Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Kaela schreef:
Ik snap best dat het zo voelt. Wat mij betreft hoeft dat helemaal niet. En fokkers mogen er van mij met alle liefde op verdienen, dat is wat mij betreft ook de discussie niet.

Mijn ervaring is dat fokkers (papegaaienkwekers precies zo) altijd vertellen over pech, projecten, hoge kosten (voer, entingen, spullen enz) en dan zeggen dat je er niets aan overhoudt. Er zijn er verdomd weinig die gewoon hardop durven zeggen dat ze er wel (soms) wat aan overhouden. Misschien omdat men er zo'n schande van maakt, ik weet niet niet. Maar als je dan vervolgens zo'n rekensom van Eelke ziet en op een bedrag van grofweg 45000 euro uitkomt, dan vind ik het niet zo gek dat mensen denken: nou, daar wordt ongetwijfeld wél wat aan overgehouden.

En ik snap wel dat fokkers dat niet willen zeggen en ik vind het ook totaal niet nodig dat ze in detail verantwoording afleggen. Maar als het gros zegt "ik hou er niets aan over" en je ziet op twee kilometer afstand dat dat wel zo is, dan vind ik het ook niet raar dat mensen daar wat van gaan denken. Waarop er natuurlijk alleen maar weer meer onvrede van beide kanten ontstaat natuurlijk.

Voor de duidelijkheid: ik heb het niet over de fokkers in deze discussie, Erna, Lique en Lizzy hebben duidelijk genoeg uitgelegd dat je er wat aan over kunt houden als je geen pech hebt of spannende projecten doet. Ik heb het over fokkers in het algemeen.
+1

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Lizzy
Kaela schreef:Ik snap best dat het zo voelt. Wat mij betreft hoeft dat helemaal niet. En fokkers mogen er van mij met alle liefde op verdienen, dat is wat mij betreft ook de discussie niet.

Mijn ervaring is dat fokkers (papegaaienkwekers precies zo) altijd vertellen over pech, projecten, hoge kosten (voer, entingen, spullen enz) en dan zeggen dat je er niets aan overhoudt. Er zijn er verdomd weinig die gewoon hardop durven zeggen dat ze er wel (soms) wat aan overhouden. Misschien omdat men er zo'n schande van maakt, ik weet niet niet. Maar als je dan vervolgens zo'n rekensom van Eelke ziet en op een bedrag van grofweg 45000 euro uitkomt, dan vind ik het niet zo gek dat mensen denken: nou, daar wordt ongetwijfeld wél wat aan overgehouden.

En ik snap wel dat fokkers dat niet willen zeggen en ik vind het ook totaal niet nodig dat ze in detail verantwoording afleggen. Maar als het gros zegt "ik hou er niets aan over" en je ziet op twee kilometer afstand dat dat wel zo is, dan vind ik het ook niet raar dat mensen daar wat van gaan denken. Waarop er natuurlijk alleen maar weer meer onvrede van beide kanten ontstaat natuurlijk.

Voor de duidelijkheid: ik heb het niet over de fokkers in deze discussie, Erna, Lique en Lizzy hebben duidelijk genoeg uitgelegd dat je er wat aan over kunt houden als je geen pech hebt of spannende projecten doet. Ik heb het over fokkers in het algemeen.
Ik ken die "fokkers-in-het-algemeen" niet. Ik ben zelf nog nooit tegen een fokker aangelopen die zegt niks te verdienen en die wel verdiend aan het nest. Ik ken alleen fokkers die zeggen "sometimes you win, sometimes you loose". En ik ken fokkers die zeggen "ja, ik verdien aan mijn nest. Dus?".

En verder zeg ik je eerlijk dat het mij verder ook geen reet interesseert of de fokkers van mijn honden wel/niet aan hun nestje(s) hebben verdiend. We hebben dit gesprek uberhaupt never nooit gevoerd (verdien je er wel of niet aan), omdat het me simpelweg geen reet boeit. Ik hoop voor hun dat ze er wel aan hebben verdiend. Maar ik wilde willens en wetens een pup van hen als fokker en als mens, van hun teef en van hun combinatie. Zij vroegen prijs X en ik heb die ook betaald. Ik kan ja of nee zeggen tegen een prijs die wordt genoemd.

Ik vind wel prijs X betalen en daarna zaniken en zeiken pas echt heel vervelend. Zeg gewoon nee als je vindt dat de fokker teveel vraagt, ga niet achteraf zitten knierten.
Door Martine-Tom
Enige wat ik achteraf jammer vind van de pers die ik kocht een broodfokker bleek te zijn. Ik was toen 19 en zo naief als de pest. Nou was ie niet duur en heb van hem nooit spijt gehad maar dat ik broodfok gesteund heb vind ik nu wel erg. (Ze fokt gzd niet meer!)
Door Lizzy
eelke schreef:Kniert hier iemand achteraf dan?

Misschien dat ik zo overkom, maar da's echt niet de bedoeling hoor.
Er wordt wel wat geknierd ja, hier en daar. En over bijv. wat wel en niet eerlijk is als een fokker kosten X, Y, Z op zijn lijstje zet. Als ie er wel voer op zet is ie niet eerlijk, zet ie er geen voer op is ie wel eerlijk?

Die onvrede (waar Kaela het over heeft) komt kennelijk toch ergens vandaan. Ze schrijft ook "En ik snap wel dat fokkers dat niet willen zeggen en ik vind het ook totaal niet nodig dat ze in detail verantwoording afleggen. Maar als het gros zegt "ik hou er niets aan over" en je ziet op twee kilometer afstand dat dat wel zo is, dan vind ik het ook niet raar dat mensen daar wat van gaan denken. Waarop er natuurlijk alleen maar weer meer onvrede van beide kanten ontstaat natuurlijk".

Kennelijk is er zat onvrede, die pupkopers hebben over fokkers en kennelijk zegt het gros van de fokkers dat zij er niks aan verdienen terwijl Stevie Wonder kan zien dat ze dat wel doen. We krijgen hier ook lijstjes te zien over wat honden hebben gekost en of ze wel/niet gezond waren (en kennelijk moeten wij daar dan ook wat uit opmaken ofzo...?).

En ik snap dan niet zo goed waar dat vandaan komt. Als de fokker zegt "pup kost €1000" en jij (of wie dan ook) heeft geen zin om dat bedrag te betalen: wat is er dan simpeler om te zeggen "nou sorry, dat vind ik te duur, dit doe ik niet"?
Door eelke
Volgens mij zit t m niet in de prijs, maar in de geheimzinnigheid die sommige mensen blijkbaar bij fokkers ervaren. De fokkers die zeggen, neeeee ik verdien er niet veel aan hoor, maar waarbij je dus vanaf 2 km kan zien dat dat nooit kan kloppen.

Overigens heb ik het daar niet over gehad hoor, met de fokker. Ik ga er gewoon van uit dat. En ik vind dat prima. Alles wat ik koop, daar is aan verdiend. Behalve vriendenprijsjes, maar dat telt niet voor de fokker, die kende ik niet. Dus waarom zou er aan mijn pup ineens niet verdiend mogen worden? Ik vind het prima.

Maar ik vraag me ook wel een beetje af waar dat dan vandaan komt, dat zo veel fokkers, die veel fokken, zeggen dat ze er niet aan verdienen. Ik ken ze eigenlijk niet :P
Door pluk
eelke schreef: Overigens heb ik het daar niet over gehad hoor, met de fokker. Ik ga er gewoon van uit dat. En ik vind dat prima. Alles wat ik koop, daar is aan verdiend. Behalve vriendenprijsjes, maar dat telt niet voor de fokker, die kende ik niet. Dus waarom zou er aan mijn pup ineens niet verdiend mogen worden? Ik vind het prima.
Bij mij was t ook geen issue. Ik heb me geen seconde afgevraagd of ze er wel of niet aan verdiende.
Door eelke
pluk schreef:Bij mij was t ook geen issue. Ik heb me geen seconde afgevraagd of ze er wel of niet aan verdiende.
Oohhh ik heb het me wel afgevraagd hoor! En mijn conclusie getrokken, maar die conclusie maakte niks uit of ik wel of niet Gijs ging kopen voor die prijs ;)
Ik vraag me altijd van alles af.
Door frodo quin
Ik denk dat het niet mogen verdienden op pups of kittens of dat niet durven toegeven van sommige fokkers komt omdat het hier gaat over levende wezens. Iemand kopen is nu niet bepaald hetzelfde als iets kopen.

Ik denk dat men ook sneller de link legt met broodfokkers voor wie geld op de eerste plaats komt. Als je als verantwoorde fokker op een nestje verdient ben je natuurlijk niet ineens een broodfokker, maar ik denk dat sommige fokkers wel bang zijn om zo bekeken te worden en dat pupkopers misschien bang zijn dat ze dus bij iemand terechtkomen die geld boven de dieren stelt. Als een fokker er moet op toeleggen voelt het waarschijnlijk veiliger.
Door Angelique
frodo quin schreef:Ik denk dat het niet mogen verdienden op pups of kittens of dat niet durven toegeven van sommige fokkers komt omdat het hier gaat over levende wezens. Iemand kopen is nu niet bepaald hetzelfde als iets kopen.
Ik kan dat best begrijpen, maar diezelfde mensen maken zich totaal niet druk als ze een konijn bij de Welkoop kopen of daar wat op verdiend wordt.
Ik snap ook niet hoor dat sommige fokkers zich in alle hoeken wringen om met de malste berekeningen te komen om zich te verantwoorden. Want hoe meer gekke dingen je opnoemt, des te harder gaan "de klagers" overal om knieren.
Het rare is dan weer dat ik 1 iemand (persoonlijk) ken voor wie het echt een inkomen is, dus die heeft een complete fokstrategie, een x-aantal teven ter beschikking en je betaald er de hoofdprijs voor een pup. En maar weinig mensen die over haar zeuren, want zij maakt er ook geen geheim van dat dit haar broodwinning is. Het wordt blijkbaar dus pas geneuzel als je als fokker er zelf over gaat neuzelen. Maar zelfs als je niet neuzelt zijn er dus mensen die zonder nog te weten wat een pup kost je landje op komen lopen, even rondkijken en gewoon hardop zeggen "dat dat wel lekker schuift die hondjesverkoop". Is niet hier gebeurd hoor, maar bij een vriendin van mij die hooguit 1 x per 2 jaar een nestje heeft...én een goede baan.
Goed een tendens ook in NL is dat geld verdienen al snel wordt gezien als iets smerigs. Zo ook in deze en daar zal ook best ergens een basis liggen dat mensen bij veel wat ze doen vooral heel hard beginnen te roepen dat er maar vooral niets op verdiend wordt.
Door frodo quin
[quote="Angelique"]Ik kan dat best begrijpen, maar diezelfde mensen maken zich totaal niet druk als ze een konijn bij de Welkoop kopen of daar wat op verdiend wordt.quote]

Ik denk dat het bij deze groep niet noodzakelijk gaat over of de fokker er wat aan over houdt of niet, maar om het bedrag zelf. Ik vermoed dat die dan uiteindelijk ook bij een broodfokker zullen gaan. Ik hoor wel vaak dat mensen bij wie het niet echt om het geld zelf te doen is daar moeite mee hebben, niet om een marge, want de volgende keer kan je misschien pech hebben, maar wel als er gemiddeld genomen flink op verdiend wordt.

Ik moet zeggen dat de broodfokker die jij aanhaalt waarschijnlijk niet snel mensen over de vloer krijgt die daar een probleem mee hebben net omdat ze daar zo open over is. Transparantie vinden velen belangrijk en de mensen die niet bij zo'n fokker willen kopen weten het ook op voorhand, dus blijven daar weg.
Door pluk
frodo quin schreef: Ik moet zeggen dat de broodfokker die jij aanhaalt waarschijnlijk niet snel mensen over de vloer krijgt die daar een probleem mee hebben net omdat ze daar zo open over is. Transparantie vinden velen belangrijk en de mensen die niet bij zo'n fokker willen kopen weten het ook op voorhand, dus blijven daar weg.
Waarom associeer je iemand voor wie honden fok een broodwinning is met broodfok?
Door Angelique
frodo quin schreef:

Dat is geen broodfokker hoor, dat is iemand die haar leven in dienst heeft gesteld van een ras.

En mensen die graag bij fokschuren kopen die werhoudt je daar op geen enkele manier van. Want als die niet nu direct de pup kunnen hebben die ze hebben willen dan zijn ze al weg.

Bedrag doet er niet zoveel toe, ik heb mensen ook horen knieren over hondjes van 350, wat er dan 8 waren en dan maakten ze hetzelfde rekensommetje. Zodra er dan iets niet goed ging in de relatie was het direct gaan zeuren kver...wel de zakken vullen bla bla.
Door Kaela
Lizzy schreef:Er wordt wel wat geknierd ja, hier en daar. En over bijv. wat wel en niet eerlijk is als een fokker kosten X, Y, Z op zijn lijstje zet. Als ie er wel voer op zet is ie niet eerlijk, zet ie er geen voer op is ie wel eerlijk?

Die onvrede (waar Kaela het over heeft) komt kennelijk toch ergens vandaan. Ze schrijft ook "En ik snap wel dat fokkers dat niet willen zeggen en ik vind het ook totaal niet nodig dat ze in detail verantwoording afleggen. Maar als het gros zegt "ik hou er niets aan over" en je ziet op twee kilometer afstand dat dat wel zo is, dan vind ik het ook niet raar dat mensen daar wat van gaan denken. Waarop er natuurlijk alleen maar weer meer onvrede van beide kanten ontstaat natuurlijk".

Kennelijk is er zat onvrede, die pupkopers hebben over fokkers en kennelijk zegt het gros van de fokkers dat zij er niks aan verdienen terwijl Stevie Wonder kan zien dat ze dat wel doen. We krijgen hier ook lijstjes te zien over wat honden hebben gekost en of ze wel/niet gezond waren (en kennelijk moeten wij daar dan ook wat uit opmaken ofzo...?).

En ik snap dan niet zo goed waar dat vandaan komt. Als de fokker zegt "pup kost €1000" en jij (of wie dan ook) heeft geen zin om dat bedrag te betalen: wat is er dan simpeler om te zeggen "nou sorry, dat vind ik te duur, dit doe ik niet"?
Ik heb nog nooit een pup gekocht en zal dit nooit aan de fokker waar ik zou kopen vragen of zelfs maar over praten.

Vanuit mijn eigen perspectief een voorbeeld: ik kom bij papegaaienkwekers. En dan raak je eens beter bevriend. Niet omdat ik iets koop, maar omdat we elkaar aardig vinden. En die zeiden steeds "we houden er niets aan over hoor!". Na een tijdje zei ik: wees eens eerlijk, is dat echt zo? Dus wij eens een leuk en goed gesprek gevoerd en mooi dat ze er wel wat aan over hielden. In goede jaren zelfs heel veel. Met de realiteit dat goede jaren maar soms voorkomen en jaren met pech natuurlijk ook.
Maar op congressen ed tref je dan nog legio kwekers die blijven beweren er nooit wat aan over te houden. Terwijl als je dan gewoon even denkt hoeveel ouderdieren zij hebben en wat ze zoals aan kuikens aanbieden. Dan denk ik: ze kletsen uit hun nek, ze houden wel wat aan over.

Waarom liegen ze daar over? Want zoals gezeg: van mij mogen ze! Maar nee, de hobby is zwaar, kost veel tijd en nog meer geld en o wee de gene die denkt dat je aan de verkoop van kuikens wat overhoudt. Nou ja, dan heb ik dus een stukje onvrede (waar ik geen nacht van wakker lig hoor), want ze liegen. En ik snap niet waaom ze daarover liegen.

Dus dat even ter illustratie van waarom ik daar wat van vind. Onvrede en liegen zijn ook wel hele grote woorden, maar eerlijk en transparant is het ook niet.
Door pearlsofpassion
Angelique schreef:Ik kan dat best begrijpen, maar diezelfde mensen maken zich totaal niet druk als ze een konijn bij de Welkoop kopen of daar wat op verdiend wordt.
Ik snap ook niet hoor dat sommige fokkers zich in alle hoeken wringen om met de malste berekeningen te komen om zich te verantwoorden. Want hoe meer gekke dingen je opnoemt, des te harder gaan "de klagers" overal om knieren.
Het rare is dan weer dat ik 1 iemand (persoonlijk) ken voor wie het echt een inkomen is, dus die heeft een complete fokstrategie, een x-aantal teven ter beschikking en je betaald er de hoofdprijs voor een pup. En maar weinig mensen die over haar zeuren, want zij maakt er ook geen geheim van dat dit haar broodwinning is. Het wordt blijkbaar dus pas geneuzel als je als fokker er zelf over gaat neuzelen. Maar zelfs als je niet neuzelt zijn er dus mensen die zonder nog te weten wat een pup kost je landje op komen lopen, even rondkijken en gewoon hardop zeggen "dat dat wel lekker schuift die hondjesverkoop". Is niet hier gebeurd hoor, maar bij een vriendin van mij die hooguit 1 x per 2 jaar een nestje heeft...én een goede baan.
Goed een tendens ook in NL is dat geld verdienen al snel wordt gezien als iets smerigs. Zo ook in deze en daar zal ook best ergens een basis liggen dat mensen bij veel wat ze doen vooral heel hard beginnen te roepen dat er maar vooral niets op verdiend wordt.
Dat denk ik dus ook.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door