Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

pike schreef: za 16 nov 2024, 13:22 Ik had het gehoopt. Maar niet dus. Hij is nu inmiddels wel "gewoon" af lijkt me, er gaat echt niets meer bijkomen; over minder dan twee weken wordt hij 15 maanden oud. Soms kan hij zich nog wel als een pup gedragen ::) Hij heeft wel mooi voldoende botmassa, het is geen iel manneke. En misschien wel het belangrijkst het is een hele lieve hond :cool:
Karakter is inderdaad het allerbelangrijkste, samen met gezondheid. Ik snap wel dat je had gehoopt dat hij nog wat meer in wat jij mooi vindt zou groeien. Ik heb ook dingetjes dat ik mooier had gevonden als dat net een tikje anders zou uitgroeien, al vind ik mijn monsters best wel knap. Ik vind bv Emma haar beenlente in verhouding tot haar lichaamslengte het mooist toen ze zes maand was. Het verandert niets aan hoe graag je hen ziet.
pike schreef: za 16 nov 2024, 13:22 Ik had het gehoopt. Maar niet dus. Hij is nu inmiddels wel "gewoon" af lijkt me, er gaat echt niets meer bijkomen; over minder dan twee weken wordt hij 15 maanden oud. Soms kan hij zich nog wel als een pup gedragen ::) Hij heeft wel mooi voldoende botmassa, het is geen iel manneke. En misschien wel het belangrijkst het is een hele lieve hond :cool:
Yeah :rock: , dat is het belangrijkste! Sjoerd is helaas ook niet uitgegroeid tot de droom LUA dek reu. Sjoerd is een beetje te groot/fors geworden. Maar hij is echt de allerliefste leukste geweldigste hond denkbaar. Als ik een dekreu zocht: dan zou ik Sjoerd willen.
Siberienne schreef: za 16 nov 2024, 17:35 Spot zelfs nog tot zijn 5e. Soms weet je het niet …
Ik heb ooit een ratje gehad dat met 1 + nog groeide. In theorie kan dat niet. Met groeien bedoel ik ook echt langer en groter, niet enkel uitzwaren. Uiteindelijk heeft elk individu zijn eigen groeicurve. De ene is heel snel klaar. De andere veel later dan normaal. Echt voorspellen kan je het niet.
Lizzy schreef: za 16 nov 2024, 17:25 Yeah :rock: , dat is het belangrijkste! Sjoerd is helaas ook niet uitgegroeid tot de droom LUA dek reu. Sjoerd is een beetje te groot/fors geworden. Maar hij is echt de allerliefste leukste geweldigste hond denkbaar. Als ik een dekreu zocht: dan zou ik Sjoerd willen.
Voor je eigen hond is het vooral de klik. Voor een dekreu zou ik zelf baar het totaalplaatje kijken. Karakter en gezondheid prioriteit boven uiterlijk, maar bv er in het geval van Sjoerd dan op letten dat je over de generaties niet te veel grote forse honden combineert zodat het niet ineens halve doggen worden.

Niemand is perfect en perfect is subjectief.
frodo quin schreef: za 16 nov 2024, 17:57 Voor je eigen hond is het vooral de klik. Voor een dekreu zou ik zelf baar het totaalplaatje kijken. Karakter en gezondheid prioriteit boven uiterlijk, maar bv er in het geval van Sjoerd dan op letten dat je over de generaties niet te veel grote forse honden combineert zodat het niet ineens halve doggen worden.

Niemand is perfect en perfect is subjectief.
Tuurlijk gaat het om het totaal plaatje. Maar ik zie nu reuen met een k*t karakter veel gebruikt worden omdat ze zo goed binnen het 'plaatje' passen. Maar goed, maakt mij niet uit want daar heb ik hem ook niet voor. Als ie nu gevraagd zou worden voor een dekking zou ik nee zeggen.
Lizzy schreef: za 16 nov 2024, 18:21 Tuurlijk gaat het om het totaal plaatje. Maar ik zie nu reuen met een k*t karakter veel gebruikt worden omdat ze zo goed binnen het 'plaatje' passen. Maar goed, maakt mij niet uit want daar heb ik hem ook niet voor. Als ie nu gevraagd zou worden voor een dekking zou ik nee zeggen.
Dat heb je met puur naar uiterlijk kijken. Dat je wil dat je damaat niet op een setter lijkt snap ik, maar waarom er zo eng gekeken wordt niet. Uiterlijk is toch het minst belangrijke en je combineert met een wat kleinere teef of de generatie erna.

Nuja ik vind Sjoerd gewoon knap en van wat jij schrijft over hem lijkt het een fijne hond met een type karakter dat je in een populatie wil. En Wat groter, kleiner, fijner, grover, vlek verkeerd,... maakt voor mij niet zoveel uit.

Ik denk dat geen enkel ras er baat bij gehad heeft om te fixeren op uiterlijk bij fok. Dan niet perse de rasstandaard heel strikt volgen, want vaak was dat veel gezonder geweest.
Door pike
Ik vind Sjoerd ook een geweldig mooie reu. Maar ik heb geen verstand van Dalmaten dus wat er rasstanddaardtechnisch op is aan te merken, geen idee. Maar ik vind hem mooi :D En ik vind Ties ook mooi. Ik kan bij hem wel vanalles opnoemen wat er niet klopt en wat er op is aan te merken, afgezet tegen de rasstandaard. Maar zoals FrodoQuin zegt, niemand is perfect. En perfect is inderdaad iets subjectiefs.
De kleine Matisse doet het geweldig leuk. Ik ben er heel blij mee.
Sjoerd is een beauty!! Een gemis voor het ras dat hij niet wordt ingezet als dekreu, als je het mij vraagt. Maar verder heb ik er geen verstand van :biggrin2:

Een Wetter-keurmeester die ik heel hoog heb zitten zei ooit tegen me: “elke kampioen heeft minstens 7 fouten”. Geen enkele hond is perfect volgens de rasstandaard. En dat hoeft ook helemaal niet. Pups zijn namelijk ook nooit een perfecte combinatie van beide ouders. Je ziet altijd weer verschillen en dingen uit vorige generaties.

(Als ik ergens heel blij mee ben bij het fokbeleid bij de Wetterhoun is dat gezondheid vele malen belangrijker is dan uiterlijk)

Vanaf de foto’s is Ties een lekker jong. En dat hij zo’n heerlijk karakter heeft is het beste van allemaal :)
Lizzy schreef: za 16 nov 2024, 18:21 Tuurlijk gaat het om het totaal plaatje. Maar ik zie nu reuen met een k*t karakter veel gebruikt worden omdat ze zo goed binnen het 'plaatje' passen. Maar goed, maakt mij niet uit want daar heb ik hem ook niet voor. Als ie nu gevraagd zou worden voor een dekking zou ik nee zeggen.
Waarom zou je nee zeggen, Lizzy?
Dat is toch alleen maar voordelig?
Nou, Sjoerd is prachtig en geweldig :smitten:

En, ik durf Sjoerd nu echt een gezonde hond te noemen. Maarrrrrr, ik wil hem nog niet onder narcose voor HD + ED + hart-echo. Ik dank God op mijn blote knieën dat ik hem zo ver heb gekregen. Moet ie voor iets belangrijks onder narcose dan is het niet anders maar ik vind het nu nog te link. Misschien ooit, in de toekomst. Er is 1 fokker die haar oog op hem heeft laten vallen. Haar teef is gelukkig nog heeeel jong.

Moet ook wel zeggen dat ik het moeilijk vind als Sjoerd vader wordt en wij kunnen daar geen pup van nemen (ik wil echt geen Dalmaat meer). Dat maakt ook wel dat ik niet zo hard ren :biggrin2:

Maar goed, terug kopend op Ties: ik wil zo graag weer eens foto's zien!
Door pike
Lizzy schreef: ma 18 nov 2024, 11:36 Nou, Sjoerd is prachtig en geweldig :smitten:

En, ik durf Sjoerd nu echt een gezonde hond te noemen. Maarrrrrr, ik wil hem nog niet onder narcose voor HD + ED + hart-echo. Ik dank God op mijn blote knieën dat ik hem zo ver heb gekregen. Moet ie voor iets belangrijks onder narcose dan is het niet anders maar ik vind het nu nog te link. Misschien ooit, in de toekomst. Er is 1 fokker die haar oog op hem heeft laten vallen. Haar teef is gelukkig nog heeeel jong.

Moet ook wel zeggen dat ik het moeilijk vind als Sjoerd vader wordt en wij kunnen daar geen pup van nemen (ik wil echt geen Dalmaat meer). Dat maakt ook wel dat ik niet zo hard ren :biggrin2:

Maar goed, terug kopend op Ties: ik wil zo graag weer eens foto's zien!
Hier staat er eentje. Oke, beetje wazig, maar mijnheer Ties kan niet veel beter maken:
viewtopic.php?f=17&t=127371&start=8250
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door