Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Pauline
Aangezien in Eddies "geval" zelfs de geleerden het niet eens zijn of hij nou wel of niet meer risico loopt (ze weten nog steeds zo weinig van corona), blijft het koffiedik kijken wanneer hij (met inachtneming van de regels) weer een paar uur zou kunnen gaan werken.

Zelfs als er een vaccin komt is het maar de vraag of hij dat hebben mag. Pfffff straks zit zijn twee jaar ziektewet erop en dan niet door de Parkinson maar door Corona.

Weet iemand of bij het meer testen straks wordt getest of je corona hebt of wordt er getest of je het gehad hebt?
Door Siberienne
Pauline schreef: do 07 mei 2020, 21:51 Aangezien in Eddies "geval" zelfs de geleerden het niet eens zijn of hij nou wel of niet meer risico loopt (ze weten nog steeds zo weinig van corona), blijft het koffiedik kijken wanneer hij (met inachtneming van de regels) weer een paar uur zou kunnen gaan werken.

Zelfs als er een vaccin komt is het maar de vraag of hij dat hebben mag. Pfffff straks zit zijn twee jaar ziektewet erop en dan niet door de Parkinson maar door Corona.

Weet iemand of bij het meer testen straks wordt getest of je corona hebt of wordt er getest of je het gehad hebt?
Het meer testen waar de minister het over heeft is vooral om te testen of iemand het heeft, om na te gaan of isolatie nodig is en contacten opgespoord moeten worden.

Daarbij wordt meest gebruik gemaakt van de PCR test op de keel.
Tegelijkertijd komen nu ook de antistof testen beschikbaar die je voor beide doelen kan gebruiken, dus ook om te kijken of je het hebt gehad. Ik ver2acht dat die testen volgende week breed beschikbaar komen. Dan kan je dat bv via je huisarts laten testen. Daarvoor moet er bloed geprikt worden.

Kleine waarschuwing; we weten nog niet goed of je zeker beschermd bent als je het gehad hebt en ook nog niet hoe lang die bescherming aanhoudt. We gaan er nu vanuit dat iemand die een flinke infectie heeft doorgemaakt, 3-6 maanden beschermd zal zijn. Bij de hele milde infecties, waar vaak ook maar weinig antistoffen in het bloed te vinden zijn, weten we dat nog niet goed.
Ik zeg dit er toch even bij omdat ik niet zou willen dat als Eddie antistoffen heeft, hij alle voorzichtigheid zou laten varen.
Door Pauline
Dank je wel voor je lieve bezorgdheid. :-*

Zelf denk ik dat het erop uit zal komen dat Eddie nog heel lang thuis moet zijn en het vooral van groepsimmuniteit moet hebben. Een zware tegenvaller voor hem. :-\

Maar ook een reguliere griepvaccinatie kan al een longontsteking (met alle gevolgen van dien) veroorzaken dus zal het vaccin tegen corona vast niet minder erg voor hem zijn. Tenminste dat denken wij.... En aan de andere kant denk ik: afweer van een 1-jarige, die kleintjes worden over het algemeen niet zo ziek, zou hij dan ook dit "geluk" hebben?? Internist in Nijmegen heeft geen antwoord en dat is ook wel logisch. Maar lastig is het wel.....

Middenin de vervroegde IVA aanvraag, nergens naartoe kunnen voor hulp, alles via telefoon of video consulten. Maar goed, dit doen we ook! Voor hem hoop ik wel dat er een buiten oplossing qua boksen komt. Want de tijd dat hij niet sporten mag, eisen helaas wel hun tol.
Door Too
Pauline schreef: do 07 mei 2020, 22:23 Dank je wel voor je lieve bezorgdheid. :-*

Zelf denk ik dat het erop uit zal komen dat Eddie nog heel lang thuis moet zijn en het vooral van groepsimmuniteit moet hebben. Een zware tegenvaller voor hem. :-\

Maar ook een reguliere griepvaccinatie kan al een longontsteking (met alle gevolgen van dien) veroorzaken dus zal het vaccin tegen corona vast niet minder erg voor hem zijn. Tenminste dat denken wij.... En aan de andere kant denk ik: afweer van een 1-jarige, die kleintjes worden over het algemeen niet zo ziek, zou hij dan ook dit "geluk" hebben?? Internist in Nijmegen heeft geen antwoord en dat is ook wel logisch. Maar lastig is het wel.....

Middenin de vervroegde IVA aanvraag, nergens naartoe kunnen voor hulp, alles via telefoon of video consulten. Maar goed, dit doen we ook! Voor hem hoop ik wel dat er een buiten oplossing qua boksen komt. Want de tijd dat hij niet sporten mag, eisen helaas wel hun tol.
Mijn sportschool begint komende week met groepslessen buiten (na personal training de afgelopen weken en heel veel youtube-lessen), hopelijk starten ze bij jullie ook snel .. het is m zo gegund!
pearlsofpassion schreef: do 07 mei 2020, 16:20 Ik zou het niet zo gek vinden, zo'n hoge immuniteitspercentage's.
Gaat over Stockholm alleen toch?
Met minimale maatregelen krijg je gewoon een normale curve (niet of weinig afgevlakt) en vooral geen 2e stijging zoals wij ze nu wel gaan krijgen.
Dus is het wel normaal dat er hoge immuniteitcijfers zijn anders zou de curve niet vanzelf afnemen he.

Maar ik wordt zo stilletjesaan ook heel kriegel van al die mensen die zich met Zweden gaan vergelijken, terwijl de demografie bij ons volledig anders is. Kunnen we er iets uit leren, sure, maar niet zomaar op onze eigen situatie toepassen.
Er zijn een berg punten aan te wijzen waarom dit in Zweden (net) goed gegaan is, maar bij ons niet zou kunnen. Of is iedereen Italie al vergeten?
Ik ben super blij voor Zweden dat dit goed uitgedraaid is voor hen. Fijn dat het daar zo kon.
Zelf word ik vooral kriegel als mensen Zweden alleen met de buurlanden vergelijken, en dan besluiten dat Zweden het helemaal verkeerd heeft gedaan. Het is hoe je het ook wendt of keert nog veel te vroeg om conclusies te trekken; het kan best zijn dat de lockdown-landen allemaal een tweede ziektegolf krijgen (oftewel een nieuwe hoge curve), terwijl in Zweden de curve dan laag blijft. Ten tweede zijn landen door gebrek aan uniformiteit in het testen en rapporteren gewoon niet vergelijkbaar. We zullen pas over een paar jaar, als we veel beter zicht hebben op de cijfers, kunnen zeggen of Zweden het beter of slechter heeft gedaan.

En nee, ik denk niet dat je het Zweden-model in willekeurig welk land kunt kopiëren. Bevolkingsdichtheid is volgens mij een heel belangrijke factor in de verspreiding van covid-19 - het is niet voor niets dat de meeste ziektegevallen in Stockholm zitten, waar mensen veel dichter op elkaar wonen dan elders in het land (bv. de provincie waar ik woon is ongeveer half zo groot als heel NL, met een bevolking van nog geen 250.000).
Door src_esther
Siberienne schreef: do 07 mei 2020, 16:57 Ik heb het originele stuk opgezocht en geprobeerd te lezen. Het is een model, niet een onderzoek. Dus het is niet zo dat ze gemeten hebben hoeveel mensen er immuun zijn. ze hebben een steekproef van circa 700 mensen gedaan die ze willekeurig een PCR hebben laten afnemen en van daaruit en met de gegevens van het aantal besmettingen hebben ze dit berekent.

In dat model zitten een aantal aannames: namelijk dat iedereen in Stockholm evenveel kans heeft met elkaar in contact te komen en dat de waarde uit de 700 personen ge-extrapoleerd kan worden naar de hele bevolking (ik weet even niet of ze Stockholm stad genomen hebben of de Stockholm area, ik denk eigenlijk dat laatste). In hun berekening gaan ze er vanuit dat 98% (!!) van alle infecties zo mild verloopt dat mensen niet bij de dokter komen. Er is geen enkel ander bewijs tot nu toe dat dit klopt. De meeste modellen / studie komen op 20-50% van de infecties die zo mild verlopen. Dus ik heb hier toch vraagtekens bij of dit klopt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/con ... r-2020.pdf hier staat de studie

En voor Anne: hier het nieuwsbericht wat aangaf dat het rapport niet zou kloppen: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folk ... ka-rapport maar dat bericht is van 22 april en het rapport staat nu toch wel (weer) op de site

Algemene opmerking: modellen zijn leuk maar hebben allemaal fouten. Een klein foutje in de aannames kan grote gevolgen hebben en je kunt nooit alles modelleren. Ik denk dat we dan ook erg voorzichtig moeten zijn met getallen uit modellen geloven. Het is soms het beste wat we hebben, maar ik denk toch dat het echte antwoord pas gaat komen als we studies hebben waar grote steekproeven gedaan worden bij mensen met de antistof bepalingen
Ik hoorde - ik dacht gisteren - op de radio over een onderzoek dat in Tsjechië onder 20000 mensen is gedaan. Als ik het goed onthouden heb, had 4% covid-19 gehad en had eenderde geen symptomen gehad.
Anne in Zweden schreef: do 07 mei 2020, 23:08 Zelf word ik vooral kriegel als mensen Zweden alleen met de buurlanden vergelijken, en dan besluiten dat Zweden het helemaal verkeerd heeft gedaan. Het is hoe je het ook wendt of keert nog veel te vroeg om conclusies te trekken; het kan best zijn dat de lockdown-landen allemaal een tweede ziektegolf krijgen (oftewel een nieuwe hoge curve), terwijl in Zweden de curve dan laag blijft. Ten tweede zijn landen door gebrek aan uniformiteit in het testen en rapporteren gewoon niet vergelijkbaar. We zullen pas over een paar jaar, als we veel beter zicht hebben op de cijfers, kunnen zeggen of Zweden het beter of slechter heeft gedaan.

En nee, ik denk niet dat je het Zweden-model in willekeurig welk land kunt kopiëren. Bevolkingsdichtheid is volgens mij een heel belangrijke factor in de verspreiding van covid-19 - het is niet voor niets dat de meeste ziektegevallen in Stockholm zitten, waar mensen veel dichter op elkaar wonen dan elders in het land (bv. de provincie waar ik woon is ongeveer half zo groot als heel NL, met een bevolking van nog geen 250.000).
Nee, inderdaad. Je kan het gewoon niet vergelijken.
Het zou wel heeeeel gek zijn als Zweden een 2e golf zou krijgen. Waar zou die vandaan komen? Er is niets beperkt.
Misschien dat er in nog wat andere steden nog kleine golfjes komen als er daar een evenement komt oid.

En ik denk dat jullie beleidsmakers ivm Stockholm gegokt hebben en geluk gehad hebben. Als de stad wat groter was geweest (meer inwoners) of wat minder echt oude mensen gehad had die toch niet meer in het ziekenhuis belanden, had het wss niet meer gelukt, en was er wel capaciteit tekort geweest.
Maar ik zeg het. Ik vind, achteraf gezien, dat het voor jullie land de beste beslissing was, en ik ben blij voor jullie. Maar het was zeker niet zonder risico, dat niet.
Door eelke
Zijn er bij jullie ook zo veel bedrijven die toch ineens verrast en onvoorbereid zijn om te openen? Ik kan me voorstellen dat horeca, met veel wisselend personeel, nog niet genoeg personeel heeft om volledig te openen. Maar bv ook het zwembad en de bied hier kunnen nog niet snel open omdat ze er nog niet klaar voor zijn.

Je zou denken dat er, na zo lang dicht zijn, toch een soort draaiboek ofzo klaar ligt?
Door pluk
eelke schreef: vr 08 mei 2020, 09:52 Zijn er bij jullie ook zo veel bedrijven die toch ineens verrast en onvoorbereid zijn om te openen? Ik kan me voorstellen dat horeca, met veel wisselend personeel, nog niet genoeg personeel heeft om volledig te openen. Maar bv ook het zwembad en de bied hier kunnen nog niet snel open omdat ze er nog niet klaar voor zijn.

Je zou denken dat er, na zo lang dicht zijn, toch een soort draaiboek ofzo klaar ligt?
Van bedrijven weet ik het niet maar bij de hondenschool waren we toch ook behoorlijk verrast dat we vanaf maandag ineens weer mogen draaien.
Dus vanavond vergadering :biggrin2:
Door evelyn02
Dank je voor het bestuderen van het artikel over Stockholm Siberienne. Toch bijzonder dat zijn ervan uitgaan dat 98% van de infecties mild verloopt en in NL wordt uitgegaan van veel lagere percentages.
Nu alles weer een beetje op gang komt, ben ik best wel een beetje bang eigenlijk..... vanochtend in de super was het echt druk.... niemand die rekening hield met de 1,5 mtr 😢..... ik begrijp het soms niet... alsof het allemaal weer normaal is sinds dinsdag..... En dat is het niet....
Ik probeer echt zoveel mogelijk rekening te houden, met alle regels inachtneming; max 2x pw boodschappen doen en voor de rest alleen de hondjes uitlaten.... maar andere mensen?????

Mn oudste dochter vroeg gister of we nog naar de Efteling gingen en met vakantie (al is het een huisje in Nederland).... ik heb gezegd dat dat er dit jaar NIET in zit 😢😢😢😢😢😢......
Door Kaela
Mijn moeder vertelde heel enthousiast dat ze volgende week een dagje dierentuin willen doen, want dan is de meivakantie afgelopen en is het niet meer zo druk. Uh, mam, de meeste dierentuinen zijn nog niet weer open. Huh, nog niet weer open? Waren ze dicht dan? Ja mam en je moet nu ook online een kaartje kopen, want er mogen niet te veel mensen tegelijk in. Er is een pandemie gaande, weet je nog?

Echt hoor, we kunnen uitleggen wat we willen, die snapt het nog steeds niet...
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: vr 08 mei 2020, 08:04 Nee, inderdaad. Je kan het gewoon niet vergelijken.
Het zou wel heeeeel gek zijn als Zweden een 2e golf zou krijgen. Waar zou die vandaan komen? Er is niets beperkt.
Misschien dat er in nog wat andere steden nog kleine golfjes komen als er daar een evenement komt oid.

En ik denk dat jullie beleidsmakers ivm Stockholm gegokt hebben en geluk gehad hebben. Als de stad wat groter was geweest (meer inwoners) of wat minder echt oude mensen gehad had die toch niet meer in het ziekenhuis belanden, had het wss niet meer gelukt, en was er wel capaciteit tekort geweest.
Maar ik zeg het. Ik vind, achteraf gezien, dat het voor jullie land de beste beslissing was, en ik ben blij voor jullie. Maar het was zeker niet zonder risico, dat niet.
Ik denk dat Zweden ook niet ‘klaar’ is hiermee en een tweede golf beslist niet uitgesloten is. Zelfs bij 20% immuniteit (waar ik al mijn kanttekeningen bij plaats)
En Zweden heeft het niet ‘laten gaan’ maar zoals Anne laatst al beschreef wat minder strenge maatregelen genomen maar zeker wel maatregelen genomen. Inclusief social distancing en thuisblijven als je ziek bent. Voorbeeld van de info van de Zweedse overheid https://www.folkhalsomyndigheten.se/smi ... /engelska/
Door Laika
Kaela schreef: vr 08 mei 2020, 17:42 Mijn moeder vertelde heel enthousiast dat ze volgende week een dagje dierentuin willen doen, want dan is de meivakantie afgelopen en is het niet meer zo druk. Uh, mam, de meeste dierentuinen zijn nog niet weer open. Huh, nog niet weer open? Waren ze dicht dan? Ja mam en je moet nu ook online een kaartje kopen, want er mogen niet te veel mensen tegelijk in. Er is een pandemie gaande, weet je nog?

Echt hoor, we kunnen uitleggen wat we willen, die snapt het nog steeds niet...
Ik wou dat ik een beetje dacht als je moeder ;) Als geboren angsthaas zag ik het al somber in maar nu iedereeen los gaat..... :sofa:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door