Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

[quote="hannabelgje"]
Euh ik heb luis in mijn dille, hoe kan dat dan? Afbeelding
Gisteren mijn bakken opgeschoond en een hoop geplant/gezaaid.
[/quote]

Mijn dille hebben dat echt nooit gehad.. Maar liever op de dille als op mn groente ;)
Mijn rucola is verzopen :( :(

De zonnebloemen die het zo goed deden vinden de ienimini slakken erg lekker >:(

Gelukkig is de rest aardig aan het bijtrekken en bloeit het lekker.

Wee meer potten en aarde gehaald om nog meer te kunnen zaaien en planten. Nu nog wachten op meer fut om het de doen :biggrin2:
ik had luis in de tuinbonen. Afgelopen zaterdag heb ik  ze getopt en de luis zoveel mogelijk weggeveegd en afgespoeld met een harde waterstraal. Op ca 20m1 tuinboon heb ik 4 dilleplantjes neergezet. Vandaag kwam ik thuis ( had zondag een ritje en ben 2 dagen in denhaag gebleven) en alle tuinbonen waren luisvrij!
Las op een  forum de tip om zuiver schapenwol om slakgeliefde plantjes te leggen en dan bleven de slakken weg, dus die persoon ( waar ik het van las)  is langs de dijk uit het prikkeldraad schapenwol plukjes gaan verzamelen en testje gedaan en het werkte goed, weet niet of iemand er wat aan heeft maar dacht deel het even.
ongewassen schapenwol dus ??  Goeie tip !!

Lida, Maarten 't Hart zei dat maandagavond op Maarten's moestuin op tv; tuinbonen toppen en de luis heeft, volgens zijn zeggen geen "landingsbaan" en blijft dus weg. Hier geen tuinbonen in mijn minituintje  :biggrin2:
Nog een tip die ik via FB heb verkregen... mieren soms echt een plaag en dan kan je WD40 goed tegen gebruiken, schijnt op basis van vis olie te zijn dus niet extreem milieu belastend en gewoon beetje in de ingangen van de nesten spuiten en klaar.
Heb dit gister met een enorm nest op het terras gedaan na echt alle andere opties gehad te hebben wat niet werkte en vandaag was er nog geen activiteit bij de ingangen waar ik het gespoten had.
Ga van het weekeind als het droog en warm is dus rest van terras behandelen zodat de mieren in de tuin blijven en niet onder de aardbeien ton of onder de terras tafel etc ;)
Helaas heb ik dit jaar door zachte winter heel veel last van mieren, heb buiten wat cementkuipen staan met onder andere aardbeien en onder de tegels waar die op staan zitten me nu enorme mieren nesten dat het wel een zandbak lijkt ipv terras. Ook verzakken tegels erdoor en vreten ze mijn aardbeien aan dus moet er wel wat aan doen.
lieveheersbeestje eten idd alleen luis ook niet alle lieveheersbeestjes trouwens wel hun larven ;)  heb veel groen en beestjes en zo dus hou totaal niet van bestrijden maar tegen mieren is er weinig aan natuurlijke vijand en zeker als ze onder teras tegels zitten.
Wij hebben nooit mieren gehad en nu is het idd een plaag te noemen.. Het eerst best dat ik vond, goot ik kokend water in. Dat nest is niet meer terug gekomen, maar nog steeds krioelt het van de mieren :(
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door