Sommige honden vinden het super al die aandacht, en sommige haten het. Maar die laatsten zie je al gauw niet meer terug op een show is mijn ervaring.
Over de staartdracht bij het gaan, dat ging denk ik niet over het kwispelen van de staart (dat zien keurmeesters juist graag) maar het feit dat er een nogal aparte bocht in zit voor een JRT. Dat was inderdaad met een gecoupeerde staart niet opgevallen vroeger, wie weet komt dit veel vaker voor nu, geen idee.
Ik ben misschien bevooroordeeld omdat ik bijna alleen maar clubmatches en nestkeuringen van Wetterhounen heb meegemaakt tot nu toe, maar die zijn altijd gemoedelijk en gezellig, ook voor de honden, en dat is niks meer of minder dan de honden in de ring vergelijken met de rasstandaard. En de persoonlijke voorkeur van de keurmeester komt daar dan nog bij natuurlijk.
Het beste wat ik van een keurmeester die ik hoog heb zitten heb geleerd: elke kampioen heeft minstens 7 “fouten”. En iedereen gaat met de leukste hond weer naar huis. Dus er is altijd wat te zeiken over de honden in de ring, en uiteindelijk valt het allemaal ook wel weer mee.
De meeste “showhonden” lopen de rest van de tijd gewoon in het bos door de blubber te racen, alleen voor zo’n dag zorgen mensen dan dat ze er extra netjes uitzien.
Nou scheelt het wel enorm dat een Wetter voor een show juist niet gewassen en gekamd of getrimd moet worden, dat zou me wel erg tegenstaan, steeds die 3 haartjes recht te moeten leggen