tsja het is allemaal een kwestie van perspectief. Ik heb nog niemand gehoord die de hele bevolking wil enten overigens ? Lijkt me ook weinig zinvol. (Sowieso niet kosteneffectief)
Ik persoonlijk zou eerder, als ik de gevoelige leeftijd nader, een pneumokokken vaccinatie willen dan een griepprik. Die laatste moet je elk jaar herhalen, pneumokokken niet. Bovendien beschermt bij ouderen de griepprik niet eens zo heel goed tegen griep maar zou mn complicaties voorkomen. Wat zijn complicaties van griep? Juist, oa een bacteriële infectie over het virus heen. Zoals... pneumokokken.
Zoals ik al eerder schreef; ik weet ook niet wat wijsheid is in deze, ik hoef het beleid ook niet te maken. Ik zeg ook nergens dat ik vind dat iedereen die prik maar moet gaan halen. Ik weet toevallig wel dat het heel moeilijk is geweest om een vaccin tegen pneumokokken te maken. Pneumokokken hebben een soort 'hoes' die ze beschermt tegen ons afweersysteem maar dat maakte het ook moeilijker om een vaccin te ontwikkelen. Er is zeker >30 jaar onderzoek aan besteed om een werkzaam vaccin te kunnen maken. Dat vind ik wel iets om over na te denken; dat ze later op de markt gekomen zijn is niet altijd omdat ze minder belangrijk geacht moeten worden.
Over ook het afnemen van andere serotypes; een simpele mogelijke verklaring zou zijn dat het vaccin toch wat kruisbescherming biedt. Dat is biologisch niet geheel onwaarschijnlijk.
Over bijwerkingen; in NL worden die ook bijgehouden in een onafhankelijk register, Google maar eens op LAREB, dat is het registratie centrum voor bijwerkingen.
Er is zo'n oud spreekwoord he, voorkomen is beter dan genezen. Ik geniet nog wel van het leven, ook al ben ik geen jonge blom meer. Mijn vader van 80 denkt er ook zo over. Als hij met vaccin nog een paar jaar langer heeft... ik zou ze hem niet willen ontzeggen.
En nog even een doordenker voor Kaela; hoewel ik de uitdrukking 'Life is a sexualiteit transmitter Disease of winch you ultimately die' nog steeds een hele goede vind, niet alleen ouderen zijn goed in sterven. Toen DAvid van Reybroeck naar de Kongo ging, dacht hij dat het moeilijk zou zijn om ooggetuigen te vinden van de geschiedenis aldaar. Tot zijn verrassing viel dat heel erg mee. De gemiddelde levensverwachting mag dan 45 oid zijn, er waren best veel oude mensen in leven. De kindersterfte daarentegen was enorm.... ook jonge kinderen zijn heel goed in overlijden. Ik vraag me af of er wereldwijd niet meer kinderen onder de 5 sterven dan mensen boven de 80. Is ook goed hoor, tegen de overbevolking, toch steun ik Unicef in hun vaccinatie campagnes.