Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Too
Doranto schreef: do 07 mei 2020, 10:10 Dat is ook niet voor jezelf, maar voor anderen. Met een (al dan niet zelf gemaakt) mondmasker komen er minder virusdeeltjes in de lucht. Dus is het voor iedereen beter.
Dat weet ik hoor en ik snap het allemaal maar als die mensen er voir kiezen om hutjemutje te gaan staan vraag ik me af of al die sokken nog zo heel veel winst opleveren.
Dat was alles.
Door dinky89
Siberienne schreef: do 07 mei 2020, 11:59 Van wanneer is dit bericht? Want een paar weken geleden hoorde ik dit al en toen bleek er een fout te zitten in de data en is het bericht vd 25% terug getrokken. Dat was op 22 april.
Dit bericht van de nos was van gisteravond.
Ik weet niet hoe het met immuniteitspercentages zit in Stockholm, maar het aantal nieuwe sterfgevallen per dag neemt in het hele land af. Er was maandag en dinsdag wel weer een spike in nieuwe ziektegevallen, maar die was gisteren ook weer weg. Is meestal zo na het weekend, als je de curve bekijkt zie je echt een golfbeweging. Maar ondanks de nieuwe ziektegevallen neemt het aantal zieken dat op de IC moet worden behandeld ook gestaag af. Dus er worden wel steeds nieuwe mensen positief getest op corona, maar ze worden blijkbaar niet meer zo ziek dat ze op de IC behandelen.
Interessant is wel dat het aantal positieve coronagevallen het hoogst is in de leeftijdsgroep 50-59, hoger nog dan in de groep 80-89. Daarentegen is het sterftecijfer in 50-59 heel laag, en in 80-89 het hoogst.
Ik zou het niet zo gek vinden, zo'n hoge immuniteitspercentage's.
Gaat over Stockholm alleen toch?
Met minimale maatregelen krijg je gewoon een normale curve (niet of weinig afgevlakt) en vooral geen 2e stijging zoals wij ze nu wel gaan krijgen.
Dus is het wel normaal dat er hoge immuniteitcijfers zijn anders zou de curve niet vanzelf afnemen he.

Maar ik wordt zo stilletjesaan ook heel kriegel van al die mensen die zich met Zweden gaan vergelijken, terwijl de demografie bij ons volledig anders is. Kunnen we er iets uit leren, sure, maar niet zomaar op onze eigen situatie toepassen.
Er zijn een berg punten aan te wijzen waarom dit in Zweden (net) goed gegaan is, maar bij ons niet zou kunnen. Of is iedereen Italie al vergeten?
Ik ben super blij voor Zweden dat dit goed uitgedraaid is voor hen. Fijn dat het daar zo kon.
Door dinky89
Het stuk gaat inderdaad alleen over Stockholm, niet over geheel Zweden.

Ik ben er op basis van de cijfers van overtuigd dat wanneer wij in Nederland niets hadden gedaan de opnames op de IC waren door gestegen waardoor we Italiaanse toestanden hadden gekregen met te weinig bedden.
Qua capaciteit van bedden die op papier beschikbaar waren/zijn in Nederland hadden we natuurlijk nog wat ruimte maar wanneer je kijkt naar de praktijk zijn de zorgmedewerkers op de IC nu al flink belast geweest, laat staan hoe het was geweest als we die papieren maximaal aantal bedden wel hadden bereikt :-X

Laat onverlet dat ik wel heel erg blij ben dat er nu ruimte lijkt te zijn om maatregelen langzaam weer een beetje te versoepelen. Dat geeft toch mentaal weer een stukje ademruimte. En ja, ik blijf drukke plekken de eerstkomende tijd nog wel vermijden. Maar het geeft een stukje licht aan het einde van de tunnel. Ik hoop dan ook heel hard dat het versoepelen van de maatregelen niet direct zal gaan leiden tot significant meer ziekenhuisopnamen zodat de (normale) zorgverlening niet weer zo onder druk komt te staan als het is geweest.
Door pike
Anne in Zweden schreef: do 07 mei 2020, 14:11 Interessant is wel dat het aantal positieve het hoogst is in de leeftijdsgroep 50-59, hoger nog dan in de groep 80-89. Daarentegen is het sterftecijfer in 50-59 heel laag, en in 80-89 het hoogst.
Aantallen kan je niet vergelijken als je niet weet hoe groot die bevolkingsgroepen zijn. Dan moet je toch percentages nemen. Maar misschien bedoelde je dat?
Door Siberienne
pearlsofpassion schreef: do 07 mei 2020, 16:20 Ik zou het niet zo gek vinden, zo'n hoge immuniteitspercentage's.
Gaat over Stockholm alleen toch?
Met minimale maatregelen krijg je gewoon een normale curve (niet of weinig afgevlakt) en vooral geen 2e stijging zoals wij ze nu wel gaan krijgen.
Dus is het wel normaal dat er hoge immuniteitcijfers zijn anders zou de curve niet vanzelf afnemen he.

Maar ik wordt zo stilletjesaan ook heel kriegel van al die mensen die zich met Zweden gaan vergelijken, terwijl de demografie bij ons volledig anders is. Kunnen we er iets uit leren, sure, maar niet zomaar op onze eigen situatie toepassen.
Er zijn een berg punten aan te wijzen waarom dit in Zweden (net) goed gegaan is, maar bij ons niet zou kunnen. Of is iedereen Italie al vergeten?
Ik ben super blij voor Zweden dat dit goed uitgedraaid is voor hen. Fijn dat het daar zo kon.
Ik heb het originele stuk opgezocht en geprobeerd te lezen. Het is een model, niet een onderzoek. Dus het is niet zo dat ze gemeten hebben hoeveel mensen er immuun zijn. ze hebben een steekproef van circa 700 mensen gedaan die ze willekeurig een PCR hebben laten afnemen en van daaruit en met de gegevens van het aantal besmettingen hebben ze dit berekent.

In dat model zitten een aantal aannames: namelijk dat iedereen in Stockholm evenveel kans heeft met elkaar in contact te komen en dat de waarde uit de 700 personen ge-extrapoleerd kan worden naar de hele bevolking (ik weet even niet of ze Stockholm stad genomen hebben of de Stockholm area, ik denk eigenlijk dat laatste). In hun berekening gaan ze er vanuit dat 98% (!!) van alle infecties zo mild verloopt dat mensen niet bij de dokter komen. Er is geen enkel ander bewijs tot nu toe dat dit klopt. De meeste modellen / studie komen op 20-50% van de infecties die zo mild verlopen. Dus ik heb hier toch vraagtekens bij of dit klopt.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/con ... r-2020.pdf hier staat de studie

En voor Anne: hier het nieuwsbericht wat aangaf dat het rapport niet zou kloppen: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/folk ... ka-rapport maar dat bericht is van 22 april en het rapport staat nu toch wel (weer) op de site

Algemene opmerking: modellen zijn leuk maar hebben allemaal fouten. Een klein foutje in de aannames kan grote gevolgen hebben en je kunt nooit alles modelleren. Ik denk dat we dan ook erg voorzichtig moeten zijn met getallen uit modellen geloven. Het is soms het beste wat we hebben, maar ik denk toch dat het echte antwoord pas gaat komen als we studies hebben waar grote steekproeven gedaan worden bij mensen met de antistof bepalingen
Door Elf
De verruimingen geven wat lucht en vooral hoop dat het ooit beter wordt. Wat ik nog niet helemaal begrepen heb is hoe en wat met het bezoeken en zelf op pad gaan van (fitte) ouderen. Ik heb Mark Rutte alleen horen zeggen : ‘indien ouder dan 70, ben extra voorzichtig’. Weet iemand hier iets meer van?
Door pluk
Elf schreef: do 07 mei 2020, 17:51 De verruimingen geven wat lucht en vooral hoop dat het ooit beter wordt. Wat ik nog niet helemaal begrepen heb is hoe en wat met het bezoeken en zelf op pad gaan van (fitte) ouderen. Ik heb Mark Rutte alleen horen zeggen : ‘indien ouder dan 70, ben extra voorzichtig’. Weet iemand hier iets meer van?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... dsadviezen
Adviezen speciaal voor mensen met een kwetsbare gezondheid

Mensen die ernstiger ziek kunnen worden van het coronavirus zijn mensen van 70 jaar en ouder en mensen met een onderliggende aandoening. Heeft u een kwetsbare gezondheid? Wees extra voorzichtig. Het kan verstandiger zijn om voorlopig nog zo veel mogelijk thuis te blijven.
Er wordt vanaf 11 mei op 1 locatie per GGD-regio een begin gemaakt met het beperkt toelaten van bezoek onder strenge voorwaarden. Vanaf 25 mei zal worden opgeschaald naar meer locaties. Het perspectief is dat in een volgende fase de bezoekregeling landelijk wordt aangepast.
Ga niet op bezoek bij mensen van 70 jaar of ouder, of mensen met een kwetsbare gezondheid.
Een uitzondering geldt voor zelfstandig wonende ouderen die gering zelfredzaamheid zijn en een zeer beperkt netwerk hebben. Om een sociaal isolement te voorkomen, kunnen hier 1 of 2 vaste personen worden aangewezen die hen met enige regelmaat blijven bezoeken. Ook bij dit bezoek gelden de algemene gezondheidsadviezen, zoals 1,5 meter afstand houden. Als deze vaste bezoekers verkoudheidsklachten, koorts en/of benauwdheid hebben, blijven zij thuis.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door