Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Angelique
Lizzy schreef: vr 06 mar 2020, 10:57 Oh OK. Verkeerd gelezen, sorry!

Maar verder neem ik toch aan dat werkgevers liever hebben dat jij je ziek meldt als dat je gewoon komt werken en nog ff 20 man aansteekt?!

Ik voorzie hetzelfde hoor Angelique, met de terugkeer uit Italië..... :-\
Ik ben bang dat dat per werkgever verschilt. En wat Eelke ook al zegt...als er van hogerhand geroepen wordt dat er nog niks loos is als je geen koorts hebt of wanneer je niet uit besmet gebied komt, dan zal er al snel van je verwacht worden dat je gewoon komt. En ijverig volkje wat we in de basis zijn, bikkelt zelf ook graag gewoon door.
Door Angelique
Doranto schreef: vr 06 mar 2020, 09:14 Ik denk dat de hele aanpak van de uitbraak er vooral op gericht is de economische schade te beperken. Dat is volgens mij prioriteit nr. 1.
Dat mag je niet zeggen, want dan ben je een complotdenker. :biggrin2:
Door kiara
koekje schreef: vr 06 mar 2020, 12:32 Ik heb gisteren pcm gehamsterd. Niet gelijk het hele schap bij de dichtstbijzijnde kruidvat leeggehaald, maar vandaag een andere kruidvat weer. Ik ga ook wpapier groter inslaan, want dat doen ze in Australie ook en ik hou er niet van om zonder te zitten. Vanmiddag ook weer een rondje supermarkt voor houdbaar voedsel, zoals zakken pasta en tomatenblokjes, groente uit pot die we lusten, etc.
Ik wil deze week ook nog een bestelling zeep etc de deur uit doen.
Toch wel ik twijfel om het te doen
Door Angelique
kiara schreef: vr 06 mar 2020, 13:27 Toch wel ik twijfel om het te doen

Ja waarom niet. In het gunstigste geval hoef je dan even die spullen niet mee te nemen. Gewoon een voorraadje aanleggen voor als je ziek wordt dat je de 1ste week iig niemand in je buurt hoeft te krijgen om je van voer te voorzien.
Als je regelmatig paracetamol gebruikt zou ik daar ook wat doosjes extra van meenemen.
Door Siberienne
Doranto schreef: vr 06 mar 2020, 09:14 Ik denk dat de hele aanpak van de uitbraak er vooral op gericht is de economische schade te beperken. Dat is volgens mij prioriteit nr. 1.
dit snap ik niet helemaal. Als je de economische schade wil beperken dan zou je beter los kunnen laten want dan kun je gewoon blijven handelen met China.

Daarbij vind ik het persoonlijk niet erg aardig naar de mensen in de infectieziekten bestrijding (waarvan ik er zelf ook een ben ;) ) zoals ook de Chinese artsen die de boel aangezwengelde hebben om eea naar buiten te krijgen. En die de zorg voor hun patiënten met de dood hebben moeten bekopen.

Maar misschien begrijp ik je verkeerd?
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: vr 06 mar 2020, 06:59 Ik begrijp dat het idd zuinig omspringen is met de reagentia (want de producent kan niet volgen) en lab personeel.
Want het blijkt een PCR test en dat vergt toch wat meer manueel werk dan gewoon een bloedstaal op een toestel zetten.
Meer kans op fouten trouwens ook, maar dat terzijde.
Ik stel mij ook vragen of niet beter wat meer mensen getest zouden worden, maar ik heb zelf geen kijk op de voorraden van de reagentia, dus kan ik daar ook geen goed oordeel over vellen. Laat de mensen die het wel weten dat dan maar doen.
Wat niet wil zeggen dat er aan het hele protocol en vooral de dataverzameling en opvolging van risico-mensen (die vb net buiten het protocol vallen om getest te worden) niets verbetert kan worden.

En ik vind het ronduit schandalig dat Corona nu misbruikt wordt voor een volledig andere campagne.
Ik ben voor een betere behandeling van dieren in het algemeen. Maar deze argumentatie slaat nergens op.
Zelfs als ze zou kloppen en het virus van dieren komt, promoot ze meer het algemeen bestrijden van alle dieren (ook huisdieren en wilde) dan enkel de bio-industrie. En iets zegt me dat dat niet is wat de partij voor de dieren zou moeten willen.

Staat het eigenlijk al vast dat dit virus van dieren komt? Of kan het ook van menselijke verkoudheidsvirussen ontstaan zijn?
Op zich vallen die handelingen nog wel mee en de kans op foute uitslagen ook wel.
Zo is er een snelle test die slechts enkele minuten werk heeft voor een analist en dan doet de machine de rest. Dit soort systemen hebben alleen maar een beperkte capaciteit, de systemen waar bulk op weg gedraaid kan worden vergen iets meer handelingen maar zijn nog steeds heel efficiënt en vragen weinig handwerk en weinig kans op fouten. Dit soort machines verwerken bv 300 samples in ongeveer 8 uur https://www.molecular.abbott/int/en/pro ... instrument

Reagentia zijn een groter probleem. Die zijn maar kort houdbaar en duur, dus labs hebben daar geen hele grote voorraden van. Als dan ineens iedereen in Europa / de wereld extra gaat bestellen ontstaat er een bottleneck en leveringsproblemen
Door doranto
Siberienne schreef: vr 06 mar 2020, 14:52 dit snap ik niet helemaal. Als je de economische schade wil beperken dan zou je beter los kunnen laten want dan kun je gewoon blijven handelen met China.

Daarbij vind ik het persoonlijk niet erg aardig naar de mensen in de infectieziekten bestrijding (waarvan ik er zelf ook een ben ;) ) zoals ook de Chinese artsen die de boel aangezwengelde hebben om eea naar buiten te krijgen. En die de zorg voor hun patiënten met de dood hebben moeten bekopen.

Maar misschien begrijp ik je verkeerd?
Ik bedoel puur deze regering. Zeker niet de mensen in de gezondheidszorg.
Door Siberienne
@Lizzy vanuit microbiologisch oogpunt zijn COVID19, Q koorts en Aujeszky volkomen verschillende problemen waarbij andere risicofactoren een rol spelen.

Da’s alleen een lange uitleg en ik heb geen computer bij de hand dus als je het wil kom ik daar na volgende week nog wel een keer op terug.

Maar als we het over infectieuze bedreigingen hebben;
SARS afkwam uit China, Mexicaanse griep begon in Mexico, MERS Corona virus uit midden oosten (dromedarissen). Zika dook op in Zuid Amerika, West Nike epidemie grote gevolgen in de VS. We hadden in NL de mazzel dat influenza H7N7 niet doorzette en de influenza H1N5 in China in Azië bleef hangen heeft ook te maken met de slechte mens-mens transmissie. Ebola is een Afrikaans problemen maar ook hier; het verspreid zich niet zo goed.
Een van de werelds grootste problemen in multiresistente tuberculose: een meer sluipende epidemie en daar speelt m’n toegang tot goed gezondheidszorg een rol (sociale ongelijkheid). En de ergste multi resistente bacteriën van het afgelopen decennium ontstonden in India en konden zich daar goed verspreiden door slechte hygiëne.
Dus ja, ik vind de analyse van PVD kort door de bocht en jouw opmerking dat het hele systeem scheef is meer terecht. Of het toeval is dat dit in China is ontstaan? Ja en nee. Het is een groot land met veel mensen en veel mens-dier contacten. Maar het had ook in Indonesië kunnen gebeuren. Of in Afrika. Of in NL. Soms is het ook een kwestie van ‘shit happens’.
Door Lizzy
Siberienne schreef: vr 06 mar 2020, 15:12 @Lizzy vanuit microbiologisch oogpunt zijn COVID19, Q koorts en Aujeszky volkomen verschillende problemen waarbij andere risicofactoren een rol spelen.

Da’s alleen een lange uitleg en ik heb geen computer bij de hand dus als je het wil kom ik daar na volgende week nog wel een keer op terug.
Doe geen moeite hoor, ik weet dat, maar dat doet er voor het verhaal voor mij niet toe.
Maar als we het over infectieuze bedreigingen hebben;
SARS afkwam uit China, Mexicaanse griep begon in Mexico, MERS Corona virus uit midden oosten (dromedarissen). Zika dook op in Zuid Amerika, West Nike epidemie grote gevolgen in de VS. We hadden in NL de mazzel dat influenza H7N7 niet doorzette en de influenza H1N5 in China in Azië bleef hangen heeft ook te maken met de slechte mens-mens transmissie. Ebola is een Afrikaans problemen maar ook hier; het verspreid zich niet zo goed.
Een van de werelds grootste problemen in multiresistente tuberculose: een meer sluipende epidemie en daar speelt m’n toegang tot goed gezondheidszorg een rol (sociale ongelijkheid). En de ergste multi resistente bacteriën van het afgelopen decennium ontstonden in India en konden zich daar goed verspreiden door slechte hygiëne.
Dus ja, ik vind de analyse van PVD kort door de bocht en jouw opmerking dat het hele systeem scheef is meer terecht. Of het toeval is dat dit in China is ontstaan? Ja en nee. Het is een groot land met veel mensen en veel mens-dier contacten. Maar het had ook in Indonesië kunnen gebeuren. Of in Afrika. Of in NL. Soms is het ook een kwestie van ‘shit happens’.
Ja, dat is ook zo, het kan ook hier ontstaan. En ik wil ook niet zeggen dat alle virus uitbraken ontstaan door onze uiterst beroerde omgang met dieren. Maar voor mij speelt het wel een rol en vind ik Corona een prima aanleiding om met elkaar eens te gaan praten waar we in Godsnaam met z'n alle mee bezig zijn. Dat hoeft zich wat mij betreft niet te beperken tot Chinezen die honden nog levend de poten op de rug binden en levend villen. Ook niet te beperken tot hoe wij omgaan met varkens in de vleesfokkerij en slachthuizen. We mogen daarbij net zo goed kijken naar waar we met z'n alle mee bezig zijn qua luchtvervuiling, handel en alle Chinese rotzooi die we hier bij de Action naar binnen donderen, wij voor 3 keer niks kopen en 2 maanden later weer op straat knikkeren. We maken met z'n alle gewoon 1 grote zooi van het leven op deze aarde. Het draait alleen maar om macht/geld. Maar goed, ik denk dat Trump zo meteen gewoon weer wordt herkozen dus enig moment van reflectie over deze Corona uitbraak zit er niet in.
Door Siberienne
Lizzy schreef: vr 06 mar 2020, 16:47 Doe geen moeite hoor, ik weet dat, maar dat doet er voor het verhaal voor mij niet toe.

Ja, dat is ook zo, het kan ook hier ontstaan. En ik wil ook niet zeggen dat alle virus uitbraken ontstaan door onze uiterst beroerde omgang met dieren. Maar voor mij speelt het wel een rol en vind ik Corona een prima aanleiding om met elkaar eens te gaan praten waar we in Godsnaam met z'n alle mee bezig zijn. Dat hoeft zich wat mij betreft niet te beperken tot Chinezen die honden nog levend de poten op de rug binden en levend villen. Ook niet te beperken tot hoe wij omgaan met varkens in de vleesfokkerij en slachthuizen. We mogen daarbij net zo goed kijken naar waar we met z'n alle mee bezig zijn qua luchtvervuiling, handel en alle Chinese rotzooi die we hier bij de Action naar binnen donderen, wij voor 3 keer niks kopen en 2 maanden later weer op straat knikkeren. We maken met z'n alle gewoon 1 grote zooi van het leven op deze aarde. Het draait alleen maar om macht/geld. Maar goed, ik denk dat Trump zo meteen gewoon weer wordt herkozen dus enig moment van reflectie over deze Corona uitbraak zit er niet in.
Ik vond deze column wel leuk in dat kader
Lizzy schreef: vr 06 mar 2020, 07:59 Schandalig nog wel? Heb je wel goed gelezen wat ze schrijft? Het gaat om omgang met dieren in z'n algemeen. En ja, we hebben nu voor de derde keer in korte tijd met een Chinees virus te maken dat ontstaat op een van die "aparte" markten van ze.

Afbeelding

Afbeelding

Moet je daar niet wat mee willen dan?

Naar mijn bescheiden mening doet het er totaal niet toe wanneer en hoe je aandacht voor dierenleed. Het berokkend dieren onnoemelijk veel leed en ook de mensheid. Want lijden is ineens een last als we hier in Europa dood gaan van een Corona virus. Maar we hadden al Q koorts hoor, hier. En Aujeszky uitbraken: het is niet de vraag of maar wanneer. En dierenleed is overal. Dat is in China en dat is in Nederlandse slachthuizen waar ze levende varkens in kokend water flikkeren. Ik vind er niks schandaligs aan. Nee sterker nog, ik vind het volledig terecht. Je kunt dit allemaal niet als aparte zaken beschouwen. Het is allemaal 1. Het hangt allemaal met elkaar samen. En de balans van leven is totaal verstoord.
Maar dat gaat over China, die markten. Daar heeft een partij in NL toch helemaal niets mee te maken?
En dat ze varkens in NL zo behandelen is ook schandalig, zeer zeker. Maar heeft met uitbraken van ziektes niets te maken.
Door Lizzy
pearlsofpassion schreef: vr 06 mar 2020, 16:56 Maar dat gaat over China, die markten. Daar heeft een partij in NL toch helemaal niets mee te maken?
En dat ze varkens in NL zo behandelen is ook schandalig, zeer zeker. Maar heeft met uitbraken van ziektes niets te maken.
Oh? We leven hier op een eiland? We kunnen Internationaal niet met elkaar om de tafel? We kunnen niet praten met elkaar? Nou ja, in dat geval... Trekken we ons ook maar terug uit de mensenrechten discussie.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door