Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door pluk
Eef+Stippels schreef: za 30 mei 2020, 19:14 Ik lees dat anders :???:
Maar ik hoop dat je gelijk hebt.

In jouw link naar het AD staat oa:

En in de Tubantia staat een stuk van een intensivist:

Ik lees niets over een studie... :-\
Staat in eerste alinea :)
Siberienne schreef:Alle trials zijn te vinden ;)
https://www.trialregister.nl/trial/8490
Dankjewel :)
Daar staat als startdatum 12 april 2020, terwijl in het AD staat dat al in maart en april duizenden mensen (hydroxy)chloroquine gekregen hebben:
De Stichting Werkgroep Antibioticabeleid (SWAB) adviseerde ziekenhuizen in maart en april beide middelen bij de behandeling van duizenden coronapatiënten, maar doet dat sinds 1 mei niet meer.
Als dat allemaal in het kader van een studie met consent is geweest, dan heb ik daar enigszins begrip voor, maar het leest mij als een beleidsregel :???:
En lachten Amerikaanse artsen Trump niet al vele weken geleden uit (of keken met samengeknepen billen toe) toen hij hydroxychloroquine promote? Waarom moeten er dan nu nog mensen mee gekweld worden :-\
Die accepteren veelal ook maar wat hun arts hun aanraadt, want de arts zal het wel weten..

Die SWAB voorzitter zegt zelf:
,,We weten inmiddels dat het niks doet en het heeft misschien ook bijwerkingen. Je kunt je afvragen of het nog ethisch is om dit in studieverband steeds toe te dienen”, stelt SWAB-voorzitter Mark de Boer.
Ik word daar niet blij van...
Door Siberienne
Het klopt dat mensen het toen kregen, tenminste als ze toestemming gaven. Je moet even terug in de tijd gaan; we werden overspoeld met ernstig zieke mensen en er waren toen positieve berichten. Dat het mogelijk zou werken. Alle ziekenhuizen hadden toen protocollen waarin stond wie het wel en niet kregen. Die protocollen werden wekelijks aangepast, toen er steeds meer kennis kwam. Dat krijg je met nieuwe infecties.... het is gaandeweg leren. Ook hoe er beademd werd, wel of niet anti stolling geven, het veranderde allemaal.

Bij ons kregen patiënten het middel als ze ernstig ziek waren; dus zuurstof nodig hadden en/of naar de IC gingen. En alleen als er geen sprake was van verhoogd risico op bijwerkingen. Er werd zorgvuldig gemonitord op hartritmestoornissen en direct gestopt als er een probleem dreigde. Een kuur duurde 5 dagen maximaal. En omdat het een ‘off label’ gebruik was werd het met allen patiënten besproken en moesten ze toestemming geven,

Dat is nogal wat anders als preventief slikken waar trump het over had. Het was beslist geen panacee, maar met de rug tegen de muur waren er inderdaad ziekenhuizen waar het gegeven werd.
Door doranto
Siberienne schreef: za 30 mei 2020, 20:42 Het klopt dat mensen het toen kregen, tenminste als ze toestemming gaven. Je moet even terug in de tijd gaan; we werden overspoeld met ernstig zieke mensen en er waren toen positieve berichten. Dat het mogelijk zou werken. Alle ziekenhuizen hadden toen protocollen waarin stond wie het wel en niet kregen. Die protocollen werden wekelijks aangepast, toen er steeds meer kennis kwam. Dat krijg je met nieuwe infecties.... het is gaandeweg leren. Ook hoe er beademd werd, wel of niet anti stolling geven, het veranderde allemaal.

Bij ons kregen patiënten het middel als ze ernstig ziek waren; dus zuurstof nodig hadden en/of naar de IC gingen. En alleen als er geen sprake was van verhoogd risico op bijwerkingen. Er werd zorgvuldig gemonitord op hartritmestoornissen en direct gestopt als er een probleem dreigde. Een kuur duurde 5 dagen maximaal. En omdat het een ‘off label’ gebruik was werd het met allen patiënten besproken en moesten ze toestemming geven,

Dat is nogal wat anders als preventief slikken waar trump het over had. Het was beslist geen panacee, maar met de rug tegen de muur waren er inderdaad ziekenhuizen waar het gegeven werd.
Dat moet volgens de WGBO toch altijd dat overleg? Toch niet alleen bij 'off label' medicatie?
Mandarijn schreef: za 30 mei 2020, 19:18 dat was de insteek, maar vandaag is er nog meer versoepeld

https://www.1limburg.nl/na-familiebezoe ... toegestaan
Ja, dat snap ik dus niet hé. We mogen als Belgen in eigen land geen familie bezoeken (ja 1 ander huishouden, eenmaal gekozen moet je je eraan houden en de andere partij mag ook nergens ander heen). Als je dus wat meer familie hebt zoals bij ons, komt dat erop neer dat je geen familie bezoekt omdat je moet gaan kiezen en dat niet kan, of de regels overtreed en overal gaat.

We mogen dus in eigen land geen familie bezoeken, maar over de grens wel. :???:
Ik begrijp er niets van en ik wordt er ook boos van.
Staat er zo'n heel emotioneel stuk in de krant van een grootmoeder aan de andere kant van de grens die na 2 maand eindelijk haar kleinkind kan terugzien, terwijl alle grootouders in eigen land nog steeds hun kleinkinderen niet mogen zien en er is geen uitzicht op verbetering.
Het is zo onfair, ik begrijp er niets van, en het brengt ons waarschijnlijk ook weer meer in gevaar. :(
Want we weten toch hoe verstandig Belgen zijn? Bij ons de cafés dicht en we mogen niet naar de kust, en bij jullie zijn ze gewoon open. Hou je hart maar als vast... :-\
Door Lizzy
pearlsofpassion schreef: zo 31 mei 2020, 07:56 Ja, dat snap ik dus niet hé. We mogen als Belgen in eigen land geen familie bezoeken (ja 1 ander huishouden, eenmaal gekozen moet je je eraan houden en de andere partij mag ook nergens ander heen). Als je dus wat meer familie hebt zoals bij ons, komt dat erop neer dat je geen familie bezoekt omdat je moet gaan kiezen en dat niet kan, of de regels overtreed en overal gaat.

Staat er zo'n heel emotioneel stuk in de krant van een grootmoeder aan de andere kant van de grens die na 2 maand eindelijk haar kleinkind kan terugzien, terwijl alle grootouders in eigen land nog steeds hun kleinkinderen niet mogen zien en er is geen uitzicht op verbetering.
Het is zo onfair, ik begrijp er niets van, en het brengt ons waarschijnlijk ook weer meer in gevaar. :(
Want we weten toch hoe verstandig Belgen zijn? Bij ons de cafés dicht en we mogen niet naar de kust, en bij jullie zijn ze gewoon open. Hou je hart maar als vast... :-\
Heel eerlijk gezegd denk ik dat met elkaar op het strand zitten niet zo'n probleem is. Genoeg wind en genoeg UV stralen. Maar lekker in een volgepakte trein naar het strand toe is een minder goed plan. En heel veel van de Nederlanders houden ook hun hart vast, wees maar niet bang.
Door Siberienne
Eef+Stippels schreef: za 30 mei 2020, 20:17 Dankjewel :)
Daar staat als startdatum 12 april 2020, terwijl in het AD staat dat al in maart en april duizenden mensen (hydroxy)chloroquine gekregen hebben:

Als dat allemaal in het kader van een studie met consent is geweest, dan heb ik daar enigszins begrip voor, maar het leest mij als een beleidsregel :???:
En lachten Amerikaanse artsen Trump niet al vele weken geleden uit (of keken met samengeknepen billen toe) toen hij hydroxychloroquine promote? Waarom moeten er dan nu nog mensen mee gekweld worden :-\
Die accepteren veelal ook maar wat hun arts hun aanraadt, want de arts zal het wel weten..

Die SWAB voorzitter zegt zelf:

Ik word daar niet blij van...
Nog even een korte toelichting; ik denk dat iedereen het in maart en april graag als studie had gegeven. Maar in realiteit is het heel moeilijk om zo snel een studie opgetuigd te krijgen. Daar staat meestal een jaar voor, voordat alles langs alle commissies ed is gegaan om toestemming te krijgen. Op dit moment wordt dat proces in enkele maanden doorlopen maar het gevoel overheerste dat we daar in maart echt niet op konden wachten. Het is dan een pittige keuze; niks doen, of een middel geven dat mogelijk werkt en bijwerkingen kan hebben in een paar procent van de patiënten. Dat zijn dillema’s.
Het andere verschil tussen maart en nu; toen waren er denk ik enkele artikelen over COVID19 gepubliceerd, alleen uit China, nu staat de teller op meer dan meer dan 16.000. En er is nog geen enkel goed onderzoek dat de werking van hydroxychloroquine, chloroquine, anakindra, remdesivir etc aantoont of echt uitsluit. Want de studie waarop nu wordt gezegd dat (Hydroxy)chloroquine niet werkt is ook niet helemaal goed sluitend opgezet. Dus ja, ik denk dat het nog steeds verantwoord is om het te onderzoeken.
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: zo 31 mei 2020, 07:56 Ja, dat snap ik dus niet hé. We mogen als Belgen in eigen land geen familie bezoeken (ja 1 ander huishouden, eenmaal gekozen moet je je eraan houden en de andere partij mag ook nergens ander heen). Als je dus wat meer familie hebt zoals bij ons, komt dat erop neer dat je geen familie bezoekt omdat je moet gaan kiezen en dat niet kan, of de regels overtreed en overal gaat.

Ja PoP dat is zeker unfair. Vooral omdat door de lappendeken aan regels het ook onduidelijk is, want in NL wordt nog steeds afgeraden bij mensen van boven de 70 op bezoek te gaan. Terwijl dat in België weer nergens staat?

Ik hoop dat mensen toch een klein beetje nadenken en gezond verstand gebruiken...
Door eelke

Bij ons gaan ze gewoon open, dat zijn ze nog niet hé, de horeca. En de grens over was gewoon verboden, dat kon niet vanwege controle's. Dat is natuurlijk wat anders dan in eigen land. Stel dat je nu jouw ouders gekozen had als bezoek-familie, en er is ineens iets aan de hand met de ouders van Meneer, dan kun je heus wel naar de ouders van Meneer toe. Maar wonen de ouders van Meneer over de grens, dan kon je er echt niet heen. Dat is wel een klein verschil, denk ik? Als je dan zieke ouders in Nederland hebt...

Ik hoop dat ze de bezoeken bij jullie ook wat versoepelen, want dit staat nu niet in contrast met de rest. Het was logischer geweest als ze hadden gezegd dat je meer familie mag bezoeken maar nog niet de grens over mag voor boodschappen (al is die beslissing vooral genomen voor de grensdorpen geloof ik).
Door doranto
Ik zag gisteren op het nieuws dat een familie uit België eindelijk de grootouders in Nederland mocht bezoeken.
Daar is volgens mij niets mis mee, maar vervolgens vliegen ze elkaar allemaal om de nek...
Hoe zit het dan met de afstand van 1,5 meter? Ik snap daar dus helemaal niets van. Waarom hoeven zij dat niet aan te houden?
Door *Remy*
Doranto schreef: zo 31 mei 2020, 09:51 Ik zag gisteren op het nieuws dat een familie uit België eindelijk de grootouders in Nederland mocht bezoeken.
Daar is volgens mij niets mis mee, maar vervolgens vliegen ze elkaar allemaal om de nek...
Hoe zit het dan met de afstand van 1,5 meter? Ik snap daar dus helemaal niets van. Waarom hoeven zij dat niet aan te houden?
Die 1,5 meter moet zeker aangehouden worden. Het bezoek is toegestaan wanneer er van beide kanten geen klachten zijn, maar de 1,5 meter afstand moet nageleefd worden, zowel binnen als buiten, waarbij buiten natuurlijk n grote voorkeur heeft.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door