Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Siberienne
Ja weet je, ik ben het eigenlijk wel met Lizzy eens. Ik heb net wat van de meneer z'n columns gelezen, die zijn iets genuanceerder en ik wil hem het voordeel van de twijfel geven dat hij aandacht vraagt voor een specifieke groep (en het leed in de verpleeghuizen is groot hoor, die zuchten echt onder de geen bezoek regeling). En natuurlijk hoort de dood bij het leven maar hij slaat zo de plank mis met zijn cijfers dat ik nu ook denk, hou toch eens op man. Of zoals meneer zei "weer iemand die zichzelf graag als belangrijk ziet en aandacht tekort kwam".

Ik zou willen dat we eens zouden herkennen met z'n allen dat het rete-moeilijk is hoe nu verder, dat aan alles voor en nadelen kleven en dat we samen moeten proberen hier zo goed mogelijk uit te komen.
Door dinky89
De situatie in verpleeghuizen inhumaan noemen doet absoluut geen recht aan het werk dat de verpleging verzet in de verpleeghuizen. Die mensen doen hun uiterste best om het de bewoners zo goed mogelijk naar de zin te maken. Zo weet ik van een echtpaar dat vorig jaar zomer in verpleeghuis terecht is gekomen en waarvan de man afgelopen april 99 jaar is geworden dat hij heeft gezegd nog nooit zo verwend te zijn op zijn verjaardag. Doordat bezoek niet mogelijk was stuurden velen hem bloemen en de verpleging zorgde bijvoorbeeld voor een gebakje. Wat mij betreft dan ook niets dan lof voor de verpleging.

De andere kant is dat je dan een verhaal leest over een vrouw die door haar leeftijd niet meer kiest voor amputatie waardoor ze nog weken te leven heeft en dan in verpleeghuis terecht komt. Vervolgens mij de ingang afscheid moet nemen van haar familie en dan de laatste weken zonder contact met de familie door moet brengen in verzorgingshuis. Dat is schrijnend omdat diegene weken te leven heeft en vervolgens dus eenzaam sterft in het verpleeghuis :'(

Ik ben dan ook erg blij dat er een proef is gestart met beperkt bezoek aan verpleeghuizen. Hierdoor kunnen partners die van elkaar gescheiden waren elkaar in ieder geval weer bezoeken. Het is en blijft een enorm lastige afweging tussen bezoek toelaten (mentale gezondheid) en bezoek niet toelaten (bescherming fysieke gezondheid). Het is in mijn ogen ook niet meer dan logisch dat in het begin van de pandemie de focus is gelegd op de fysieke bescherming omdat men ook te maken had met beperkte beschermingsmiddelen. Het beperkt toelaten van bezoek (zoals 1 vaste bezoeker per bewoner) moet in mijn ogen wel onderdeel uitmaken van het versoepelen van de maatregelen waarbij het de keuze is van de bewoner/bewoners/verzorgenden wat zij wenselijk vinden. Kortom, kiezen voor maatwerk.
Door Ina
Lazy Garfield schreef: di 19 mei 2020, 01:27 Deze postte ik een paar uur eerder en daar reageren jullie niet op.

Deze man is (klinisch ethicus aan het Erasmus M.C. Rotterdam en vertelt precies hetzelfde verhaal.
Dit bestempel je dus ook als complottheorie?

Punt 1 heb ik het helemaal nergens over complottheorieen, ik heb het over rommelartikelen.
Ik zeg ook nergens dat dingen geen kant raken, natuurlijk doen ze dat.....maar halve waarheden en tegenstrijdigheden verkondigen is iets anders als een genuanceerd verhaal.

Deze man (whoever he may be) vertelt in een half uur zoveel onwaarheden en tegenstrijdigheden dat ik niet anders kan als mijn wenkbrauwen fronsen en serieus verontwaardigd zijn

Bijvoorbeeld op 6 minuut en 4 seconden zegt hij letterlijk;
'Dat vind ik dan wel grappig, dat zie ik hele jonge mensen met mondkapjes en handschoenen rondlopen en dan denk ik 'ja, jou zien we niet op de IC hoor, jij hoeft je eigenlijk niet zo'n zorgen maken dat je besmet wordt en daardoor ....blahblahblah.... dat mensen bang zijn, terwijl ze volkomen gezond zijn, op de IC belanden, dat is niet het geval' (schiet mij maar neer)

Op het stukje als reactie op Rutte en de Jong op 7:42 ga ik niet eens reageren

'zelfs gevangenen krijgen bezoek' (22:35) (waar dan, die zitten ook allemaal in lockdown hoor)
'COCID-19 is een natuurlijke ziekte' :o (26:26)
'oude mensen die ook al binnen een aantal weken, maanden, jaren zouden komen te overlijden is schade, maar die schade is minder groot ten opzichte van schade die we doen door deze maatregelen' (30:15) .....gelukkig zegt hij er achteraan dat hij er philosophisch gezien ook niet uitkomt, maar hij wel ziet dat het gebeurd.....ja duhuhhhh dat zien we allemaal

Eén ding moet ik beamen, de interviewer is erg goed, weet precies hoe hij de meneer die zichzelf graag hoort praten moet triggeren en de juiste vragen te stellen met een uitgestreken hoofd als of hij het ook allemaal niet begrijpt.....knap kunstje dat je hem nooit ziet fronzen of een vraagteken boven zijn hoofd ziet verschijnen, maar dan juist de goede snaar weet te raken waardoor meneer de dokter uit het Erasmus nog een stapje verder gaat op zijn 'ethische pad'

Hoe dan ook, natuurlijk worden er dingen aangehaald waar we allemaal ons gevoel bij hebben, ik vind het ook hartverscheurend dat sommige dingen gebeuren.
Maar het is niet alleen die ene oude patient die zonder familie in het verpleegtehuis zit die de dupe is als bezoek wel weer onbeperkt toegestaan zou zijn.....de besmetting is dan ook opnieuw een gevaar voor de andere bewoners, de verpleging, de schoonmaak, de meneer/mevrouw die het eten rondbrengt......
O ja, en als die besmet raken en naar huis gaan lopen de mensen op straat, in de tram of trein, de mensen waarmee ze hun avondeten gezellig aan tafel eten, de buurvrouw waar ze even een kopje koffie drinken, het vriendje van hun kind waar vervolgens gezellig mee aan de schooltafel wordt geknutseld....die daarna gezellig na schooltijd bij opa en oma huiswerk gaat maken en hun weer besmet.....

Och jé....het blijkt een cirkeltje te zijn....en laat dat nu net zijn wat de overheid probeert te doorbreken door stevige maatregelen te nemen....zodat we straks hopelijk allemaal weer van een 'normaal' normaal leven mogen gaan genieten.

En kom niet aan met hoe verschrikkelijk het is om als 'gewone Nederlander' in een isolement te leven, want dat deden/doen we hier niet.
Wij hebben nog zo ontzettend veel vrijheden gehad in de afgelopen tijd, dat we echt niet mogen klagen .... en dat het geweldig is dat ondanks die vrijheden het aantallen nieuwe besmettingen gelukkig daalt waardoor er aan versoepeling gedacht kan gaan worden.

Maar laten we aub niet doen alsof het met Covid-19 allemaal wel meevalt en alsof het alleen maar oude mensen treft die toch wel dood neer waren gevallen binnen nu en 2 of 3 jaar >:( (excuus voor mijn taalgebruik)

En ook ik zie graag hoe jij het zou oplossen, gewoon vanaf nu, want gedane zaken kan je toch niet meer terugdraaien.....hoe gaan we volgens jou morgenochtend wakker worden en wat mogen we dan allemaal wat nu niet mag 'van de regering'
Ik denk dat het wel waar is dat iedereen andere prioriteiten zou leggen.
Bij mij zouden eenzame ouderen (het is ook wel waar, ze zijn zeker niet allemaal eenzaam) en vb mentaal beperkte mensen die in een tehuis verblijven, voorrang krijgen. En vooral, ik zou willen dat mensen niet eenzaam moeten sterven. Tenminste dat niet.
Maar iemand met een bedrijf vind zijn sector vast belangrijker en iemand met een café zal vast niet begrijpen waarom winkels wel (je kan ook online kopen) en cafés niet (ze kunnen ook maatregelen nemen).
En ga zo maar door...

En zo kan de regering, wat ze ook beslissen nooit goed doen. Zij moeten proberen beslissen wat voor de meeste mensen het beste is en wat het minste risico inhoudt en daarbij hun eigen voorkeuren en gevoelens opzij zetten. Een job die ik niet zou willen.
Door Too
pearlsofpassion schreef: di 19 mei 2020, 13:07 Ik denk dat het wel waar is dat iedereen andere prioriteiten zou leggen.
Bij mij zouden eenzame ouderen (het is ook wel waar, ze zijn zeker niet allemaal eenzaam) en vb mentaal beperkte mensen die in een tehuis verblijven, voorrang krijgen. En vooral, ik zou willen dat mensen niet eenzaam moeten sterven. Tenminste dat niet.
Maar iemand met een bedrijf vind zijn sector vast belangrijker en iemand met een café zal vast niet begrijpen waarom winkels wel (je kan ook online kopen) en cafés niet (ze kunnen ook maatregelen nemen).
En ga zo maar door...

En zo kan de regering, wat ze ook beslissen nooit goed doen. Zij moeten proberen beslissen wat voor de meeste mensen het beste is en wat het minste risico inhoudt en daarbij hun eigen voorkeuren en gevoelens opzij zetten. Een job die ik niet zou willen.
Precies, dit is de spagaat ... en ze doen het nooit goed (genoeg)
Er is altijd een groep die klem komt te zitten, het er niet mee eens is, die vindt dat het strenger moet, minder regels, meer geld voor club a, b of c...

Maar ik heb ook nog geen redelijke, verstandig klinkende oplossing gehoord die recht doet aan ALLE partijen: die de zorg ontziet/beschermt, kwetsbaren bewegingsvrijheid geeft, de economie stimuleert enz
Door Kaela
Fenixjuh schreef: di 19 mei 2020, 13:38 Ik was gister misschien een beetje boos toen ik reageerde..... ::)
Maar ik sluit me gewoon bij Lizzy aan ;) :)
Nou, dat vond ik reuze meevallen hoor. En met jou dagelijkse ervaringen ook volkomen logisch. Persoonlijk denk ik dat juist die ervaringen zo belangrijk zijn. Voor niet in de zorg werkende mensen is het moeilijk voor te stellen wat er allemaal gebeurd.
Door hannabelgje
Zo eens met Lizzy. Mijn collega heeft een dochtertje van 4 met een aangeboren longafwijking, zij zou dood gaan aan dit virus. Mijn vriendin heeft diabetes, zit dus ook in de risicogroep. Mijn moeder heeft een half jaar chemo achter de rug en heef ernstig overgewicht. Mijn broer heeft sinds kort hartproblemen. Moeten we deze mensen dan gewoon dood laten gaan omdat ze in de risicogroep vallen?
Zowel mijn vader als mijn broer hebben de afgelopen maand in het zkh gelegen. Ze hebben beiden alle testen en behandelingen gehad die nodig waren. Met die zorg was beslist niks mis. Mensen zijn echt nog gewoon welkom als ze zorg nodig hebben. En misschien hadden mijn vader en broer gewoon meteen naar huis gekund met hun klachten, maar dat is niet gebeurd, er zijn geen risico's genomen en ze zijn pas naar huis gestuurd toen de arts vond dat het kon.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Door evelyn02
Er zit hier veel kennis dus vandaar hier mijn vraag:
Op de roeivereniging mogen we weer roeien in de skiff maar moeten na het roeien de boot reinigen. Daarvoor staat er spray Dettol allesreiniger en van die schoonmaakdoekjes van de Aldi klaar. In geen van beide zit alcohol, chloor of zeep. Je haalt zo’n lapje snel even over de boot en dat is het. Ik heb het gevoel dat dit volledig onvoldoende is. Als er al stoffen in zitten die dezelfde werking hebben als zeep, is alleen afnemen veel te kort om het virus te desintegreren
Ik denk dat het schijnveiligheid is en dat je beter kan zorgen voor goede handalcohol. Zorg dat iedereen vooraf en achteraf zijn handen desinfecteer. Onder het roeien zal je je gezicht niet aanraken.
Wat is jullie idee?
Door Fioon
Kaela schreef: ma 18 mei 2020, 19:27 Maar ook daar zit wel nuance in Fenixje. Mijn moeder heeft een nekhernia. Vlak voor de corona moest ze (na al een half jaar klachten) kiezen tussen een operatie en spuiten. Ze heeft voor de spuiten gekozen, maar heeft die nog steeds niet gekregen. Ze heeft vreselijk veel pijn, zit in de ziektewet en weet nog altijd niet wanneer de spuit gezet gaat worden.

Ze zal er niet dood aan gaan. Maar dit is zachtjes gezegd wel zwaar klote. En zo is er natuurlijk een heleboel zorg waar we niet dood aan gaan, maar toch hard nodig hebben. Zelf zou ik zelf graag weer naar de fysio, ik heb zeker 50% meer hoofdpijn als wanneer ik regelmatig ga. Zou toch een hoop schelen.
@kaela mijn man heeft vorige week in het MCL een spuit gehad voor zijn nekhernia. Stond maar 3 weken op de wachtlijst dus misschien goed om even te informeren. De reguliere zorg is inmiddels weer opgestart, zei de verpleging te plaatse.
evelyn02 schreef: di 19 mei 2020, 18:13 Er zit hier veel kennis dus vandaar hier mijn vraag:
Op de roeivereniging mogen we weer roeien in de skiff maar moeten na het roeien de boot reinigen. Daarvoor staat er spray Dettol allesreiniger en van die schoonmaakdoekjes van de Aldi klaar. In geen van beide zit alcohol, chloor of zeep. Je haalt zo’n lapje snel even over de boot en dat is het. Ik heb het gevoel dat dit volledig onvoldoende is. Als er al stoffen in zitten die dezelfde werking hebben als zeep, is alleen afnemen veel te kort om het virus te desintegreren
Ik denk dat het schijnveiligheid is en dat je beter kan zorgen voor goede handalcohol. Zorg dat iedereen vooraf en achteraf zijn handen desinfecteer. Onder het roeien zal je je gezicht niet aanraken.
Wat is jullie idee?
Schoonmaakdoekjes, geen desinfectiedoekjes?
Wat zit er dan op die schoonmaakdoekjes als het geen zeep is? Of zijn het droge?

Dettol werkt tegen bacteriën. Bij mijn weten doet het weinig tot niets tegen virussen.
Door Kaela
Fioon schreef: di 19 mei 2020, 18:38 @kaela mijn man heeft vorige week in het MCL een spuit gehad voor zijn nekhernia. Stond maar 3 weken op de wachtlijst dus misschien goed om even te informeren. De reguliere zorg is inmiddels weer opgestart, zei de verpleging te plaatse.
Lief dat je het zegt! Mijn moeder heeft al meerdere keren gebeld. Ze staat bovenaan de lijst, maar in de regio waar zij woont (Een heel eind zuidelijker) is dit soort zorg nog niet opgestart. Misschien wordt het tijd dat ze de zorgverzekeraar inschakelt, maar ze is niet zo heel mondig in dit soort dingen vrees ik.

Beterschap voor je man!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door