Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

eelke schreef:Ja, maar ik vraag me dus af of je dan nog wel op tijd bent? Wat ik eerder schreef dus.
Als je als volwassene nooit meer hebt laten boosteren krijg je na een hondenbeet een vaccinatie en dat is gewoon op tijd. Je moet dan natuurlijk niet eerst een week rondlopen voor je bedenkt dat je een vaccin wil hebben.
pearlsofpassion schreef:Tot nu toe heb ik wel nog geen antwoord gevonden of gekregen. Maar ik ga er proberen achter komen.
Ik vrees echter dat dat gewoon gemakzucht is verpakt als: om zeker te zijn.

En die prikken zo jong is om een heleboel redenen minder ideaal. Om te beginnen omdat het immuunsysteem nog in ontwikkeling is.
Neemt niet weg dat ik zo'n stuk of 7 entingen waarvan veel cocktails bij een volwassene ook niet zou aanraden op 1 jaar tijd te laten zetten.
Ik ga het niet allemaal uitpluizen, maar voor zover ik even snel zie zijn de laatste twee preventieve boosters, dus inderdaad om zeker te zijn. Hoe nodig dat is, daar zullen de meningen over verschillen.

Waarom zijn vaccinaties slechter voor een immuunsysteem in ontwikkeling?
kakocavi schreef:Ik ga het niet allemaal uitpluizen, maar voor zover ik even snel zie zijn de laatste twee preventieve boosters, dus inderdaad om zeker te zijn. Hoe nodig dat is, daar zullen de meningen over verschillen.

Waarom zijn vaccinaties slechter voor een immuunsysteem in ontwikkeling?
Omdat er dan heel veel van dat immuunsysteem gevraagd wordt en dat de ideale ontwikkeling daarvan onderbreekt. Het wordt geforceerd.
Bovendien is de invloed van de entstof op een lichaam waarvan het immuunsysteem zo'n indringer nog maar amper aankan, sterker en dus meer nadelig. Het wordt minder snel geëlimineerd en krijgt dus meer inwerkkans.

Er is bij lichaamsvreemde stoffen ook altijd een invloed en druk op de ontgiftende organen en mogelijk ook op kwetsbare organen die ook nog in ontwikkeling zijn. Spreek van lever en lymfeklieren maar vb ook de hersenen die zich volop aanleggen op dat moment. Die blijven wel een heel leven ontwikkelen maar de eerste maanden zijn die kwetsbaarder en wordt een cruciale basis voor het leven aangelegd.

Komt bij dat een klein kind met een ontwikkelend immuunsysteem dus nog erg kwetsbaar is voor ziekten. Door een enting hou je dat immuunsysteem bezig en afgeleid waardoor het kind ook tijdelijk nog kwetsbaarder is voor ziekten van buitenaf.
Hope schreef:Als je als volwassene nooit meer hebt laten boosteren krijg je na een hondenbeet een vaccinatie en dat is gewoon op tijd. Je moet dan natuurlijk niet eerst een week rondlopen voor je bedenkt dat je een vaccin wil hebben.

Klopt, maar wat is dan de invloed van de geheugencellen?

Ik denk dat er een verschil is tussen besmetting - enten - effect en enten - besmetting - enten / boosteren - effect

Oftewel, gaan in het tweede geval de geheugencellen al wat doen waardoor je lichaam al op halve kracht aan de slag kan? Waarbij je lichaam dus in het eerste geval weerloos is omdat het niks in te zetten heeft?

Ik weet het dus niet he, laat dat duidelijk zijn :biggrin2: ik vraag me vooral veel af.
Blijkbaar worden er na een enting sneller antistoffen gemaakt dan na een besmetting. Anders zou enten na de wonde geen zin meer hebben.

Ik zou ook denken dat het met geheugencellen ( en dus een boostering ipv eerste enting), het lichaam nog sneller kan reageren en antilichamen gaan aanmaken. Of je nu nog een extra prik laat zetten of niet.
eelke schreef:Klopt, maar wat is dan de invloed van de geheugencellen?

Ik denk dat er een verschil is tussen besmetting - enten - effect en enten - besmetting - enten / boosteren - effect

Oftewel, gaan in het tweede geval de geheugencellen al wat doen waardoor je lichaam al op halve kracht aan de slag kan? Waarbij je lichaam dus in het eerste geval weerloos is omdat het niks in te zetten heeft?

Ik weet het dus niet he, laat dat duidelijk zijn :biggrin2: ik vraag me vooral veel af.
Ik vraag me ook nog veel af en goede informatie krijgen is moeilijk.
Stel nu dat bv een bescherming geeft en je geeft een half jaar bv. Dan zou dat betekenen dat je de enting veilig uit kan stellen. Maar of dat zo is weet ik niet.
Eigenlijk is het sowieso al een rare enting, want geen enkele enting geef je volgens mij als er kans is op besmetting.

Als je uit gaat van de regel; alleen enten in een gezond lichaam.
De griepspuit geven als je de griep hebt is ook niet slim toch?

Dus misschien is deze enting ook weer helemaal niet te vergelijken met andere entingen?
Bij keuze voor vaccinatie zou men deze kunnen uitstellen tot na 1,5 jaar als het kind
buiten gaat lopen en het risico op verwondingen toeneemt. Men kan kiezen voor een losse
tetanusvaccin, dan wel zonder kwik, thiomersal, en het DTP vaccin zonder kwik. Ook kan
men kiezen om niet te vaccineren en alleen tetanusantitoxine te geven bij
risicoverwondingen. Dit is 28 dagen werkzaam en de tetanus die later eventueel ontstaat
na verwonding verloopt aanzienlijk
http://nvkp.nl/fileadmin/nvkp/pdf/Dossi ... %20A-M.pdf

De link bevat nog meer interessante info.
Dat is ook zo. Het is een anaeroob,. Die groeien trager en dus verspreid de bacterie bij besmetting dus traag. Bovendien kan het een tijd duren voor er in de wonde een anaeroob milieu tot stand komt.

De enting is met dode entstof als ik het goed heb en je lichaam kan dus al reageren op een schaduw van iets wat er bij besmetting zit aan te komen maar nog niet echt is.
Volgens mij is de enting die je krijgt als kind (en eventueel de herhaling) iets heel anders dan de prik die je krijgt als je gebeten oid bent.
De enting zorgt ervoor dat je beschermd bent, ook voor langere periodes. Bij de prik is het antistoffen die je krijgt toegediend. Dus dat werkt meteen, maar beschermt daarna niet meer... net als antigif bij een slangenbeet.
Lizetta schreef:Volgens mij is de enting die je krijgt als kind (en eventueel de herhaling) iets heel anders dan de prik die je krijgt als je gebeten oid bent.
De enting zorgt ervoor dat je beschermd bent, ook voor langere periodes. Bij de prik is het antistoffen die je krijgt toegediend. Dus dat werkt meteen, maar beschermt daarna niet meer... net als antigif bij een slangenbeet.
Maar als de enting goed werkt, waarom zou je dan antistoffen geven?
En waarom krijg je die dan twee keer? Bij mij werd na de eerste prik na twee weken herhaald. Na een wonde dus, geen preventieve vaccinatie.
eelke schreef:Eigenlijk is het sowieso al een rare enting, want geen enkele enting geef je volgens mij als er kans is op besmetting.

Als je uit gaat van de regel; alleen enten in een gezond lichaam.
De griepspuit geven als je de griep hebt is ook niet slim toch?

Dus misschien is deze enting ook weer helemaal niet te vergelijken met andere entingen?

De enting voorkomt niet de infectie op zich maar de inwerking van de schadelijke giftige stof die de bacterie maakt. Daardoor heb je tijd.

Precieze details zal ik nog even nazoeken en op een iets rustiger moment intypen ;)
Lizetta schreef:Volgens mij is de enting die je krijgt als kind (en eventueel de herhaling) iets heel anders dan de prik die je krijgt als je gebeten oid bent.

Klopt, er zijn twee verschillende entingen en er is in NL sinds 2003 een heel sctroomschema / richtlijn voor wat je wanneer geeft (daarvoor waren er verschillende richtlijnen). Hopelijk helpt dat om te zorgend dat er iets minder verschillend mee om wordt gegaan

http://www.rivm.nl/Documenten_en_public ... Besmetting De hele tekst
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door