pike schreef: ↑vr 12 mar 2021, 13:44
Natuurlijk levert het dat bedrijf geld op want het product dat ze er van maken wordt weer verkocht. Maar in elk geval krijgt de KNGF er nog iets voor. Als ik mijn lege flessen in de glasbak gooi krijg ik niets maar toch verdient daar ook een ander aan. En koop ik iets dat gemaakt is van gerecycled glas moet ik er nog een keer voor betalen.
Het bedrijf van die dopjes maakt er skate boards van. Uiteindelijk komt dat skate board van gerecycled plastic toch weer op de afvalhoop terecht.
Maar zoals het nu nog gaat: Wij bewaren onze dopjes en dekseltjes, maar als we bijv. langs de IJssel lopen met de hond rapen we ook alle aangespoelde en achtergelaten dopjes op die we zien liggen. En dat levert regelmatig nog aardig wat dopjes op moet ik zeggen. Op die manier verdwijnt er niet alleen wat afval uit mijn kliko maar ook nog wat afval uit het milieu. Een spat op het geheel, ik weet heus dat die paar dopjes op het totaal niet uitmaken en dat ik daar de wereld niet mee red, maar het is een beetje een principe.
Steeds vaker zie ik mensen troep rapen. Ik heb vaak aan het eind van een wandeling 1 of 2 poepzakjes vol met vuilnis en laat meneer Ko zijn kak dus maar liggen... Pas - kort na de schaatsgekte - had ik een grote pedaalemmerzak mee, die was halverwege de wandeling vol.
Ongeveer alles wat ik zie raap ik op, filtersigaretpeuken, schoenzolen, voering van jassen, koekverpakkingen, snoepwikkels, stukjes pvc, piepschuim, landbouwplastic, (kapotgemaaide) blikjes en bierflesjes, ieniemini stukjes plastic, enzovoort enzovoort. Soms vis ik iets uit de sloot als ik erbij kan. Er is hier een iemand die ongeveer elke dag zijn lege pakje sigaretten inclusief plasticfolie in de berm pleurt en ik verdenk dus de biologische boer...