen erg makkelijk geworden is terwijl een beetje vergeten wordt hoe het was in die tijd. En ik zeg echt niet dat er geen dingen mis zijn gegaan of beter hadden gekund. Maar ik blijf opkomen voor de mensen die in die tijd in de zorg hun stinkende best deden onder moeilijke omstandigheden)))
ho,ho, ik beweer toch niet dat het onwil was dat er geen kapjes gedragen werden! Ik vind het een grove fout dat er geen kapjes op voorraad waren. Hoe moeilijk is het om een pakhuis vol te zetten met mondkapjes voor het geval dat.. en dat er een virusuitbraak zou komen was al heel lang geleden voorspeld. Nee nu moest achteraf het kalf uit de put getrokken worden. Soms dood, soms levend. Dan had er toch beter een hekje om die put heen kunnen staan.

Ik snap dat een mondkapje geen 100% bescherming biedt voor jezelf maar voor een ander kan dat wel het verschil maken. Als niemand een ander besmet dan kom je ook een heel eind lijkt mij.
Door doranto
Siberienne schreef: vr 10 jul 2020, 10:27 Er wordt verschillende mee om gegaan op verschillende afdelingen. Dit zijn wel bewuste keuzes en afwegingen. Als nu bij alle contacten in de zorg een masker gedragen zou moeten worden bij elk contact binnen de 1,5 mtr loopt bijna iedereen continu met een kapje op. Dat geeft meer problemen in de zin van dreigende tekorten, enorme bergen afval en onprettig gevoel bij patiënten dan dat het OP DIT MOMENT risico's oplevert. Plus dat het ook nogal ingrijpende arbo gevolgen heeft. Maskers zijn warm, benauwd, en leiden soms zelfs tot druk-wonden. Benauwde en oververhitte mensen houden hun werk minder goed vol en leveren minder goed werk.
Wij zien nu gewoon nul besmettingen in het ziekenhuis. Ook daar zitten we bovenop.
Het is een beetje de keuze tussen brandhaarden vroeg opsporen en tijdig blussen versus het ziekenhuis onder water zetten.

Neemt niet weg dat er wel weer wat meer aandacht mag komen voor de 1,5 mtr op momenten dat het wel kan. Ik zie ook dat het soms weer wat strakker mag. Het is gewoon moeilijk altijd vol te houden. Ik merk bij mezelf ook wel een zekere vermoeidheid (en laten we eerlijk zijn, iedereen zit toch een beetje in de rebound van de corona crisis. We zijn allemaal moe.... )
Dankjewel (weer) voor je uitleg!
Door Kaela
Doranto schreef: vr 10 jul 2020, 09:21 Ik lees dit met verbazing! En dan krijgen burgers een boete als ze zich niet aan de regels houden.... Hoezo krom :-X
Enerzijds wel, anderzijds ga ik wel mee met de uitleg van Sieberienne. Het is niet te doen. Zo simpel is het.

Het is bloedheet in zo'n afdeling, een mondkapje op zou echt niet te doen zijn. Ze moeten de hele tijd aan je zitten, want ze nemen continu je temperatuur en bloeddruk op, checken de wonden, helpen je omkleden. En ach, je ligt ruim 1,5 meter van je mede patiënten af, maar echt hoor, als een daarvan het heeft, dan heb je het gewoon allemaal. Want je ligt gewoon 24/7 bij elkaar in de buurt.

Los daarvan, in een ziekenhuis kom je natuurlijk veel meer tegen dan alleen corona. Het wemelt daar van de zieke mensen, met aandoeningen die besmettelijk kunnen zijn. Corona is niet het eerste en ook niet het laatste wat besmettelijk is. Elke keer wordt gezocht naar de balans tussen wat werkbaar/leefbaar is en het risico. Ik heb me niet onveilig gevoeld. Het aantal besmettingen is momenteel in NL heel laag en in Friesland nog lager. Uiteindelijk is het ook heel simpel he, als je het niet hebt, ben je ook op geen enkele wijze besmettelijk (en dan bedoel ik dat je het gewoon echt niet hebt, niet dat je het nog niet weet maar al wel besmettelijk bent).
Door sam28
Ik lees her en der dat zwaar werk en een mondkapje echt niet te doen zou zijn of dat het te warm is voor mensen.
Maar op de IC was het ook heet, stond ik in vol ornaat met een FFP2 masker en spatbril (vaak te zware) mensen op hun buik te draaien. Dat was heel zwaar werk en ik ben niet blauw aangelopen van het zuurstofgebrek. Ja het was heet, ja ik was uitgedroogd en ja het was benauwd. Maar het was wel te doen, ook op die ene kamer waar de airco een week stuk was en de zon in scheen.
Door pluk
sam28 schreef: vr 10 jul 2020, 17:59 Ik lees her en der dat zwaar werk en een mondkapje echt niet te doen zou zijn of dat het te warm is voor mensen.
Maar op de IC was het ook heet, stond ik in vol ornaat met een FFP2 masker en spatbril (vaak te zware) mensen op hun buik te draaien. Dat was heel zwaar werk en ik ben niet blauw aangelopen van het zuurstofgebrek. Ja het was heet, ja ik was uitgedroogd en ja het was benauwd. Maar het was wel te doen, ook op die ene kamer waar de airco een week stuk was en de zon in scheen.
:notworthy:
Diep respect voor jou en al die anderen die daar stonden.

*ik mis een mic drop smiley...
Door Kaela
sam28 schreef: vr 10 jul 2020, 17:59 Ik lees her en der dat zwaar werk en een mondkapje echt niet te doen zou zijn of dat het te warm is voor mensen.
Maar dat kun en wil je toch alleen van mensen verlangen als het echt nodig is? Als het risico dat veroorloofd. En als Siberienne nu zegt dat het aantal besmettingen in ziekenhuizen zelf nu nul is, is het dan reëel om aan personeel dagelijks zo’n ongemak te vragen? Want uitgedroogd raken tijdens het werk is best heftig. Dat is echt niet gezond en mag je naar mijn mening ook nog van een medewerker verwachten als het niet een hele goede reden heeft.
Door dinky89
Ik denk dat je altijd een balans moet zien te vinden tussen risico op besmetting en het ongemak. Op een gewone ziekenhuisafdeling lijkt mij dat niet anders dan een contactberoep als kapper.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door