Siberienne schreef: ↑vr 06 mar 2020, 15:12
@Lizzy vanuit microbiologisch oogpunt zijn COVID19, Q koorts en Aujeszky volkomen verschillende problemen waarbij andere risicofactoren een rol spelen.
Da’s alleen een lange uitleg en ik heb geen computer bij de hand dus als je het wil kom ik daar na volgende week nog wel een keer op terug.
Doe geen moeite hoor, ik weet dat, maar dat doet er voor het verhaal voor mij niet toe.
Maar als we het over infectieuze bedreigingen hebben;
SARS afkwam uit China, Mexicaanse griep begon in Mexico, MERS Corona virus uit midden oosten (dromedarissen). Zika dook op in Zuid Amerika, West Nike epidemie grote gevolgen in de VS. We hadden in NL de mazzel dat influenza H7N7 niet doorzette en de influenza H1N5 in China in Azië bleef hangen heeft ook te maken met de slechte mens-mens transmissie. Ebola is een Afrikaans problemen maar ook hier; het verspreid zich niet zo goed.
Een van de werelds grootste problemen in multiresistente tuberculose: een meer sluipende epidemie en daar speelt m’n toegang tot goed gezondheidszorg een rol (sociale ongelijkheid). En de ergste multi resistente bacteriën van het afgelopen decennium ontstonden in India en konden zich daar goed verspreiden door slechte hygiëne.
Dus ja, ik vind de analyse van PVD kort door de bocht en jouw opmerking dat het hele systeem scheef is meer terecht. Of het toeval is dat dit in China is ontstaan? Ja en nee. Het is een groot land met veel mensen en veel mens-dier contacten. Maar het had ook in Indonesië kunnen gebeuren. Of in Afrika. Of in NL. Soms is het ook een kwestie van ‘shit happens’.
Ja, dat is ook zo, het kan ook hier ontstaan. En ik wil ook niet zeggen dat alle virus uitbraken ontstaan door onze uiterst beroerde omgang met dieren. Maar voor mij speelt het wel een rol en vind ik Corona een prima aanleiding om met elkaar eens te gaan praten waar we in Godsnaam met z'n alle mee bezig zijn. Dat hoeft zich wat mij betreft niet te beperken tot Chinezen die honden nog levend de poten op de rug binden en levend villen. Ook niet te beperken tot hoe wij omgaan met varkens in de vleesfokkerij en slachthuizen. We mogen daarbij net zo goed kijken naar waar we met z'n alle mee bezig zijn qua luchtvervuiling, handel en alle Chinese rotzooi die we hier bij de Action naar binnen donderen, wij voor 3 keer niks kopen en 2 maanden later weer op straat knikkeren. We maken met z'n alle gewoon 1 grote zooi van het leven op deze aarde. Het draait alleen maar om macht/geld. Maar goed, ik denk dat Trump zo meteen gewoon weer wordt herkozen dus enig moment van reflectie over deze Corona uitbraak zit er niet in.