Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Anne in Zweden
Aprilsnow schreef:Zag laatst een reactie van een "vechthonden" fokker en eigenaar. In zijn tekst leek hij/zij best een verantwoorde fokker die weet waar hij mee bezig is. Wat voor honden hij fokt en wat voor baasjes ze nodig hebben. En dat er veel 'onverantwoorde' eigenaren zijn. Die zo'n hond aanschaffen om totaal de verkeerde redenen. Dat een fokverbod niets brengt omdat dit soort mensen zich dan wel weer op een ander ras gaat richten.
Op zich een goed verhaal. Wat mij zorgen baarde in het hele verhaal was dat er aan werd gegeven dat de hond (of hun honden) zo vriendelijk waren tegen mensen. Ik denk dat daar vooral ook een groot probleem zit. Want ook hun honden zijn waarschijnlijk niet vriendelijk tegen andere honden. Zolang ze blijven hangen in dat ze zo vriendelijk zijn naar de mens slaan ze een heel belangrijk punt over.

Een fokverbod brengt denk ik ook niets. Men zoekt en vindt dan wel weer ergens een maasje in de wet. Maakt een nieuw ras dat wellicht nog erger is dan daarvoor en er is nul controle.

Ik lees dit wel vaker, en het verbaast me altijd weer. Waarom een probleem niet aanpakken, alleen omdat er ooit wel weer een ander probleem voor in de plaats komt? We schaffen toch ook de stoplichten niet af omdat er altijd wel mensen zijn die door rood rijden?

(Is niet als 'aanval' op jou bedoeld hoor, gewoon algemeen gedacht.)
Door Aprilsnow
Anne in Duitsland schreef:Ik lees dit wel vaker, en het verbaast me altijd weer. Waarom een probleem niet aanpakken, alleen omdat er ooit wel weer een ander probleem voor in de plaats komt? We schaffen toch ook de stoplichten niet af omdat er altijd wel mensen zijn die door rood rijden?

(Is niet als 'aanval' op jou bedoeld hoor, gewoon algemeen gedacht.)
Ik zou eerder pleiten voor een betere en strengere controle bij fokkers in zijn algemeenheid. En daarmee ook meteen de broodfok streng aanpakken, oops nestjes etc.
Volgens mij was het ten tijde van het verbod ook zo dat er gefokt werd met honden die net buiten het merkje vielen. Het probleem in NL is dat er een oplossing bedacht wordt (zoals een fokverbod) en dat er nagenoeg geen naleving op plaats vindt. Dan is een fokverbod toch ook maar een schijnveiligheid. Hoe voorkom je dat mensen met dat type honden er niet mee fokt (de oeps nestjes, de nestjes buiten de boeken om??)

Misschien denk ik simpel. Dat kan ook hoor.
Door Lizzy
Aprilsnow schreef:Ik zou eerder pleiten voor een betere en strengere controle bij fokkers in zijn algemeenheid. En daarmee ook meteen de broodfok streng aanpakken, oops nestjes etc.
Volgens mij was het ten tijde van het verbod ook zo dat er gefokt werd met honden die net buiten het merkje vielen. Het probleem in NL is dat er een oplossing bedacht wordt (zoals een fokverbod) en dat er nagenoeg geen naleving op plaats vindt. Dan is een fokverbod toch ook maar een schijnveiligheid. Hoe voorkom je dat mensen met dat type honden er niet mee fokt (de oeps nestjes, de nestjes buiten de boeken om??)

Nou, ik denk niet dat je te simpel denkt. Ik denk wel dat je teveel vertrouwen hebt in het selectie-proces van fokker <--> pupkoper. Waarbij gewoon van alles mis kan gaan, ook al zijn de intenties aan beide kanten heel goed. Dus dat werkt in mijn ogen niet, de oplossing bij de fokkers neerleggen. En nogmaals, voor de RAD werd afgeschaft zag ik deze honden nooit. Kennelijk werkte het prima!
Door Anne in Zweden
Aprilsnow schreef:Ik zou eerder pleiten voor een betere en strengere controle bij fokkers in zijn algemeenheid. En daarmee ook meteen de broodfok streng aanpakken, oops nestjes etc.

Nou, ik denk dat als er een fokverbod is, zulke honden veel eerder opvallen in het straatbeeld, 'omdat ze er niet horen te zijn, je mag ze immers niet fokken'. Je kunt als wijkagent/instantie zulke honden dan ook gerichter in de gaten houden. Persoonlijk denk ik dat daar nog veel te doen valt: het registreren van dergelijke honden en vooral hun eigenaren. Het liefst zou ik zien dat mensen die met zo'n hond over straat gaan, ter plekke een document moeten kunnen laten zien waarin staat dat ze dat mogen, met zo'n hond over straat gaan. Omdat ze aan een hele batterij voorwaarden hebben voldaan, waaronder een stevige hondenbelasting ophoesten, om maar wat te noemen.

Maar je hebt gelijk hoor: fokverbod zonder dat er controle op de naleving plaatsvindt, is schijnveiligheid. En dat zal altijd een probleem blijven in NL.
Door Esther Q

Hoe zou die controle er dan uit moeten zien?
Door Kaela
Ik heb ook nagedacht over de mogelijke verschuiving naar andere rassen na een fokverbod. Ik denk dat dat uiteindelijk mee zal vallen. Veel van de andere rassen die onder het kenmerk "stoer" vallen zijn juist niet eindeloos lief en vrolijk tegen mensen. Dus die overstap is bij een grote groep die juist van dat kenmerk afhankelijk zijn (want halve hersencel) niet logisch. Dan moet je namelijk opeens ook iets met dingen als mensen die op bezoek komen, de postbode enz. Niets geen lol aan.
Door Angelique
Kaela schreef:Ik heb ook nagedacht over de mogelijke verschuiving naar andere rassen na een fokverbod. Ik denk dat dat uiteindelijk mee zal vallen. Veel van de andere rassen die onder het kenmerk "stoer" vallen zijn juist niet eindeloos lief en vrolijk tegen mensen. Dus die overstap is bij een grote groep die juist van dat kenmerk afhankelijk zijn (want halve hersencel) niet logisch. Dan moet je namelijk opeens ook iets met dingen als mensen die op bezoek komen, de postbode enz. Niets geen lol aan.

Ik verwacht ook geen verschuiving. Ten 1ste omdat dat in Duitsland ook niet aan de orde is en ten 2de omdat veel mensen die zo'n hond hebben om de foute reden wellicht helemaal geen willen hond hebben als het geen agressieve eikel mag wezen.
Door Aprilsnow
Anne in Duitsland schreef:Nou, ik denk dat als er een fokverbod is, zulke honden veel eerder opvallen in het straatbeeld, 'omdat ze er niet horen te zijn, je mag ze immers niet fokken'. Je kunt als wijkagent/instantie zulke honden dan ook gerichter in de gaten houden. Persoonlijk denk ik dat daar nog veel te doen valt: het registreren van dergelijke honden en vooral hun eigenaren. Het liefst zou ik zien dat mensen die met zo'n hond over straat gaan, ter plekke een document moeten kunnen laten zien waarin staat dat ze dat mogen, met zo'n hond over straat gaan. Omdat ze aan een hele batterij voorwaarden hebben voldaan, waaronder een stevige hondenbelasting ophoesten, om maar wat te noemen.

Maar je hebt gelijk hoor: fokverbod zonder dat er controle op de naleving plaatsvindt, is schijnveiligheid. En dat zal altijd een probleem blijven in NL.
Daar kan ik je redenering wel volgen. En geloof me, ik zie ze liever ook niet omdat er inderdaad vaak een eigenaar bij loopt die echt niet weet wat hij bij zich heeft of het geen zak interesseert.

Ook de redenering over verschuiving van ras (of het niet verschuiven) kan ik volgen. Hoe staat dat tegen het verschuiven zoals dat door de tegenstanders van een verbod genoemd wordt omdat dat ten tijde van de RAD ook was??? Ik heb er geen flets idee van.

Heb wel een keer een discussie met iemand gehad die zei dat hij vooral voor zo'n hond ging i.v.m. zijn tolerantie naar kinderen. Die kunnen zo'n hond vervelen zonder dat zo'n hond iets doet (niet omdat het mag natuurlijk maar ja, het zijn kinderen hé). Ik zei maar wat doe je dan als de hond het een keer beu is want zo'n hond gaat er dan wel voor en kan met een hapje veel schade toebrengen? Schop je dat kind dan onder zijn kont omdat het de hond voor de zoveelste keer verveeld heeft en de hond het blijkbaar beu was? :-X
Door Hope
Aprilsnow schreef:Daar kan ik je redenering wel volgen. En geloof me, ik zie ze liever ook niet omdat er inderdaad vaak een eigenaar bij loopt die echt niet weet wat hij bij zich heeft of het geen zak interesseert.

Ook de redenering over verschuiving van ras (of het niet verschuiven) kan ik volgen. Hoe staat dat tegen het verschuiven zoals dat door de tegenstanders van een verbod genoemd wordt omdat dat ten tijde van de RAD ook was??? Ik heb er geen flets idee van.

Heb wel een keer een discussie met iemand gehad die zei dat hij vooral voor zo'n hond ging i.v.m. zijn tolerantie naar kinderen. Die kunnen zo'n hond vervelen zonder dat zo'n hond iets doet (niet omdat het mag natuurlijk maar ja, het zijn kinderen hé). Ik zei maar wat doe je dan als de hond het een keer beu is want zo'n hond gaat er dan wel voor en kan met een hapje veel schade toebrengen? Schop je dat kind dan onder zijn kont omdat het de hond voor de zoveelste keer verveeld heeft en de hond het blijkbaar beu was? :-X
Neem dan geen hond of begeleidt die kinderen beter denk ik dan.
Als ik zie hoeveel filmpjes ik voorbij zie konen van mensen die kennelijk moeten bewijzen dat hun hond heel tolerant is naar kinderen vraag ik me af waarom ze filmen i.p.v opvoeden.
Door Lizzy
Hope schreef:Neem dan geen hond of begeleidt die kinderen beter denk ik dan.
Als ik zie hoeveel filmpjes ik voorbij zie konen van mensen die kennelijk moeten bewijzen dat hun hond heel tolerant is naar kinderen vraag ik me af waarom ze filmen i.p.v opvoeden.
Ik zie dezelfde filmpjes. En daarbij zie ik grote dikke vechthonden die of hun kop op het hoofd van de baby te rustte leggen of ik zie filmpjes van baby's die aan de staart van de oh zo tolerante vechthond trekken (je ziet hem gapen en geeuwen en tongelen maar dat mag de pret niet drukken). Het zegt natuurlijk heel veel zo niet alles over het inzicht van deze mensen in hondengedrag. En als zo'n hond dan ineens hap zegt (dat kan altijd gebeuren, met iedere hond), gaat daar ook direct de roze spuit in. Geven ze hem ook geen tweede kans.

En nog wat he: deze filmpjes zijn heus niet gemaakt door mensen die een XXL extreem gevaarlijke vechthond van marktplaats hebben geplukt hoor. Daar zit zat bij dat hun oh zo betrouwbare American Stafford/Pitbull bij een oh zo betrouwbare fokker heeft gekocht. Sterker nog, ik zie wel eens opmerkingen van diezelfde oh zo betrouwbare fokkers voorbij komen op facebook bijv. (die dan ook vinden dat de marktplaatsfukkers verboden moeten worden) dat ik denk "zo, heb jij verstand van hondengedrag dan :-X :-X ::) ::) ::) :-X :-X :-\ :'( ".
Door Martine-Tom
Lizzy schreef:Ik zie dezelfde filmpjes. En daarbij zie ik grote dikke vechthonden die of hun kop op het hoofd van de baby te rustte leggen of ik zie filmpjes van baby's die aan de staart van de oh zo tolerante vechthond trekken (je ziet hem gapen en geeuwen en tongelen maar dat mag de pret niet drukken). Het zegt natuurlijk heel veel zo niet alles over het inzicht van deze mensen in hondengedrag. En als zo'n hond dan ineens hap zegt (dat kan altijd gebeuren, met iedere hond), gaat daar ook direct de roze spuit in. Geven ze hem ook geen tweede kans.

En nog wat he: deze filmpjes zijn heus niet gemaakt door mensen die een XXL extreem gevaarlijke vechthond van marktplaats hebben geplukt hoor. Daar zit zat bij dat hun oh zo betrouwbare American Stafford/Pitbull bij een oh zo betrouwbare fokker heeft gekocht. Sterker nog, ik zie wel eens opmerkingen van diezelfde oh zo betrouwbare fokkers voorbij komen op facebook bijv. (die dan ook vinden dat de marktplaatsfukkers verboden moeten worden) dat ik denk "zo, heb jij verstand van hondengedrag dan :-X :-X ::) ::) ::) :-X :-X :-\ :'( ".
Op fb kwam ik een heel relaas tegen wat ik eigenlijk prima vond, muilkorfadvies en meer goede punten.
Uiteindelijk sloten ze hiermee af:
*Voor "kijk eens hoe lief ze zijn" foto's met kinderen/baby's zijn de tegenpartij niet gevoelig. Ze zien het alleen maar als voer om het stereotype powerdog eigenaar te benadrukken: asocialen en slechte ouders. Ze verdraaien het net zo lang tot ze een punt kunnen maken.
En dan denk ik weer...jammer want hieruit blijkt dat je het dus niet begrepen hebt...
Door Lizzy
Martine-Tom schreef:Op fb kwam ik een heel relaas tegen wat ik eigenlijk prima vond, muilkorfadvies en meer goede punten.
Uiteindelijk sloten ze hiermee af:

En dan denk ik weer...jammer want hieruit blijkt dat je het dus niet begrepen hebt...
Precies. Dus dat soort mensen moet je ook niet toevertrouwen dat ze en fantastische sociale honden fokken en ook fantastische goede baasjes selecteren. Laten we wel wezen, honden fokken is gewoon een vak. En baasjes selecteren is gewoon het moeilijkste wat er is. Ik zeg niet dat zij dat niet kunnen hoor, begrijp me goed. Maar je moet er de verantwoordelijkheid niet neerleggen. Dat is wat anders
Door Martine-Tom
Lizzy schreef:Precies. Dus dat soort mensen moet je ook niet toevertrouwen dat ze en fantastische sociale honden fokken en ook fantastische goede baasjes selecteren. Laten we wel wezen, honden fokken is gewoon een vak. En baasjes selecteren is gewoon het moeilijkste wat er is. Ik zeg niet dat zij dat niet kunnen hoor, begrijp me goed. Maar je moet er de verantwoordelijkheid niet neerleggen. Dat is wat anders
Als er nou meer controle komt, als die honden duurder zouden worden in aanschaf (oftewel geen MP prijzen meer) en een RAD achtig iets waarbij boomloze kruisingen in beslag worden genomen, bij voorkeur ook iets van muilkorfplicht. Dan zou dit soort honden al veel minder status hebben, dat zou het gros van de kopers denk ik al een stuk afschrikken.

Bij buren van mij woont sinds een goed jaar ook een staff achtige hond. In het begin was het oh zo leuk, zo'n klein huppelpupje aan de lijn, ook leuk voor hun zoontje van 4 die met de hond op kon groeien. Hond werd 10 maanden en ging puberen daarmee verschenen de eerste krasjes al in de hond-baas relatie. Hond werd 12 maanden en vond andere honden steeds minder lief, trok om het minste geringste zijn mond open...tot ie dat tegen de verkeerde deed en zelf de klos was.
een paar dagen schoof hij voorbij met hechtingen en een kap.
Sindsdien moet ie helemaal niks meer van andere honden hebben, hij trekt als een bezetene aan de riem waarbij het liefhebbende *kuch* baasje keihard terug snokt en de hond door de lucht laat vliegen (wat ik knap vind want dat krijg je echt niet zomaar voor elkaar bij zoeen!) de GVDs! en andere krachttermen vlogen door de straat.
Daarna werd het stil....de hond kwam niet meer dagelijks buiten maar moest het met de achtertuin doen.
Nog stiller, alle wandelingen werden afgeschaft omdat "die kuthond mijn leven naar de tering helpt" :-X
En uiteindelijk nog stiller.

Geen idee waar de hond gebleven is, ik wil het denk ik ook niet weten.
Ze hebben het ongeveer 14 maanden vol gehouden en toen was het niet meer zo lollig als ze dachten.

Hij zat als ik ze tegen kwam altijd aan de riem, ze liepen om als ze een andere hond zagen dus op dat vlak geen klagen. Maar hoe sneu is dit? Voor de hond, voor het kind die dit nu als voorbeeld krijgt, en zelfs voor de baasjes waarvan ik echt denk dat die een heel ander beeld hadden toen ze dat 8 weken oude pupseltje voor het eerst hun huis in droegen.
Gewoon weer mensen die echt niet weten wat ze in huis halen.

Ook de liefhebbers van dit soort honden moet dit toch aan het hart gaan?
Door Esther Q
Ik moet wel zeggen dat ik de felle weerstand snap. Als je echt om dat soort rassen geeft en je hart, ziel en zaligheid erin hebt gelegd al jarenlang, dan is het niet niks om opgelegd te krijgen dat je dat alles moet opgeven. Het is gewoon eeuwig zonde dat de hondenmarkt grotendeels erg oppervlakkig is, met alle gevolgen vandien. Dat geldt zowel voor fokkers als voor pupkopers. Ik moet eerlijk zeggen dat ik bij aardig wat malamute fokkers ook denk: "Kunnen die niet beter op zwemmen gaan." Tegelijkertijd zijn er ongetwijfeld fokkers die hetzelfde over ons denken. Net zo stikt het van de verschillende opvattingen tussen eigenaren over opvoeding, hondentraining en gedrag op straat. Dat maakt het allemaal ook zo lastig, wat de waarheid van de een is, is niet de waarheid van de ander. En als het met jouw vechthonden al dertig plus jaar zonder een schrammetje probleemloos verloopt, is het niet makkelijk je in het perspectief van de ander te verplaatsen, met de dreiging boven je hoofd dat je je honden moet opgeven. Dat dat niet makkelijk is, maak ik iig op uit de blinde vlek van fokkers als je ze confronteert met de schade die vechthonden geven als het wel mis gaat, en ze ofwel op een ander onderwerp overgaan, ofwel helemaal niet meer reageren. Terwijl ik vermoed dat als ze meer openstaan voor de problemen er misschien ruimte ontstaat voor een oplossing waarbij ze het ras wel op de een of andere manier kunnen houden. Al is het maar binnen een kleine club liefhebbers, met aanlijn- en muilkorfplicht op straat. (Hoe je dat in de praktijk moet regelen heb ik verder niet over nagedacht.)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door