Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Hope schreef:Ik denk dat er twee dingen door elkaar lopen.
Als volwassene die met paarden werkt is mij geadviseerd eens in de tien jaar te vaccineren. Ik twijfel aan het nut daarvan omdat je hem in NL echt nogal snel in je bil gezet krijgt.

Bij kinderen vind ik het een moeilijke. Ik zou hem zeker geven, maar niet zoals aangeboden in het RVP. Het is ook geh dat als je tetanus los laat geven hij maar 1x geboosterd wordt terwijl de DKTP toch vijf keer gezet wordt. En de tetanus is (los) tien jaar veilig maar je kind krijgt op vierjarige leeftijd toch echt nogmaals de tetanus. Ik vind dat gek.

Ik vind dat baby's in de eerste levensmaanden veel te veel entingen tegelijk krijgen. De tetanus is er dan één die ik uit zou stellen.
Ja, dat vind ik dus ook.

Je maakt mij niet wijs dat die 6 kiemen allemaal toevallig 5 keer nodig zijn.

Waar je wel moet voor opletten als je cocktails gaat opdelen is dat je op den duur niet veel meer aparte spuitjes gaat zetten. Want de oplosmiddelen en zaken die erbij komen om de enting te lagen aanslaan zijn minstens even schadelijk als de kiem zelf.
kakocavi schreef:Dat kan, maar ik zou het wel preventief doen. Je zou toch een wondje van prikkeldraad of een takje over het hoofd zien. Het is nog steeds een dodelijke ziekte. Ik zou daarom juist met die tetanusprik geen risico nemen.
Maar een baby van acht weken valt toch niet in het prikkeldraad?
pearlsofpassion schreef:Maar dan moeten ze dat wel doen!
Als daar een spore in vast komt te zitten en die kan zich daar in een zuurstofrijk milieu ontwikkelen, en in de bloedbaan terechtkomen, heb je het zitten.
Je moet dus bloed en zuurstofvrij milieu hebben. Dat lukt niet met oppervlakkige wonden, maar ze moeten minder diep zijn dan je misschien zou denken, afhankelijk van de aard van de wonde. Zo zal een diepe snede ook minder snel volledig afsluiten voor de lucht dan een steek met iets scherps.
Tetanus wordt veroorzaakt door een anaerobe bacterie, dus eentje die juist niet tegen zuurstof kan. Daarom groeien ze ook het beste in diepe wonden, waar geen zuurstof bij kan.
Hope schreef:Maar een baby van acht weken valt toch niet in het prikkeldraad?
Nee, maar een kind van vijf of zes wel. En op veel jongere leeftijd kunnen ze ook vallen of gebeten of gekrabt worden door een huisdier. En dan kunnen ze beter ingeënt zijn.
kakocavi schreef:Nee, maar een kind van vijf of zes wel. En op veel jongere leeftijd kunnen ze ook vallen of gebeten of gekrabt worden door een huisdier. En dan kunnen ze beter ingeënt zijn.
Snap ik, maar ik vind vijf keer tetanus geven, waarvan vier keer terwijl je baby nog geen jaar oud is wel echt het andere uiterste.

Maar Eelke, als je bewust niet laat enten ben je als ouder ook bewust van het risico. En als je baby dan gebeten wordt sta je dezelfde dag bij de huisarts op de stoep.

Daarnaast blijft de vraag natuurlijk bestaan wat moedermelk doet.
Hope schreef:Snap ik, maar ik vind vijf keer tetanus geven, waarvan vier keer terwijl je baby nog geen jaar oud is wel echt het andere uiterste.

Maar Eelke, als je bewust niet laat enten ben je als ouder ook bewust van het risico. En als je baby dan gebeten wordt sta je dezelfde dag bij de huisarts op de stoep.
Heb je je al eens door een arts laten informeren waarom het vijf keer moet? Ik weet het niet, maar er is vast iemand die dat uit kan leggen.

Ik snap het probleem met leeftijd trouwens ook niet echt. Waarom is een prik minder erg als je ouder bent? Daarbij, als je cocktails links laat liggen en sommige entingen eerder en andere later geeft, geef je dus alleen maar meer prikken.
kakocavi schreef:Tetanus wordt veroorzaakt door een anaerobe bacterie, dus eentje die juist niet tegen zuurstof kan. Daarom groeien ze ook het beste in diepe wonden, waar geen zuurstof bij kan.
Ja srr, 1 keer mistypt. Voor de rest staat het er wel juist ::)
Beetje aan het muggenziften? ;)
kakocavi schreef:Heb je je al eens door een arts laten informeren waarom het vijf keer moet? Ik weet het niet, maar er is vast iemand die dat uit kan leggen.

Ik snap het probleem met leeftijd trouwens ook niet echt. Waarom is een prik minder erg als je ouder bent? Daarbij, als je cocktails links laat liggen en sommige entingen eerder en andere later geeft, geef je dus alleen maar meer prikken.
Tetanus word los 2x gegeven. Niet vijf keer. Dat is gek, of ben ik de enige die dat raar vind?

Het probleem met leeftijd is dat een baby die amper droog is in één klap zes entingen krijgt. En hoe je het ook went of keert: dat is heel onnatuurlijk. Het lichaam krijgt bij een normaal verloop telkens maar 1 ziekte waar het tegen moet gaan werken, niet zes.
kakocavi schreef:Heb je je al eens door een arts laten informeren waarom het vijf keer moet? Ik weet het niet, maar er is vast iemand die dat uit kan leggen.

Tot nu toe heb ik wel nog geen antwoord gevonden of gekregen. Maar ik ga er proberen achter komen.
Ik vrees echter dat dat gewoon gemakzucht is verpakt als: om zeker te zijn.

En die prikken zo jong is om een heleboel redenen minder ideaal. Om te beginnen omdat het immuunsysteem nog in ontwikkeling is.
Neemt niet weg dat ik zo'n stuk of 7 entingen waarvan veel cocktails bij een volwassene ook niet zou aanraden op 1 jaar tijd te laten zetten.
Hope schreef:Tetanus word los 2x gegeven. Niet vijf keer. Dat is gek, of ben ik de enige die dat raar vind?

Het probleem met leeftijd is dat een baby die amper droog is in één klap zes entingen krijgt. En hoe je het ook went of keert: dat is heel onnatuurlijk. Het lichaam krijgt bij een normaal verloop telkens maar 1 ziekte waar het tegen moet gaan werken, niet zes.
Tegenwoordig gaat hier de pneumokokken er de eerste keer ook nog bij en als je wil kan de Rota ook nog.

Ik heb bij Laurens echt moeite moeten doen om de Rota apart van de prikjes te mogen toedienen. Maar ik vond het echt wel belachelijk om die er ook nog eens bij te duwen.
pearlsofpassion schreef:Ja srr, 1 keer mistypt. Voor de rest staat het er wel juist ::)
Beetje aan het muggenziften? ;)
Je zegt daaronder: je moet dus bloed en zuurstofvrij milieu hebben. Ik las dat als 'je moet bloed en een zuurstofvrij milieu hebben, om die infectie te voorkomen'. Maar je bedoelde dat je dat juist nodig hebt om een infectie te krijgen?

Was iig niet als muggenzifterij bedoeld :)
Hope schreef:Snap ik, maar ik vind vijf keer tetanus geven, waarvan vier keer terwijl je baby nog geen jaar oud is wel echt het andere uiterste.

Daarnaast blijft de vraag natuurlijk bestaan wat moedermelk doet.

Ja, maar ik vraag me dus af of je dan nog wel op tijd bent? Wat ik eerder schreef dus.
kakocavi schreef:Je zegt daaronder: je moet dus bloed en zuurstofvrij milieu hebben. Ik las dat als 'je moet bloed en een zuurstofvrij milieu hebben, om die infectie te voorkomen'. Maar je bedoelde dat je dat juist nodig hebt om een infectie te krijgen?

Was iig niet als muggenzifterij bedoeld :)
Ja, om ze te krijgen. :)
Hope schreef:Tetanus word los 2x gegeven. Niet vijf keer. Dat is gek, of ben ik de enige die dat raar vind?

Vechten tegen een ziekte is iets anders dan antilichamen vormen tegen een zwaar verzwakte of dode pathogeen. Ik snap je zorgen, maar ik denk niet dat je het zo kunt vergelijken.

Of het aantal tetanusprikken raar is, weet ik niet. Volgens Wikipedia is drie vaak genoeg en zijn die twee erna preventieve boosters. Maar als je een antwoord wilt, zou ik het niet op een forum vragen maar aan een deskundige.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door