MargaS schreef:Kan jij me vertellen waar het staat dat er een meldingsplicht is?
Ik heb geen idee bij deze wet hoor, maar volgens mij ben je als burger het altijd verplicht om het te melden als je strafbare feiten constateert, toch?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
MargaS schreef:Kan jij me vertellen waar het staat dat er een meldingsplicht is?
MargaS schreef: Kan jij me vertellen waar het staat dat er een meldingsplicht is?Volgens de da die ik gesproken heb is er geen meldingsplicht. Alleen als het daadwerkelijk gaat om een geval van rabiës.
Lil schreef:Dat van die melding is niet zo moeilijk te vinden hoor mensen.Daar staat toch juist dat er geen meldingsplicht is.
https://www.knmvd.nl/groepen/GGG/item/1 ... uppyhandel
hannabelgje schreef:Daar staat toch juist dat er geen meldingsplicht is.Ja precies. Maar er werd hier steeds gezegd wel niet wel niet en waar staat dat dan nou gewoon op de site van de knmvd
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
sella schreef:Punt is, je komt met pup voor aankoop controle ( vaak verplicht bij fokkers), dan checken ze het boekje en chip.Waar gaat dit nou over?
Controleren of hij aangemeld is op naam.
Dus ik neem aan dat ze ook controleren op de rabies enting.
Ze zijn verplicht te melden als de chip niet op naam staat.
Dus zal er ook naar de entingen gekeken worden.
Het blijft zijn/haar hele leven terugkomen. Iedere keer voor een vervolg enting op de rabies ect.
Angelique schreef:Moet je als burger maar weten war er allemaal strafbaar is.Ja, maar als die burger dierenarts is, zou je kunnen stellen dat hij vanuit zijn beroep hoort te weten dat dat strafbaar is.
eelke schreef:Ja, maar als die burger dierenarts is, zou je kunnen stellen dat hij vanuit zijn beroep hoort te weten dat dat strafbaar is.
Ik moet het bv ook melden als een van mijn cliënten een wietkwekerij heeft. Maar ik weet eigenlijk niet of dat vanuit mijn organisatie moet of van de wet.
Oftewel, ik weet het ook niet hoor, ik zeg alleen, het zou kunnen dat.nn
Siberienne schreef:Ik vraag me echt af of je het als burger MOET melden.Ja, volgens mij wel. Of soms wel, of soms niet. Want als jij weer dat je beste vriend een moord gaat plegen, ben je het haasje. Maar ja, soms is het ook weer zo dat je dat niet durft te melden, lijkt mij. Argh, ik weet eigenlijk niet hoe dat zit!
Even een ander voorbeeld; een arts is niet verplicht strafbare feiten gepleegd door zijn patient te melden aan justitie. Dat mag niet volgend het beroepsgeheim.
((las iemand de details wil weten: https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... stitie.htm)
Is nog best eens gedoe over trouwens. Maar da's een ander verhaal.
eelke schreef:Ja, volgens mij wel. Of soms wel, of soms niet. Want als jij weer dat je beste vriend een moord gaat plegen, ben je het haasje. Maar ja, soms is het ook weer zo dat je dat niet durft te melden, lijkt mij. Argh, ik weet eigenlijk niet hoe dat zit!Ik kan mij nog herinneren dat da's in een bepaalde regio van de lokale overheid opgelegd kregen om inzage in hun klantbestanden te geven omwille van de belastingontduiking en dat ze daar collectief een dikke middelvinger op gegeven hebben.
Ik dacht dat je het moet melden als burgerplicht. En dan zou het beroepsgeheim daar weer boven staan. Maar zeker weten doe ik het echt niet hoor. Ik denk vooral typend