Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
~anna~ schreef: Een vleesmolen is toch om vlees te malen, want mensen eten toch geen gemalen vleesbotten.
Pezen en zenen worden ook bij de slager gewoon meegemalen en dan heb je mensengehakt. De poelier gooit er hele kippen doorheen en heeft er laatst ook konijn doorheen gegooid. Een degelijke molen kan zeker bot aan. Gooiden we in de horeca ook er doorheen, was uiteraard afval wat werd vernietigd, maar ging eerst door de gehaktmolen.
Door ~anna~
Lil schreef: Pezen en zenen worden ook bij de slager gewoon meegemalen en dan heb je mensengehakt. De poelier gooit er hele kippen doorheen en heeft er laatst ook konijn doorheen gegooid. Een degelijke molen kan zeker bot aan. Gooiden we in de horeca ook er doorheen, was uiteraard afval wat werd vernietigd, maar ging eerst door de gehaktmolen.
Maar wat de poelier gebruikt is toch geen HTK vleesmolen :)
Ze bestaan zeker wel want een kvv producent die botten als calciumbron gebruikt heeft ook een degelijke machine..alhoewel..ze kunnen ook niet alles malen en daarom verwerken ze zo graag kippenbotjes.. als vleesbot.
ik wil heel graag eentje bestellen maar ook na het lezen van dit topic weet ik het nog niet hoor.

Edit: typfout
Laatst gewijzigd door ~anna~ op zo 10 feb 2013, 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sweet Dutchess
Ben zojuist een uur bezig geweest m een half geitje te vermalen  :-[
Vlees en de organen die er nog inzaten ging prima, totdat er bot bij kwam, toen liep ie weer vast.
Steeds even achteruit , vooruit, achteruit  en weer vooruit laten draaien  en dan pakt ie hem wel weer,maar dit duurd gewoon veel te lang.
Na een uur had ik iets meer als 1 kg  gemalen geit  :-\
Nee, de proficook is niet geschikt om barfmateriaal te vermalen.
Voor vlees  en orgaan isie goed ,maar laat er geen bot doorheen gaan want dan  legt ie gewoon het loodje.
Ga maar weer op zoek naar een andere  ::)
Door Mowgli
Sweet Dutchess schreef: Nee, de proficook is niet geschikt om barfmateriaal te vermalen.
Voor vlees  en orgaan isie goed ,maar laat er geen bot doorheen gaan want dan  legt ie gewoon het loodje.
Jammer... Dure leer geweest :(

Edit: Anne in D, ik denk dat je het pakket morgen meteen weer ongeopend retour kunt sturen als het is aangekomen :(
Door Sweet Dutchess
Mowgli schreef: Jammer... Dure leer geweest :(
Ik ben blij dat ie niet zo duur was.
Ik ging af op 1500W en het karrewielschijfje,maar als ik dan lees dat een bomann van 500W het stukken beter doet, dan vraag ik me af of het wat uithaalt hoeveel Watt een vleesmolen is.
Door Anne in Zweden
Mowgli schreef: Jammer... Dure leer geweest :(

Edit: Anne in D, ik denk dat je het pakket morgen meteen weer ongeopend retour kunt sturen als het is aangekomen :(
Ik krijg ook die indruk... Op zich hoef ik er geen geiten of konijnenschouders doorheen te doen, maar dit klinkt allemaal wel erg lullig, moet ik zeggen. Ik durf hem bijna niet uit te proberen. Gelukkig heb ik hem bij Amazon gekocht, daar kun je heel simpel retourneren, dus ik ga wel een poging doen denk ik, maar ja.

Toch begrijp ik het niet. Die Moulinex van Martine, die is toch niet veel zwaarder. Waar ligt het dan aan, dat de ene machine wel bot kan malen en de andere niet?
Door Lil
Sweet Dutchess schreef: Ik ben blij dat ie niet zo duur was.
Ik ging af op 1500W en het karrewielschijfje,maar als ik dan lees dat een bomann van 500W het stukken beter doet, dan vraag ik me af of het wat uithaalt hoeveel Watt een vleesmolen is.
Daarom ben ik zo verbaasd ja!
Bomann is rvs, proficook aluminiumlegering. Heel vreemd.

Bij de poelier eb in de horeca zijn de molens vergelijkbaar met de kenwood. Zo'n molen kost tussen de 200 en 300 euro. Kvv producenten hebben ander materiaal. Proficook kostte een half jaar geleden ook nog 200 euro! Zouden er klachten zijn geweest?
Door Mowgli
Msschien heeft het met meerdere factoren te maken hoe de molen maalt: Hoe zit de worm in het huis, heeft deze speling of niet, misschien de binnenkant van het huis dus hoe deze gevormd is, of er groeven in zitten, het gebruikte matariaal of de tandwielen van plastic zijn of van staal, dat soort dingen.
Lil schreef: Proficook kostte een half jaar geleden ook nog 200 euro! Zouden er klachten zijn geweest?
Ik ken de Proficook van Ebay, omdat ik sinds afgelopen zomer probeerde een Jupiter voor weinig geld "af te schieten". Op Ebay waren die Proficooks altijd zo rond de 75,00 Euro.
Door Lil
~anna~ schreef: ik wil een vleesmolen gebruiken voor scharrel en bio pluimvee en dat is best hard vleesbot.
Dat is even hard als konijnenschouder. Let wel, dat harde dwarse schouderstuk heb ik er niet doorgehaald, alleen het pootgedeelte zeg maar.
Door ~anna~
Lil schreef: Dat is even hard als konijnenschouder. Let wel, dat harde dwarse schouderstuk heb ik er niet doorgehaald, alleen het pootgedeelte zeg maar.
Bedankt voor de info, ik blijf wel kvv voeren.
Laatst gewijzigd door ~anna~ op zo 10 feb 2013, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
~anna~ schreef: Bedankt voor de info, ik blijf wel kvv voeren.
De kenwood schijnt dat volgens meerdere mensen hier op het forum aan te kunnen. 200 euro voor de molen en ik dacht 30 voor een aparte schijf. Ik betaal voor hondenkvv ongeveer 4 euro de kilo en katten kvv bijna 6 euro, dus je haalt het wel eruit (voer inclusief kat 1300 gram per dag).
Door Sweet Dutchess
Iemand vroeg  of de proficook open kon om het binnen werk te bekijken.
Ik weet zo snel niet meer wie dat vroeg,maar ik kan nergens een schroefje ontdekken om het apparaat open te schroeven helaas  :-[
Door Sweet Dutchess
Anne in Duitsland schreef: Ik krijg ook die indruk... Op zich hoef ik er geen geiten of konijnenschouders doorheen te doen, maar dit klinkt allemaal wel erg lullig, moet ik zeggen. Ik durf hem bijna niet uit te proberen. Gelukkig heb ik hem bij Amazon gekocht, daar kun je heel simpel retourneren, dus ik ga wel een poging doen denk ik, maar ja.

Toch begrijp ik het niet. Die Moulinex van Martine, die is toch niet veel zwaarder. Waar ligt het dan aan, dat de ene machine wel bot kan malen en de andere niet?
Als jij alleen maar grof kvv fijner wilt malen , dan kan de proficook dat makkelijk,maar volgens mij las ik ook ergens dat je er eendennekken doorheen wilt doen?
Denk dat je die echt wel een flinke mep met de hamer mag geven voordat je die erin doet.

Mensen met een bomann > wat vermaal je ermee en hoe fijn knip je het voordat je het erin doet?
Door ~anna~
@Lil dank voor de uitleg, ff sparen, ik geloof zeker dat het goedkoper is.
Voor veel mensen is kvv met vleesbot gewoon te duur, dus zelf malen zou zeker een oplossing kunnen zijn.
De meeste kvv producenten lachen bij het lezen van dit soort topics, want ze kunnen lekker (goedkope) kippenbotjes blijven vermalen om in hun (dure) kvv te stoppen.. :naughty:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door