Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3458109
zurca schreef: do 23 mar 2023, 19:28 Ze zijn dus zwaar, je moet er rekening mee houden dat de plaats waar je de kachel plaatst, de vloer gestut moet worden.
Dankjewel! Dat stutten gaat niet lukken, isoleren kon ook niet omdat de kruipruimte heel ondiep is :-X dus dan wordt het toch een neppe ::)
#3458111
Wij zijn afgehaakt omdat ze te groot zijn voor ons minihuisje.... En ik wil ook geen vast object meer eigenlijk. Je kan 'm niet ff opzij schuiven als je eens wilt schuiven met de meubels :biggrin2: . Met een kleine woonkamer van 28 m2 vind ik het voor ons geen optie.
#3458114
Lizzy schreef: vr 24 mar 2023, 08:45 Wij zijn afgehaakt omdat ze te groot zijn voor ons minihuisje.... En ik wil ook geen vast object meer eigenlijk. Je kan 'm niet ff opzij schuiven als je eens wilt schuiven met de meubels :biggrin2: . Met een kleine woonkamer van 28 m2 vind ik het voor ons geen optie.
In een kleine woonkamer zijn het inderdaad te grote kachels vind ik zelf ook...
Onze nieuwe woonkamer zou het wel passen maar dan nog let ik wel een beetje op de grote, wil gewoon niet zo'n enorm ding neerzetten. Maar er zijn er die qua diepte en breedte best te doen zijn.
Meubels schuiven ben ik niet zo van, dat scheelt :biggrin2:
#3458131
Van het merk edilkamin bestaan ronde kachels met speksteen bekleding. Er bestaan 2 types van: met of zonder ingebouwde chamotstenen om de warmte langer vast een houden. Binnenwerk is van metaal, dus niet 100% speksteen, maar ook niet zo massief en geen extra vloer ondersteuning nodig (mits er een betonnen vloer in ligt natuurlijk).
#3458159
zurca schreef: do 23 mar 2023, 19:35 Wat gaaf Robian! Ziet er groot uit maar ook weer niet zo enorm... De foto's die we op internet tegenkomen zijn enorme bouwwerken :)
Grappig dat je in Almelo woont, daar hebben we ook rond gekeken naar huizen maar ik ben bang dat ik in Almelo niet op mijn plek ben.

Wat betreft de finoven....
Waar komt die van jullie vandaan?
Hebben jullie de vloer gestut, zo ja hoe?
Zijn dit ype kachels echt zo prettig qua warmte als ze zeggen? En qua rendement, hoe lang kunnen jullie verwarmen met 1 stookbeurt en hoeveel hout is dan 1 stookbeurt?
:-[ sorry, veel vragen ;)

Wij hebben het gekocht bij de vuurmeesters. Qua bouw leveren ze netjes werk alleen bij vragen en klachten als hij er een tijd staat vind ik ze minder.

Wij hebben de vloer inderdaad gestut. De kachel weegt 3000 kg. Het stutten hebben we samen met de vuurmeesters gedaan en stelde eigenlijk weinig voor. We hebben “poten” gemetseld van grote grindtegels met stoeptegels.

Ik vind de warmte erg prettig. We gebruiken in de woonkamer geen centrale verwarming meer. Omdat wij een hoge grote woonkamer hebben is hij eigenlijk net niet groot genoeg maar hij voldoet.

En qua hout.. ehhh.. als het koud is stoken we in de ochtend een ketel hout en in de avond één.
Ik zal de ketel op de weegschaal moeten zetten om te kijken hoeveel dat is.
Ik schat zo rond de 8 kilo

Als je Almelo in durft :D dan mag je rustig een keer aan komen waaien en komen kijken.
En ik snap je gevoel over almelo hoor.. mijn man had ook zo zijn bedenkingen ;)
#3458160
zurca schreef: do 23 mar 2023, 19:50 Ohw en Robian, mag ik vragen waar jullie hout vandaan halen?
Omdat je er alles in kunt stoken (hoge temperaturen) halen wij het hout meestal bij timmerfabrieken of schuttingbouwers.
Dit omdat we schoon hout willen hebben zonder verf of olieresten
Je kunt ook pallets in stukken zagen. Dat is goedkoper maar ook meer werk.

De prijzen bij de schuttingbouwers voor afvalhout zijn afgelopen jaar wel verdubbeld. Daar betaal je nu rond de €40 per kuub. Dat was vorig jaar de helft of zelfs minder.
Maar vergeleken met openhaardhout prijzen die ik voorbij zie komen valt het nog mee
#3458164
zurca schreef: vr 24 mar 2023, 12:48 Je zou dan nog kunnen informeren naar zoiets als uit mijn andere link.

https://www.nunnauuni.be/be/haarden/deko-2-due-c-1/
Of het merk Norsk Kleber.
Ik heb een probleem : de meeste kachels vind ik te modern voor mijn huis (bijna 100 jaar) en inrichting ;D
Van Altech heb ik wel een mooie gezien. En ik ga ook even naar het andere merk kijken wat jij noemt :)
#3458165
- pien - schreef: za 25 mar 2023, 09:55 Ik heb een probleem : de meeste kachels vind ik te modern voor mijn huis (bijna 100 jaar) en inrichting ;D
Van Altech heb ik wel een mooie gezien. En ik ga ook even naar het andere merk kijken wat jij noemt :)
Het zijn inderdaad wat "strakke modellen" , ik begrijp je maar denk zelf dat het ook best kan werken zo'n type kachel in een oudere woning. Wat wel een ding kan zijn is isolatie. Met dit type kachels is een geisoleerd huis wel beter. De warmteafgifte als het vuur uit is gaat in een slecht geïsoleerde natuurlijk sneller verloren.
Misschien is di nog wat voor je
https://vuurenleem.nl/hybrid_leemkachel/
Bij de foto's zie je ook een model met afgeronde hoeken, doet wat minder strak aan...
#3458166
Robian schreef: za 25 mar 2023, 08:42 Wij hebben het gekocht bij de vuurmeesters. Qua bouw leveren ze netjes werk alleen bij vragen en klachten als hij er een tijd staat vind ik ze minder.

Wij hebben de vloer inderdaad gestut. De kachel weegt 3000 kg. Het stutten hebben we samen met de vuurmeesters gedaan en stelde eigenlijk weinig voor. We hebben “poten” gemetseld van grote grindtegels met stoeptegels.

Ik vind de warmte erg prettig. We gebruiken in de woonkamer geen centrale verwarming meer. Omdat wij een hoge grote woonkamer hebben is hij eigenlijk net niet groot genoeg maar hij voldoet.

En qua hout.. ehhh.. als het koud is stoken we in de ochtend een ketel hout en in de avond één.
Ik zal de ketel op de weegschaal moeten zetten om te kijken hoeveel dat is.
Ik schat zo rond de 8 kilo

Als je Almelo in durft :D dan mag je rustig een keer aan komen waaien en komen kijken.
En ik snap je gevoel over almelo hoor.. mijn man had ook zo zijn bedenkingen ;)
Kijk hier kunnen we wat mee, bedankt voor je reactie.
Wij hopen dat inderdaad ook te bereiken, dat de cv niet meer aan hoeft in de woonkamer.
Het stutten op die manier klinkt niet al te ingewikkeld. De winkel waar wij waren hadden het ook over grindtegels ;)
Als jullie de kachel stokken, dat is vol gas zo heb ik begrepen, is dat dan te doen qua warmte in de buurt van de kachel? Of ga je dan graag ff elders zitten ivm de warmte?
Vuurmeesters willen we binnenkort een afspraak gaan maken om eens te gaan kijken.
Hoe oud is jullie kachel en wat zou de levensduur van zo'n kachel zijn weet je dat toevallig?
En wat zijn, ongeveer, de afmetingen van jullie kachel?

Qua hout, aha dus dat is goed mogelijk om schoon afvalhout te stoken. Goed om te weten....

Als dorpsmeisje vind ik Almelo veels te druk :-[ ;D We zijn er een aantal wijken gaan bekijken. Sommige stonden echt mooie huizen en dan bij een mooi park. Maar ik zag al helemaal voor me hoe half Almelo daar dan de hond uit gaat laten en Pippa is ook dorpshondje dus ik voorzag daar geen rustige wandeling met haar te kunnen doen. Nu wonen we vlakbij Almelo, ideaal.... we wonen dorps maar de voorzieningen van de stad vlakbij als we daar zin in hebben.
#3458173
zurca schreef: za 25 mar 2023, 10:51 Het zijn inderdaad wat "strakke modellen" , ik begrijp je maar denk zelf dat het ook best kan werken zo'n type kachel in een oudere woning. Wat wel een ding kan zijn is isolatie. Met dit type kachels is een geisoleerd huis wel beter. De warmteafgifte als het vuur uit is gaat in een slecht geïsoleerde natuurlijk sneller verloren.
Misschien is di nog wat voor je
https://vuurenleem.nl/hybrid_leemkachel/
Bij de foto's zie je ook een model met afgeronde hoeken, doet wat minder strak aan...
Helaas heb ik qua isolatie gedaan wat ik kon, maar zijn sommige dingen gewoon niet mogelijk. Dan staat mijn huis nog eens vrij, op het noordoosten, met voor me een kilometer bollenland tot aan het dorp.
Dat heeft voordelen maar ook nadelen :P
In de spouwmuren zit ouwe isolatietroep, die kan er nog niet uit. Dat heeft tijd nodig (plm 10 jaar zei de isolatieman die het heeft onderzocht) en daarna kost het een klein vermogen om het er uit te laten halen, en dan moet er nog nieuw in.
Overal zit HR+ glas sinds 4 jaar, de vliering is vorig jaar geïsoleerd, er zit een betonnen balk-en-broodjesvloer in dus dat is redelijk geïsoleerd.

Dankjewel voor de link, ik ga ze volgen, dat ziet er mooi uit :)
#3458174
zurca schreef: za 25 mar 2023, 11:04 Kijk hier kunnen we wat mee, bedankt voor je reactie.
Wij hopen dat inderdaad ook te bereiken, dat de cv niet meer aan hoeft in de woonkamer.
Het stutten op die manier klinkt niet al te ingewikkeld. De winkel waar wij waren hadden het ook over grindtegels ;)
Als jullie de kachel stokken, dat is vol gas zo heb ik begrepen, is dat dan te doen qua warmte in de buurt van de kachel? Of ga je dan graag ff elders zitten ivm de warmte?
Klopt, je wilt een zo heet mogelijk vuur. Wij hebben een grote glazen kacheldeur en als je daar vlak voor gaat staan krijg je heeele hete benen. Maar als ik koud van buiten kom is het heerlijk.
Mijn man zit er een meter vanaf en die is er niet weg te slaan (maar hij is een koukleum)
Je kunt ook beslissen een kleinere deur te nemen waardoor je minder hitte straling krijgt. Maar wij wilden graag vuur zien.
zurca schreef: za 25 mar 2023, 11:04 Vuurmeesters willen we binnenkort een afspraak gaan maken om eens te gaan kijken.
Hoe oud is jullie kachel en wat zou de levensduur van zo'n kachel zijn weet je dat toevallig?
En wat zijn, ongeveer, de afmetingen van jullie kachel?

Qua hout, aha dus dat is goed mogelijk om schoon afvalhout te stoken. Goed om te weten....
Onze kachel staat nu een jaar of 4.
De levensduur is vooral afhankelijk van je stookgedrag. Gebruik je hem als normale houtkachel en stook je de hele dag door dan vind ie dat niet grappig.
Er moet minimaal 6 uur tussen stookbeurten zitten.

De kachel van mijn bonusdochter en haar moeder staat er zeker 18 jaar.
Die heeft wel een hoeveelheid gebruikssporen in het leem maar dat zijn vooral oppervlakte scheuren die gerepareerd kunnen worden.
Die kachel heeft het flink op de kop gehad in die jaren dus ik vind dat acceptabel.
Ook stoken ze die kachel heeel heet. Voor mij te heet, als ik daar kom en de kachel heeft gebrand dan moet ik kleding pellen. Maar dat is een keuze. Het hoeft niet zo warm gestookt te worden.
zurca schreef: za 25 mar 2023, 11:04 Als dorpsmeisje vind ik Almelo veels te druk :-[ ;D We zijn er een aantal wijken gaan bekijken. Sommige stonden echt mooie huizen en dan bij een mooi park. Maar ik zag al helemaal voor me hoe half Almelo daar dan de hond uit gaat laten en Pippa is ook dorpshondje dus ik voorzag daar geen rustige wandeling met haar te kunnen doen. Nu wonen we vlakbij Almelo, ideaal.... we wonen dorps maar de voorzieningen van de stad vlakbij als we daar zin in hebben.
Snap ik helemaal, wij rijden altijd naar het buitengebied voor de lange wandeling en we weten ook op welke tijden de potloodjes wandelen met de hond.
We hebben ook gekeken in de omringende dorpen maar we werden verliefd op dit huis. Als ik dit huis in albergen kon zetten dan werd ik je buurvrouw ;D ;D ;D
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door