kiara schreef: ↑vr 28 okt 2022, 16:57
Bedankt voor de uitleg
Ik lust geen tomaten of courgette
Wat ik wel lust:
Bloemkool
Boerenkool
Andijvie
Prei
Wortels
Lof
Maar alles te laat nu
Maar geeft niet heb geen haast.
Aardbeien had ik dit jaar volop in potten
Staan aan de voorkant van mijn huis omdat het word opgegeten door de honden
Kan je ook bepaalde groenten in potten doen mijn rug is zo slecht?
Verder ben ik blij met het antwoord van laat maar liggen die houtsnippers
Geen van die groenten gaan eigenlijk blij zijn met een kas...
Je kan er wel de teelt wat mee vervroegen, maar eens in de zomer wordt het te warm en dan schieten ze sneller door maar gaan niet beter groeien.
Je kan zowat alles in een pot telen, als de pot maar groot genoeg is. Maar dan worden ze ook erg zwaar natuurlijk.
Met een slechte rug zou ik voor verhoogde bakken gaan.. En geen wortelen, want daartussen moet je wel wieden, dat lukt niet met schoffelen en mulchen alleen, en dat is vreselijk voor de rug.
Kolen zonder rupsen, dan moet je ze onder net houden zodat de vlinders er niet bij kunnen.
Ik doe het niet, heb meer last van de bladluizen. En ik vind het minder storend om die eraf te wassen dan dat het moeite kost om steeds brandnetel of heermoesthee te trekken en te besproeien.
Ik heb wel de luxe dat ik de minder mooie stukken aan de konijnen kan geven en de mooiste voor onszelf houden.
Ik bestrijdt zowiezo ontzettend weinig. Te veel moeite.. En ik geloof ergens ook wel dat de natuur altijd een evenwicht zoekt als je geduld hebt en de juiste dingen stimuleert.
Al vervloek ik het ook vaak hoor. Zoals dit jaar vb, hebben er muizen meer wortels, bieten en knollen gegeten dan m'n konijnen..
Ik heb amper nog snijbiet en selder over (wortels opgegeten tot de plant het opgeeft), terwijl ik daar normaal de hele winter van kan oogsten voor de konijnen. Dat vind ik toch echt niet amusing.

Dus daar ga ik dan toch wat aan proberen doen, jammer genoeg voor de muizen en hoe leuk ik ze verder ook vind.
En slakken plet ik altijd onder m'n schoen of een dikke kei. Zoveel als ik er kan vinden en ik ga geregeld 's avonds op zoektocht.. Anders houdt ik helemaal niets over. Nog steeds eten ze de helft van m'n jonge planten op. Dit jaar geen paprika wegens de gecombineerde inspanningen van de mol en slakken.