Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
We hebben net even uitgerekend dat die 8 halogeenspotjes voor een verbruik van rond de 500 a 600 kWu hebben gezorgd :-X (want die hebben we heel vaak aan gehad, ik ben natuurlijk hele dagen thuis). Jullie raden NOOIT waar wij zo even heen gaan. Naar de Praxis. Voor LED lampjes :biggrin2:
Door MarijeEnBoomer
Lizzy schreef: We hebben net even uitgerekend dat die 8 halogeenspotjes voor een verbruik van rond de 500 a 600 kWu hebben gezorgd :-X (want die hebben we heel vaak aan gehad, ik ben natuurlijk hele dagen thuis). Jullie raden NOOIT waar wij zo even heen gaan. Naar de Praxis. Voor LED lampjes :biggrin2:
Van de week naar de Ikea daar hebben ze ze ook alleen vast veel goedkoper!!
Door Martine-Tom
Lizzy schreef: We hebben net even uitgerekend dat die 8 halogeenspotjes voor een verbruik van rond de 500 a 600 kWu hebben gezorgd :-X (want die hebben we heel vaak aan gehad, ik ben natuurlijk hele dagen thuis). Jullie raden NOOIT waar wij zo even heen gaan. Naar de Praxis. Voor LED lampjes :biggrin2:
Serieus? Zoveel?  :o
Ik heb in mijn nieuwe keuken 4 van die lampjes, dat zou dan iets van 200 tot 300 kWh zijn  :o
Toch ook maar eens kijken of daar andere in kunnen,
Afbeelding

Ik heb nu deze erin zitten, kan je daar gewoon een LED variant van kopen?
Door Lizzy
Geen idee. Het is trouwens 12V dus er zit een travo in (ofzo). Ik heb geen idee of we daar dimbare LED's voor kunnen kopen :g:
Door Martine-Tom
Was ook een algemene vraag of dat kon  :biggrin2:

Mini's 3-tal?? 

Dimbaar zijn ze bij mij iig niet, dat scheelt al, hier ligt er idd een trafo tussen.
Door BusKay
Ikea inderdaad veel goedkopere LED's voor halogeen 6 euri ipv 12 of meer.
LET WEL OP dat als je halogeenlampen vervangt voor LED's je ook de voorschakelapparaten moet vervangen. En deze zijn betaalbaar. Trafo: http://www.groenestroomshop.nl/trafo-voor-led-verlichting-12v-30w-dc-waterdicht.html
Laatst gewijzigd door BusKay op zo 26 jan 2014, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Ieke-Meike
Ikea lampen zijn stukken goedkoper dan de lampen van Praxis of Gamma. Misschien hebben jullie niet de luxe die wij hebben in Hengelo (= Ikea en Praxis op 1 grote woonboulevard), maar het is via de site wellicht wel te achterhalen of de Ikea lampen bruikbaar zijn.
Door Martine-Tom
Busco en Kay schreef: Ikea inderdaad veel goedkopere LED's voor halogeen 6 euri ipv 12 of meer.
LET WEL OP dat als je halogeenlampen vervangt voor LED's je ook de voorschakelapparaten moet vervangen. En deze zijn betaalbaar. Ga ff kijken.
Voorschakelapparaten?  :o
Door *Marga*
Ik weet wel een goeie elektricien die ja alles kan vertellen :)

Ik ga een buitenlamp nemen (eindelijk) en die gaat hij ook ophangen enz, ik laat er wel gelijk led in gooien...
Door BusKay
Martine-Tom schreef: Voorschakelapparaten?  :o 
Voorschakelapparaten? = trafo
Door EliScooby
Martine-Tom schreef: Serieus? Zoveel?  :o
Ik heb in mijn nieuwe keuken 4 van die lampjes, dat zou dan iets van 200 tot 300 kWh zijn  :o
Toch ook maar eens kijken of daar andere in kunnen,
Afbeelding

Ik heb nu deze erin zitten, kan je daar gewoon een LED variant van kopen?
Yup O0, uit mijn hoofd G4U is de fitting.

Mijn ervaring met led is wel dat sommige goedkope led-lampen bepaald niet het eeuwige leven hebben en ze minder fel licht geven als halogeen. Toevallig een paar weken geleden onderbouw-balkjes gekocht bij Ikea, die zijn 3,7 W per stuk en geven meer licht dan de spaarlamp van 11W aan het plafond. Net als de 6,5W led van Maxi d'r bureaulamp trouwens.
Door *Dorothea*
Mijn moeder heeft ze nu in de keuken, ik vind het echt vreselijk licht.  :-X
ik denk dat ik maar kaarsjes aan ga steken  :biggrin2:
Door BusKay
GU 4 of GU 5.3 en dan de trafo...
Verstandig de afstand tussen de pootjes van de LED te meten 4 of 5.3 mm.

Wat denken we van sluipverbruik.. Heb hier een compleet Klikaanklikuitsysteem door het hele huis. Uit is ook werkelijk uit. Binnen 1 jaar terugverdiend.

Verder heeft men buiten PC / Notebook vaak ook TV o.i.d. aanstaan (het is dubbel).

GETOONDE LAMPJES zijn geen GU's en verbruiken als ik mij niet vergis 20 watt. Betwijfel of je die in LED kunt krijgen.
Laatst gewijzigd door BusKay op zo 26 jan 2014, 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
Mini's 3-tal schreef: Yup O0, uit mijn hoofd G4U is de fitting.

Mijn ervaring met led is wel dat sommige goedkope led-lampen bepaald niet het eeuwige leven hebben en ze minder fel licht geven als halogeen. Toevallig een paar weken geleden onderbouw-balkjes gekocht bij Ikea, die zijn 3,7 W per stuk en geven meer licht dan de spaarlamp van 11W aan het plafond. Net als de 6,5W led van Maxi d'r bureaulamp trouwens.
Nou dan ga ik morgen eens even kijken of ik ze kan vinden ergens.
Hier staan ze dan wel niet zo lang aan, maar toch, vind het wel heul veul verbruik eigenlijk.

Wat ik me zo ook afvraag, in mijn afzuigkap zitten 2 fittingen voor "normale" lampen, ik heb er maar 1 in zitten omdat ik dat zat vind qua verlichting. Verbruikt de 2e fitting dan ook stroom, ondanks dat er geen lamp in zit?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door