dinky89 schreef: ↑do 30 apr 2020, 14:40
Ik begrijp het idee van mondkapjes, namelijk minder verspreiding van druppeltjes. Maar wanneer ik met mijn partner een wandeling maak in een natuurgebied met brede paden waarbij je goed 1,5 meter afstand kan houden mocht je eens een keer iemand tegen komen (wat vrijwel niet gebeurt) dan zou ik het vreselijk vinden wanneer ik dan ook een mondkapje zou moeten dragen.....
En stel dat we weer aan het werk gaan. Hoe ga je het dan regelen wanneer je verplicht een mondkapje zou moeten dragen om te eten en te drinken gedurende de dag?
Volgens mij is het Duitse model nu verplicht mondkapjes bij gebruik van OV en winkels toch? Dus beperkt tot plaatsen waarbij de kans groot is dat je de 1,5 meter niet aan kan houden?
Overigens is die Gommers ook lekker bezig..... Paar dagen terug afgeven op de verspreiding van IC-patiënten over Nederland met zo ongeveer een sneer naar het noorden alsof die geen capaciteit ter beschikking zouden stellen. Na een openbare reactie vanuit het Martini Ziekenhuis dat zij wel bedden aanbieden maar deze niet worden gevuld roept hij nu over het niet gebruiken van de capaciteit: Waarom? Ja, het is best ver weg. Dus er zijn ook weer menselijke barrières waarom we er geen gebruik van maken’’, aldus de arts.
link
Ja joh, ik heb heel wat collega's uit het noorden bedankt (ik belde dan uitslagen door).
Maar we hebben hier ook echt familie drama's gehad, vrouw overleden, man overgeplaatst naar het noorden, kinderen die dan hier de begrafenis aan het regelen zijn en niet bij hun vader kunnen zijn als die erg slecht gaat. Onze IC artsen voelden zich daar ook heel rot bij. Dus als het niet echt hoeft, dan liever toch hier waar familie in ieder geval op de IC wel 1x per dag op bezoek mag komen.
Qua test capaciteit hebben we nu geen problemen hier in de regio (voorzover ik weet)
Ik merk wel dat iedereen moe is en dat er soms snel conclusies worden getrokken of wat meer geïrriteerd wordt gereageerd. Dat hoort er denk ik een beetje bij. Ik had er zelf ook last van. We nemen nu allemaal wat extra vrij, alleen is ontspannen thuis en er echt niet bezig mee zijn best moeilijk omdat je er ook in het dagelijks leven nog steeds mee geconfronteerd wordt. Wat jullie ook merken.
Ik heb ook geen mening over de mondkapjes, ik denk alleen wel nog steeds: de maatregelen hebben effect gehad, we zien echt minder gevallen, minder opnames met pneumonie dus blijkbaar werkt het wel wat er gedaan is.
En ik maak voor mezelf ook wel het onderscheid tussen het risico van 1 contactmoment op zich en het feit dat door heel veel contacten te remmen je een epidemie onder controle houdt. 1x iemand die te dicht langs me loopt, het boeit me niet zo. Ik zou alleen niet graag vaak in grote mensen massa's zijn of bv dagelijks in een volle trein zitten. En ik denk ook vooral dat het belangrijk is dat mensen een beetje in hun eigen sociale cirkel blijven: niet teveel stromen van mensen mengen. Daar zit ook wel de crux van beheersen van uitbraken.