Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Mowgli
Martine-Tom schreef: Ik heb gewoon weer een uur in de keuken achter het fornuis gestaan...verwarming is nu niet meer nodig  ;D
Soms, als het erg koud is, doe ik dat ook, dan maak ik gewoon een ovenschotel voor het avondeten, is de huiskamer voor de rest van de avond enigszins warm..
Door sella
Wij hebben lekker veel appeltaart gebakken en 2 broden, dus het is weer heerlijk warm en het ruikt heerlijk.
De kachel heeft nu rust.
Door zurca
Eelke, wij hebben gekozen voor een dubbelwandige pijp. dit komt uiteindelijk goedkoper uit dan zelf (of laten doen) er een koof om heen te maken.
Zo'n dubbelwandige pijp straalt ook nog warmte uit. De kamer boven waar de pijp door gaat is de slaapkamer van de honden, daar is het lekker aangenaam als de kachel een avond is aangeweest.
Het neemt ook minder ruimte in dat zo'n pijp met koof.

Hier is 't Stokertje geweest, wij zijn tevreden over hun werkwijze. En ze waren zeker niet de duurste. Wel rekenen ze een bedrag om een offerte op te komen nemen, ik dacht 50 euro. Besluit je om hen het werk uit te laten voeren dan komt die 50 euro in indering op de rekening.
Door eelke
zurca schreef: Eelke, wij hebben gekozen voor een dubbelwandige pijp. dit komt uiteindelijk goedkoper uit dan zelf (of laten doen) er een koof om heen te maken.
Zo'n dubbelwandige pijp straalt ook nog warmte uit. De kamer boven waar de pijp door gaat is de slaapkamer van de honden, daar is het lekker aangenaam als de kachel een avond is aangeweest.
Het neemt ook minder ruimte in dat zo'n pijp met koof.

Hier is 't Stokertje geweest, wij zijn tevreden over hun werkwijze. En ze waren zeker niet de duurste. Wel rekenen ze een bedrag om een offerte op te komen nemen, ik dacht 50 euro. Besluit je om hen het werk uit te laten voeren dan komt die 50 euro in indering op de rekening.
We zijn tot nu toe bij 3 bedrijven geweest, waarvan er 2 zeggen dat je ook bij een dubbelwandige pijp nog moet omkokeren. Alleen bij Isoduct pijpen niet, maar daar zeggen ze geen fan van te zijn omdat er beton in zit wat met de tijd uitdroogt en gaat brokkelen.
Het derde bedrijf zegt dat je niet hoeft te omkokeren, zolang je maar rekening houdt met de afstand die de pijp moet hebben tot brandbaar materiaal. Bij de pijp die zij gebruiken is dat 7,5 cm.
Als ik dan kijk naar de info op de site van dat merk, staat er letterlijk; bij een pijp die je aan kunt raken moet je omkokeren met onbrandbaar materiaal, koker moet om 7,5 cm afstand van de pijp. Bij een pijp die buiten handbereik zit hoef je niet  te omkokeren, houdt wel brandbaar materiaal op een afstand van 7,5 cm.
Oftewel, houdt een afstand van 7,5 cm, bij brandbaar materiaal of niet. Dus waarom dan een koker? Alleen omdat je hem aan kan raken. En waarom dat dan gevaarlijk is? Geen idee...
Laatst gewijzigd door eelke op ma 27 okt 2014, 12:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Door EliScooby
eelke schreef: We zijn tot nu toe bij 3 bedrijven geweest, waarvan er 2 zeggen dat je ook bij een dubbelwandige pijp nog moet omkokeren. Alleen bij Isoduct pijpen niet, maar daar zeggen ze geen fan van te zijn omdat er beton in zit wat met de tijd uitdroogt en gaat brokkelen.
Het derde bedrijf zegt dat je niet hoeft te omkokeren, zolang je maar rekening houdt met de afstand die de pijp moet hebben tot brandbaar materiaal. Bij de pijp die zij gebruiken is dat 7,5 cm.
Als ik dan kijk naar de info op de site van dat merk, staat er letterlijk; bij een pijp die je aan kunt raken moet je omkokeren met brandbaar materiaal, koker moet om 7,5 cm afstand van de pijp. Bij een pijp die buiten handbereik zit hoef je niet  te omkokeren, houdt wel brandbaar materiaal op een afstand van 7,5 cm.
Oftewel, houdt een afstand van 7,5 cm, bij brandbaar materiaal of niet. Dus waarom dan een koker? Alleen omdat je hem aan kan raken. En waarom dat dan gevaarlijk is? Geen idee...
Is dat niet onbrandbaar materiaal?
Door eelke
Mini's 3-tal schreef:
Is dat niet onbrandbaar materiaal?
Ow ja, typ fout, uiteraard. Moet onbrandbaar zijn.

Aangepast, ik heb de afgelopen week zo veel brandbaar, onbrandbaar en brandwerend gelezen dat ik scheel zie denk ik :P
Laatst gewijzigd door eelke op ma 27 okt 2014, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hanny
Onze kachel, ook geplaatst door het Stokertje, heeft ook een dubbelwandige pijp, zo'n glimmende
Door een slaapkamer en de zolder en dan naar buiten. Het staat op een slaapkamer,  echt  lelijk, maar daar zitten we niet mee.
Dat is voor de mensen die t.z.t ons huis kopen, als we te oud zijn om hier te blijven wonen.
Door de badkamer was eerst de bedoeling, daar zit geen verwarming, maar er lopen ergens wel leidingen enz., geen risico genomen.
Zoek wel uit waar leidingen lopen, voor ze gaan boren, wat een gedoe gaf dat hier.
Kennelijk zijn wij eenvoudig te werk gegaan, kachel kijken en uitzoeken, zeggen hoeveel meters , betonnen vloer enz., bedrijf laten komen en 's avonds kon de kachel aan. Vooraf gaten laten boren door een ander bedrijf was waarschijnlijk voordeliger, maar wat een gehannes, dus voor ons één bedrijf, gemakkelijk.
Veel stookplezier t.z.t.

Hanny
Door zurca
"Heerlijk" al die tegenstrijdigheid ::)

Om die reden zijn er hier maar twee bedrijven geweest. Voor een andere klus hadden we een stuk of vier bedrijven over de vloer gehad en die zeiden allemaal wat anders. Ik kreeg daat de kriebels van want wie spreekt nu " de waarheid" :-X
Geen idee wat voor soort pijp er hier is gebruikt, zou best die isoduct kunnen zijn want dat klinkt bekend.... Maargoed er zijn hier dus twee bedrijven geweest, beide vertelde het zelfde en gebruikte het zelfde materiaal.
Het stuk pijp wat boven door de slaapkamer gaat is niet afgetimmerd en die pijp kan je gewoon vastpakken als de kachel aan is.....
Door eelke
Je kan beter gietijzer nemen dan plaatstaal. Nee plaatstaal of gietijzer, dat maakt allemaal niet uit.

Bla bla bla.  ;D

We gaan maar gewoon een mooie kiezen dus :) en het houden bij de bedrijven waar we nu geweest zijn. De eerste valt al af denk ik. Al is het alleen maar omdat zijn schatting van de offerte 800 euro duurder was dan die waar we nu geweest zijn, en omdat hij geen kachels onder de 2000 had staan. Loopt dan al aardig op.

Ik denk haast dat er geen leidingen lopen. Meterkast en cv staan aan de andere kant van het huis, en er zitten geen stopcontacten of lichtpunten in de buurt. Je weet het nooit zeker natuurlijk, maar ik denk dat het dan alleen maar elektriciteit zou zijn en dat moet redelijk simpel te verhelpen zijn.
Door Angelique
eelke schreef: We zijn tot nu toe bij 3 bedrijven geweest, waarvan er 2 zeggen dat je ook bij een dubbelwandige pijp nog moet omkokeren. Alleen bij Isoduct pijpen niet, maar daar zeggen ze geen fan van te zijn omdat er beton in zit wat met de tijd uitdroogt en gaat brokkelen.
Als ik dan kijk naar de info op de site van dat merk, staat er letterlijk; bij een pijp die je aan kunt raken moet je omkokeren met onbrandbaar materiaal, koker moet om 7,5 cm afstand van de pijp. Bij een pijp die buiten handbereik zit hoef je niet  te omkokeren, houdt wel brandbaar materiaal op een afstand van 7,5 cm.
Daar krijg je blaren van. Of verbrande neuzen e.d. Het lijkt dus enkel te gaan om hen die moeten controleren of die buis echt warm wordt als de kachel staat te fikken.

Waarschijnlijk moeten ze dit officieel zo adviseren om naderhand geen schadeclaims te krijgen van mensen(kinders,dieren) die zich verbrand hebben aan de buis.
Door eelke
Angelique schreef: Daar krijg je blaren van. Of verbrande neuzen e.d. Het lijkt dus enkel te gaan om hen die moeten controleren of die buis echt warm wordt als de kachel staat te fikken.

Waarschijnlijk moeten ze dit officieel zo adviseren om naderhand geen schadeclaims te krijgen van mensen(kinders,dieren) die zich verbrand hebben aan de buis.
Maar de pijp wordt handwarm...een cv toevoerbuis wordt heter...
Door keetje
Wat ik begrepen heb is dat als je pijp naar boven te warm wordt, je er dus geen hand meer tegenaan kan houden, je kachel geen goede verbranding heeft. Het is namelijk niet de bedoeling dat de warmte de pijp door/uitgaat. Dus opstoken en daarna temperen zodat je vanuit je kachel rendement hebt en niet vanaf de pijp. Volgend de kachelmannen die wij hier gehad hebben is de warmte afgifte bij goed stoken met onze kachel te verwaarlozen. Dus verwarmen van de bovenkamers zal niet gaan lukken. Dus wij hebben het laten omtimmeren. Netjes.
Ook hier ging het vlotjes. De kachel mannen waren er om 7 uur. Om 8 uur de boorman (in opdracht van de kachelman) en 's middags om 4 uur hadden we de eerste fik erin. Nadat we nog even voor een stookinstructieDVD naar de kachelman geweest waren. Al met al dus supersnel. En leuk, de uitgezaagde stukken, compleet met vloerbedekking hebben we nu als plantentafeltjes buiten staan. :)
Door Nadia
Ik ben lui. Geen zin om hout te halen en ik had het ineens ijskoud. Dus heb de verwarming aangezwengeld.
Door eelke
keetje schreef: Wat ik begrepen heb is dat als je pijp naar boven te warm wordt, je er dus geen hand meer tegenaan kan houden, je kachel geen goede verbranding heeft. Het is namelijk niet de bedoeling dat de warmte de pijp door/uitgaat. Dus opstoken en daarna temperen zodat je vanuit je kachel rendement hebt en niet vanaf de pijp. Volgend de kachelmannen die wij hier gehad hebben is de warmte afgifte bij goed stoken met onze kachel te verwaarlozen. Dus verwarmen van de bovenkamers zal niet gaan lukken. Dus wij hebben het laten omtimmeren. Netjes.
Ook hier ging het vlotjes. De kachel mannen waren er om 7 uur. Om 8 uur de boorman (in opdracht van de kachelman) en 's middags om 4 uur hadden we de eerste fik erin. Nadat we nog even voor een stookinstructieDVD naar de kachelman geweest waren. Al met al dus supersnel. En leuk, de uitgezaagde stukken, compleet met vloerbedekking hebben we nu als plantentafeltjes buiten staan. :)
Oh ik heb er al zo'n zin in he! Ik hoop dat we donderdag avond kunnen beslissen wie het wordt en dan ook weten wanneer ze komen :) dan dit weekend maar eens aan de slag voor het hout!
Die kachels zijn inderdaad heel technisch gebouwd ofzo, rendements klasse's etc... we hebben hem ook zien branden in de winkel, en hij liet de verschillende standen zien. Mooi om te zien hoe de vlammen er op reageren!
Door zurca
Ik vind dit toch wel een leuke voor dat topic "wat heb jij gekocht door BP" oid...
"Ik kocht een paar laarzen..", "Goh... ik een vriezer.." "Nou wij een houtkachel" ;D :biggrin2: ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door