Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door MillyMol
Lizzy schreef: ma 22 jun 2020, 18:04 Kan me dit zoooo levendig voorstellen! Het lijkt me ook echt heel gek! Ik denk dat het wel ff duurt, voordat het echt inzinkt. Voorlopig heb je gewoon een lekker vakantiegevoel zeker?!
Het klinkt misschien gek, maar zelfs dat heb ik (nog) niet. Ik sta nog ‘aan’ v.w.b. het werk. Ik heb al eens eerder verteld over een interne aftelklok die ik in mijn hoofd had richting 3 april en hoe die abrupt tot stilstand kwam toen de crisis uitbrak. Twee jaren van plannen en timen en de voorpret die daarbij hoorde waren weg. Ik moest omschakelen naar een crisis situatie die eigenlijk dagelijks ernstiger werd. Ik had totaal geen controle over de gebeurtenissen. Ik merk gewoon dat ik nog steeds een beetje in de crisis modus sta. Ik kan de ‘uit’-knop nog niet vinden.

Ik merk ook dat ik vreselijk geraakt ben door het verlies aan corona van een collega, die ook een vriend was. We kenden elkaar al lang. Ik ben uit balans: licht geraakt, tranen zitten hoog, slecht slapen: ik denk dat ik een beetje getraumatiseerd ben. Niets dat de tijd niet kan herstellen, maar toen de grenzen vorige week open gingen was ik blij, maar het was anders. De spanning van het aftellen was weg.

Ik heb bijvoorbeeld maar 1 keer in het topic "Humor in tijden van Corona” gekeken, heel in het begin. Ik kan het niet handelen. Ik vind er namelijk niets grappigs aan. En echt, ik ben normaal gesproken niet vies van een beetje morbide humor. Maar nu kan ik het gewoon even niet.

Het komt wel weer goed hoor, ik heb een goed incasseringsvermogen, maar er zitten een paar deuken in en het voelt nog beurs. Ik denk dat ik vanaf 1 juli, wanneer ik echt klaar ben met werken, vanzelf wel in de juiste stemming kom. ;)

Maar goed, ander onderwerp: dit topic gaat over het huis op de Hongaarse heuvel, de verbouwing en de perikelen die ongetwijfeld gaan spelen. :D
Door Kaela
Dit topic gaat over jou Millymol en bij alle perikelen hoort dit ook. Ik kan het me zo voorstellen, dat je een flinke knauw hebt gekregen van alles wat er is gebeurd. De rouw om de vriend, alles wat je hebt gezien, gehoord en ervaren. Het was wel even wat anders als aftellen naar je grote droom.
Ondanks dat het wel goed komt, heb ik met je te doen. En ik heb bewondering voor hoe je hier mee omgaat. En dat maakt het extra leuk om mee te genieten van alles wat je nu mee gaat maken en van hoe je je plekje gaat vinden in je nieuwe leven. Het is je gegund :-*
Door millyckk
Kaela schreef:Dit topic gaat over jou Millymol en bij alle perikelen hoort dit ook. Ik kan het me zo voorstellen, dat je een flinke knauw hebt gekregen van alles wat er is gebeurd. De rouw om de vriend, alles wat je hebt gezien, gehoord en ervaren. Het was wel even wat anders als aftellen naar je grote droom.
Ondanks dat het wel goed komt, heb ik met je te doen. En ik heb bewondering voor hoe je hier mee omgaat. En dat maakt het extra leuk om mee te genieten van alles wat je nu mee gaat maken en van hoe je je plekje gaat vinden in je nieuwe leven. Het is je gegund :-*
+1!
Mooi verwoord Kaela...

Millymol, ik hoop dat het meewerken aan je toekomstige thuis therapeutisch zal uitpakken, werken met je handen kan er toe bijdragen dat het in je hoofd ook allemaal weer een beetje op zijn plaats valt! :bigarmhug:
Kaio schreef:oo je tijdelijke slaapplek. :biggrin2:
Dat tapijt, die groene slaapbank, die stoel, die sprei, die combi van alles :biggrin2: Doet me denken aan mijn oma en opa's huis vroeger :biggrin2:
Ik had associaties met de prinses op de erwt :D
Door M@rina
Zo, heelhuids gearriveerd! Maar daarmee ben je er nog niet.
Ik heb niet meegemaakt wat jij hebt meegemaakt, maar ik heb nog nooit zo hard en veel gewerkt als afgelopen periode, ook ingegeven door Corona en ik blijf ook "aan" staan, dat stukje herken ik. Ook de teleurstelling van je plannen moeten veranderen is iets wat we delen, net als onze liefde voor cockertjes ;)

Jouw avontuur is nu echt begonnen, maar het trauma ben je niet zomaar kwijt, dat moet slijten, heeft tijd nodig. Je bent als het ware aan het afkicken van alle gebeurtenissen, van de heftigheid, van het verlies van vrienden, je werk nog afronden en alles een plekje geven. Het gaat je vast en zeker lukken daar op dat plekje wat langzaam maar zeker jouw nieuwe huis wordt.

Het komt goed, ik ken je goed genoeg om dat te kunnen zeggen, het komt goed. Geniet van de nu misschien nog korte momenten maar koester ze, zo bouw je nieuwe herinneringen aan je nieuwe leven!

Sok szerencsét a gyönyörű helyekre!
Door Siberienne
Herkenbaar hoor Milly. Neem je tijd. En juist erover vertellen en hoe het mixed met wat er nu gebeurt is denk ik goed.

Dit is niet zomaar uit je systeem - merk ik
Door dinky89
Heel begrijpelijk dat je nog 'aan' staat. Je moet immers ook nog inloggen voor het werk waardoor dat nog niet afgesloten is. Hopelijk kan je het straks steeds meer loslaten wanneer je niet meer hoeft in te loggen en daadwerkelijk niet meer hoeft te werken.
Het lijkt mij ook wel lastig omdat je zo enorm hebt toegeleefd naar 'begin april zit het er op' en dan plotseling bleek die datum toch niet de einddatum te zijn. Denk dat het daardoor ook wel even duurt voor het besef er komt 'het is nu daadwerkelijk klaar met werken'.

Als ik via google kijk wat het weer is in Hongarije hebben jullie ook te maken met hoge temperaturen. Wordt dus lekker zweten met het (ver)bouwen, succes!
Door doranto
Wauw dat is nog eens een verbouwing! En dat dan ook nog eens in een ver land, wat een avontuur!
Heel erg leuk dat je het hier wilt delen en wij het mee mogen beleven. Ik ga het zeker volgen.
Voor wat betreft alles wat je hebt meegemaakt de laatste tijd :bigarmhug:
Het zal de nodige tijd kosten, maar zal uiteindelijk een plekje vinden :-*
Door Borke
Geweldig je hebt een speciaal topic geopend en meteen met veel foto’s. Ik ben heel benieuwd naar hoe het verder loopt daar en kijk uit naar jouw updates!

‘Woon’ je nu al in het huis?
Hoe kom jij aan Hongarije en aan dit huis?

Dat je nog ‘aan’ staat dat herken ik heel goed. Zelf ben ik op 1 december met vervroegd pensioen gegaan, waar ik 8 maanden naartoe kon leven. Dan nog vond ik het moeilijk om mijn werk, wat ik met veel plezier deed, los te laten. Dat terwijl ik tegelijkertijd heel blij ben met mijn vervroegde pensioen. Ik denk dat afkicken en wennen aan de rust, de vrijheid, het relaxte leven al met al voor mij wel 6 maanden geduurd heeft. Die 6 maanden hoor ik meer mensen noemen.

Op de een of andere manier was ik in het begin toch nog altijd gehaast, terwijl ik alle tijd heb en haasten niet meer nodig is. In de begintijd speelden nog zoveel dossiers en casuïstiek door mijn hoofd, problemen bij klanten enz., terwijl ik alles netjes en rustig heb kunnen overdragen.
Als ik het al zo ervaren heb, die heel relaxed afscheid kon nemen van collega’s en klanten, hoe moet jij het dan wel niet ervaren?!

Wees lief voor jezelf en heb geduld en... onwijs veel plezier daar.
Ik kijk uit naar jouw vervolg verhalen en heel veel foto’s :-)
Door MillyMol
Borke schreef: do 25 jun 2020, 15:28

‘Woon’ je nu al in het huis?
Hoe kom jij aan Hongarije en aan dit huis?
Het huis is niet echt bewoonbaar op dit moment. Alle ramen en deuren eruit, alle waterleidingen en elektra ook eruit, badkamer eruit… da’s wel erg ‘back to basic’. :biggrin2: Nee ik woon in het gastenverblijf dat bij het huis hoort. Van daaruit kan ik iedereen aanmoedigen. :)

Ik ben puur toevallig in Hongarije terecht gekomen. Ik was in april 2016 op zoek naar een vakantieplekje, kon me eigenlijk niet schelen waar, als het maar hondvriendelijk was. Ik kwam terecht op een FB-pagina voor hondenvakanties en daar werd toevallig nét een periode van twee weken aangeboden vanwege annulering in Hongarije. Ik was er nog nooit geweest dus ik dacht: “leuk, doen we”. De stek bleek echt een paradijs voor honden en de Nederlanders die het uitbaatten namen me mee op sleeptouw. Mee naar de markt, mee de pusta op, samen ergens wat drinken. De sfeer was gemoedelijk en het leven goedkoop, zeker naar Nederlandse maatstaven. Voor de prijs van zo’n euro 35,- omgerekend eet je daar met vier personen een goede maaltijd. De lonen liggen hier nog laag, zeker buiten Boedapest.

Bij terugkomst op het werk bleek een collega op de afdeling “een huisje” in het zuidwesten van Hongarije te hebben, en eigenlijk is het haar schuld. ;) Ik had, omdat het voor de honden ook zo’n fijn adres was, alweer geboekt voor het jaar erop. Toen ik dat vertelde nodigde ze me uit om ook een dagje bij haar op visite te komen, mocht ze daar gelijktijdig verblijven.

Dat bleek zo, dus ik ben dat jaar (2017) vanuit mijn vakantie-adres afgereisd naar de provincie Baranya, in het zuidwesten van Hongarije, tegen Kroatië aan. Het was hoogzomer, en het werd steeds heuvelachtiger, en op een gegeven moment waande ik me in Italië: hoge cipressen, eindeloze, golvende velden met zonnebloemen, ruimte, lucht.

Er broedde al een plannetje, maar ik miste nog wat informatie: hoeveel geld heb je nodig om rond te kunnen komen in Hongarije bijvoorbeeld, want op je 60e (dat was mijn streefleeftijd toen nog ::) ) met pensioen gaan tikt behoorlijk negatief aan op je maandelijkse uitkering. En klopt het dat je bij emigratie het pensioen bruto krijgt gestort, omdat je dan belastingplichtig wordt in je nieuwe woonland? En dat in Hongarije geen belasting over pensioenen wordt geheven, omdat die hier zo laag zijn?

Nadat alle vragen waren beantwoord was het duidelijk: ik ga eerder stoppen met werken en ik ga wonen in Hongarije. Dus ik heb een tweesteps plan bedacht en uitgevoerd. Eerst huis in Amsterdam verkopen en verhuizen naar Zeist, waar de koopwoningen nog niet zo duur waren, van de overwaarde een huis hier kopen, de rest terug in de hypotheek van het appartement in Zeist stoppen en als de emigratie daar was ook het huis in Zeist weer verkopen, het liefst weer met overwaarde, zodat ik de verbouwing kon bekostigen. Dat is allemaal gelukt.

Het jaar erop (2018) heb ik hier een huisje gekocht (ook weer puur toevallig in het dorpje achter dat van de collega) en stoppen op mijn 60e werd stoppen op mijn 59e, 58e, 57e 56e… Neeeee: 56 heb ik net niet gehaald: het virus gooide roet in het eten. Maar 57 is gelukt. :cool:

En zo zijn we hier aanbeland in een allerschattigst ieniemienie dorpje waar je ’s nachts nul verkeer hebt en alleen gestoord wordt door de geluiden van de natuur.

Vandaag is een opening in de gevel gemaakt voor een extra raam in de toekomstige woonkamer:
Bijlagen
IMG_2484.JPG
Kiertje...
IMG_2484.JPG (2.99 MiB) 2319 keer bekeken
IMG_2485.JPG
…mangat...
IMG_2485.JPG (3.02 MiB) 2319 keer bekeken
IMG_2487.JPG
...nieuwe raamopening.
IMG_2487.JPG (2.56 MiB) 2319 keer bekeken
Door MillyMol
- pien - schreef: vr 26 jun 2020, 12:46 Ik wil ook ;D
https://thuis-in-hongarije-makelaardij. ... poklosi-2/
Patapoklosi :biggrin2: :smitten: dat klinkt toch schattig!

Wat is een kwadraathuis :???:
Oh oh, krijg je de kriebels? ;D Ik zie nergens het woord “kwadraathuis” in de tekst?
En mocht je echt serieus zijn: niet dit huis kopen. Zie je het dak?
Dat zijn eterniet dakplaatjes. Eterniet = asbest. En dat is ook hier heel duur om te laten verwijderen, nog afgezien van de gezondheidsrisico’s. En ik zie aan de buitenkant van het huis tekenen die wijzen op een optrekkend vocht probleem.

Er zijn betere huizen te koop hier. En als je het echt meent kan ik je wel in contact brengen met een goede makelaar.
Door millyckk
MillyMol schreef: vr 26 jun 2020, 13:57

Er zijn betere huizen te koop hier. En als je het echt meent kan ik je wel in contact brengen met een goede makelaar.
Ik voorzie het ontstaan van een Hollandse barf-enclave :biggrin2:
Door Ina
millyckk schreef: vr 26 jun 2020, 14:45 Ik voorzie het ontstaan van een Hollandse barf-enclave :biggrin2:

Wel zo economisch voor het geval er lijntjes geregeld moeten worden ;D ;D ;D

Milly, ik vind je project zo onwijs stoer, super dat het gelukt is door (nog vroeger) met pensioen te gaan en daar dus nog langer kan gaan genieten van je avontuur.

Het zal nog best wat voeten in aarde hebben en krijgen, maar hé, je hebt een dak boven je hoofd en woont in een prachtige omgeving.....je gaat daar vast een heel tevreden mens worden :-*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door