Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door src_esther
Fenixjuh schreef: wo 20 mei 2020, 20:10 Ik vind het een beetje eng dat ik de hele tijd stijgende cijfers zie, sinds vorige week vrijdag... ::)
Tot nog toe zie ik niets verontrustends: https://www.rivm.nl/sites/default/files ... 0_1022.pdf

Of ken jij andere cijfers?

Over 2 tot 3 weken zie we pas echt effecten van de versoepelingen, die elkaar misschien wat snel opvolgen... Een beetje spannend is het wel.
Door MillyMol
Kaela schreef: wo 20 mei 2020, 19:43 Vanaf volgende week geen crisisoverleg meer.

Ik snap wel dat het nu goed/beter gaat, dat is fijn. Maar een tijdje geleden zeiden ze: als je gaat versoepelen duurt het zo'n drie weken voor je het in de cijfers ziet. Vanaf 11 mei is de versoepeling echt begonnen en op de echt grote evenementen, horeca, sportscholen en vast nog een paar dingen die ik vergeet na, mag nu zo ongeveer alles weer met 1,5 meter afstand. En crisisoverleg zal wel weer terug in het leven geroepen worden als het nodig is, maar ik vind het bizar snel gaan, ben ik daar de enige in?
Dat er geen crisis overleg meer is betekent volgens mij alleen maar dat er niet meer op zondag of buiten kantoortijden overlegd wordt, niet dat er helemaal geen overleg meer is. Alles wordt nog steeds nauwlettend in de gaten gehouden en het OMT is nog niet ontbonden. Maar de acute fase van deze golf is voorbij. Er zullen reguliere updates voor in de plaats komen en er kan zo weer opgeschaald worden.

Beetje zoals in de ziekenhuizen: die zijn ook hun calamiteitenniveau aan het afschalen en de reguliere zorg wordt opgeschaald. Ons eigen OMT gaat de nog lopende zaken overdragen naar een gremium in de reguliere operationele lijn. Maar iedereen is op zijn/haar qui vive. Zodra het aantal meldingen bij GGD’en en/of huisartsen weer toeneemt zal weer worden opgeschaald.
Door Kaela
MillyMol schreef: wo 20 mei 2020, 21:40 Dat er geen crisis overleg meer is betekent volgens mij alleen maar dat er niet meer op zondag of buiten kantoortijden overlegd wordt, niet dat er helemaal geen overleg meer is. Alles wordt nog steeds nauwlettend in de gaten gehouden en het OMT is nog niet ontbonden. Maar de acute fase van deze golf is voorbij. Er zullen reguliere updates voor in de plaats komen en er kan zo weer opgeschaald worden.

Beetje zoals in de ziekenhuizen: die zijn ook hun calamiteitenniveau aan het afschalen en de reguliere zorg wordt opgeschaald. Ons eigen OMT gaat de nog lopende zaken overdragen naar een gremium in de reguliere operationele lijn. Maar iedereen is op zijn/haar qui vive. Zodra het aantal meldingen bij GGD’en en/of huisartsen weer toeneemt zal weer worden opgeschaald.
Dat klinkt wel geruststellend, dank voor deze reactie.

Al klinkt een gremium dan weer niet geruststellend ;D (ik heb nog nooit van die term gehoord, het is vast iets heel normaals)
Door Siberienne
Kaela schreef: do 21 mei 2020, 06:35 Dat klinkt wel geruststellend, dank voor deze reactie.

Al klinkt een gremium dan weer niet geruststellend ;D (ik heb nog nooit van die term gehoord, het is vast iets heel normaals)
;D ;D klinkt als gremlin he? Ik vind het eerlijk gezegd een vreselijk woord, echt zo’n management term, ik betrap mezelf er wel op dat ik het ook gebruik. Het is een overlegstructuur. Of eigenlijk ‘ officiële groep mensen met een bepaalde taak’
Door Kaela
Siberienne schreef: do 21 mei 2020, 08:33 ;D ;D klinkt als gremlin he? Ik vind het eerlijk gezegd een vreselijk woord, echt zo’n management term, ik betrap mezelf er wel op dat ik het ook gebruik. Het is een overlegstructuur. Of eigenlijk ‘ officiële groep mensen met een bepaalde taak’
Al die managementtermen zijn vreselijk. Wij werken agile. Met rituelen en scrum en squads en weet ik wat niet al. Ik ben geen medewerker maar een member. Jeuk in het kwadraat!
Door Siberienne
Kaela schreef: do 21 mei 2020, 10:05 Al die managementtermen zijn vreselijk. Wij werken agile. Met rituelen en scrum en squads en weet ik wat niet al. Ik ben geen medewerker maar een member. Jeuk in het kwadraat!
Ik lees altijd met veel plezier de columns van Japke D daarover. Ons lab is Lean. Wij doen iedere dag rituele dansjes :P :biggrin2:
Door sam28
Kaela schreef:Al die managementtermen zijn vreselijk. Wij werken agile. Met rituelen en scrum en squads en weet ik wat niet al. Ik ben geen medewerker maar een member. Jeuk in het kwadraat!
Ik weet niet eens wat hier staat ;D ;D
Door Lizzy
Zo, er staat best wel een vernietigend stuk in het AD over het Zweedse corona-regiem :-X

Er vallen meer doden per hoofd van de bevolking dan elders in Europa en uit de eerste Zweedse studie naar groepsimmuniteit blijkt dat slechts 7,3% van de Stockholmers afweercellen tegen Covid19 heeft opgebouwd.

In veel Europese landen stabiliseert het aantal doden en besmettingen en in Zweden blijft de curve doorlopen.

De economische schade leek in het begin minder groot dan in de rest van Europa, 0,3% krimp en dat was elders 3,8%. De centrale bank van Zweden verwacht nu een krimp van 7 a 10%, niet veel minder dan de rest van Europa.

====

Ik heb het niet gefactchecked maar als het waar is: klinkt het niet goed (en word ik al wat minder enthousiast over de versoepeling van maatregelen hier in NL - was ik al niet blij mee hoor, maar nu nog minder. Ik begrijp trouwens wel dat het gebeurt, die versoepeling maar ik denk dat het niet slim is en ik geloof erg in dat wiskundige model Bert Slagter).
Door Siberienne
Lizzy schreef: do 21 mei 2020, 16:29 Zo, er staat best wel een vernietigend stuk in het AD over het Zweedse corona-regiem :-X

Er vallen meer doden per hoofd van de bevolking dan elders in Europa en uit de eerste Zweedse studie naar groepsimmuniteit blijkt dat slechts 7,3% van de Stockholmers afweercellen tegen Covid19 heeft opgebouwd.

In veel Europese landen stabiliseert het aantal doden en besmettingen en in Zweden blijft de curve doorlopen.

De economische schade leek in het begin minder groot dan in de rest van Europa, 0,3% krimp en dat was elders 3,8%. De centrale bank van Zweden verwacht nu een krimp van 7 a 10%, niet veel minder dan de rest van Europa.

====

Ik heb het niet gefactchecked maar als het waar is: klinkt het niet goed (en word ik al wat minder enthousiast over de versoepeling van maatregelen hier in NL - was ik al niet blij mee hoor, maar nu nog minder. Ik begrijp trouwens wel dat het gebeurt, die versoepeling maar ik denk dat het niet slim is en ik geloof erg in dat wiskundige model Bert Slagter).
Als ik op de site met de officiële Zweedse cijfers kijk, stijgt inderdaad het aantal gevallen door, maar het aantal IC opnames en het aantal overledenen daalt wel?

Ik snap het niet helemaal
Avlidna is toch overledenen Anne?

5483C111-FB21-458F-8358-2D87EBD1B3BB.png
5483C111-FB21-458F-8358-2D87EBD1B3BB.png (203.21 KiB) 1843 keer bekeken
Door Kim_S
Lizzy schreef: za 23 mei 2020, 15:32 Ook erg bemoedigend, not: in Dld minstens 50 mensen in quarantaine na bezoek aan restaurant ::)
Dat is hier een half uurtje vandaan...
Nou heb ik absoluut niet de behoefte om naar een restaurant te gaan, maar het maakt wel weer duidelijk hoe snel je besmet kunt raken. Nog maar weer heel voorzichtig zijn met boodschappen doen hier in de buurt...
Door rosmin
Lizzy schreef: za 23 mei 2020, 15:32 Ook erg bemoedigend, not: in Dld minstens 50 mensen in quarantaine na bezoek aan restaurant ::)
Het gaat om een restaurant dat de corona maatregelen niet volgde, er was een (heropenings-?) feestje, geen “gewoon” restaurantbezoek , ca. 70 mensen in quarantaine, elf tot nu toe besmet:-(
Laatst gewijzigd door rosmin op za 23 mei 2020, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door