pearlsofpassion schreef:Ja ok, maar hoeveel gaan er ook dood aan of houden er iets permanent aan over?
http://www.nationaalkompas.nl/gezondhei ... en-trends/
Ook afname in sterfte door ernstige pneumokokkeninfecties
Voor invoering van vaccinatie (2004-2006) stierven er landelijk zo’n 400 personen per jaar aan ernstige pneumokokkenziekte, waarvan 180 veroorzaakt door de 7 serotypes in het vaccin (Van Deursen et al., 2012). In 2008-2010, 2 tot 4 jaar na invoering van vaccinatie, stierven er 270 personen per jaar aan ernstige pneumokokkenziekte. Daarvan zijn 80 gevallen veroorzaakt door de 7 serotypes in het vaccin.
En over de pneumonie;. De letaliteit bij alle leeftijdsgroepen bedraagt 5%, bij ouderen (>65 jaar) kan dit oplopen tot 40%.
Over er permanent wat aan over houden: dat wisselt en ik kan je geen exacte getallen geven. Hersenvlies ontsteking door pneumokokken geeft altijd hersenschade. Ernst daarvan wisselt.
Een ernstige longontsteking - door welke verwekker ook - geeft vaak langdurig klachten van kortademigheid en vermoeidheid.
Ik ben altijd weer onder de indruk van hoe rap een pneumokokken pneumonie kan ontstaan en hoe weinig we soms kunnen. Ik zie er elk jaar mensen aan dood gaan. Geen tientallen, wel enkelen.
En wat Kaela zegt klopt ook; een mens moet ergens aan doodgaan. Longontsteking heeft de historische bijnaam 'old man's vriend' omdat het een vrij milde dood is voor zwakke ouderen.