Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Alba
Een gezond mens kan toch ook wel een salmonella bacterietje aan? Als je een lage weerstand hebt, zal het misschien geen strak plan zijn om gedroogde -rauwe- kip te eten maar verder lijkt het me niet zo ernstig. Ik knabbel ook wel eens aan de gedroogde kip als het net uit de droger komt, maar het ruikt lekkerder dan ik het vind smaken :D.
Hier staat nu de Bomann aan met één schaal pepertjes. Een lege schaal erboven en eronder. Oventhermometer op de bodem in het midden geeft rond de 70/80 graden aan. Tis wel een oude oventhermometer dus hoe accuraat de meting is weet ik niet.  :-\
Ik zou me -zeker met deze temperaturen- geen zorgen maken over zelf gedroogde kip voor menselijke consumptie. Mits dun gesneden en door-en-door gedroogd natuurlijk.  ;)
tristan schreef: Wij drogen regelmatig mager rundvlees voor onszelf in een Bomann. Geen idee tot welke temperatuur die gaat. :-\
Kruiden of zout/peper/knoflook erop anders is het wat flauw van smaak. Je kunt ook eerst marineren maar dan blijven de vleesreepjes wat vettig/vochtig. Wij koken het niet van tevoren, ben niet zo bang voor bacteriën in rundvlees wat gewoon uit de supermarkt komt. ;) Bovendien snij je het in dunne reepjes, dus het vlees wordt echt wel door-en-door droog.
Lijkt me ook dat de meeste smaak er dan wel af is, na het koken.......... zelfs in bouillon. :-\

Hier staat 'ie ook gerust aan als we een paar uur weg zijn. En als 'ie 's middags pas aan gaat en het spul nog niet klaar is als we naar bed gaan dan gaat er een timer tussen voor de laatste paar uurtjes. :)
De "goedkope" bomann droogt op 50 graden, althans, volgens de bomann :P.
Door lolpugz
kheb nu al veel over drogen gelezen heb nu zelf ook de boman heerlijk ding en idd het werkt verschrikkelijk verslavend maar nu is me niet helemaal duidelijk hoelang ik het gedroogde vlees nu kan bewaren want als ik maar door blijf drogen en moet dan een heleboel weggooien is ook weer zo zonde he  :biggrin2:
Door lolpugz
in dat geval gaat de machine vandaag weer aan haha had gister geluk ze hadden runderlever en kippenlever bij ons in de supermarkt en bij de lidl de kipfilet in de aanbieding dus gelijk twee kilo gekocht  :biggrin2:
Hier staan kippennekken, kippenhartjes en runderlong te drogen. De kippennekken schieten niet echt op.  :( Volgende week ga ik vis drogen, is in de aanbieding bij Lidl voor €3,50 per kilo. Ben benieuwd naar het resultaat.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door