Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kim_S
Anne in Zweden schreef: do 30 apr 2020, 11:16 Hou er wel rekening mee, Kim, dat anderhalve meter afstand houden nog helemaal niet zo eenvoudig is als je een hele dag bij mensen op bezoek bent. Zeker voor kinderen niet, die toch graag rondrennen en dingen willen laten zien en vertellen (zeker als ze ergens zijn waar ze zich thuisvoelen, zoals bij grootouders).
Wij hadden laatst een grillavondje bij de buren, en ondanks de voornemens om afstand te houden, sta je toch op een gegeven moment dichter dan anderhalve meter bij elkaar, om even met iets te helpen, om iets aan te pakken, dat soort dingen. Let dus op dat je niet spontaan meehelpt me afwassen of zo. En heb handdesinfectie bij je, en was je handen grondig bij binnenkomst.
Ja daar had ik ook al aan gedacht.
We gaan in ieder geval niet de hele dag, ik denk een uurtje of 2, hooguit 3.
De looproutes en wie waar gaat zitten hebben we al doorgesproken, en ook dit soort praktische zaken. De kinderen hou ik in de gaten, maar die schat ik niet zo in dat ze er ineens naartoe zullen rennen of zo. Die weten heel goed waarom we uit de buurt blijven, en ze willen opa en oma niet ziek maken. Ik zal voldoende tablets / telefoons meenemen om ze bezig te houden :biggrin2:
Door dinky89
Ik begrijp het idee van mondkapjes, namelijk minder verspreiding van druppeltjes. Maar wanneer ik met mijn partner een wandeling maak in een natuurgebied met brede paden waarbij je goed 1,5 meter afstand kan houden mocht je eens een keer iemand tegen komen (wat vrijwel niet gebeurt) dan zou ik het vreselijk vinden wanneer ik dan ook een mondkapje zou moeten dragen.....
En stel dat we weer aan het werk gaan. Hoe ga je het dan regelen wanneer je verplicht een mondkapje zou moeten dragen om te eten en te drinken gedurende de dag?

Volgens mij is het Duitse model nu verplicht mondkapjes bij gebruik van OV en winkels toch? Dus beperkt tot plaatsen waarbij de kans groot is dat je de 1,5 meter niet aan kan houden?

Overigens is die Gommers ook lekker bezig..... Paar dagen terug afgeven op de verspreiding van IC-patiënten over Nederland met zo ongeveer een sneer naar het noorden alsof die geen capaciteit ter beschikking zouden stellen. Na een openbare reactie vanuit het Martini Ziekenhuis dat zij wel bedden aanbieden maar deze niet worden gevuld roept hij nu over het niet gebruiken van de capaciteit: Waarom? Ja, het is best ver weg. Dus er zijn ook weer menselijke barrières waarom we er geen gebruik van maken’’, aldus de arts. ::) link
Door Kim_S
Ja voor Duitsland is het (tot nu toe) alleen in het OV en in winkels. Verder niet.

Sowieso vind ik dat de informatie wisselend is. Er wordt veel geroepen over tekorten aan vloeistoffen voor de tests. Het bedrijf waar ik werk heeft hulp aangeboden, maar dat werd geweigerd omdat we op 1 punt niet voldeden aan de eisen. Dat ene punt had 0,niks met de test zelf te maken. We leveren aan labs over de hele wereld, maar voor Nederland was het niet goed genoeg. En wel blijven roepen dat er tekorten zijn. Dat vind ik krom. Er zijn meer bedrijven die willen en kunnen helpen binnen de strenge regelgeving, maar die gewoon afgewimpeld worden. Las net dat Duitsland had aangeboden 5000 tests per dag te doen voor Nederland. Daar is ook niks mee gedaan. Maar wel roepen dat het niet mogelijk is allemaal. Ik vind dat zorgelijk, eerlijk gezegd...
Door pike
Dan vraag ik me wel af of de mensen die er nu onbekommerd/onverantwoord mee omgaan wel een mondkapje gaan dragen in de winkel als dat verplicht wordt. Want controle daarop is onmogelijk als de winkelier er bv. ook niet veel om geeft.
Ik was vanmiddag naar een boerenwinkeltje om asperges te kopen. Ze hadden dat netjes aangepast, ingang, één looprichting door de winkel met aan het eind de toonbank om af te rekenen en door naar de uitgang, 1,5 meters op de vloer aangegeven, max. 4 personen konden binnen. Ik was nr. 3. De twee mensen voor mij stonden naast elkaar bij de toonbank. En hoorden blijkbaar niet bij elkaar zo bleek. De mijnheer nam iets aan en liep terug, door de ingang weer naar buiten, langs mij heen. De mevrouw bedacht zich dat ze wat was vergeten, draaide namelijk pardoes om en stormde mijn kant op. In plaats van dat ze even omkijkt en zegt ik heb wat vergeten, ik wil graag even terug, dan heb je tijd om zelf ook even achterwaarts te gaan maar nee hoor hup pats boem. Gaan die mensen een mondkapje dragen??? Ik ga daar in elk geval niet meer naar binnen, volgende keer bestel ik, ze hebben ook een afhaalraampje aan huis :cool: Maar eerst moet ik vandaag maar weer zien te overleven. In elk geval heb ik dan tenminste nog asperges gegeten. Met aardbeien :biggrin2:
Door Siberienne
dinky89 schreef: do 30 apr 2020, 14:40 Ik begrijp het idee van mondkapjes, namelijk minder verspreiding van druppeltjes. Maar wanneer ik met mijn partner een wandeling maak in een natuurgebied met brede paden waarbij je goed 1,5 meter afstand kan houden mocht je eens een keer iemand tegen komen (wat vrijwel niet gebeurt) dan zou ik het vreselijk vinden wanneer ik dan ook een mondkapje zou moeten dragen.....
En stel dat we weer aan het werk gaan. Hoe ga je het dan regelen wanneer je verplicht een mondkapje zou moeten dragen om te eten en te drinken gedurende de dag?

Volgens mij is het Duitse model nu verplicht mondkapjes bij gebruik van OV en winkels toch? Dus beperkt tot plaatsen waarbij de kans groot is dat je de 1,5 meter niet aan kan houden?

Overigens is die Gommers ook lekker bezig..... Paar dagen terug afgeven op de verspreiding van IC-patiënten over Nederland met zo ongeveer een sneer naar het noorden alsof die geen capaciteit ter beschikking zouden stellen. Na een openbare reactie vanuit het Martini Ziekenhuis dat zij wel bedden aanbieden maar deze niet worden gevuld roept hij nu over het niet gebruiken van de capaciteit: Waarom? Ja, het is best ver weg. Dus er zijn ook weer menselijke barrières waarom we er geen gebruik van maken’’, aldus de arts. ::) link
Ja joh, ik heb heel wat collega's uit het noorden bedankt (ik belde dan uitslagen door).

Maar we hebben hier ook echt familie drama's gehad, vrouw overleden, man overgeplaatst naar het noorden, kinderen die dan hier de begrafenis aan het regelen zijn en niet bij hun vader kunnen zijn als die erg slecht gaat. Onze IC artsen voelden zich daar ook heel rot bij. Dus als het niet echt hoeft, dan liever toch hier waar familie in ieder geval op de IC wel 1x per dag op bezoek mag komen.

Qua test capaciteit hebben we nu geen problemen hier in de regio (voorzover ik weet)

Ik merk wel dat iedereen moe is en dat er soms snel conclusies worden getrokken of wat meer geïrriteerd wordt gereageerd. Dat hoort er denk ik een beetje bij. Ik had er zelf ook last van. We nemen nu allemaal wat extra vrij, alleen is ontspannen thuis en er echt niet bezig mee zijn best moeilijk omdat je er ook in het dagelijks leven nog steeds mee geconfronteerd wordt. Wat jullie ook merken.

Ik heb ook geen mening over de mondkapjes, ik denk alleen wel nog steeds: de maatregelen hebben effect gehad, we zien echt minder gevallen, minder opnames met pneumonie dus blijkbaar werkt het wel wat er gedaan is.
En ik maak voor mezelf ook wel het onderscheid tussen het risico van 1 contactmoment op zich en het feit dat door heel veel contacten te remmen je een epidemie onder controle houdt. 1x iemand die te dicht langs me loopt, het boeit me niet zo. Ik zou alleen niet graag vaak in grote mensen massa's zijn of bv dagelijks in een volle trein zitten. En ik denk ook vooral dat het belangrijk is dat mensen een beetje in hun eigen sociale cirkel blijven: niet teveel stromen van mensen mengen. Daar zit ook wel de crux van beheersen van uitbraken.
Door dinky89
Siberienne schreef: do 30 apr 2020, 15:30 Ja joh, ik heb heel wat collega's uit het noorden bedankt (ik belde dan uitslagen door).

Maar we hebben hier ook echt familie drama's gehad, vrouw overleden, man overgeplaatst naar het noorden, kinderen die dan hier de begrafenis aan het regelen zijn en niet bij hun vader kunnen zijn als die erg slecht gaat. Onze IC artsen voelden zich daar ook heel rot bij. Dus als het niet echt hoeft, dan liever toch hier waar familie in ieder geval op de IC wel 1x per dag op bezoek mag komen.
Begrijp mij niet verkeerd, ik snap heel goed dat er een drempel is om een patiënt naar de andere kant van Nederland te verplaatsen. Ik zou het ook vreselijk vinden wanneer familie van mij naar het zuiden verplaatst zou moeten worden waardoor bezoeken extra moeilijk wordt.

In het UMCG zijn ze in ieder geval bezig met een proef rondom VR brillen om het personeel te laten ontspannen. Ook juist om wat jij ook aangeeft Siberienne, ook buiten je werk wordt je met corona en beperkingen geconfronteerd waardoor ontspannen moeilijker is dan normaal: https://www.rtvnoord.nl/media/92585/Ic- ... ele-wereld
Ik hoop dat zulke initiatieven er ook zijn of anders snel komen in het zuiden waar de druk op het personeel nog groter is geweest dan hier in het noorden :-*
Too schreef: do 30 apr 2020, 10:55 Nou is in nederland nog steeds het voorschrift dat je bij elke snottebel thuis blijft, dat je bij ziekte (al dan niet corona) de deur weer uit mag als je tenminste 24uur volledig klachtenvrij bent.
Ik denk dat je als je de afstandregel hanteert er in dit geval echt niks aan de hand is en je geen onverantwoorde risico's neemt. Maar dat is natuurlijk ook maar een mening :)

@PoP Ik ben overigens wel benieuwd naar onderzoek waar uit blijkt dat men weken nadien nog (ernstig?) besmettelijk is voor covid-19
God ja, waar heb ik dat nu weer gelezen? Was dat niet hier? :-\
Ik weet het echt niet meer hoor. Je hoort op zoveel plaatsen wat.
Ik zie geregeld mensen met een mondkapje die dat dan even recht staan te trekken tijdens boodschappen doen. Heel begrijpelijk. Maar op dat moment komen ze met hun handen (waarmee ze alles in de winkel aanraken) aan hun neus of mond en zijn ze dus (door dat mondkapje) gevaarlijker bezig dan als ze geen kapje droegen.

Ik ben er geen voorstander van. Het geeft schijnveiligheid. Mensen gaan vlot dichter bij elkaar staan, want er zit toch een kapje voor. Ze komen aan hun gezicht om het te herschikken, en ze doen het niet op de juiste manier aan en af. Waardoor de risico's volgens mij net groter zijn.
Tenzij je idd actief hoest of niest, maar dan nog mag je er dus ook niet aankomen en daarna aan wat anders. Lijkt logisch, maar kijk maar eens rond je....
Door Chouka
dinky89 schreef: do 30 apr 2020, 14:40 Ik begrijp het idee van mondkapjes, namelijk minder verspreiding van druppeltjes. Maar wanneer ik met mijn partner een wandeling maak in een natuurgebied met brede paden waarbij je goed 1,5 meter afstand kan houden mocht je eens een keer iemand tegen komen (wat vrijwel niet gebeurt) dan zou ik het vreselijk vinden wanneer ik dan ook een mondkapje zou moeten dragen.....
Als er niemand is en het is wel verplicht dan kan je het in je zak steken? Dichtplooien met de kant van jou mond naar binnen. Dan heb je het bij de hand als er mensen komen.

Gewoon even afnemen om te eten en te drinken. En zorgen dat er dan zeker minstens 1,5 meter afstand is. Afnemen door alleen de lintjes of elastiek aan te raken. Neerleggen op een zuiver schaaltje, bakje,... met de buitenzijde naar beneden.

Ik ben heel erg VOOR mondmaskers. Ik ga er nu al mee naar de winkel. Mensen zien echt wel dat je 'lachende ogen' hebt als je hun groet.

Kim, ik vond dat een heel mooi masker voor je dochtertje. Daar zal ze zeker blij mee zijn.
Door Chouka
pearlsofpassion schreef: do 30 apr 2020, 19:00 @PoP Ik ben overigens wel benieuwd naar onderzoek waar uit blijkt dat men weken nadien nog (ernstig?) besmettelijk is voor covid-19

God ja, waar heb ik dat nu weer gelezen? Was dat niet hier? :-\
Ik weet het echt niet meer hoor. Je hoort op zoveel plaatsen wat.
Ik heb een studie gelezen waaruit blijkt dat meer dan 40% van de besmettingen al zijn voor de eerste symptomen. En meer dan 50% de eerste dagen van de symptomen. De mensen op intensieve zouden weinig besmettelijk zijn want dan zit het virus diep in hun longen. (eigen toevoeging: behalve dan bij het aspireren)
Door Chouka
pearlsofpassion schreef: do 30 apr 2020, 19:11 Ik zie geregeld mensen met een mondkapje die dat dan even recht staan te trekken tijdens boodschappen doen. Heel begrijpelijk. Maar op dat moment komen ze met hun handen (waarmee ze alles in de winkel aanraken) aan hun neus of mond en zijn ze dus (door dat mondkapje) gevaarlijker bezig dan als ze geen kapje droegen.

Ik ben er geen voorstander van. Het geeft schijnveiligheid. Mensen gaan vlot dichter bij elkaar staan, want er zit toch een kapje voor. Ze komen aan hun gezicht om het te herschikken, en ze doen het niet op de juiste manier aan en af. Waardoor de risico's volgens mij net groter zijn.
Tenzij je idd actief hoest of niest, maar dan nog mag je er dus ook niet aankomen en daarna aan wat anders. Lijkt logisch, maar kijk maar eens rond je....
Je hebt helemaal gelijk in wat je hier schrijft. Maar zo moet het niet.
Je wast of ontsmet je handen. Zet het masker op. Zorgt dat het goed zit. En dan blijf je er verder van af. Ook als het jeukt. Afblijven.
En de 1,5 meter moet je proberen te respecteren.
Door Chouka
En door Corona deed ik deze maand 600.000 stappen.
Normaal wandel ik 1,5 uur met 2 honden (losloopwandeling waar dat kan)
Nu mag ik de auto niet nemen om naar daar te gaan. En met de 2 herders aangelijnd heb ik maar 2 keer gedaan. De 3e keer ben ik teruggedraaid.
Mijn honden hebben dat 1,5 uur nodig. Voor mij is dat dus 2 keer 1,5 uur. Dat is 12 à 13 km en 20.000 stappen per dag voor de wandelingen. Sommige dagen nog meer en soms wat minder. Eergisteren een extra inspanning (27.000 stappen) en zo kwam ik vandaag aan 600.000.
Kim_S schreef:Ja voor Duitsland is het (tot nu toe) alleen in het OV en in winkels. Verder niet.

Sowieso vind ik dat de informatie wisselend is. Er wordt veel geroepen over tekorten aan vloeistoffen voor de tests. Het bedrijf waar ik werk heeft hulp aangeboden, maar dat werd geweigerd omdat we op 1 punt niet voldeden aan de eisen. Dat ene punt had 0,niks met de test zelf te maken. We leveren aan labs over de hele wereld, maar voor Nederland was het niet goed genoeg. En wel blijven roepen dat er tekorten zijn. Dat vind ik krom. Er zijn meer bedrijven die willen en kunnen helpen binnen de strenge regelgeving, maar die gewoon afgewimpeld worden. Las net dat Duitsland had aangeboden 5000 tests per dag te doen voor Nederland. Daar is ook niks mee gedaan. Maar wel roepen dat het niet mogelijk is allemaal. Ik vind dat zorgelijk, eerlijk gezegd...
Mijn werklocatie valt onder de Duitse markt. En ze willen dus ook graag dat er mondkapjes gebruikt worden, FFP1 voor iedereen van buitenaf en FFP2 voor de contactpersoon vanuit de locatie. 2 redenen, omdat de 1,5 meter gewoon niet altijd haalbaar is als er aan een machine gesleuteld moet worden bijvoorbeeld, 2e punt is puur bescherming om het virus niet binnen onze werkomgeving te halen (voedselindustrie en dan babyvoeding voor o.a. prematuren en kinderen met o.a. lactose/eiwit allergie)
Prima, nu hebben wij dus zo’n bak binnen gekregen dat onze directeur bijna alle verzorgingshuizen en ziekenhuizen in de omgeving heeft aangeschreven of ze genoeg hebben en of wij kunnen doneren.....
Hij is Iers en letterlijk waren zijn woorden ‘ I get why we need to do this, but I feel zo guilty in having so much. So let’s please give it to them who need it more than us’

En de mondkapjes zijn er met name voor niet om jezelf te beschermen, dat is heel duidelijk gecommuniceerd bij ons maar puur om te voorkomen van verspreiding. En het feit dat iemand het virus kan overdragen zonder dat hij/zij dit zelf weet is dan ook de reden.

Maar vind deze directeur zo’n prachtige man, heel bescheiden.
En ik hou van zo’n heerlijke rollende Ierse R Afbeelding
Door Kim_S
constance.blokzijl schreef: do 30 apr 2020, 20:10 Mijn werklocatie valt onder de Duitse markt. En ze willen dus ook graag dat er mondkapjes gebruikt worden, FFP1 voor iedereen van buitenaf en FFP2 voor de contactpersoon vanuit de locatie. 2 redenen, omdat de 1,5 meter gewoon niet altijd haalbaar is als er aan een machine gesleuteld moet worden bijvoorbeeld, 2e punt is puur bescherming om het virus niet binnen onze werkomgeving te halen (voedselindustrie en dan babyvoeding voor o.a. prematuren en kinderen met o.a. lactose/eiwit allergie)
Prima, nu hebben wij dus zo’n bak binnen gekregen dat onze directeur bijna alle verzorgingshuizen en ziekenhuizen in de omgeving heeft aangeschreven of ze genoeg hebben en of wij kunnen doneren.....
Hij is Iers en letterlijk waren zijn woorden ‘ I get why we need to do this, but I feel zo guilty in having so much. So let’s please give it to them who need it more than us’

En de mondkapjes zijn er met name voor niet om jezelf te beschermen, dat is heel duidelijk gecommuniceerd bij ons maar puur om te voorkomen van verspreiding. En het feit dat iemand het virus kan overdragen zonder dat hij/zij dit zelf weet is dan ook de reden.

Maar vind deze directeur zo’n prachtige man, heel bescheiden.
En ik hou van zo’n heerlijke rollende Ierse R Afbeelding
Wat mooi!! Klinkt echt als een hele fijne directeur :)

Groeten terug trouwens!! :biggrin2:
Door Tanna

Nou hè, wat een zakkenwasser.......
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door