Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Dat klinkt geweldig !!!!  Rik en ik hebben gisteren even zitten mijmeren over als we de staatsloterij morgen winnen, dan komt er een ander huis, op een andere plek, met een grotere moestuin  ::) ::)
Net inspectie gedaan. De bloemkooltjes groeien goed, de spitskool kan binnenkort geoogst worden en de eerste bes zit in mijn goijbes. Ook de courgettes beginnen eraan te komen en er hangen vier appeltjes in mijn appelboompje. Me happy
Ik ben er ook weer  ;)

De artisjok is enorm geworden dit jaar. Zonder deze in de winter te beschermen (behalve dan alles laten liggen aan bladafval e.d.) Helaas zit de artisjok ook dit jaar weer vol met luis en mieren (ook al had ik tegen de mieren Afrikaantjes, Lavendel en Calendula geplant naast de artisjok) ik laat dus alle 5 (!!!!) de enorme knoppen uitkomen en ga ze niet opeten.

In Katwijk ben ik een beetje vrij aan het moestuinieren en laat het meeste op zn beloop. De boontjes komen super goed op en dat duurt niet zo lang meer voor de oogst evenals de doperwten. Wortels gaan ook goed. Maar wat er nog harder groeit dan de moestuin plantjes is het kleefkruid  :-X wat een rommel is dat zeg.
Ik heb vandaag weer een en ander verpot. Heb ook gaatjes gemaakt in de rechte bakken, dan lopen die niet meer vol.

Ik ben hieraan begonnen niet gehinderd door enige kennis en ik had eigenlijk ook niet verwacht dat ik het zo leuk zou vinden en het zo goed zou gaan. Ik heb nu dus maar 1 probleem: ruimtegebrek! Alles groeit goed, ik heb geen last van ongedierte, op een incidentele slak na. Ik had ook geen idee hoe groot bepaalde planten zouden worden, nou groot!

Afbeelding
Hier gaat het slecht  >:(

Slakken hebben zo ongeveer alles wat ik gezaaid / geplant heb opgegeten  :'(
En ik had overal fijn wit zand omheen gedaan, daar kruipen ze dus gewoon overheen  :-X
O, en in 1 dag en nacht (dat ik er niet was) hebben rupsen mijn 4 kruisbessenstruiken en mijn aalbessenstruik compleet ontdaan van blad  :boo:

Er staan nu nog een paar tomatenplanten, 2 courgettes, 2 komkommers en een stuk of 6 bonenplantjes. Maar die zijn allemaal nog niet echt happy.

O wacht, het enige wat wel ontzettend goed gaat zijn de aardbeien! 10 plantjes vol met al licht rood kleurende aardbeitjes  :)

De rest gaan we maar gauw vergeten denk ik  :(
aalbessen zijn hier ook aangevreten weinig blad meer over maar dat heeft als voordeel veel licht en zon op de bessen dus die gaan super hard, en de struik overleefd het wel want elk jaar zijn ze de pineut met die wormpjes ;)  de aardbeien gaan ook super hard en heb er al vele mogen proeven heerlijk zoet.
Kim_S schreef: Hier gaat het slecht  >:(

Slakken hebben zo ongeveer alles wat ik gezaaid / geplant heb opgegeten  :'(
En ik had overal fijn wit zand omheen gedaan, daar kruipen ze dus gewoon overheen  :-X
O, en in 1 dag en nacht (dat ik er niet was) hebben rupsen mijn 4 kruisbessenstruiken en mijn aalbessenstruik compleet ontdaan van blad  :boo:

Er staan nu nog een paar tomatenplanten, 2 courgettes, 2 komkommers en een stuk of 6 bonenplantjes. Maar die zijn allemaal nog niet echt happy.

O wacht, het enige wat wel ontzettend goed gaat zijn de aardbeien! 10 plantjes vol met al licht rood kleurende aardbeitjes  :)

De rest gaan we maar gauw vergeten denk ik  :(
Heb je al eens koffiedrap geprobeerd? Er wordt gezegd dat de drap helpt tegen slakken. De drap moet je om de planten leggen. Een lijntje/cirkel om je plant moet voldoende zijn, zeggen ze tegen mij. Helaas kan ik niet vertellen of het helpt. Heb het nog niet hoeven te gebruiken. Maar ik heb een bakje met koffiedrap verzameld voor het geval dat.
Hier gaat het niet zo super. De mega regenbui een paar dagen geleden heeft al mijn ontluikende bietjes en worteltjes de grond weer ingejaagd. Ben benieuwd of het nog iets gaat worden. De luis is grotendeels weg dus dat is weer meegenomen. Mijn basilicum is door de vogels opgevreten maar daarentegen heb ik al heel wat aardbeien kunnen plukken. Ik had ook ananasaardbeien maar die vonden de slakken zo lekker dat er weinig meer van over is.
Vraagje, wanneer de tomaten toppen? Als je ze toppen moet tenminste? Ze staan in zo'n plastic kasje en zitten megavol bloempjes en minitomaatjes. Ze krijgen kippenmest en schijnen het daar erg goed op te doen, een beetje te goed dus. Toppen? Wanneer? :D
Nynke schreef: plaats je even een foto van het gebeuren  :P :biggrin2:
Nynke hier zijn de foto's:

Afbeelding

Afbeelding
En niet letten op de romeinse sla, die is aan het doorschieten. Maar gaat morgen naar de sprinkhanen. Dan komt er een komkommerplant te staan.
Goed gedaan !!  Bij mij is de romainesla ook doorgeschoten geweest, daar hebben de kippies van kunnen genieten.

Vanmorgen heb ik 6 naaktslakken vermoord die in een paksoistruik zaten  :-\ :-\  die paksoi zouden we toch al niet meer eten, maar is een goeie slakkentrekker gebleken, hopelijk blijven ze van mijn spitskolen af  :P
Ik heb een aantal schuilplaatsen voor slakken in de tuin. Vochtige potten en hout wat vergaat. 1 x per 2 dagen ga ik alle plekken af en kiep ik 30/40 slakken naast de sloot voor de eenden. Zelfs mijn hosta heeft nog blad. Werkt het beste tot nu toe. Tomaten toppen als er 5 trossen in zitten.(niet bij cherrytomaten)
monster schreef: Ik heb een aantal schuilplaatsen voor slakken in de tuin. Vochtige potten en hout wat vergaat. 1 x per 2 dagen ga ik alle plekken af en kiep ik 30/40 slakken naast de sloot voor de eenden. Zelfs mijn hosta heeft nog blad. Werkt het beste tot nu toe. Tomaten toppen als er 5 trossen in zitten.(niet bij cherrytomaten)
Hier komt een van mijn "niet gehinderd door enige kennis" vraag: wat is toppen? Dieven weet ik inmiddels, maar heb ik niet gedaan en ik zou niet weten wat ik er nu nog af zou moeten halen. Maar ik heb 2 planten en een wat lagere opbrengst maakt me niet uit. Als we ze maar wel rood krijgen (lukte vorig jaar niet, maar toen waren we ook veel later)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door