Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Ik vind dat je alleen moet enten tegen dingen die in de meeste gevallen dodelijk zijn. En een enting moet bescherming tegen een specifieke ziekte geven.
Geen griepprik dus. Geen enting tegen rode hond als iemand dat al gehad heeft. En dan nog alleen de meisjes. Jongens ertegen enten vind ik ronduit belachelijk. En er moet meer getiterd worden.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Wat ik niet begrijp: wij (generatie 1968 en eerder en ook iets later) hebben toch allemaal mazelen en de bof en zo gehad? En zijn daar niet dood aan gegaan? Waarom wordt daar nu tegen geënt, en wordt er niet langer gezegd: ach, mazelen, daar moet je even doorheen, heb je het gehad, krijg je het nooit meer? Oprechte vraag hoor, niet als kritiek op vaccineren.
Mazelen geeft nog al eens complicaties. Blijvende longletsels ed.

Maar ik weet het ook niet hoor. De bescherming blijkt niet 100%, zoals vaak, en als je het ondanks de vaccinatie of doordat je niet gevaccineerd bent, op volwassen leeftijd krijgt, ben je pas echt gezien.
Ik ben er ook niet van overtuigd dat het vaccineren daartegen een goede zaak is. Maar ik weet wel dat zolang het mereldeel gevaccineerd wordt, waardoor de kans dat je het oploopt als kind ontzettend klein is, ik mijn kinderen gevaccineerd wil hebben. Al denk ik wel dat een stuk ouder ook kan...
Bij 1 tot 2 op de 1000 gevallen van mazelen sterft de patiënt. Met name aan complicaties zoals hersenvliesontsteking en problemen met de longen. Ook blindheid komt voor. Complicaties die dodelijk zijn komen vooral voor bij kinderen onder de vijf jaar en volwassenen ouder dan 20 jaar.

Het is voor de ouder dus de keus of je risico wil nemen dat je kind mazelen krijgt en dan 1 van die duizend patiënten is die het niet haalt of gehandicapt blijft.
Het zijn wel 1 of 2 op duizend doden. Het geheel aantal complicaties en blijvende letsels ligt dan een stuk hoger.

Ik wist wel niet dat het bij jonge kinderen ook gevaarlijk is.

En aangezien het nu veel minder voorkomt gaat dat percentage vast omhoog. Bij virussen is er een verband tussen de prevalentie en de aggressiviteit. En ook met de duur dat een virus bestaat. Jonge virussen zijn vaak erg aggressief en worden steeds milder. Dat is zowel doordat de gastheer zich aanpast aan een virus als dat het virus zich aanpast. Als elke gastheer meteen doodvalt is dat voor een virus namelijk ook niet voordelig om verspreid te worden. Het is verstandiger dat de gastheer nog even rondloopt, liefst zo lang mogelijk.
Door vaccinatie en andere medische zorg haal je dit soort van wederzijdse aanpassingen onderuit en dat maakt ziektes veel gevaarlijker.
Dat is zeker mede een reden dat er zoveel dodelijke en ernstige ziekten onder mensen bestaan terwijl dat bij dieren doorgaans een stuk minder is.
Er zijn natuurlijk nog legio andere redenen.
hannabelgje schreef:Ik vind dat je alleen moet enten tegen dingen die in de meeste gevallen dodelijk zijn. En een enting moet bescherming tegen een specifieke ziekte geven.
Geen griepprik dus. Geen enting tegen rode hond als iemand dat al gehad heeft. En dan nog alleen de meisjes. Jongens ertegen enten vind ik ronduit belachelijk. En er moet meer getiterd worden.

Nu ben ik van exact dezelfde leeftijd als jij, maar ik kan me echt herinneren dat de ronde hond zo gebeurde hoor.
Die kreeg ik toen ik 9 was, alleen de meiden uit mijn klas kregen hem, jongens niet. En ik had 2 meiden in de klas die de rode hond hadden gehad en die hoefden hem niet te halen....
(Kan me nog herinneren omdat we dit onder schooltijd hadden en wij voor het eerst met een stel zonder supervisie op pad gingen Afbeelding, 3 straten verder dan onze school was, maar toch he)
Ik heb hem inderdaad ook niet gehad. Maar al mijn vriendinnetjes die rode hond hadden gehad wel. Want dat was echt wel beter.
Ik dacht dat jongens hem nu ook gewoon kregen. Hij zit toch in de BMR. Mijn neefje heeft gewoon de BMR gehad. Ook kregen wij hem 1 keer en krijg je de BMR vaker dan 1 keer nu dacht ik.
Daarom vind ik dat ze moeten zorgen dat er getiterd kan worden.

Hij wordt inderdaad gewoon standaard aan beide geslachten gegeven. Net als de Bof.
Volgens mij om ervoor te zorgen dat hij niet meer voorkomt en de meisjes dus extra te beschermen door te zorgen dat ook de jongens beschermd zijn en hem niet ronddragen.

Dat is een principe waar ik hier ook niet echt achter sta maar toen ik zwanger was van Laurens zijn zowel ik als Stijn de prik tegen kinkhoest gaan halen. Dat stoelt op min of meer hetzelfde principe. Hoe minder mensen in de omgeving het kunnen oplopen en doorgeven, hoe minder kans dat je kindje het krijgt. De prik voor mij was natuurlijk ook omdat ie dan al antistoffen van voor de geboorte meekrijgt.
Bij de tweede zwangerschap ben ik niet gaan boosteren. Ik hoop dat ie zo ook wel die antistoffen meegekregen heeft, zij het misschien in mindere mate.

Wat mij bij die kinkhoest wel mateloos stoorde is dat het ook een cocktail van 4 of 5 vaccins bleek en dat mij dat niet meegedeeld werd. Waarschijnlijk zowat dezelfde als bij de zuigelingen. Het is pas omdat mijn man naar het buitenland ging en navroeg welke hij evt nog moest halen, dat er gezegd werd dat die hier bij zaten.
Dat vind ik wel echt niet kunnen, maar is blijkbaar heel gangbaar...
hannabelgje schreef:Ik dacht dat bij mijn broer en schoonzus twee jaar geleden het echt alleen de kinkhoest was toen ze zwanger was van mijn neefje. Ik zal dat eens vragen.

De vraag is of ze het wel gaan weten.
Ik dacht ook dat ik alleen kinkhoest had gekregen. Tot nadat hij gezet was en per toeval dus.
Ik heb niets gehad voor of (tot nu toe) tijdens de zwangerschap. Er is wel gevraagd naar rode hond maar die had ik als kind al gehad.

Ik zou eigenlijk dit jaar de tetanus moeten herhalen maar ik twijfel. Nu zou ik het hoe dan ook uitstellen tot na de zwangerzwangerschap. Als je gebeten word door een paard krijg je hem alsnog, ook al ben je ingeënt. Dan vind ik preventief eten toch wel tamelijk zinloos.
Door Martine-Tom
Hope schreef:Ik heb niets gehad voor of (tot nu toe) tijdens de zwangerschap. Er is wel gevraagd naar rode hond maar die had ik als kind al gehad.

Ik zou eigenlijk dit jaar de tetanus moeten herhalen maar ik twijfel. Nu zou ik het hoe dan ook uitstellen tot na de zwangerzwangerschap. Als je gebeten word door een paard krijg je hem alsnog, ook al ben je ingeënt. Dan vind ik preventief eten toch wel tamelijk zinloos.
Tetanus is ook zo'n leuke. Daar lijkt elk ziekenhuis weer zijn eigen regels voor te hanteren...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door