Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kim_S
Hier lopen momenteel 2 hanen (vader en zoon) bij 8 kippen. En de havik durft hier gewoon nog langs te komen helaas. De hanen waarschuwen wel zodra ze iets over zien vliegen (ook bij een duif bijvoorbeeld) en dan gaan de kippen onder de struiken zitten. Dat helpt wel. En die keren dat de havik echt dichtbij is, gillen de hanen als een gek, dan weten wij dat we meteen naar buiten moeten om hem weg te jagen. Werkt tot nu toe best okee nog. Tot je er een keer niet bent natuurlijk...

Wij hebben altijd minimaal 1 haan gehad bij onze kippen, voornamelijk omdat ze de omgeving in de gaten houden en hun dames willen beschermen. Werkt hier tot nu toe prima. En inderdaad, de wat oudere hanen zijn meer “gentlemen”, en de jonkies zijn alles behalve galant (de veren vliegen in het rond als meneer jonkie iets wil van de dames ::))
Door Anne in Zweden
Kim_S schreef: zo 24 mei 2020, 22:08 Hier lopen momenteel 2 hanen (vader en zoon) bij 8 kippen. En de havik durft hier gewoon nog langs te komen helaas. De hanen waarschuwen wel zodra ze iets over zien vliegen (ook bij een duif bijvoorbeeld) en dan gaan de kippen onder de struiken zitten. Dat helpt wel. En die keren dat de havik echt dichtbij is, gillen de hanen als een gek, dan weten wij dat we meteen naar buiten moeten om hem weg te jagen. Werkt tot nu toe best okee nog. Tot je er een keer niet bent natuurlijk...

Wij hebben altijd minimaal 1 haan gehad bij onze kippen, voornamelijk omdat ze de omgeving in de gaten houden en hun dames willen beschermen. Werkt hier tot nu toe prima. En inderdaad, de wat oudere hanen zijn meer “gentlemen”, en de jonkies zijn alles behalve galant (de veren vliegen in het rond als meneer jonkie iets wil van de dames ::))
Zo had ik het ook begrepen, inderdaad. En wij zouden ze sowieso alleen vrij laten lopen als we thuis zijn, wat gelukkig 99% van de tijd het geval is.

Hoe oud is een 'oudere' haan ongeveer?
Door pearlsofpassion
hannabelgje schreef: za 23 mei 2020, 16:14 Mijn Bielefelders opgehaald vandaag. Ik vind dat zo'n mooie kippen! Ze zijn pas een week of 6 dus ze moeten nog een aardig stukje groeien. De laatste twee foto's zijn de ouders. AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
OH wat leuk. En wat zijn ze mooi!
Mijn kuikens zijn ondertussen ook dik 6 weken, bijna 7. En er zit 1 verassingskleurtje tussen dat wel eens op dit zou kunnen gaan lijken. Het lijkt iets koekoek patrijs te worden, maar zeker ben ik nog niet. Heel gek ook want geen van beide ouders zijn koekoek. :???:
Door pearlsofpassion
Hier ging dat wennen vlot. Maar die kippen hadden natuurlijk wel geen trauma's te verwerken.
Of het nu de kippen nu tot rust zou brengen betwijfel ik wel..
Als je het toch zou doen zou ik er een haan van ongeveer dezelfde rasgrootte bij zetten. Das toch altijd het leukst. Barnevelder of zo kan ook he, ookal wegen die hebben wel meer dan hybride kippen. Maar veel zwaarder zou ik niet gaan want dan kan hij de hennen te veel gaan beschadigen met treden.
Ik zou voor een haan van minstens 2 jaar gaan. Eens ze 4 of ouder zijn beginnen ze naar het schijnt minder te treden. Dat kan ook natuurlijk. Maar de meeste kippen worden maar een jaar of 6,dus dan heb je er minder lang geniet van.
Door hannabelgje
Ik zou gewoon kijken of iemand een goed huis zoekt voor een oudere haan. Minimaal een jaar of 2 inderdaad. Formaatje barnevelder gaat prima sanen met leghennetjes. Ik denk persoonlijk wel dat het de hennen tot rust kan brengen. Die voelen zich veiliger met een haan in hun buurt. Ik weet ook niet beter dat bij legstallen er altijd hanen bij lopen. Omdat dit dus gezond is voor de hennen. Minder stress en onrust.

Door doranto
hannabelgje schreef: ma 25 mei 2020, 11:03 Ik zou gewoon kijken of iemand een goed huis zoekt voor een oudere haan. Minimaal een jaar of 2 inderdaad. Formaatje barnevelder gaat prima sanen met leghennetjes. Ik denk persoonlijk wel dat het de hennen tot rust kan brengen. Die voelen zich veiliger met een haan in hun buurt. Ik weet ook niet beter dat bij legstallen er altijd hanen bij lopen. Omdat dit dus gezond is voor de hennen. Minder stress en onrust.

Nou hier zijn de hennen altijd blij als ze van de haan verlost worden en zijn dan juist veel relaxter. Ik laat dan ook alleen in het voorjaar even een haan erbij om de eieren te bevruchten voor uit te broeden.
Door pearlsofpassion
Hoeveel hennen heb je dan bij je haan? En het is een jonge haan dan?
Hoe lang zit hij er dan bij? Want zeker als jonge haan bij een bestaande toom hennen moet je je positie wel even bevestigen hé. Dat duurt wel enkele weken tegen dat alles tot rust komt. Niet alle hennen zijn meteen meegaand.
Door hannabelgje
Dan heb ik toch al 18 jaar geluk met mijn hanen. Nooit gezeik met de hennen, zelfs niet met jonge hanen. Ik heb gehad: zijdehoen hanen, cochin krielen, barnevelder haan en kruisingen. Nu een Bielefelder maar die is pas 6 wkn.

Door doranto
pearlsofpassion schreef: ma 25 mei 2020, 12:49 Hoeveel hennen heb je dan bij je haan? En het is een jonge haan dan?
Hoe lang zit hij er dan bij? Want zeker als jonge haan bij een bestaande toom hennen moet je je positie wel even bevestigen hé. Dat duurt wel enkele weken tegen dat alles tot rust komt. Niet alle hennen zijn meteen meegaand.
Wij hebben gemiddeld een stuk of 6 hennen (Australorb x Sussex). De haan loopt er eerst een poos naast, ter kennismaking en vervolgens een maand of 2 (als het erg goed gaat soms wat langer) bij de hennen. Wij hebben al zo'n veertig jaar kippen, maar ik heb nog nooit gezien dat hennen mét haan relaxter zijn dan zonder. Áls er verschil is, is het eigenlijk altijd andersom. Een haan permanent erbij laten (is ook al vaker geprobeerd) doen wij al lang niet meer, temeer ook omdat er bovendien dan altijd wel beschadigde kippen bij lopen. Wij hebben zowel jonge als oudere hanen gehad, maar wij zoeken wel altijd zoveel mogelijk een rustig exemplaar uit. De hennen zijn hier ook altijd heel rustig en tam.
Wij hebben ook al ooit hanen gehad die vanaf kuiken hier tussen de leeftijdsgenoten opgroeide en er later bij bleven lopen. Maar op een gegeven moment krijg je toch beschadigde hennen, en qua relaxed zijn van de hennen voegt het hier niets toe.
Door Kim_S
Goh, hier is het echt andersom. Relaxte kippies met haan die op ze let, en geen beschadigingen. Ja wat losse veren bij een jonge haan, maar met de oudere haan erbij krijgt het jonkie haast geen kans bij de dames. Wij hebben Brahma’s nu, en daarvoor allerlei verschillende kippen gehad, ook een tijdje zonder haan, en toen werd er veel meer gestresst door de kippen omdat ze allemaal vonden dat ze moesten opletten de hele tijd.

Toch apart dat het dan zo anders is op een andere plek. En goed om te weten dat het ook goed kan gaan zonder haan.
Door hannabelgje
Hier was laatst mijn haan gestorven en mijn kippen durfden niet meer door de ren te lopen. Haan erbij en ze zijn weer normaal. De hanen hier zorgen ook altijd voor de kuikens als mams er na een week of 6 genoeg van heeft. Ook nog nooit kapotte hennen gehad. Ze hebben hier wel veel ruimte om van elkaar weg te kunnen.

Door pearlsofpassion
Mijn oudste hen wordt wel beschadigt. Maar dat is omdat mijn haan een enorme voorkeur heeft voor haar. De andere hennen zie ik hem eigenlijk zo goed als nooit treden, maar haar een paar keer per dag...
En dan zie je dat wel aan haar... :-\
Ik heb er wel eens medelijden mee, maar ze loopt de rest van de dag het liefst bij hem dus uit elkaar halen is ook zo stom. En als ze nog een ei zou leggen gaat dat zowiezo onder een broedse hen (als dat lukt), dus heb ik ze toch ook wel het liefst bevrucht...
Door Angelique
Hier zijn de hennen wel meer chil met haan. Zonder haan gaan ze al snel zelf hanen en dan zijn er altijd een paar de sjaak. Momenteel is de haan geblesseerd en kan zijn taken niet goed uitvoeren, alleen het brandalarm werkt nog en nu al zie ik hennen die gaan lopen eikelen naar andere hennen wat ze eerder niet deden.
Door Kim_S
Ach gos. Arme hanemans.
Heb hier nog wel een mooie Brahma vent in de aanbieding, mocht het tzt nodig zijn ;)
Door Laika
Angelique schreef: di 26 mei 2020, 10:13 Hier zijn de hennen wel meer chil met haan. Zonder haan gaan ze al snel zelf hanen en dan zijn er altijd een paar de sjaak. Momenteel is de haan geblesseerd en kan zijn taken niet goed uitvoeren, alleen het brandalarm werkt nog en nu al zie ik hennen die gaan lopen eikelen naar andere hennen wat ze eerder niet deden.
Misschien komt het omdat ze al aan een haan gewend zijn? Vroeger hebben we ook lange tijd kippen gehad maar nooit een haan en de hennen hebben nooit lopen klieren.
Ik ben een beetje bang voor hanen. Vroeger op de stal waar mijn paard stond kon je het erf niet opkomen zonder bezem in je hand.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door