Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3318280
Maar hoe mooi zou het zijn als je in plaats van een AB kuur (die jezelf of je hond echt echt echt nodig hebt) kunt vervangen door een fagen-combinatie?! Maar ja, als niemand ze gaan ontwikkelen, kunnen we dus niet anders dan in nood naar AB's grijpen, wetende dat ze ieder jaar minder effectief worden.

Misschien moet het publiek gewoon harder gaan schreeuwen om een oplossing? Er zal toch wel iemand een plan kunnen bedenken om steenrijk te worden van de productie van fagen-combinaties, die we kunnen gaan gebruiken ipv AB?!??
#3318328
Ja het is best een intrigerend idee. Ik had er wel eens van gehoord, maar de meeste onderzoeken zijn van achter het ijzeren gordijn en er is weinig bekend hier inderdaad. Wat grappig dat het nu ineens bij DWDD opduikt.

Nou steekt NL ook nog steeds erg gunstig af tegen de rest van de wereld door het geringe AB gebruik bij mensen waardoor we relatief weinig residentie problemen hebben. En dan is iets nieuws in de markt zette is lastig inderdaad. De problemen nemen ook hier wel toe maar zijn nog niet zo mega als bv in zuid-europa.

Daarbij : 1 kanttekening> bij ernstige infecties heb je wel het probleem dat als je niet weet welke bacterie je aan moet pakken, je ook niet weet welke faag helpt. Dus AB zullen nooit helemaal overbodig worden.

Overigens : een van de problemen waarom er weinig ontwikkeling op AB gebied is, is dat AB voor de pharmaceuten niet veel oplevert. Het wordt altijd maar tijdelijk gegeven en zodra er iets nieuws op de markt komt, gaat het in de reserve kast..

Maar goed, ik denk sowieso dat over 50 jr er vol verbazing terug gekeken wordt op AB gebruik. Want er komt steeds meer info over hoe complex de samenleving van bacterien is (microbioom) en hoe weinig we in feite maar weten. Is wel leuk, er gaat veel op losse schroeven komen te staan.
#3318363
Siberienne schreef:Ja het is best een intrigerend idee. Ik had er wel eens van gehoord, maar de meeste onderzoeken zijn van achter het ijzeren gordijn en er is weinig bekend hier inderdaad. Wat grappig dat het nu ineens bij DWDD opduikt.

Nou steekt NL ook nog steeds erg gunstig af tegen de rest van de wereld door het geringe AB gebruik bij mensen waardoor we relatief weinig residentie problemen hebben. En dan is iets nieuws in de markt zette is lastig inderdaad. De problemen nemen ook hier wel toe maar zijn nog niet zo mega als bv in zuid-europa.

Daarbij : 1 kanttekening> bij ernstige infecties heb je wel het probleem dat als je niet weet welke bacterie je aan moet pakken, je ook niet weet welke faag helpt. Dus AB zullen nooit helemaal overbodig worden.

Overigens : een van de problemen waarom er weinig ontwikkeling op AB gebied is, is dat AB voor de pharmaceuten niet veel oplevert. Het wordt altijd maar tijdelijk gegeven en zodra er iets nieuws op de markt komt, gaat het in de reserve kast..

Maar goed, ik denk sowieso dat over 50 jr er vol verbazing terug gekeken wordt op AB gebruik. Want er komt steeds meer info over hoe complex de samenleving van bacterien is (microbioom) en hoe weinig we in feite maar weten. Is wel leuk, er gaat veel op losse schroeven komen te staan.
DWDD maar eerder dus al Tros Radar. En de Volkskrant heeft er ook al eerder een stuk over geschreven. Dus er is wel aandacht voor, maar het lijkt wel niet tot de juiste hoeken door te dringen!

Ze hebben in Georgië combinatie-pakketten waar veel verschillende soorten fagen in zitten. En ze nemen dan natuurlijk ook een kweek en maken er een passende faag bij, uit de fagen-bieb. Dus ik denk serieus dat ook bij ernstige infecties fagen vaak wel een oplossing bieden. En misschien in combinatie met AB? Maar goed, ik las inderdaad ook dat de Europese fagen bij een Amerikaanse man niet werkte tegen de bacterie waarmee hij besmet was. Was wel een faag tegen dat type bacterie, maar kennelijk is dezelfde bacterie in Europa toch niet 100% gelijk aan die in een ander werelddeel. Of zoiets. Dus ik denk dat internationale samenwerking bij de fagen-bieb echt van het grootste belang is. Nou, zolang niemand daar bij de farmaceutische industrie daar gewin bij heeft, moet ik nog zien dat dit er binnen afzienbare tijd van komt :-\

Verder denk ik dat als ze onze "beschaving" over 10.000 jaar opgraven ze over veel dingen heel verbaast zullen zijn :biggrin2: :biggrin2:
#3318368
Lizzy schreef:DWDD maar eerder dus al Tros Radar. En de Volkskrant heeft er ook al eerder een stuk over geschreven. Dus er is wel aandacht voor, maar het lijkt wel niet tot de juiste hoeken door te dringen!

Ze hebben in Georgië combinatie-pakketten waar veel verschillende soorten fagen in zitten. En ze nemen dan natuurlijk ook een kweek en maken er een passende faag bij, uit de fagen-bieb. Dus ik denk serieus dat ook bij ernstige infecties fagen vaak wel een oplossing bieden. En misschien in combinatie met AB? Maar goed, ik las inderdaad ook dat de Europese fagen bij een Amerikaanse man niet werkte tegen de bacterie waarmee hij besmet was. Was wel een faag tegen dat type bacterie, maar kennelijk is dezelfde bacterie in Europa toch niet 100% gelijk aan die in een ander werelddeel. Of zoiets. Dus ik denk dat internationale samenwerking bij de fagen-bieb echt van het grootste belang is. Nou, zolang niemand daar bij de farmaceutische industrie daar gewin bij heeft, moet ik nog zien dat dit er binnen afzienbare tijd van komt :-\

Verder denk ik dat als ze onze "beschaving" over 10.000 jaar opgraven ze over veel dingen heel verbaast zullen zijn :biggrin2: :biggrin2:
Jaaaaa, soms is het erg leuk daarover na te denken. Zoals iemand zei ‘we transplanteren vet van de billen naar de wangen, dat moet toch wonderlijk gevonden worden door andere beschavingen in het heelal’

Maar goed, ik denk niet dat het van de industrie moet komen, daar komen de nieuwe ontwikkelingen vd AB ook niet vandaan, ik denk veel eerder aan initiatieven van universiteiten en fondsen als de Bill Gates foundation enzo.

En ja, er zijn altijd problemen te verwachten, of, sorry uitdagingen. Dat moet niet in de weg staan dat eraan gewerkt wordt.
Bacteriën zijn best complex en bestaan uit families met stambomen, waarbij sommige types over de hele wereld infecties geven maar sommige ook regio of zelfs ziekenhuis gebonden zijn. Overal vindt je E. Coli maar niet alle E. Coli geven even vaak infecties.
Ik zou faagtherapie ook bijzonder interessant vinden om mensen van dragerschap van bijzonder resistente bacteriën af te helpen. Ik weet dat er bij MRSA ooit naar gekeken is. Als je die niet meer bij je draagt, verklein je ook de kans op een infectie ermee. En de kans op verspreiding ervan. En zou je misschien ook de veestapel er vanaf kunnen helpen. Maar die projecten waar ze daarna keken, ik heb er al lang niks over gehoord.

En bacteriën kunnen ook resistent worden tegen fagen. Maar ja, dat kan tegen AB en zelfs tegen desinfectie middelen ook.

Maar goed, hopelijk wordt het opgepikt!
#3318383
Siberienne schreef:Jaaaaa, soms is het erg leuk daarover na te denken. Zoals iemand zei ‘we transplanteren vet van de billen naar de wangen, dat moet toch wonderlijk gevonden worden door andere beschavingen in het heelal’

Maar goed, ik denk niet dat het van de industrie moet komen, daar komen de nieuwe ontwikkelingen vd AB ook niet vandaan, ik denk veel eerder aan initiatieven van universiteiten en fondsen als de Bill Gates foundation enzo.
;D ;D ;D ;D , ja, dat is ook wel een heel klinkend voorbeeld!

Ik ben het met je eens, ik denk ook dat het daar vandaan moet komen.
En ja, er zijn altijd problemen te verwachten, of, sorry uitdagingen. Dat moet niet in de weg staan dat eraan gewerkt wordt.
Bacteriën zijn best complex en bestaan uit families met stambomen, waarbij sommige types over de hele wereld infecties geven maar sommige ook regio of zelfs ziekenhuis gebonden zijn. Overal vindt je E. Coli maar niet alle E. Coli geven even vaak infecties.
Ik zou faagtherapie ook bijzonder interessant vinden om mensen van dragerschap van bijzonder resistente bacteriën af te helpen. Ik weet dat er bij MRSA ooit naar gekeken is. Als je die niet meer bij je draagt, verklein je ook de kans op een infectie ermee. En de kans op verspreiding ervan. En zou je misschien ook de veestapel er vanaf kunnen helpen. Maar die projecten waar ze daarna keken, ik heb er al lang niks over gehoord.

En bacteriën kunnen ook resistent worden tegen fagen. Maar ja, dat kan tegen AB en zelfs tegen desinfectie middelen ook.

Maar goed, hopelijk wordt het opgepikt!
Wat ik heb begrepen is dat dit niet mogelijk is. De faag past zich ook aan. Werd in het filmpje van Radar uitgelegd.
#3318389
Lizzy schreef:;D ;D ;D ;D , ja, dat is ook wel een heel klinkend voorbeeld!

Ik ben het met je eens, ik denk ook dat het daar vandaan moet komen.



Wat ik heb begrepen is dat dit niet mogelijk is. De faag past zich ook aan. Werd in het filmpje van Radar uitgelegd.
Dat laatste waag ik te betwijfelen, of dat altijd zo is. Want dan zouden er toch hele bacteriestammen de wereld uit moeten zijn? Want als daar al eeuwen een virus onder rond gaat dat ze uitmoord, waarom zijn ze er dan nog? (((Fagen komen in het wild ook gewoon voor)))

Hier nog een stuk met aanvullende info van een arts microbioloog uit het UMCU erover https://reflectionsipc.com/2017/10/23/t ... #more-3731

Grootste probleem is schijnbaar nog wel dat je het niet intraveneus toe kan dienen maar alleen lokaal? Dat zou mogelijkheden nog wel fors beperken
#3318409
Lizzy schreef:;D ;D ;D ;D , ja, dat is ook wel een heel klinkend voorbeeld!

Ik ben het met je eens, ik denk ook dat het daar vandaan moet komen.



Wat ik heb begrepen is dat dit niet mogelijk is. De faag past zich ook aan. Werd in het filmpje van Radar uitgelegd.
Dat zal wel, maar daar zit ook een tijdje tussen en gaat niet vanzelf... dan moet je een beetje evolutie zitten spelen... dat zal dus geldt blijven kosten. Een beetje zoals het gekende vb van prooi en jager. Prooi neemt toe, jager kan toenemen, dan neemt prooi weer af, moet jager ook afnemen. Zo passen gastheer, bacterie en faagzich steeds aan elkaar aan. Maar dan moet je de evolutie laten werken en dat doen we nu net niet met geneeskunde... dus zullen ze het wel in het lab doen.

Maar je kan ze tenminste aanpassen, dat kan bij AB niet, enkel een geheel andere ontwikkelen...

Ik vermoed wel dat het een beetje als bij vaccins is, daarvan zal men ook eerst gedacht hebben dat het wondermiddeltjes waren, en op zich is het dat ook. Maar geen mirakels en ze kunnen niet alles oplossen...
Vaccins moeten voor veel kiemen ook steeds opnieuw ontwikkeld worden omdat ze te veel veranderen.
#3318413
Siberienne schreef:Dat laatste waag ik te betwijfelen, of dat altijd zo is. Want dan zouden er toch hele bacteriestammen de wereld uit moeten zijn? Want als daar al eeuwen een virus onder rond gaat dat ze uitmoord, waarom zijn ze er dan nog? (((Fagen komen in het wild ook gewoon voor)))

Hier nog een stuk met aanvullende info van een arts microbioloog uit het UMCU erover https://reflectionsipc.com/2017/10/23/t ... #more-3731

Grootste probleem is schijnbaar nog wel dat je het niet intraveneus toe kan dienen maar alleen lokaal? Dat zou mogelijkheden nog wel fors beperken
Fagen kunnen oraal ingenomen worden, op de huid aan worden gebracht en ingeademd worden (via verstuiver). Te zien op dit filmpje (zorg.nu): https://zorgnu.avrotros.nl/uitzendingen ... tibiotica/ rond 17:15 minuten.

Bacterieen en fagen evolueren met elkaar mee en resistentie speelt geen rol. Bovendien hebben ze een indrukwekkende hoeveelheid fagen ontwikkeld (2000) en tot op heden hebben ze nog niet een keer een bacterie gehad die niet door een faag gedood kon worden (en eerder in het filmpje laten ze al zien dat ze fagen uit de "natuur" worden gehaald) : https://zorgnu.avrotros.nl/uitzendingen ... tibiotica/ rond 21:27 minuut.

Nadelen worden ook besproken rond 26 minuten. In NL hebben ze trouwens 150 fagen in de bieb. Maar Dr. Broens zegt ook (TU Delft - die ontwikkeld fagen!) dat nieuwe fagen heel eenvoudig in de natuur te vinden zijn. Maar ja, om het als geneesmiddel geregistreerd te krijgen............ De huidige regelgeving in NL is dermate lastig bij de toelating van nieuwe medicijnen dat het nog een issue gaat worden hier. In België is het gelukkig rond en mogen ze toegepast gaan worden. In Georgie werken ze er al 100 jaar mee. En in NL zal het nog wel een eeuw op zich laten wachten.

De voorspelling is dat er 10 miljoen mensen rond 2050 dood gaan aan bacteriën die niet meer te behandelen zijn doordat ze resistent zijn voor AB. Als ik NL was zou ik nog ff rustig aan doen met meer onderzoek doen naar fagen :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door