Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door pearlsofpassion
kiara schreef: di 28 mei 2024, 08:08 Kan iemand mij advies geven over waterdichte hoge wandelschoenen en die ik dus ook gebruik bij het trainen?
Ik heb nog maar zijn kapot en krijg dus natte voeten. Ooit bij de ANWB gekocht.
Maar echt waterdicht zijn ze nooit geweest.
Ik loop dus altijd in het bos en met trainen op vaak nat gras.

Ik heb zeer slechte rug en zwakke enkels vandaar dat ik hoge wil en geen laarzen.( kan ik niet op lopen)

Iemand op de club zei : insprayen met bv sileconen spray , maar vraag mij af of dat wel zo goed is voor de schoen zelf.

Ik zit al te kijken bij de ANWB en bij Welkoop maar kom niet veel verder .

Zal foto erbij doen als voorbeeld wat ik zoek
Zoek je barefoot schoenen?
Want dit zijn geen barefoots die je toont he.

Je zegt zwakke enkels te hebben, daar kan barefoot lopen bij helpen maar dan moet je dat wel opbouwen. Loop je op andere momenten al barefoot?

BeLenka rangers zijn waterdicht. Freet mundee zouden dat ook zijn. Xero shoes zouden ook waterdicht zijn, maar geen barefoots, wegens stevige zolen.
Door pike
Wat waterdichtheid en slijtvastheid betreft heb ik met geen enkele barefootschoen positieve ervaringen. Ik loop nu op hoge Meindls, een breder model, en die zijn nu 1,5 jaar oud en laten nog geen druppel water door. Nog nooit iets aan onderhoud gedaan. Denk dat na de zomer de zolen wel versleten zullen zijn. De afgelopen maanden, toen de bospaden ook hier uiteindelijk blank gingen staan, heb ik op muckboots (Arctic Sport) gelopen omdat die hoger zijn. Anne bracht mij op dat idee, en ik kan er prima mee aan de wandel. Barefoot zijn ze natuurlijk geen van beide. Maar zolang ze aan de voorkant maar breed genoeg zijn en er geen hoge hak onderzit (heb nooit schoenen met hakken gehad) is dat voor mij afdoende. Barefoot heb ik alleen nog maar stadse schoentjes, voor outdoor vind ik ze gewoon niet geschikt.
Door kiara
frodo quin schreef: di 28 mei 2024, 08:48 Gaat niet om barefootschoenen specifiek, maar mijn ervaring is dat niets waterdicht blijft als je ze even in gebruik hebt. Ik zit vaak tot mijn enkels in de modder en dat trekt blijkbaar geen enkele schoen. Zelfs mijn rubber laarzen die ik enkel in de tuin gebruik waren binnen het jaar lek.

Sommige hikers en trailrunners gaan daarom bewust niet voor waterdichte schoenen. Ze worden wel minder snel nat van binnen, maar drogen veel trager. Ik heb zelf zoveel mogelijk paar tegelijk in gebruik zodat ze kunnen drogen tussenin.
Jeetje zelfs rubberen laarzen lek dat heb ik niet .

Vind moeilijk om en goed zittende schoenen te vinden en ook nog droog blijven dan
Denk toch in sprayen elke keer
Door frodo quin
kiara schreef: di 28 mei 2024, 11:10 Jeetje zelfs rubberen laarzen lek dat heb ik niet .

Vind moeilijk om en goed zittende schoenen te vinden en ook nog droog blijven dan
Denk toch in sprayen elke keer
Ook dat helpt bij mij niet, maar mijn schoenen worden wel intensief gebruikt en alhoewel ik hoog woon zou je denken dat het hier een moeras is.
Door kiara
doranto schreef: di 28 mei 2024, 11:56 Sprayen heb ik ook ooit geprobeerd. Mijn schoenen waren daarna júist niet meer waterdicht.
Ik smeer ze nu goed in met een mengsel van half om half lanoline en bijenwas. Bij mijn schoenen werkt dat goed.
Hier had ik het besteld en in een steelpannetje verwarmd en gemengd.
https://www.jojoli.nl/grondstoffen/wassen-en-overige/
O dat is misschien wel een idee
En hoevaak dan?
Ik heb ze nl elke dag aan
Door doranto
Wanneer je denkt dat het weer nodig is. Als het nog vet aanvoelt hoeft het niet. Ik doe het hooguit eens in de paar weken denk ik.
Door kiara
doranto schreef: di 28 mei 2024, 14:06 Wanneer je denkt dat het weer nodig is. Als het nog vet aanvoelt hoeft het niet. Ik doe het hooguit eens in de paar weken denk ik.
En kan dat bv ook op suède ( vaak is dat bovenkant
Door doranto
Ik vet alles in. Ook suède. Het krijgt dan meer het uiterlijk van glad leer, maar dat maakt mij niks uit.
Om nog even op jouw vraag terug te komen hoe vaak ik het invet. Als het goed is blijven de waterdruppels er bovenop liggen. Als dat niet meer zo is, zou je het opnieuw kunnen doen.
Door kiara
doranto schreef: di 28 mei 2024, 16:49 Ik vet alles in. Ook suède. Het krijgt dan meer het uiterlijk van glad leer, maar dat maakt mij niks uit.
Om nog even op jouw vraag terug te komen hoe vaak ik het invet. Als het goed is blijven de waterdruppels er bovenop liggen. Als dat niet meer zo is, zou je het opnieuw kunnen doen.
Oké dankjewel ga het zeker proberen
Maar eerst nieuwe schoenen uitzoeken
Door frodo quin
doranto schreef: di 28 mei 2024, 16:49 Ik vet alles in. Ook suède. Het krijgt dan meer het uiterlijk van glad leer, maar dat maakt mij niks uit.
Heb je het ook al geprobeerd met goretex ed?
Door frodo quin
kiara schreef: di 28 mei 2024, 22:31 O en dat is een spray ?
Neen dat is het materiaal. Dat is een laagje, een membraan, dat geen water hoort binnen te laten, maar wel ventileert. Normaal zit dat tussrn de binnenste en buitenste laag in.

Om schoenen waterafstotend (niet gelijk aan waterdicht) te maken zit er op de buitenkant nog iets opgesprayed. Normaal DWR bij echte outdoor kleding en schoenen. Dat zorgt dus dat druppels eraf lopen. Dat is niet bestand tegen echte nattigheid. Daarvoor heb je dus een goed membraan nodig.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door