Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door El_Kato
Heb lang geleden walnoten geprobeerd maar daar werd mijn was echt niet schoon van :( Koop nu alweer heel lang wat er in de aanbieding is heb nu poes van Ariël - wilde daar eigenlijk niet aan ivm onnodig plastic maar vind het toch wel super handig. Als die op zijn heb ik 2 flessen van Silan staan voor de gekleurde en de witte was.

Heb een aantal jaar geleden ook een A+++++ super zuinige wasmachine gekocht uit milieu bewust oogpunt maar was weer gewoon op 40, 60 en de hondenkleden op 95 graden en laat hem extra water pakken. Met lagere temperatuur en het ecoprogramma had ik uiteindelijk stinkende was, alsof het een paar dagen in de machine was blijven liggen. En als ik ergens een hekel aan heb is het stinkende was >:( Maar goed je gebruikt al azijn las ik, weet niet of je regelmatig op 90 graden draait of je gewone was op 40 of 60 graden wast? Ik heb nl het idee dat dit niet altijd maar wel regelmatig nodig is om het echt goed schoon te krijgen…
Door Tanna
Anneloog schreef: do 04 jun 2020, 21:16 Heb een tijdje wasnoten gebruikt met een scheutje witte keukenazijn, en niks geen geur. En wel schone was. Nu een tijdje gewoon jumbo huismerk witte was en kleur wasmiddel en soms wasverzachter en soms azijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk
Ik heb nog nooit zo'n muffe was gekregen als na een tijdje wassen met wasnoten. En een verstopte afvoer ook nog, we hebben een professional moeten laten komen om dat weer te verhelpen.
Door doranto
Ik ben een beetje aan het googlen op wasmiddelen, en kwam een nieuwsbrief van "De Nieuwe Band" tegen van bijna 6 jaar geleden, waarin stond dat Ecover niet zo milieuvriendelijk is als de meesten denken en dat Sonett wat dat betreft beter zou scoren.
Het artikel is nogal lang, maar als er belangstelling voor is kan ik het hier wel neerzetten.

Ik weet niet in hoeverre Ecover inmiddels is veranderd, maar als datgene wat in het artikel staat nog steeds van toepassing is, dan denk ik dat ik de minder lekkere geur van Sonett maar ga accepteren.
Door Tanna
Doranto schreef: do 04 jun 2020, 23:33 Ik ben een beetje aan het googlen op wasmiddelen, en kwam een nieuwsbrief van "De Nieuwe Band" tegen van bijna 6 jaar geleden, waarin stond dat Ecover niet zo milieuvriendelijk is als de meesten denken en dat Sonett wat dat betreft beter zou scoren.
Het artikel is nogal lang, maar als er belangstelling voor is kan ik het hier wel neerzetten.

Ik weet niet in hoeverre Ecover inmiddels is veranderd, maar als datgene wat in het artikel staat nog steeds van toepassing is, dan denk ik dat ik de minder lekkere geur van Sonett maar ga accepteren.
Dat is voor mij toen ook een reden geweest om op Sonett over te stappen. Ik vind de lavendelgeur trouwens juist heel lekker.
Door src_esther
Doranto schreef: do 04 jun 2020, 23:33 Ik ben een beetje aan het googlen op wasmiddelen, en kwam een nieuwsbrief van "De Nieuwe Band" tegen van bijna 6 jaar geleden, waarin stond dat Ecover niet zo milieuvriendelijk is als de meesten denken en dat Sonett wat dat betreft beter zou scoren.

Naar aanleiding van precies dat artikel komen er bij mij geen Ecover producten meer in. De inhoud weet ik niet meer maar het betrof genetische modificatie.

Voor witte was gebruik ik Klok en voor kleur maak ik zelf - bij voorkeur met zeep zonder palmolie en wat etherische oliën (vooral eucalyptus). Als wasverzachter scheutje azijn plus enkele druppels etherische oliën (meestal spijklavendel en lemongrass).
Door doranto
Tanna schreef: do 04 jun 2020, 23:41 Dat is voor mij toen ook een reden geweest om op Sonett over te stappen. Ik vind de lavendelgeur trouwens juist heel lekker.
Misschien gebruik ik de lavendel dan nog wat te kort voor de lagere temperaturen en moet ik het nog even wat meer tijd geven. Niet alle kleding is daar waarschijnlijk al een keer mee gewassen en als het in dezelfde kast ligt/hangt, kan de geur misschien wat mengen. Ik ga het dan eerst nog maar even wat langer vol houden, en misschien kan ik ook wat etherische olie bij de azijn in het laatste spoelwater doen.
Ik wil graag zo min mogelijk het milieu belasten, maar om zelf wasmiddel te gaan maken, zoals @src_esther doet zie ik niet zo zitten. Sonett is dan de beste keus. (Klok heeft ook niet het keurmerk wat Sonett wel heeft)

ps. op deze pagina had ik de nieuwsbrief van De Nieuwe Band gevonden:
https://www.sonett.eu/eur/index.php?id=145&lang=nl
Door koekje
Ik gebruik ook geen ecover meer. Vroegah deed ik dat nog wel eens, maar toen de vellen steeds meer van mijn handen vielen na het wassen, daar helemaal mee gestopt. Ik heb handenzeep van Sonett en daar hebben ze fijne literflessen van (I luv bulk). Beneden heb ik neutraal, boven met calendula. En als ik vaker mijn handen boven was, toch ook snel weer vellen die eraf vallen. Maar nog altijd minder snel dan met ecover. De zeep van beneden kan ik eigenlijk altijd wel hebben.

Geurtjes e.d. is meestal een stuk gewenning, dus ook weer af te wennen. En wees jezelf er bewust van dat de link parfumlucht=schoon eigenlijk een door commercie aangepraat iets is.
Door Tanna
Doranto schreef: vr 05 jun 2020, 08:45 Misschien gebruik ik de lavendel dan nog wat te kort voor de lagere temperaturen en moet ik het nog even wat meer tijd geven. Niet alle kleding is daar waarschijnlijk al een keer mee gewassen en als het in dezelfde kast ligt/hangt, kan de geur misschien wat mengen. Ik ga het dan eerst nog maar even wat langer vol houden, en misschien kan ik ook wat etherische olie bij de azijn in het laatste spoelwater doen.
Ik wil graag zo min mogelijk het milieu belasten, maar om zelf wasmiddel te gaan maken, zoals @src_esther doet zie ik niet zo zitten. Sonett is dan de beste keus. (Klok heeft ook niet het keurmerk wat Sonett wel heeft)

ps. op deze pagina had ik de nieuwsbrief van De Nieuwe Band gevonden:
https://www.sonett.eu/eur/index.php?id=145&lang=nl
Omdat het geen chemisch luchtje is ruik je het al heel snel niet meer, het vervliegt vanzelf. Ik vind het heel fijn dat mijn kleren nergens naar ruiken, daar kan ik namelijk helemaal niet tegen. Ik ga altijd over mijn nek van mensen die naar het wasmiddel van Lidl ruiken, zo smerig.
Door Tanna
koekje schreef: vr 05 jun 2020, 11:55 Ik gebruik ook geen ecover meer. Vroegah deed ik dat nog wel eens, maar toen de vellen steeds meer van mijn handen vielen na het wassen, daar helemaal mee gestopt. Ik heb handenzeep van Sonett en daar hebben ze fijne literflessen van (I luv bulk). Beneden heb ik neutraal, boven met calendula. En als ik vaker mijn handen boven was, toch ook snel weer vellen die eraf vallen. Maar nog altijd minder snel dan met ecover. De zeep van beneden kan ik eigenlijk altijd wel hebben.

Geurtjes e.d. is meestal een stuk gewenning, dus ook weer af te wennen. En wees jezelf er bewust van dat de link parfumlucht=schoon eigenlijk een door commercie aangepraat iets is.
Ja, de handzeep is ook fijn en heel zacht voor je handen. Waarschijnlijk ben je net zo'n fanatieke handenwasser als ik ben, dan valt soms je vel er haast af :???: :biggrin2:
.
Door doranto
Tanna schreef: vr 05 jun 2020, 13:08 Omdat het geen chemisch luchtje is ruik je het al heel snel niet meer, het vervliegt vanzelf. Ik vind het heel fijn dat mijn kleren nergens naar ruiken, daar kan ik namelijk helemaal niet tegen. Ik ga altijd over mijn nek van mensen die naar het wasmiddel van Lidl ruiken, zo smerig.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Regulier waspoeder- en wasvezachter-geur vind ik ook niet om te harden. In ons vorige huis hadden de buren de uitlaat van de wasdroger naar onze tuin. Ik wist niet hoe snel ik weg moest komen als die aan ging :-X
Als het nergens naar ruikt, vind ik dat ook prima. Een héél subtiel fris geurtje vind ik ook goed. Alleen ruikt het nu dus ergens naar wat ik niet lekker vind. Gelukkig is het geen sterke geur en ruik je het alleen als je je neus vlak tegen het wasgoed houdt, maar toch...
Ik hoop nu dus dat als ik nog wat langer de lavendel gebruik i.p.v. de color van Sonett én misschien (evt. tijdelijk) wat etherische olie aan de azijn in het laatste spoelwater toevoeg, dat de minder prettige geur op een gegeven moment zal verdwijnen.
Door doranto
koekje schreef: vr 05 jun 2020, 11:55 Ik gebruik ook geen ecover meer. Vroegah deed ik dat nog wel eens, maar toen de vellen steeds meer van mijn handen vielen na het wassen, daar helemaal mee gestopt. Ik heb handenzeep van Sonett en daar hebben ze fijne literflessen van (I luv bulk). Beneden heb ik neutraal, boven met calendula. En als ik vaker mijn handen boven was, toch ook snel weer vellen die eraf vallen. Maar nog altijd minder snel dan met ecover. De zeep van beneden kan ik eigenlijk altijd wel hebben.

Heb je de zeep van Werfzeep al eens geprobeerd? Ik vind dat echt verreweg de fijnste (en mildste) zeep om je handen mee te wassen!
edit: Bovendien zijn het stukjes zeep, verpakt in papier. Scheelt ook weer (plastic) verpakkingsmateriaal ;)
Door Tanna
Doranto schreef: vr 05 jun 2020, 14:32 Heb je de zeep van Werfzeep al eens geprobeerd? Ik vind dat echt verreweg de fijnste (en mildste) zeep om je handen mee te wassen!
edit: Bovendien zijn het stukjes zeep, verpakt in papier. Scheelt ook weer (plastic) verpakkingsmateriaal ;)
Daar zitten mij dan weer teveel luchtjes in.
Door doranto
Tanna schreef: vr 05 jun 2020, 15:20 Daar zitten mij dan weer teveel luchtjes in.
Zolang het natuurlijke luchtjes zijn (en werfzeep is puur natuur), vind ik ze juist heerlijk!
Zo zie je maar, dat meningen verschillen :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door