Ivonne schreef:Ik krijg de laatste tijd ook telkens meer tegenstand in het eten van vlees... dierenwelzijn is nog altijd een ramp. Ik zat van de week met de tranen in mijn ogen naar de reclame van Wakker Dier te kijken, zo'n biggetje... op de kop, zonder verdoving, even met een brander castreren.
En natuurlijk meer van dat soort walgelijke zaken.... het vervoer alleen al... waarom waarom waarom waarom?
Dus hier zijn we het er over eens we eten zo goed als geen vlees meer en wat we dan nog wel eten is inderdaad biologisch... dan maar minder (2 stukjes kipfilet voor ruim € 8,- is natuurlijk niet op te brengen iedere dag voor een gezin van 5 personen) vlees maar wel oké, en meer groente.
Nu ga ik iets zeggen wat wellicht gek is, maar laat je niet teveel leiden door Wakker Dier. Onverdoofd castreren is in Nederland al lang bij wet verboden. Van wanneer was het filmoje wat jij zag?
Ik ben de afgelopen twee jaar op verschillende veehouderijen geweest. Ik zag er erg tegenop maar ik moet zeggen: mij heeft het goedgedaan. Bij campagnes van dit soort organisaties worden niet zelden beelden gebruikt die ofwel verouderd zijn ofwel niet uit NL komen. Een erg genuanceerde kijk geven ze je in elk geval niet.
Zijn er teveel misstanden? Zeker. Maar niet alles is alleen maar slecht.
Ik ben o.a. op een intensieve melkveehouderij geweest. De koeien daar staan 24/7 op stal. Ze kunnen naar buiten maar ze doen het niet. De stal, met hun speciale koeienmatrassen, de koelte (koeien hebben het heel snel warm), het lekkere voer, niet ver hoeven lopen voor water... Ze verkozen het boven de wei. Er waren twee oude dames ziek. Ze lagen apart, in een heel dik pak stro. Er werd ongelooflijk hard gewerkt om de koeien en kalveren van de beste zorg te voorzien.
Ik riep heel hard dat het schandalig was dat kalfjes bij hun moeder werden weggehaald direct na de geboorte maar ik heb mijn mening aangepast na mijn bezoek. Die moeders keken niet naar hun kalf om, echt niet. Ze gingen rustig staan eten als het werd weggehaald. De kalfjes kregen de beste zorg, liepen niet het risico honger te lijden of verdrukt te worden. 1 kalf had zelfs een speciale bodywarmer om omdat het zichzelf niet goed kon warmhouden.
Natuurlijk gaat dat soms ook anders, zijn er misstanden en moeten boeren altijd blijven innoveren. Dierenwelzijn, daaraan ben je nooit uitgewerkt. Maar mijn kijk op Wakker Dier (en nog een paar andere organisaties) is erg veranderd. Ze zetten boeren in een daglicht dat ze niet verdienen en ik vind dat onnodig.
Wij eten dus gewoon vlees, maar wel bewust. Ik koop biologisch en voor de hond liefst wild. Konijnkarkas van tamme konijnen is net zo erg als kipfilet van een plofkip. Ik koop ook nooit bij islamitische slagers. Konijnen en kippen vind ik nog gaan, maar geit, lam en zeker rund wil ik er niet hebben. Ooit weleens een koe in een kantelmachine zien liggen? Ik vind het pure marteling en ik wil dat niet op mijn bord en dus ook niet in de bak van mijn hond of kat.
Wij zijn ook echt niet roomser dan de Paus en wij eten ook weleens een kroket buiten de deur of een vleessalade uit een bakje. Maar wat we zelf in huis halen doen wij zo bewust mogelijk. Ik voer liever geen paard vanwege de kans op medicatie maar met mijn allergie-hond kom ik er eigenlijk niet onderuit. Maar ik koop het dus (duurder) bij een NL slachter. Niet slager maar slachter. Hij slacht alleen paarden uit NL en iedereen weet dat je geen halfdood paard hoeft te komen brengen want dan krijg je een grote mond en een dierenarts naast je paard. De paarden hoeven niet te wachten maar worden direct bij aankomst geslacht. Daar kan ik dan prima mee leven.
Er is stukken goedkoper paardenvlees uit landen als Argentinië maar dat komt er hier niet in (ook niet via snacks voor in de frituur) omdat de misstanden daar (mishandeling, verwaarlosing, verhongering, sterfgevallen door gebrek aan water, hitteshock etc, om nog te zwijgen over de transporten) gewoon afschuwelijk zijn.
Maar je betaald er naar, je moet verder reizen, meer moeite doen.
Het werd al eerder gezegd in dit topic, als je barf/kvv voert vind ik dat je ook daarin moet nadenken over het dier wat jij in de voerbak legt.