Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Laika
Kim_S schreef: wo 29 apr 2020, 15:09 Mijn ouders zijn vrijdag 40 jaar getrouwd. En we hadden een heleboel leuke dingen gepland die nu allemaal niet door kunnen gaan natuurlijk.
Nou is dat niet zo’n drama, we halen het wel weer in.

Ik wil er dus vrijdag naartoe. Gewoon, elkaar even zien, op gepaste afstand wel. Ik ben al bijna 2 maanden niet bij ze geweest, terwijl dat anders bijna elke week is. We zijn allemaal niet ziek, en we komen allemaal nergens buiten de supermarkt. Ik vind dat het moet kunnen, manlief vindt van niet. En hoewel ik hem kan begrijpen, vind ik het toch belangrijk om er vrijdag te zijn voor mijn ouders, op hun “feestelijke” dag...

Wat zouden jullie doen?
Zo lang je alleen maar naar je ouders gaat en onderweg geen contact hebt met andere mensen, en als jullie minimaal 1,5 meter afstand houden zou het moeten kunnen (zeggen ze).
Zelf zou ik het niet doen. Als ik om me heen kijk gaan veel mensen hun eigen grenzen bepalen en daardoor gaan veel mensen toch weer van hot naar her reizen. Niet omdat het moet maar omdat ze vinden dat het moet kunnen. Dat je je nu niet ziek voelt hoeft niet te betekenen dat je geen drager van het virus bent omdat je nog in de supermarkt geweest bent bijvoorbeeld.
Door Kim_S
pearlsofpassion schreef: do 30 apr 2020, 06:58 Hoe lang zijn nu al jullie gezinsleden klachtenvrij?
Want de kans is toch wel reëel dat jullie het gehad hebben. Dus dan zou je op termijn immuun zijn en zou het zelfs helemaal veilig zijn om te gaan.
Het punt is dat men wel al vastgesteld heeft dat je ook nadat de klachten verdwenen zijn nog besmettelijk kan zijn. Ik heb nog niet gelezen of gehoord dat ze ook weten hoe lang dat duurt en waarschijnlijk weten ze dat gewoon ook echt niet. Maar het zou minstens een aantal weken zijn.

En dat zou mij in deze tegenhouden.
Want dan gaat het niet over het risico dat jullie het opgelopen hebben, maar het risico dat jullie nog besmettelijk zijn omdat je het gehad hebt. En dat kan je niet goed inschatten als zelfs de medici dat niet goed kunnen.
Ik ben zelf nu zeker een maand klachtenvrij. De kinderen een week of 4, hoewel die niet ziek waren maar alleen af en toe een kuchje hadden. Manlief was een week later dan ik klachtenvrij, maar die blijft thuis.

In Nederland mag je uit quarantaine als je een paar dagen klachtenvrij bent, in Duitsland is dat een week. Ik denk dat we wel op afstand met elkaar kunnen praten, we gaan de regels streng naleven in ieder geval.
Door Kim_S
Anne in Zweden schreef: do 30 apr 2020, 00:06 Effe off-topic: hoe gaat het met je vader, Kim? Die had toch een paar maanden geleden iets akeligs medisch, iets met z'n hart, als ik het me goed herinner?

Doe je paps en mams de groeten en feliciteer ze van me, op een afstandje natuurlijk! :D
Paps heeft vorig jaar in het ziekenhuis gelegen met wat ze toen dachten dat een hartinfarct was. Ze hebben alleen tot op dit moment helemaal niks kunnen vinden wat daarvoor de oorzaak geweest zou kunnen zijn. Hij is helemaal binnenstebuiten gekeerd, maar zijn hart is prima in orde. Geen idee wat het dan wel geweest is, maar hij voelt zich op dit moment weer goed.

Dank voor het vragen, en ik zal ze feliciteren en de groeten doen! :-*
Door Kim_S
Laika schreef: do 30 apr 2020, 07:48 Zo lang je alleen maar naar je ouders gaat en onderweg geen contact hebt met andere mensen, en als jullie minimaal 1,5 meter afstand houden zou het moeten kunnen (zeggen ze).
Zelf zou ik het niet doen. Als ik om me heen kijk gaan veel mensen hun eigen grenzen bepalen en daardoor gaan veel mensen toch weer van hot naar her reizen. Niet omdat het moet maar omdat ze vinden dat het moet kunnen. Dat je je nu niet ziek voelt hoeft niet te betekenen dat je geen drager van het virus bent omdat je nog in de supermarkt geweest bent bijvoorbeeld.
Ik snap je punt.
Ze gaan zelf ook naar de supermarkt, en voor mij is dat alweer een week geleden. Tussendoor zijn mijn handen en kleren goed gewassen, en is de auto ontsmet. Ik kan me niet voorstellen dat ik vanuit de supermarkt nog iets meeneem naar ze.
We stoppen eigenlijk nooit onderweg, dus dat moet lukken morgen.

We gaan het zien hoe het loopt. Ondanks dat ik het wel spannend vind, vind ik het ook fijn om ze weer te kunnen zien. Al is het op een paar meter afstand.
Door Too
pearlsofpassion schreef: do 30 apr 2020, 06:58 Hoe lang zijn nu al jullie gezinsleden klachtenvrij?
Want de kans is toch wel reëel dat jullie het gehad hebben. Dus dan zou je op termijn immuun zijn en zou het zelfs helemaal veilig zijn om te gaan.
Het punt is dat men wel al vastgesteld heeft dat je ook nadat de klachten verdwenen zijn nog besmettelijk kan zijn. Ik heb nog niet gelezen of gehoord dat ze ook weten hoe lang dat duurt en waarschijnlijk weten ze dat gewoon ook echt niet. Maar het zou minstens een aantal weken zijn.

En dat zou mij in deze tegenhouden.
Want dan gaat het niet over het risico dat jullie het opgelopen hebben, maar het risico dat jullie nog besmettelijk zijn omdat je het gehad hebt. En dat kan je niet goed inschatten als zelfs de medici dat niet goed kunnen.
Nou is in nederland nog steeds het voorschrift dat je bij elke snottebel thuis blijft, dat je bij ziekte (al dan niet corona) de deur weer uit mag als je tenminste 24uur volledig klachtenvrij bent.
Ik denk dat je als je de afstandregel hanteert er in dit geval echt niks aan de hand is en je geen onverantwoorde risico's neemt. Maar dat is natuurlijk ook maar een mening :)

@PoP Ik ben overigens wel benieuwd naar onderzoek waar uit blijkt dat men weken nadien nog (ernstig?) besmettelijk is voor covid-19
Door ellenned
Is het niet zo dat bij 70 plus mensen nu 1 of 2 vaste contacten op bezoek mogen komen, buiten de vraag natuurlijk of je dat wil.

Bij ons ( gehandicptenzorg) gaat de bezoekregeling versoepeld worden, vanmiddag horen we meer, ik hoop het zo, ook al worden de risico s natuurlijk groter. Sommige clienten zijn door ouders naar huis gehaald, en zitten daar nu al een groot aantal weken, dat is voor de veelal wat oudere ouders echt wel zwaar. Maar liever dan in huis nemen dan ze niet te mogen zien. Ben heel benieuwd hoe het er uit gaat zien. Clienten lopen tegen de muren op en het is zo moeilijk uit te leggen.
Ik heb vandaag een coronatest, lichte klachten die op Corona kunnen wijzen maar ook op een gewone verkoudheid. Ben blij dat ik getest kan worden en niet de boel zou kunnen aansteken.
Door Too
Laika schreef: do 30 apr 2020, 07:48 Zo lang je alleen maar naar je ouders gaat en onderweg geen contact hebt met andere mensen, en als jullie minimaal 1,5 meter afstand houden zou het moeten kunnen (zeggen ze).
Maar hoe zou dat hypothetische supermarktvirus dan overspringen als er geen lichamelijk contact is, als er anderhalve meter afstand wordt gehouden, als iedereen gewoon goed handen wast voor en na supermarkt expedities en netjes in elleboog proest als dat onverhoopt toch nodig is
Zo lang blijft t niet levensvatbaar in de buitenlucht, het zit graag in/op je slijmvlies

Wellicht zie ik het verkeerd dus correct me if I'm wrong.
Ben het overigens wel eens dat veel mensen zo langzamerhand de grenzen gaan oprekken en dat dat misschien niet zo slim is
Hou er wel rekening mee, Kim, dat anderhalve meter afstand houden nog helemaal niet zo eenvoudig is als je een hele dag bij mensen op bezoek bent. Zeker voor kinderen niet, die toch graag rondrennen en dingen willen laten zien en vertellen (zeker als ze ergens zijn waar ze zich thuisvoelen, zoals bij grootouders).
Wij hadden laatst een grillavondje bij de buren, en ondanks de voornemens om afstand te houden, sta je toch op een gegeven moment dichter dan anderhalve meter bij elkaar, om even met iets te helpen, om iets aan te pakken, dat soort dingen. Let dus op dat je niet spontaan meehelpt me afwassen of zo. En heb handdesinfectie bij je, en was je handen grondig bij binnenkomst.
Door Lizzy
Too schreef: do 30 apr 2020, 11:07 Maar hoe zou dat hypothetische supermarktvirus dan overspringen als er geen lichamelijk contact is, als er anderhalve meter afstand wordt gehouden, als iedereen gewoon goed handen wast voor en na supermarkt expedities en netjes in elleboog proest als dat onverhoopt toch nodig is
Zo lang blijft t niet levensvatbaar in de buitenlucht, het zit graag in/op je slijmvlies

Wellicht zie ik het verkeerd dus correct me if I'm wrong.
Ben het overigens wel eens dat veel mensen zo langzamerhand de grenzen gaan oprekken en dat dat misschien niet zo slim is
Het is nog maar zeer de vraag of het virus niet ook redelijk makkelijk verspreid via de lucht: https://www.ad.nl/binnenland/onderzoek- ... ~a3c0322c/

Ik stel me zo voor dat het niet ondenkbaar is als er in de supermarkt iemand staat te niesen door hooikoorts, er in de supermarkt de verkeerde temperatuur + luchtvochtigheid heerst, die persoon (zonder dat ie het zelf weet) Corona onder de leden heeft en jij 10 seconden later door de wolk van mini druppeltjes loopt: je gewoon besmet kan raken. Misschien krijg je het minder heftig? En bouw je ook wel of niet voldoende antistoffen op? God zal het weten, wij weten het in ieder geval met z'n alle nog niet. Ik vertrouw er in ieder geval echt helemaal niet op en zou blij zijn als we hier ook allemaal verplicht mondkapjes moesten gaan dragen.
Door Kaela
Lizzy schreef: do 30 apr 2020, 11:34 Het is nog maar zeer de vraag of het virus niet ook redelijk makkelijk verspreid via de lucht: https://www.ad.nl/binnenland/onderzoek- ... ~a3c0322c/

Ik stel me zo voor dat het niet ondenkbaar is als er in de supermarkt iemand staat te niesen door hooikoorts, er in de supermarkt de verkeerde temperatuur + luchtvochtigheid heerst, die persoon (zonder dat ie het zelf weet) Corona onder de leden heeft en jij 10 seconden later door de wolk van mini druppeltjes loopt: je gewoon besmet kan raken. Misschien krijg je het minder heftig? En bouw je ook wel of niet voldoende antistoffen op? God zal het weten, wij weten het in ieder geval met z'n alle nog niet. Ik vertrouw er in ieder geval echt helemaal niet op en zou blij zijn als we hier ook allemaal verplicht mondkapjes moesten gaan dragen.
Voor mij is dat juist een schrikbeeld. Ik vind dat zo'n akelig idee.

Het benadrukt zo het gevaar. Iedereen is gevaarlijk voor iedereen, iedereen is "vies". Geen gezichtsuitdrukkingen meer. Ik kan me niet voorstellen om voortaan met mensen te praten en alleen maar een mondkapje te zien ipv de emotie en gezichtsuitdrukkingen. Afschuwelijk.

En ik ben ook bang voor schijnveiligheid. Zoals het mondkapje dat Kim heeft gemaakt (en waarvan ik dus echt gruwel dat een kind van 7 dat om moet, wat voor boodschap geven we dan ook aan kind?), hoeveel beschermd een stukje stof nou? Wat doet dat nog als iemand daar een uur lang enthousiast in loopt te niezen? Hoe vaak zit je met je handen aan dat (ondergekwijlde) mondkapje en vervolgens aan van alles en nog wat.

En misschien nog wel het belangrijkste: wanneer houdt je er weer mee op. Een tijdje terug kwam hier voorbij dat over 5 jaar dit gewoon een van de wintervirussen zal zijn. Maar we worden nu zo bang voor alles. Wanneer zullen we dan weer durven stoppen met mondkapjes?
Door doranto
Ik zie toch ook wel het voordeel van het verplicht dragen van een mondkapje in het openbaar.
Het idee achter die zelfgemaakte mondkapjes is volgens mij dat je anderen minder snel besmet en niet zozeer jezelf beschermd. Als velen zo'n kapje dragen, ben je dus automatisch zelf ook beter beschermd.
Misschien draagt het ook wel bij aan de bewustwording van degene die nu laconiek over het virus doen als het, zoals jij zegt, het gevaar benadrukt? En als mensen zo'n kapje in het openbaar moeten dragen en ze vinden dat maar niks, stimuleert het misschien ook om wat meer thuis te blijven?
Laatst gewijzigd door doranto op do 30 apr 2020, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Laika
Lizzy schreef: do 30 apr 2020, 11:34 Het is nog maar zeer de vraag of het virus niet ook redelijk makkelijk verspreid via de lucht: https://www.ad.nl/binnenland/onderzoek- ... ~a3c0322c/

Dit dus.
Het dragen van mondkapjes zou zeker bijdragen in het verspreiden van druppeltjes.

Ik kreeg van de week een oproep van de tandarts binnen voor een halfjaarlijkse controle. Ondanks dat er laatst een stuk van mijn kies afgebroken is heb ik besloten dat ik alleen naar de tandarts ga als ik pijn krijg.
Door Too
Die nertsen vind ik wel een lastige, ik stel me voor dat het te vergelijken is met de apres-ski bar, de carnavalsmenigte...close contact, daar hebben de medewerkers met klachten enorm over die kooien staan blaffen en proesten.
Die beesten zitten zo strak op elkaar dat om het even welk virus daar zo'n beetje vrij spel heeft.
Dat lees ik ook mbt dat onderzoek: 10centimeter èn we weten het nog niet
:-\
Door Kim_S
De zelfmaak mondkapjes zijn inderdaad helemaal niet bedoeld als 100% bescherming, maar als een manier om minder druppels in de lucht te krijgen, en daardoor minder besmettingen. Dus veilig zijn ze absoluut niet, verplicht inmiddels wel in Duitsland in de winkels.

Overigens heeft dochterlief er gelukkig totaal geen moeite mee om een “cool” felroze mondkapje met een hartje erop te dragen, die ene keer dat ze mee is naar de winkel. En haar moeder heeft uitgelegd waarom het is, en dat vindt ze prima.

Ondanks de mondkapjes moeten mensen nog steeds afstand houden en de andere regels volgen, dat is niet veranderd. Dus het is een soort extra maatregel die de verspreiding minder moet maken, maar zeker niet 0.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door