Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door hannabelgje
Sher schreef: Misschien zou je de opmerking van hannabelgje wel zo kunnen opvatten? Ik denk dat Zurca hier een beetje op reageert.
Zo is mijn opmerking ook bedoeld. Als er honden uit andere landen hier komen in tijdelijke opvang heeft dat als direct gevolg dat het overschot hier dus nog hoger wordt. Hier in be worden er dus al honderden of misschien wel duizenden honden per haar geeuthaniseerd omdat er simpelweg geen plaats voor is. Het probleem hier is ook vele maken groter dan in Nederland. En dat is uiteraard ook voor een groot deel te wijten aan de mentaliteit hier. Er zijn gewoon veel te veel honden en katten. En die worden met grote getale ieder jaar geeuthaniseerd. Dus ik vind het geen oplossing. Wetende dat het hier in be ook een giga probleem is vind ik die spaanse hondjes niet zieliger dan die duizenden honden en katten hier in België.
Door Sher
Hope schreef: Maar dat zegt toch ook niemand?
Ik zeg alleen dat je met het overplaatsen van deze 320 honden naar Belgie of Duitsland, of naar het definitief plaatsen van enkele honden het probleem niet op kan lossen en er dus niet ontkomen kan worden aan het afmaken van honden.
Zie je dat dit wel gezegd wordt.  :P
Door Martine-Tom
Sher schreef: Zie je dat dit wel gezegd wordt.  :P
Uhm er staat iets heel anders als waar Zurca op doelde hoor...
Door Sher
Martine-Tom schreef: Uhm er staat iets heel anders als waar Zurca op doelde hoor...
Nou, hannabelgje leest blijkbaar hetzelfde als ik, want die zegt zelf dat haar opmerking ook zo bedoeld is.
hannabelgje schreef: Zo is mijn opmerking ook bedoeld.
Door zurca
Mijn reactie was idd. deels naar aanleiding door wat Hanna en PoP hadden geschreven en deels door wat ik zo hier en daar "proef" uit het schrijven.

Probleemoplossend is het niet, een hond vanuit het buitenland...1 of 320 maar dat is het adopteren van een hond uit NL of BE ook niet. Want ik blijf er maar aan denken hoe andere over dit onderwerp denken, en dat kan ik gewoon niet rijmen met mijn gevoel. Gewoon een hond een plaats geven. Want daar draait het wat mij betreft om.
Door Sher
zurca schreef: Mijn reactie was idd. deels naar aanleiding door wat Hanna en PoP hadden geschreven en deels door wat ik zo hier en daar "proef" uit het schrijven.

Probleemoplossend is het niet, een hond vanuit het buitenland...1 of 320 maar dat is het adopteren van een hond uit NL of BE ook niet. Want ik blijf er maar aan denken hoe andere over dit onderwerp denken, en dat kan ik gewoon niet rijmen met mijn gevoel. Gewoon een hond een plaats geven. Want daar draait het wat mij betreft om.
Zo simpel zie ik het ook.  :-*
Door rosmin
Wie de illusie heeft dat wanneer je een hond/kat uit het asiel haalt, dat op de lange duur asiels overbodig zouden zijn is in mijn ogen meer dan naief.

Zolang er mensen op deze wereld zijn die een hond net zo gemakkelijk (misschien nog wel gemakkelijker) afdanken als aanschaffen, hun hond/kat ongewenste puppies/kittens  laten krijgen omdat ze de  moeite niet nemen ze te steriliseren of de verantwoordelijkheid niet nemen door ze uit de buurt te houden van loopse teven/ hitsige reuen, zullen er asiels blijven. En dan heb ik het nog niet eens over het wel of niet willen opvoeden van je hond.  Hoeveel honden worden niet uit huis geplaatst omdat men opeens beseft dat hij echt uitgelaten moet worden.....
Voor een deel is het maar goed ook dat er asiels zijn; maar zelfs anno 2014 worden er nog vele honden/katten gedumpt door ze vast te binden in een bos/ ze te verhongeren zodat ze sterven/ of domweg uit een auto te smijten in plaats van ze af te staan aan een asiel. De mens is een raar wezen  :-X
Dan heb ik het nog niet eens over de gruwelijke praktijken in sommige andere landen, waar ophanging de "normaalste" zaak van de wereld lijkt te zijn als je van je hond af moet.

Daarom kan ik ook meegaan met Zurca, " gewoon een hond een plaats geven, daar draait het wat mij betreft om"  en kan ik me vanuit die gedachte vinden in het droeve gevoel dat Sher heeft omdat er in "haar" asiel vele honden zullen worden afgemaakt.
Sam komt oorspronkelijk uit La Palma, en heeft een paar verblijfsadressen gehad in zijn eerste 2 levensjaren en hij is nu ruim 4 jaar bij ons. Hij heeft zijn gouden mandje gevonden + gekregen.
Door zurca
hannabelgje schreef: Succes met meer dan 300 honden. Afbeelding
Oke.... nog 1keer.... het is natuurlijk een utopie dat al deze 320 honden een fijn thuis vinden maar elke hond die een thuis vind is er 1 en daar gaat het in mijn ogen om...
En dan ga ik verder maar ff op mijn handen zitten voor ik dingen ga schrijven waar ik spijt van krijg :-X
Door pearlsofpassion
Ik schrijf toch helemaal niets dat aansluit bij wat Zurca schrijft hoor.
De bottomline in mijn bericht blijft toch dat je gewoon niet alle honden kan plaatsen. En dat TS in dit geval zich verbonden voelt met dit asiel en deze 320 honden, maar dat dat feit deze honden niet speciaal maakt.  Dat het niet zieliger is dat deze afgemaakt worden als evenveel honden ergens anders, puur omdat er hier toevallig affiniteit mee is.  Het aantal geplaatste honden verandert niet, enkel de specifieke individuen.  En die zijn 'allemaal evenveel waard'.

En verder vind ik dat er veel meer uit de tekst 'geproefd' wordt, dan er staat.  In eerste instantie ging deze discussie helemaal niet over hond uit spanje of hier, deze discussie ging over dat specifieke asiel en dat men het daar opgeeft om deze allemaal bij te houden en de realiteit onder ogen zien dat ze deze nooit allemaal geplaatst gaan krijgen.
Die tweede discussie over hond uit buitenland of niet, kwam er naar mijn mening niet in voor totdat dat 'geproefd' werd en zelf naar voren gebracht.  En zo gaan dit soort discussie's natuurlijk altijd over dat onderwerp, als er zelf over begonnen wordt...  ::)
Sorry,  ik weet dat het er vrij aanvallend staat en dat is niet van mijn gewoonte, maar ik wordt ook niet graag aangevallen over iets waar ik in eerste instantie zelfs niet over begonnen heb. Ik wordt niet graag gedwongen daar een mening over te geven terwijl ik weet dat de eigenlijke discussie dan aan deze discussie (die inderdaad niet uit te praten valt) ten onder gaat.
Door zurca
pearlsofpassion schreef: Ik wordt niet graag gedwongen daar een mening over te geven terwijl ik weet dat de eigenlijke discussie dan aan deze discussie (die inderdaad niet uit te praten valt) ten onder gaat.
Gedwongen?!!!

En verder lijkt het me niets dan menselijk dan dat de ts zich verbonden voelt met de honden vanuit dit asiel. Het maakt deze honden voor haar wel specialer, wel "zieliger" want zij heeft "iets" met dit asiel...
Ik denk dat het voor een ieder geldt dat zodra iets dichtbij komt/herkenbaar wordt dat je daar meer mee te doen hebt dan een ander.
Laatst gewijzigd door zurca op vr 12 sep 2014, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sher
Inderdaad, zoals Zurca aangeeft heb ik iets met het asiel van Noortje. Dat kan ook moeilijk anders. Ik heb namelijk nog steeds een warm contact met één van de vrijwilligers daar, die nog steeds erg blij is met foto's en filmpjes van "haar" Noortje.
Ik krijg dan weer update's over het asiel en leuke filmpjes als er bijvoorbeeld zwembadjes zijn gekocht voor de honden. Ik zie dus die hondjes aan de ene kant blij met elkaar spelen en in het water poedelen, terwijl ik ook weet dat een groot deel daarvan er over een paar maanden niet meer zal zijn.
Noem mij maar een zeikerd, maar dat doet mij dan inderdaad wel wat.  :-\
Door Hope
Wat mij wel opvalt is dat mensen met een hond uit het buitenland zich erg snel aangevallen lijken te voelen.
Al schrijven we nog zo vaak dat het niet uitmaakt of de hond die ze in huis hebben gehaald evenveel waard is dan een hond uit een NL asiel of een pup van een fokker, er wordt steeds alleen maar negatief ingegaan op onze reacties.

Wees gewoon blij met je hond, en realistisch over het feit dat het probleem daar zo groot is dat er honden zullen moeten worden ingeslapen.
Natuurlijk doet dat wat met je als je daar mensen kent. Maar daar wordt het probleem helaas niet anders van. 
Laatst gewijzigd door Hope op vr 12 sep 2014, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kaela
Sher schreef: Inderdaad, zoals Zurca aangeeft heb ik iets met het asiel van Noortje. Dat kan ook moeilijk anders. Ik heb namelijk nog steeds een warm contact met één van de vrijwilligers daar, die nog steeds erg blij is met foto's en filmpjes van "haar" Noortje.
Ik krijg dan weer update's over het asiel en leuke filmpjes als er bijvoorbeeld zwembadjes zijn gekocht voor de honden. Ik zie dus die hondjes aan de ene kant blij met elkaar spelen en in het water poedelen, terwijl ik ook weet dat een groot deel daarvan er over een paar maanden niet meer zal zijn.
Noem mij maar een zeikerd, maar dat doet mij dan inderdaad wel wat.  :-\
Natuurlijk doet je dat wat! En dat is ook volkomen logisch! Besef je alleen wel dat dat voor jou geld en voor een ander heel anders is. Dat is net zo logisch.

Ik vind het echt héél erg jammer dat er in dit topic zoveel dingen door elkaar gehaald worden. Naar mijn mening hebben we drie dingen:

-Elke hond verdiend een gouden mandje en elke hond die er een krijgt is er eentje is goed, waar die hond ook vandaan komt.

-Er zijn veel en veel te veel honden die een gouden mandje zoeken en dus gaat een groot gedeelte daarvan de roze spuit krijgen en dat is voor elke hond erg, waar dat ook is.

-Achter een deel van die opvanghonden zit een enorm stuk problematiek in handel, fokkerij en mentaliteit. En dat heeft als gevolg dat het adopteren van hondjes vanuit die groep, je mogelijk dingen in stand houdt of stimuleert die zeer onwenselijk zijn. Het is lang niet altijd duidelijk wanneer je daarmee te maken hebt en dat maakt het heel moeilijk, maar dit deel van de opvanghonden komt akelig dicht in de buurt van broodfok: je redt er 1 en daarmee hebben vele andere honden een waardeloos rotleven.

Laten we alsjeblieft deze dingen los van elkaar zien. En laten de mensen met buitenlandse honden zich niet persoonlijk aangevallen voelen als we het over punt 3 hebben. Dat is nergens voor nodig, want ook punt 3 is niet per see verbonden aan "buitenland".
Door keetje
Ik blijf er gewoon bij dat het geen bal uitmaakt waar de hond vandaan komt als de klik er is. En iedere hond geredde/geplaatste hond is er 1.
Nogmaals, je veranderd er niet de wereld mee (of het beleid of wat dan ook in bepaalde landen/asiels etc ) maar wel de wereld van die (in dit geval dus ) ene hond. En daar gaat het me op dat moment om.

Ohja, we adopteren met een stel mensen van een ander forum een paar honden in een buitenlands asiel. Daar krijgen we updates van, fotootjes, filmpjes, verhaaltjes. Je ziet daar je 'eigen' honden op maar ook de anderen. Ik zou het ook heel erg vinden als dat asiel op de schop zou gaan. Juist omdat je je meer met deze honden verbonden voelt. Dat is dus met TS ook zo.
Laatst gewijzigd door keetje op vr 12 sep 2014, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door