- zo 13 mar 2011, 20:49
Ik ben dan wel officieel geen fokker maar hou me hier net zo goed mee bezig, niet alleen met oog op eventueel mini-Alba's.
Ons ras is zeer kwetsbaar doordat er nog maar heel weinig zijn in totaal en nog veel minder met een lage hoeveelheid 'vreemd' bloed (met name Grote Poedel). Voor ons ras is het dus altijd een compromis om een combinatie te vinden waar je niet teveel rastype en je gewenste bloedlijn verliest, maar wel ook een klein beetje verbreedt met wat 'vreemd' bloed. Bot gezegd zijn er voor de oude-bloedlijn fokkers eigenlijk alleen combinaties te maken waarin je altijd iets binnenhaalt wat je eigenlijk niet wil maar je moet wel en hoopt er het beste van.
Wij hebben een database in PawPeds, waar redelijk veel honden instaan. Helaas is het wel bekend dat sommige stambomen vervalst zijn.
1) het COI van het gehele ras weet ik niet, dat kan je niet uit PawPeds halen en dat schijnt ook weer een andere formule te zijn dan als je naar een combinatie/individuele hond kijkt.
2) weet ik niet maar hoog, heel hoog.
3) in PawPeds kan je zover terug kijken als er gegevens bekend zijn, dat is voor ons ras meestal een generatie of 10 maar dan heb je inmiddels wel flinke gaten. Een deel van die gaten komt omdat er niets bekend is over de voorouders van de hond, maar omdat de hond is aangekeurd als Barbet look-a-like. Een ander deel omdat de hond een Poedel, Portugees of Spaanse Waterhond was en daarvan is het dan eigenlijk niet zo nuttig om de ouderdieren in een Barbet-database te zetten tenzij die zelf ook zijn ingezet. Bij Alba kan ik tot de 10e generatie, waar al bijna niets meer bekend is. Voor de reuen waar ik interesse in heb ongeveer hetzelfde, denk dat het voor veel Barbets geld.
4) ik kijk zo ver als mogelijk voor mezelf, al wordt het na een generatie of 6 wel minder nuttig. Voor het inteeltcoefficient wat 'genoemd' wordt, kijk ik naar de 5e generatie. De rasvereniging in Zweden stelt als enige waar ik het van weet een max van 9% op 5 generaties. Als het daarboven ligt, krijgt de fokker geen bemiddeling en wordt de combinatie geloof ik ook nergens op de website van de club gemeld.
Waar het COI zou moeten liggen is denk ik voor elk ras anders, bij een ras als de Dalmaat zou ik (als buitenstaander) al gauw verwachten dat die knap lager kan liggen dan bij de Barbet. Maar goed, binnen de Barbet is het vast ook mogelijk om bijna volledige outcrosses te doen, alleen wil niemand dat omdat het dan wel heel moeilijk wordt om rastype te behouden. Dus ik kan me voorstellen dat je zelfs in zo'n numeriek groot ras niet naar een volledige outcross wil of kan.
Laatst gewijzigd door Alba op zo 13 mar 2011, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.