Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Mowgli
Ik weet dat een fokster in Nordhorn (Duitsland) een Clatronic gebruikt: de  FW 3151 AEG CLATRONIC MINCER
Zij maalt er zonder problemen kippenkarkassen mee, het machientje heeft max. 1000W.
Door nova
Sweet Dutchess schreef: Zijn er trouwens nog andere die buiten de kenwood of proficook een ander merk vleesmolen hebben en daar goed tevreden over zijn? En welke is dat dan en hoeveel Watt istie?
Ik heb de kenwood.

Mocht je steviger materiaal zoeken, dan  moet je gaan voor een molen met een oliebadmotor, die kan veel meer hebben  ;)
Door Mowgli
Ik heb trouwens de Jupiter 885 Enterprise die bij Vuur en Rook op de website staat. Ik had hem 2e hands via Ebay gekocht. Hij heeft 320W. Ik weet nog niet zo precies wat ik er van vindt. Martijn van Vuur en Rook is van mening dat dit de beste gehaktmolen i.c.m. een voorsnijder (een 16 mm. gatenschijf) is om vleesbot te malen. Volgens hem heeft een lid van BP (spfynxlover)  deze en ook een ander model uitgebreid getest.

Vlees en ook orgaan malen gaat erg snel. Ik heb er tot nu toe pas 1 keer vleesbot mee gemalen. Dit waren kippenvleugels. Ze gingen er doorheen, maar ik had toch het gevoel dat het wat moeizaam ging. Het spiervlees moet goed koud zijn, anders komt er er als prut uit. Ik denk dat half bevroren spiervlees te hard is. Het gaat er wel doorheen, maar ik heb het gevoel dat ook halfbevroren spiervlees moeizaam gaat.

De machine zou 80 kg. per uur moeten malen. Echt zwaar belast heb ik de vleesmolen nog niet, met maar 1 kat maak ik ongeveer 5 - 7,5 kg. kvv per keer. Omdat ik nog steeds een voorraad gemalen bio kippenkarkas van Tierhotel heb liggen, hoef ik dus (nog) geen vleesbot te malen. En een aantal spiervleessoorten komen ook al gemalen bij me aan, waardoor ik dus eigenlijk het meeste alleen nog maar hooef te mixen volgens een van mijn recepten.....
Door Lil
De proficook uitgeprobeerd. Konijnenschouders (behoorlijk hard bot dus) ging er behoorlijk goed en snel doorheen totdat hij vast liep en vast bleef lopen. Staat nu uit en ik ga geduldig wachten. Dan heeft dat toch met die max belastingsduur te maken denk ik. Heb 800 gram probleemloos doorheen gehaald en toen wilde hij niet meer. Over een half uur herkansing. Als dat het enige is maakt dat niet zo veel uit. Dan ga ik niet eerst alles knippen en dan malen, dan ga ik 1 portie knippen, dat malen en dan verpakken en volgende portie knippen, dan ben ik evenveel tijd kwijt en heeft de molen tussendoor rust.
Door Anne in Zweden
Lil schreef: De proficook uitgeprobeerd. Konijnenschouders (behoorlijk hard bot dus) ging er behoorlijk goed en snel doorheen totdat hij vast liep en vast bleef lopen. Staat nu uit en ik ga geduldig wachten. Dan heeft dat toch met die max belastingsduur te maken denk ik. Heb 800 gram probleemloos doorheen gehaald en toen wilde hij niet meer. Over een half uur herkansing. Als dat het enige is maakt dat niet zo veel uit. Dan ga ik niet eerst alles knippen en dan malen, dan ga ik 1 portie knippen, dat malen en dan verpakken en volgende portie knippen, dan ben ik evenveel tijd kwijt en heeft de molen tussendoor rust.
Waha, jij geloof niet in langzaam beginnen, voorzichtig een band opbouwen met je vleesmolen en hem dan stukje bij beetje voorzichtig en lief vragen of hij alsjeblieft ook wat botjes voor je wil malen, hè? ;D
Door Sweet Dutchess
Lil schreef: De proficook uitgeprobeerd. Konijnenschouders (behoorlijk hard bot dus) ging er behoorlijk goed en snel doorheen totdat hij vast liep en vast bleef lopen. Staat nu uit en ik ga geduldig wachten. Dan heeft dat toch met die max belastingsduur te maken denk ik. Heb 800 gram probleemloos doorheen gehaald en toen wilde hij niet meer. Over een half uur herkansing. Als dat het enige is maakt dat niet zo veel uit. Dan ga ik niet eerst alles knippen en dan malen, dan ga ik 1 portie knippen, dat malen en dan verpakken en volgende portie knippen, dan ben ik evenveel tijd kwijt en heeft de molen tussendoor rust.
Zo hee, jij pakt hem nog grover aan dan ik deed  ;D.
Ik vrees ervoor dat jij dezelfde ervaring gaat krijgen als ik en dat hij nu op ieder stukje bot vast blijft lopen.
Ik heb het geitje nog niet kunnen vermalen.
Mijn keuken staat momenteel op zijn kop.
Kast van mijn slaapkamer staat erin omdat er zo een andere kast van mijn  moeder hier komt te staan.
even een puinhoop dus.
Ik heb nog een half geitje liggen omdat ze vanmorgen gewoon stukken geit hebben gehad.
Zodra er weer wat ruimte is in mijn keuken probeer ik de rest van het geitje te vermalen.
Laatst gewijzigd door Sweet Dutchess op zo 10 feb 2013, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
Ja zeg zachtjes beginnen? Mijn bomann van 500 watt maalt konijnruggen. Het heupbotje had ik eruit gehaald. Als deze dat niet kan, dan is het gewoon bagger en gaat ie terug. Hij loopt trouwens helemaal niet meer en slaat ook vast zonder dat er iets in zit. Retour met die hap, want hij zat al erg wankel in elkaar toen hij nog nooit gebruikt was. De Bomann heeft geen speling als ik hem in elkaar zet en deze zat het mesje al scheeft toen hij nog nieuw was, de schijf moest hem als het ware op de plek duwen. Achterwaarts maalt hij trouwens perfect.
Door Martine-Tom
Zo lezende geloof ik niet dat hij echt heel erg bevalt he?

(Wilde hem bij iemand aanbevelen maar zal ik geloof ik maar niet doen...)
Door Sweet Dutchess
Lil schreef: Ja zeg zachtjes beginnen? Mijn bomann van 500 watt maalt konijnruggen. Het heupbotje had ik eruit gehaald. Als deze dat niet kan, dan is het gewoon bagger en gaat ie terug. Hij loopt trouwens helemaal niet meer en slaat ook vast zonder dat er iets in zit. Retour met die hap, want hij zat al erg wankel in elkaar toen hij nog nooit gebruikt was. De Bomann heeft geen speling als ik hem in elkaar zet en deze zat het mesje al scheeft toen hij nog nieuw was, de schijf moest hem als het ware op de plek duwen. Achterwaarts maalt hij trouwens perfect.
Oei, dat is slechter als de mijne doet.
Speling heeft mijn proficook niet.waarschijnlijk heb je een slecht fabricaat gekregen.
Dan is terug sturen de enigste optie.
Door Sweet Dutchess
Martine-Tom schreef: Zo lezende geloof ik niet dat hij echt heel erg bevalt he?

(Wilde hem bij iemand aanbevelen maar zal ik geloof ik maar niet doen...)
Gezien mijn ervaring en deze nu van Lil , zou ik hem niet gaan aanbevelen
Jouw moulinex leeft nog?  :)
Door Martine-Tom
Nee dat dacht ik al...
Als ik het vergelijk met mijn molen dan is de mijne toch heel wat degelijker, ik maal tot 4 kilo bot achter elkaar weg zonder vast of warmlopers en ben tot ganzennek gekomen zonder problemen, eend/kip/nijn kk...geen probleem, zalm ook niet, enige wat hij niet leuk vond was het vet op lamsvlees..daar liep ie dus wel op vast.
Door Lil
Sweet Dutchess schreef: Oei, dat is slechter als de mijne doet.
Speling heeft mijn proficook niet.waarschijnlijk heb je een slecht fabricaat gekregen.
Dan is terug sturen de enigste optie.
Ja, ik vond het al zo raar dat het mesje onder over de rand leek te steken en boven ruimte had. Toen ik de schijf erin klikte moest ik daarmee het mesje als het ware optillen. Ga ik mijn Bomann van 40 euro wel verder verkrachten ;)
Door Lil
Nee! Gewoon gaten, wel hele grote gaten, een 10. Maar niet zo'n wagenwiel. Maar maalt dus gewoon konijnenrug. Moet dat wel dan in kleine stukjes doen, want hij mist behoorlijk wat vermogen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door