Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

ik woon een paar km van de grens met België en heb jaren in België getraind en kwam er dus minimaal 1 x per week. Ik ben nooit gecontroleerd. Weleens aangehouden en toen werd er in de auto gekeken of ik inbrekersmateriaal bij me had en ook weleens geblazen, maar nooit naar de paspoorten van mijn honden (of van mijzelf) gevraagd. Ik heb ooit gehoord dat iemand die in België bier ging kopen en de hond in de auto had zitten, aangehouden is en het paspoort moest laten zien. Hij had dit natuurlijk niet bij zich (hond was mee voor een boswandeling in NL) en moest naar huis voor het paspoort. Dat is jaren geleden en viavia. Verder nooit gehoord van mensen die gecontroleerd zijn. Ik heb overigens wel alles bij me, maar ben ook jaren zonder boekjes de grens over geweest en het komt best weleens voor dat ik ze vergeet. Als je zo vlak bij de grens woont zie je het niet echt meer als buitenland
Martine-Tom schreef:Lil heeft dat in DE ook al eens gehad. Het gebeurd echt, weinig mss maar áls het gebeurd en hond is niet geent ben je je hond kwijt. No way dat ik dat risico ga lopen
Klopt! Was 300 m vanaf NL grens....

Mocht hondlief achter in de kennel van de politiebus zetten en paspoort ophalen. En mocht de heren op mijn knieën danken dat ik dat mocht want ze hadden hem zo zonder pardon meegenomen.
Elvira schreef:ik woon een paar km van de grens met België en heb jaren in België getraind en kwam er dus minimaal 1 x per week. Ik ben nooit gecontroleerd. Weleens aangehouden en toen werd er in de auto gekeken of ik inbrekersmateriaal bij me had en ook weleens geblazen, maar nooit naar de paspoorten van mijn honden (of van mijzelf) gevraagd. Ik heb ooit gehoord dat iemand die in België bier ging kopen en de hond in de auto had zitten, aangehouden is en het paspoort moest laten zien. Hij had dit natuurlijk niet bij zich (hond was mee voor een boswandeling in NL) en moest naar huis voor het paspoort. Dat is jaren geleden en viavia. Verder nooit gehoord van mensen die gecontroleerd zijn. Ik heb overigens wel alles bij me, maar ben ook jaren zonder boekjes de grens over geweest en het komt best weleens voor dat ik ze vergeet. Als je zo vlak bij de grens woont zie je het niet echt meer als buitenland
Leuk en aardig verhaal maar wijhebben in belgie gewoont en waar wij de grens over reden , stonden beide richtingen op heel vaak douane en we werden heel vaak aangehouden!
Heel vaak paspoort laten zien, we hebben er zelfs om gemopperd. Zei die geeft je gevoel van veiligheid. Nou eigenlijk niet, dat wij er steeds uitgepikt worden ( vw bus) terwijl we braaf zijn, verkeerde dus. Hadden ze geen antwoord op :biggrin2:
En maar 1x is door de B douane om de paspoorten van de honden gevraagd. Kan die klep open. Nee hier langs deze drukke weg ? Nee. Kijk maar naar binnen. Normaal was dat gpoed. Maar een keertje kwam er zo'n overijverig hangbuikzwijntje aangrend, hondenpaspoorten, en ijverig aan het zoeken naar de rabies.
Goed wel 1x van de 100 keer gebeurd.
Ik ben in 14 jaar bijna dagelijks de grens overstekende 1 keer gecontroleerd. En ik weet hier ook genoeg grensovergangen die helemaal nooit gecontroleerd worden. Die bijvoorbeeld op een landweggetje zijn of midden in het bos liggen. Maar het gaat niet alleen over het daadwerkelijke de grens oversteken. Er kan onderweg ook iets gebeuren.
Maar dat zeggende zijn mijn katten ook 1x in hun leven de grens overgegaan zonder enting. Om ze thuis te krijgen. Hoewel bij Wasabi de regeling toen nog niet bestond, maar bij Nori bestond ie net. Maar voor katten is rabiës een erg enge enting. Ik woon maar 4 km over de grens. Hij was 5 maanden dus de da had geen meldingsplicht omdat hij geboren was voor de ingang van de regeling. (Hij is van juli en hij is 9 januari bij mij komen wonen)Het was bij hem dus puur en alleen die 4 km. De fokker die hem netjes thuis heeft gebracht vond dit de beste oplossing.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Wat controle betreft gaat het ook niet zozeer om de grensovergangen, maar om dierenarts bezoek. Het is heel leuk en aardig (Not!) dat er dierenartsen zijn die meewerken aan het overtreden van de wet, maar feitelijk mogen ze dit niet doen. Kom je aan met je zieke pupje...

Daarnaast, praten over de pakkans is allemaal leuk en aardig, maar er is gewoon een regel en that's it.
Kaela schreef:Wat controle betreft gaat het ook niet zozeer om de grensovergangen, maar om dierenarts bezoek. Het is heel leuk en aardig (Not!) dat er dierenartsen zijn die meewerken aan het overtreden van de wet, maar feitelijk mogen ze dit niet doen. Kom je aan met je zieke pupje...

Daarnaast, praten over de pakkans is allemaal leuk en aardig, maar er is gewoon een regel en that's it.[/bold]

Precies.
Als een dierenarts hieraan meewerkt is hij goed fout bezig.
Ik heb een buitenlandse dierenarts gesproken, die zei dat er geen enkele dierenarts aan meewerkte. Hij schikte zijn pups zelf ook over de grens als ze 8 weken waren. En die kwamen echt niet terug voor een enting (hij is zelf fokker) Maar ja, het is maar net hoeveel risico je durft te nemen of niet.
Kaela schreef:Wat controle betreft gaat het ook niet zozeer om de grensovergangen, maar om dierenarts bezoek. Het is heel leuk en aardig (Not!) dat er dierenartsen zijn die meewerken aan het overtreden van de wet, maar feitelijk mogen ze dit niet doen. Kom je aan met je zieke pupje...

Daarnaast, praten over de pakkans is allemaal leuk en aardig, maar er is gewoon een regel en that's it.
pike schreef:Dat vind ik wel een heel goed idee van jullie om een hotelletje of nog beter een huisje te nemen als je in het buitenland een pup haalt zodat je niet zo lang hoeft te wachten. Maar ik denk dat niet iedereen zich dan kan permitteren qua tijd en/of geld.

En Charmed: Zelf reis ik al vele jaren met mijn honden via Duitsland naar Denemarken en een paar keer door naar Zweden, had altijd alle papieren in orde, en ben in circa 30 jaar tijd 1x gecontroleerd en dat was in Zweden, toen je nog moest laten titeren om binnen te komen en zij daar nogal streng in waren. En toen werd wel in een kantoortje naar de papierwinkel gekeken, maar niemand die buiten in de auto keek om de hond te controleren, ik had een heel andere hond kunnen meenemen, sterker nog, ik had er wel 10 in de auto kunnen hebben i.p.v. een. Maar ik wil nu het risico niet meer nemen om met een niet geënte hond de grens over te gaan.
Het is ook maar een idee, maar ik ga het een volgende keer wel doen. Ga toch geen pup meer in NL kopen. 7 weken is wel heul lang extra wachten hoor :biggrin2: :-X :biggrin2:
Ik heb helemaal geen moeite met een lichte vorm van burgelijke ongehoorzaamheid, als je daar een ander niet mee in gevaar brengt. In mijn ogen valt dit gewoon niet onder die noemer.

Het is misschien flauw dat ik het aanhaal maar de pak-kans als je gezopen hebt en in de auto gaat rijden : die is in (ik dacht) 2 jaar gehalveerd. En dus gaan mensen weer met drank op in de auto zitten. De pakkans dat je met je mobiele telefoon zit te kutten is ook uitermate klein. En iedereen kent ze wel, die heen en weer wiebelaars op de weg die zitten te appen. Als je dan jezelf tegen een boom rijdt; is dat natuurlijk super sneu voor je omgeving. Maar als je ook andere mensen in jouw waardeloze k*t gedrag meeneemt en het leven uit rijdt: dan ben je echt ZO crimineel dat je wat mij betreft heel lang op verbrande billen mag zitten.

Maar kennelijk is de mens dus zo kinderachtig dat het de pakkans altijd mee laat wegen bij de beslissing wel of geen domme dingen te doen..... Ik vind dat eigenlijk buitengewoon jammerlijk. En dan druk ik mij heel subtiel uit.

Iedereen moet het maar zelf weten maar als je het risico wel neemt en het gaat mis, dan moet je ook niet huilie huilie doen. Niet als nieuwe eigenaar en niet als fokker. En wat je wel moet doen is jezelf heel hard voor de kop slaan. Want je kunt gewoon niet zeggen "ich habe das niet gewusst".
Lizzy schreef:Ik heb helemaal geen moeite met een lichte vorm van burgelijke ongehoorzaamheid, als je daar een ander niet mee in gevaar brengt. In mijn ogen valt dit gewoon niet onder die noemer.

Het is misschien flauw dat ik het aanhaal maar de pak-kans als je gezopen hebt en in de auto gaat rijden : die is in (ik dacht) 2 jaar gehalveerd. En dus gaan mensen weer met drank op in de auto zitten. De pakkans dat je met je mobiele telefoon zit te kutten is ook uitermate klein. En iedereen kent ze wel, die heen en weer wiebelaars op de weg die zitten te appen. Als je dan jezelf tegen een boom rijdt; is dat natuurlijk super sneu voor je omgeving. Maar als je ook andere mensen in jouw waardeloze k*t gedrag meeneemt en het leven uit rijdt: dan ben je echt ZO crimineel dat je wat mij betreft heel lang op verbrande billen mag zitten.

Maar kennelijk is de mens dus zo kinderachtig dat het de pakkans altijd mee laat wegen bij de beslissing wel of geen domme dingen te doen..... Ik vind dat eigenlijk buitengewoon jammerlijk. En dan druk ik mij heel subtiel uit.

Iedereen moet het maar zelf weten maar als je het risico wel neemt en het gaat mis, dan moet je ook niet huilie huilie doen. Niet als nieuwe eigenaar en niet als fokker. En wat je wel moet doen is jezelf heel hard voor de kop slaan. Want je kunt gewoon niet zeggen "ich habe das niet gewusst".
Helemaal niet flauw dat je dit aanhaalt! Kan alleen maar 100% met jou eens zijn!
SJa... Ik zal dan ook wel erg burgerlijk zijn, maar hier gebeurd het ook niet, ondanks dat ik dichtbij de grens naar België woon.
Daarom heb ik hier nu ook nog een pup van 13 weken die over twee weken pas gaat verhuizen.
Het gáát niet alléén om het risico van de pakkans (die ik dus absoluut niet wil lopen), maar net zo goed om andere zaken.
Wat als de pup ziek wordt? Geen tijd om even de grens terug over te gaan naar een NL DA, want spoed???
Wat als pup per ongeluk in het bos een verkeerde afslag neemt en je bent hem kwijt? Nergens geregistreerd wantja illegaal, wat dan???

No way dat ik die risico's ga lopen. De nieuwe eigenaren overigens ook niet.
Als je een niet-rabies gevaccineerde pup van 8 weken mee de grens overneemt, ben je in feite toch bezig met smokkelen. Je voert iets in wat niet mag. Ook al zit puplief gewoon open en bloot op de achterbank (als gevolg van het niet aanwezig zijn van een douane). Er zijn zoveel regels in dit land die mij niet goed uitkomen en/of die ik onzinnig vind. Moet ik ze daarom allemaal maar negeren en met voeten treden?
Woon nu 7 jaar in Duitsland, werk in Nederland en ga dus elke week 10 a 12 keer de grens over en in totaal 2x in de rij gestaan voor controle maar niet gecontroleerd. Werd vriendelijk gezwaaid en kon doorrijden.
Nog nooit gehoord van in beslagname of quarantaine. Wel een paar keer over die busjes uit het Oostblok maar dat gaat dan om busjes en heel veel pupjes.
En geloof me dierenartsen gaan echt geen melding maken, worden ze toch niet beter van? (Bijna 10 jaar in een dierenartsenpraktijk gewerkt).
MargaS schreef:Woon nu 7 jaar in Duitsland, werk in Nederland en ga dus elke week 10 a 12 keer de grens over en in totaal 2x in de rij gestaan voor controle maar niet gecontroleerd. Werd vriendelijk gezwaaid en kon doorrijden.
Nog nooit gehoord van in beslagname of quarantaine. Wel een paar keer over die busjes uit het Oostblok maar dat gaat dan om busjes en heel veel pupjes.
En geloof me dierenartsen gaan echt geen melding maken, worden ze toch niet beter van? (Bijna 10 jaar in een dierenartsenpraktijk gewerkt).
Nee daar zullen ze niet beter van worden, maar ze kunnen er wel slechter van worden als het bekend wordt bij de overheidsinstanties. En dat is tegenwoordig snel gebeurt aangezien iedereen alles het web opslingert. Van een dierenarts wordt verwacht dat hij de regels naleeft. In het gunstigste geval levert het hem een fikse boete op.
pike schreef:Nee daar zullen ze niet beter van worden, maar ze kunnen er wel slechter van worden als het bekend wordt bij de overheidsinstanties. En dat is tegenwoordig snel gebeurt aangezien iedereen alles het web opslingert. Van een dierenarts wordt verwacht dat hij de regels naleeft. In het gunstigste geval levert het hem een fikse boete op.
Kan jij me vertellen waar het staat dat er een meldingsplicht is?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door