Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Kaela
pike schreef: do 11 mar 2021, 14:51 Hier hebben ze een schroefdopje dat is wel zo handig. Ik vind het ook veel cleaner schenken dan zo'n tuutje (zeker met wat dikkere zuivel), maar ja, het is en blijft plastic en ik heb er een hekel aan. Maar die dopjes verzamel ik (en anderen uiteraard) voor de hulphonden van de KNGF. Die krijgen bij het verdwijnen van dopjes heel wat minder en dat is dan weer jammer.
Ja dat doen wij ook met de hele afdeling (120 man, er doen er heel wat mee inmiddels). Daarvoor en het gemak mag het zo blijven. Maar ja, minder plastic is wel beter.
Door pike
eelke schreef: do 11 mar 2021, 22:03 Ja, hoe zit dat met die doppen eigenlijk, waarom levert dat geld op?
Ze krijgen er een vergoeding voor van een bedrijf dat die dopjes (en andere dekseltjes) recycled. Net zoals je voor stichting AAP cartridges kunt inleveren.
Door Kaela
pike schreef: vr 12 mar 2021, 00:32 Ze krijgen er een vergoeding voor van een bedrijf dat die dopjes (en andere dekseltjes) recycled. Net zoals je voor stichting AAP cartridges kunt inleveren.
Levert ze zo’n 30.000 euro per jaar op. Dus is ook echt de moeite wel.
Door pearlsofpassion
Dat levert natuurlijk geld op, net omdat het zo belastend is voor het milieu...
Dat bedrijf kan dan wat anders gaan recyclen hé, en daar geld voor geven, plastic genoeg...
Door pike
pearlsofpassion schreef: vr 12 mar 2021, 08:05 Dat levert natuurlijk geld op, net omdat het zo belastend is voor het milieu...
Dat bedrijf kan dan wat anders gaan recyclen hé, en daar geld voor geven, plastic genoeg...
Natuurlijk levert het dat bedrijf geld op want het product dat ze er van maken wordt weer verkocht. Maar in elk geval krijgt de KNGF er nog iets voor. Als ik mijn lege flessen in de glasbak gooi krijg ik niets maar toch verdient daar ook een ander aan. En koop ik iets dat gemaakt is van gerecycled glas moet ik er nog een keer voor betalen.
Het bedrijf van die dopjes maakt er skate boards van. Uiteindelijk komt dat skate board van gerecycled plastic toch weer op de afvalhoop terecht.
Maar zoals het nu nog gaat: Wij bewaren onze dopjes en dekseltjes, maar als we bijv. langs de IJssel lopen met de hond rapen we ook alle aangespoelde en achtergelaten dopjes op die we zien liggen. En dat levert regelmatig nog aardig wat dopjes op moet ik zeggen. Op die manier verdwijnt er niet alleen wat afval uit mijn kliko maar ook nog wat afval uit het milieu. Een spat op het geheel, ik weet heus dat die paar dopjes op het totaal niet uitmaken en dat ik daar de wereld niet mee red, maar het is een beetje een principe.
Door Siberienne
pike schreef: vr 12 mar 2021, 13:44 Natuurlijk levert het dat bedrijf geld op want het product dat ze er van maken wordt weer verkocht. Maar in elk geval krijgt de KNGF er nog iets voor. Als ik mijn lege flessen in de glasbak gooi krijg ik niets maar toch verdient daar ook een ander aan. En koop ik iets dat gemaakt is van gerecycled glas moet ik er nog een keer voor betalen.
Het bedrijf van die dopjes maakt er skate boards van. Uiteindelijk komt dat skate board van gerecycled plastic toch weer op de afvalhoop terecht.
Maar zoals het nu nog gaat: Wij bewaren onze dopjes en dekseltjes, maar als we bijv. langs de IJssel lopen met de hond rapen we ook alle aangespoelde en achtergelaten dopjes op die we zien liggen. En dat levert regelmatig nog aardig wat dopjes op moet ik zeggen. Op die manier verdwijnt er niet alleen wat afval uit mijn kliko maar ook nog wat afval uit het milieu. Een spat op het geheel, ik weet heus dat die paar dopjes op het totaal niet uitmaken en dat ik daar de wereld niet mee red, maar het is een beetje een principe.
Ik heb net ooit gelezen hoe mega groot het effect zou zijn als iedereen elke week wat zwerfafval op zou plukken. Dus het maakt zeker uit.

Ik ben vorige week ook weer begonnen daarmee. Staat alleen nu even on hold omdat er gisteren weer een halve meter sneeuw is gevallen :biggrin2:
Door pearlsofpassion
pike schreef: vr 12 mar 2021, 13:44 Natuurlijk levert het dat bedrijf geld op want het product dat ze er van maken wordt weer verkocht. Maar in elk geval krijgt de KNGF er nog iets voor. Als ik mijn lege flessen in de glasbak gooi krijg ik niets maar toch verdient daar ook een ander aan. En koop ik iets dat gemaakt is van gerecycled glas moet ik er nog een keer voor betalen.
Welja, dan kunnen ze zo'n vergoeding toch uitschrijven voor iets anders, als er geen dopjes meer zijn? Lijkt me geen reden om de dopjes in stand te willen houden. Beetje omgekeerde wereld...
Door Kaio
Siberienne schreef: vr 12 mar 2021, 16:06 Ik heb net ooit gelezen hoe mega groot het effect zou zijn als iedereen elke week wat zwerfafval op zou plukken. Dus het maakt zeker uit.

Ik ben vorige week ook weer begonnen daarmee. Staat alleen nu even on hold omdat er gisteren weer een halve meter sneeuw is gevallen :biggrin2:
Ik heb wel een bruin hondje dat wel alles verzameld. Koffiebekers, redbull blikjes, waterflesjes, macdrek milkshakes kartonnen, etc. Hij vindt het allemaal.
Ik zou er een vuilzak bij kunnen pakken en hem daar alles in kunnen laten dumpen :biggrin2:
Helaas vindt hij ook ieder mondkapje >:( Echt ben verder totaal niet bang of zo maar dat vind ik dan wel ranzig zeg, net zoals mensen ook vinden dat die papieren zakdoekjes voor zichzelf prettiger is om op straat te gooien. (ja die vist de bruine hond er ook uit )
Door src_esther
Steeds vaker zie ik mensen troep rapen. Ik heb vaak aan het eind van een wandeling 1 of 2 poepzakjes vol met vuilnis en laat meneer Ko zijn kak dus maar liggen... Pas - kort na de schaatsgekte - had ik een grote pedaalemmerzak mee, die was halverwege de wandeling vol.
Ongeveer alles wat ik zie raap ik op, filtersigaretpeuken, schoenzolen, voering van jassen, koekverpakkingen, snoepwikkels, stukjes pvc, piepschuim, landbouwplastic, (kapotgemaaide) blikjes en bierflesjes, ieniemini stukjes plastic, enzovoort enzovoort. Soms vis ik iets uit de sloot als ik erbij kan. Er is hier een iemand die ongeveer elke dag zijn lege pakje sigaretten inclusief plasticfolie in de berm pleurt en ik verdenk dus de biologische boer...
Door Eef+Stippels
Kaio schreef: vr 12 mar 2021, 16:36 Ik heb wel een bruin hondje dat wel alles verzameld. Koffiebekers, redbull blikjes, waterflesjes, macdrek milkshakes kartonnen, etc. Hij vindt het allemaal.
Ik zou er een vuilzak bij kunnen pakken en hem daar alles in kunnen laten dumpen :biggrin2:
Helaas vindt hij ook ieder mondkapje >:( Echt ben verder totaal niet bang of zo maar dat vind ik dan wel ranzig zeg, net zoals mensen ook vinden dat die papieren zakdoekjes voor zichzelf prettiger is om op straat te gooien. (ja die vist de bruine hond er ook uit )
Extra fris als men daar de billen mee heeft afgeveegt :yucky:
Wat bezielt mensen toch om direct naast het pad te gaan zitten poepen en dan een berg tissues achter te laten :-X

Wij pakken ook regelmatig vuilnis op, met een poepzakje. Maar die tissues niet ::)
Door pike
pearlsofpassion schreef: vr 12 mar 2021, 16:30 Welja, dan kunnen ze zo'n vergoeding toch uitschrijven voor iets anders, als er geen dopjes meer zijn? Lijkt me geen reden om de dopjes in stand te willen houden. Beetje omgekeerde wereld...
Wie zegt dat ik dat in stand wil houden? Ik zei alleen dat het dan jammer is voor de hulphondenclub. Het gaat trouwens niet alleen om (melk)flessendopjes. Alle plastic dopjes en deksels kan je inleveren. Dus ook het dopje van de tandpastatube, de sjampoo, het afwasmiddel, noem maar op. Nou, en dan sta je er nog van te kijken hoeveel klein plastic je zo bij elkaar verzamelt.
Door pike
Kaio schreef: vr 12 mar 2021, 16:36 Ik heb wel een bruin hondje dat wel alles verzameld. Koffiebekers, redbull blikjes, waterflesjes, macdrek milkshakes kartonnen, etc. Hij vindt het allemaal.
Pike was daar ook goed in. Die kwam ook altijd overal mee aanzetten. Met stip op 1: Tennisballen, die vond hij werkelijk overal. Verder waren handschoenen en oude ballonnen favoriet. Rubber was hij gek op. Tot en met kapotjes die in de rietkraag lagen :-X Pike wist zich altijd en overal (mee) te vermaken :biggrin2:
Door pike
Aan het begin van de corona crisis werd gezegd: Gebruik papieren zakdoekjes en gooi ze daarna gelijk weg. Nou, daar hebben de mensen in elk geval wel goed gehoor aan gegeven ::)
Waarom de mondkapjes midden in het bos liggen ontgaat me eerlijk gezegd.
Door pike
Siberienne schreef: vr 12 mar 2021, 16:06 Ik heb net ooit gelezen hoe mega groot het effect zou zijn als iedereen elke week wat zwerfafval op zou plukken. Dus het maakt zeker uit.

Het zou denk ik al een mega groot effect zijn als iedereen eens niet zijn troep nonchalant liet vallen maar in plaats daarvan in een vuilnisbak gooide.
Door Siberienne
pike schreef: vr 12 mar 2021, 20:10 Het zou denk ik al een mega groot effect zijn als iedereen eens niet zijn troep nonchalant liet vallen maar in plaats daarvan in een vuilnisbak gooide.
Dat sowieso.

hier in Noorwegen hebben ze bv een groot probleem met plastic in de Oslo fjord; in het beton van de tunnels onder de fjord zaten kleine stukjes plastics (geen idee waarom?) en die komen nu vrij en spoelen aan overal. We hoorden dat van een man die kunst ervan maakt.

En ik vind het verbazingwekkend maar hier krijg je dus nog overal plastic tasjes als je wat koopt, in de supermarkt moet je daar wel wat voor betalen maar veel mensen gebruiken ze nog volop. En als wij ons afval weggooien in de container staat daarbij ‘doe het in de plastic tassen van de supermarkt’ - ik zou het liever los doen maar dat mag niet...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door