Neally schreef:Voor Lizzy en andere broodbaklovers.
Deze dame is echt geweldig. Bloem, gist, water en liefde, liefde, liefde. (kneden met de handen, mixer of bakmachine en één, twee, drie rijsrondes)
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.nl/ ... index.html Scrollen en je komt een hele reeks aan zuurdesembroodrecepten tegen.
Ik kijk ook regelmatig op het blog van Levine. Ik heb van haar blog de instructies genomen om mijn zuurdesemstarter te maken:
http://uitdekeukenvanarden.blogspot.de/ ... desem.html
Ik heb mijn starter van 100% volkoren roggemeel gemaakt, omdat het dan beter actief wordt, en ik heb 8 dagen gevoed en ben toen pas gaan bakken, omdat vaak blijkt dat na 6 of 7 dagen voeden de starter nog niet actief genoeg is.
Ook een goede hulp bij het broodbakken is het broodbakforum:
http://broodbakforum.nl (ontstaan nadat het forum bakkerswereld ter ziele is gegaan). Hier zijn ook leden die bakken met een broodbakmachine.
Voor degenen die Duits verstaan het blog
http://www.homebaking.at/ van de Oostenrijkse bakker Reichl heel erg informatief of
http://ploetzblog.de. Op beide websites zijn veel recepten met zuurdesem te vinden.
koekje schreef:In mn oude Amsterdamse keukentje was het vaak te koud voor fatsoenlijk gistdeeg. Deeg voor pizza lukte meestal net, maar dat is simpeler deeg en hoeft minder te rijzen en minder fluffy te worden.
Gistdeeg rijst ook in een koude omgeving, het heeft alleen langer nodig, of je moet de temperatuur van je water/ melk aanpassen (hoger). De Duitse thuisbakkers laten vaak hun gistdeeg 's nachts in de koelkast rijzen, zo krijgt het brood nog meer smaak. Een truc die ook goed werkt, is om je schaal met deeg afgedekt in bed onder de dekens / het dekbed te zetten. Mijn oma liet vroeger haar deeg op deze manier rijzen, ik heb het ook een tijd zo gedaan en het ging als een trein
Lizzy schreef:
Ik heb ook geen broodbakmachine, vandaar mijn vraag
Is het heel lastig als ik je om een recept vraag...? 
Nee hoor, maar ik heb ook nog niet echt een recept, dit was mijn eerste probeersel. Ik heb mijn standaard recept voor speltbrood met zaden en pitten omgebouwd, maar dat was voor de standmixer en oven:
- Ik heb een zuurdesemstarter volgens de instructies van Levine gemaakt, maar met 100% volkoren roggemeel, link staat hierboven.
- Ik heb gedeeltelijk de bakinstructies voor het tarwe volkoren zuurdesembrood van weekendbakery gevolgd:
https://www.weekendbakery.com/posts/ons ... esembrood/
Ingrediënten
Voordeeg (poolish)
30 gr. zuurdesemstarter (100% hydratatie)
130 gr. volorenspeltmeel
130 gr. water
Broeistuk
40 gr. zonnebloempitten
40 gr. pompoenpitten
30 gr. sesamzaad
30 gr. lijnzaad
140 gr. heet water
Hoofddeeg
Voordeeg
Broeistuk
205 gr. volkorenspeltmeel
150 gr. speltmeel type 1050
9 gr. zout
120 gr. water (ca. 28 °C)
Bereiden:
Avond vantevoren:
Water en desemstarter in een kom doen en dit flink losroeren, dan het meel toevoegen en roeren tot je een homogene massa hebt die lijkt op een dik beslag. Dek de kom af met huishoudfolie en laat dit gedurende de nacht ontwikkelen (op kamer temperatuur). Als je om 9 uur 's morgens het brooddeeg wilt maken, maak de poolish dan om 21:00 uur de avond er voor.
Doe de avond van te voren de zaden en pitten in een kom, voeg het hete water toe en roer alles goed door elkaar. Dek dit af en laat dit ook buiten de koelkast staan tot de volgende morgen.
Volgende dag:
Doe het voordeeg, het broeistuk, bloem en zout in de mengkom van de mixer (met deeghaak) en voeg 2/3 van het water toe. Begin nu te mengen (stand 2 van mijn Kitchenaid) en voeg langzaam aan het water toe, tot het deeg de gewenste consistentie heeft. Omdat ik met speltmeel werk, laat ik de mixer niet langer dan 5 minuten kneden, anders "overkneed" je het deeg en wil het niet goed rijzen. Mijn deeg had uiteindelijk een temperatuur van 25 °C en ik kon er een mooi vliesje van trekken. Laat het deeg in de mengkom liggen, doe er huishoudfolie / een douchemuts overheen en laat dit 50 minuten rusten.
Haal na 50 minuten het deeg uit de kom en leg het op een licht met bloem bestoven werkvlak (je kunt ook olie gebruiken i.p.v. bloem, zo loop je niet het risico teveel bloem te gebruiken en de verhoudingen van het recept te verstoren). Voer een "stretch and fold" uit: Daarbij rek je het deeg voorzichtig op en vouw je het deeg links over rechts, rechts over links, onder over boven en boven over onder. Doe het deeg in de kom, dek de kom af en laat het 50 minuten rusten.
Herhaal dit proces nog een keer (in totaal dus twee keer) en laat het nogmaals 50 minuten rusten. Na iedere stretch and fold voelt het deeg steviger aan (en minder nat).
Vorm het deeg nu tot een bal of "batard" om het in je rijsmandje te doen (rijsmandje vantevoren goed bebloemen), of zoals ik deed, rol het op en doe het in je bakblik (bakblik vantevoren invetten met boter, olie of bakspray en ik bedekte de bodem van het bakblik nog met een laag zonnebloempitten). Dek het rijsmandje/bakblik af en laat het deeg rijzen. Volgens weekendbakery zou het deeg 2 uur en 15 minuten moeten rijzen als je deeg een temperatuur van ca. 24-25 °C is. (Ik kon dit uiteindelijk niet meer controleren, omdat ik teveel te doen had vanwege oud en nieuw en heb uiteindelijk mijn bakvorm met deeg in de koelkast gezet tot de volgende dag). Het brood is voldoende gerezen als je met je vinger een klein deukje in het deeg hebt gemaakt en deze niet meer terugveert, de deuk blijft dus. Als het deukje verdwijnt, moet het deeg wat langer rijzen.
De oven op 230 graden voorverwarmen en het bakblik in de oven zetten/ het brooddeeg voorzichtig uit het rijsmandje op de bakplaat/baksteen laten zakken. Met een scherp mes voorzichtig wat sneden in het brood maken (ik deed het niet, omdat mijn brood al erg was gerezen, dat ik geen ovenrijs meer verwachtte). Met een plantenspuit water in de oven spuiten om stoom te creëren (alleen als dit dit in jouw oven mogelijk is). Na 10 minuten de temperatuur op 220 graden laten vallen en dan het brood nog 30 - 40 minuten bakken. Het brood is goed als het hol klinkt als je er op klopt. Neem het brood direct uit de bakvorm en laat het brood afkoelen op een rooster.