Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door smulpaap
src_esther schreef:Klin kt allrmaal alsof jullie niets gemist hebben... Zonde is het wel. Hebben jullie met de buuv een alternatieve bbq gedaan?
Je kan natuurlijk nooit in de portemonnee van anderen kijken . Maar afgaande op de banen die men hier heeft , of een goed pensioen ....
De whisky moet wel van de allerbeste kwaliteit zijn . Mag van mij hoor
En ik ben ook niet heiliger dan de paus , ik vind een borreltje ook best lekker
Maar als het dan op dierenwelzijn aankomt ..... daar heeft men geen euro (extra) voor over
En dat wordt natuurlijk als onzin beschouwd
En ja hoor , de buuv en wij hebben het heel gezellig samen
smulpaap schreef:Zo hadden wij enige weken geleden het jaarlijkse buurtfeest weer .
Er worden dan wat opties voorgesteld en de meeste stemmen gelden .
Nou , dat werd dit jaar dus een BBQ . Komt mijn buuv bij mij aan de deur
Zij eet weinig vlees , en als ze het eet diervriendelijk . Wij ook .
Zij had dus alvast gevraagd waar men het vlees wilde kopen .... nou , dat zouden de welbekende kilo knallers worden van de welbekende supermarkt
Dus mijn buuv zegt , wat doen jullie ? Nu , samen besloten om een voorstel te doen t.av het vlees , diervriendelijk inkopen dus
Maar nee hoor , daar had men geen oren naar . want je hebt immers lekker veel voor weinig
Dus .... er ontbraken dit jaar een aantal buren bij de BBQ . Dan ben je natuurlijk weer de kritische -ongezellige zeiksnor
Ik vind het heel knap en lovenswaardig dat jullie voor je principes hebben gekozen!
Door Hope
Anne in Duitsland schreef:Ik vind het heel knap en lovenswaardig dat jullie voor je principes hebben gekozen!
Ik ook!

Weet je, het zit vaak niet eens in portemonnee, maar in hoeveelheid. Mensen willen gewoon veel.
En als je dan ziet hoeveel er soms overblijft en/of weggegooid wordt dan vraag ik me echt af waarom.
Je kan ook met een laag budget diervriendelijk bbq'en, deden wij laatst met onze groep ook. Maar dan kies je bewust voor wat minder vlees en wat meer salades bijvoorbeeld, of wat minder dranken waardoor je weer wat geld over hebt voor het vlees. Maar vaak moet het allemaal. En drank, en vlees, en dure kant-en-klare salade en dat gaat niet als je geen consessies doet. Dierenwelzijn zie je niet op je bord terug dus dat wordt dan makkelijk geschrapt.
Door doranto
Hope schreef:Ik ook!

Weet je, het zit vaak niet eens in portemonnee, maar in hoeveelheid. Mensen willen gewoon veel.
En als je dan ziet hoeveel er soms overblijft en/of weggegooid wordt dan vraag ik me echt af waarom.
Je kan ook met een laag budget diervriendelijk bbq'en, deden wij laatst met onze groep ook. Maar dan kies je bewust voor wat minder vlees en wat meer salades bijvoorbeeld, of wat minder dranken waardoor je weer wat geld over hebt voor het vlees. Maar vaak moet het allemaal. En drank, en vlees, en dure kant-en-klare salade en dat gaat niet als je geen consessies doet. Dierenwelzijn zie je niet op je bord terug dus dat wordt dan makkelijk geschrapt.
:'(
Door Ivonne
Ik krijg de laatste tijd ook telkens meer tegenstand in het eten van vlees... dierenwelzijn is nog altijd een ramp. Ik zat van de week met de tranen in mijn ogen naar de reclame van Wakker Dier te kijken, zo'n biggetje... op de kop, zonder verdoving, even met een brander castreren.
En natuurlijk meer van dat soort walgelijke zaken.... het vervoer alleen al... waarom waarom waarom waarom?

Dus hier zijn we het er over eens we eten zo goed als geen vlees meer en wat we dan nog wel eten is inderdaad biologisch... dan maar minder (2 stukjes kipfilet voor ruim € 8,- is natuurlijk niet op te brengen iedere dag voor een gezin van 5 personen) vlees maar wel oké, en meer groente.
Door src_esther
Ivonne schreef:Ik krijg de laatste tijd ook telkens meer tegenstand in het eten van vlees... dierenwelzijn is nog altijd een ramp. Ik zat van de week met de tranen in mijn ogen naar de reclame van Wakker Dier te kijken, zo'n biggetje... op de kop, zonder verdoving, even met een brander castreren.
En natuurlijk meer van dat soort walgelijke zaken.... het vervoer alleen al... waarom waarom waarom waarom?

Dus hier zijn we het er over eens we eten zo goed als geen vlees meer en wat we dan nog wel eten is inderdaad biologisch... dan maar minder (2 stukjes kipfilet voor ruim € 8,- is natuurlijk niet op te brengen iedere dag voor een gezin van 5 personen) vlees maar wel oké, en meer groente.
Wat goed! Maar 2 stukjes? Dat is wel vreemd, want kipfilet van biologische kippen is vaak veel groter en steviger omdat ze langer hebben mogen groeien en veel meer hebben bewogen. Ik heb vaak filet van tussen de 6 en 8 euro.
Bijvoorbeeld:
Afbeelding

Ik weet niet hoe je de kipfilet gebruikt, maar ik gebruik daarvoor in de plaats vaak kippendij en braadsticks. Scheelt wat in prijs en is eigenlijk veel lekkerder, vraag maar aan Surinamers. Ik snijd wel het grootste deel van het vet weg, maar niet alles want het zorgt ook voor de goede smaak en malsheid. Bij de braadsticks snijd ik niet al het vlees van het bot omdat ik de hond er een groot plezier mee doe hem de botten te geven. Hij blij, wij blij.
Door Martine-Tom
src_esther schreef:Wat goed! Maar 2 stukjes? Dat is wel vreemd, want kipfilet van biologische kippen is vaak veel groter en steviger omdat ze langer hebben mogen groeien en veel meer hebben bewogen. Ik heb vaak filet van tussen de 6 en 8 euro.
Bijvoorbeeld:
Afbeelding

Ik weet niet hoe je de kipfilet gebruikt, maar ik gebruik daarvoor in de plaats vaak kippendij en braadsticks. Scheelt wat in prijs en is eigenlijk veel lekkerder, vraag maar aan Surinamers. Ik snijd wel het grootste deel van het vet weg, maar niet alles want het zorgt ook voor de goede smaak en malsheid. Bij de braadsticks snijd ik niet al het vlees van het bot omdat ik de hond er een groot plezier mee doe hem de botten te geven. Hij blij, wij blij.
Ik eet 75/100 gr vlees per keer, en mijn budget voor avondeten is tussen de 1 en 2 euro...daar zit ik met deze kip al overheen...
Door Hope
Ivonne schreef:Ik krijg de laatste tijd ook telkens meer tegenstand in het eten van vlees... dierenwelzijn is nog altijd een ramp. Ik zat van de week met de tranen in mijn ogen naar de reclame van Wakker Dier te kijken, zo'n biggetje... op de kop, zonder verdoving, even met een brander castreren.

Nu ga ik iets zeggen wat wellicht gek is, maar laat je niet teveel leiden door Wakker Dier. Onverdoofd castreren is in Nederland al lang bij wet verboden. Van wanneer was het filmoje wat jij zag?

Ik ben de afgelopen twee jaar op verschillende veehouderijen geweest. Ik zag er erg tegenop maar ik moet zeggen: mij heeft het goedgedaan. Bij campagnes van dit soort organisaties worden niet zelden beelden gebruikt die ofwel verouderd zijn ofwel niet uit NL komen. Een erg genuanceerde kijk geven ze je in elk geval niet.
Zijn er teveel misstanden? Zeker. Maar niet alles is alleen maar slecht.

Ik ben o.a. op een intensieve melkveehouderij geweest. De koeien daar staan 24/7 op stal. Ze kunnen naar buiten maar ze doen het niet. De stal, met hun speciale koeienmatrassen, de koelte (koeien hebben het heel snel warm), het lekkere voer, niet ver hoeven lopen voor water... Ze verkozen het boven de wei. Er waren twee oude dames ziek. Ze lagen apart, in een heel dik pak stro. Er werd ongelooflijk hard gewerkt om de koeien en kalveren van de beste zorg te voorzien.
Ik riep heel hard dat het schandalig was dat kalfjes bij hun moeder werden weggehaald direct na de geboorte maar ik heb mijn mening aangepast na mijn bezoek. Die moeders keken niet naar hun kalf om, echt niet. Ze gingen rustig staan eten als het werd weggehaald. De kalfjes kregen de beste zorg, liepen niet het risico honger te lijden of verdrukt te worden. 1 kalf had zelfs een speciale bodywarmer om omdat het zichzelf niet goed kon warmhouden.
Natuurlijk gaat dat soms ook anders, zijn er misstanden en moeten boeren altijd blijven innoveren. Dierenwelzijn, daaraan ben je nooit uitgewerkt. Maar mijn kijk op Wakker Dier (en nog een paar andere organisaties) is erg veranderd. Ze zetten boeren in een daglicht dat ze niet verdienen en ik vind dat onnodig.

Wij eten dus gewoon vlees, maar wel bewust. Ik koop biologisch en voor de hond liefst wild. Konijnkarkas van tamme konijnen is net zo erg als kipfilet van een plofkip. Ik koop ook nooit bij islamitische slagers. Konijnen en kippen vind ik nog gaan, maar geit, lam en zeker rund wil ik er niet hebben. Ooit weleens een koe in een kantelmachine zien liggen? Ik vind het pure marteling en ik wil dat niet op mijn bord en dus ook niet in de bak van mijn hond of kat.

Wij zijn ook echt niet roomser dan de Paus en wij eten ook weleens een kroket buiten de deur of een vleessalade uit een bakje. Maar wat we zelf in huis halen doen wij zo bewust mogelijk. Ik voer liever geen paard vanwege de kans op medicatie maar met mijn allergie-hond kom ik er eigenlijk niet onderuit. Maar ik koop het dus (duurder) bij een NL slachter. Niet slager maar slachter. Hij slacht alleen paarden uit NL en iedereen weet dat je geen halfdood paard hoeft te komen brengen want dan krijg je een grote mond en een dierenarts naast je paard. De paarden hoeven niet te wachten maar worden direct bij aankomst geslacht. Daar kan ik dan prima mee leven.
Er is stukken goedkoper paardenvlees uit landen als Argentinië maar dat komt er hier niet in (ook niet via snacks voor in de frituur) omdat de misstanden daar (mishandeling, verwaarlosing, verhongering, sterfgevallen door gebrek aan water, hitteshock etc, om nog te zwijgen over de transporten) gewoon afschuwelijk zijn.
Maar je betaald er naar, je moet verder reizen, meer moeite doen.

Het werd al eerder gezegd in dit topic, als je barf/kvv voert vind ik dat je ook daarin moet nadenken over het dier wat jij in de voerbak legt.
Door doranto
Mee eens.
Instanties als wakker dier enz. laten inderdaad vaak heel suggestieve beelden zien die bewust de leek op het verkeerde been zet. Soms is het ronduit bedrog wat ze laten zien. Bijvoorbeeld een afbeelding van koeien die klaar stonden om gemolken te worden, als illustratie bij een artikel dat koeien niet naar buiten mochten maar 'opeengepakt' binnen moesten staan.
En kalveren én koeien zijn vaak veel beter af als ze na de geboorte worden gescheiden. Als dat met goede zorg gebeurt is er niets mis mee. Bij een kennis van mij (biologische melkveehouder) worden de kalveren altijd in groepjes gehuisvest. Ze krijgen hele goede zorg (verse melk van eigen koeien) en hebben het goed naar hun zin. Ze hebben o.a. voldoende ruimte om te spelen met elkaar en staan in een dik schoon strobed.
Door src_esther
Hope schreef:Ik ben o.a. op een intensieve melkveehouderij geweest. De koeien daar staan 24/7 op stal. Ze kunnen naar buiten maar ze doen het niet. De stal, met hun speciale koeienmatrassen, de koelte (koeien hebben het heel snel warm), het lekkere voer, niet ver hoeven lopen voor water... Ze verkozen het boven de wei. Er waren twee oude dames ziek. Ze lagen apart, in een heel dik pak stro. Er werd ongelooflijk hard gewerkt om de koeien en kalveren van de beste zorg te voorzien.
Die koeien weten niet beter. Heb je wel goed naar de fysieke gestelheid van die koeien in de intensieve melkveehouderij gekeken? Het zijn melkfabrieken, gratenpakketten met enorme uiers, die kunnen helemaal niet goed lopen, daarom blijven ze binnen.
De (biologisch gehouden) koeien van mijn buren hebben ook een prima stal en er ligt altijd eten voor ze, maar toch gaan ze graag naar buiten. Die staan alleen bij het hek te dringen als het heeeel hard regent en waait, dan willen ze naar binnen en als ze gemolken moeten worden, dan willen ze wel een beetje meewerken om naar binnen te gaan. Maar ja, die geven per dag ongeveer 30 liter melk en niet 70 of meer... Ik zag pas een vrij jonge koe (melkfabriek) van een boerderij even verderop met uiers die bijna over de grond sleepten, zo groot en uitgemolken... Dan zou ik me voor kunnen stellen dat ze liever op een strobed gaat liggen, maar zij liep toch buiten te grazen omdat ze dat geleerd heeft.
De buren hebben een paar van die grotere koeien die meer melk geven, ze vinden het niets, te zwak.

Nog iets, ik was pas bij een geitenboerderij waar de geiten ook nooit buiten kwamen. Er was onlangs een klein stukje buiten gecreeerd voor de geiten, van de ca. 400 waren er na een paar dagen 30 die zich heel kort buiten durfden te wagen... Geiten he, die nieuwsgierige brutale beesten, meestal toch allesetende ontspanningskunstenaars. Steeds weer snel naar binnen, nadat ze even jollig een stukje hadden gehobbeld en een hapje van een plantje hadden genomen. Mochten op den duur meer geiten zich gaan interesseren om naar buiten te gaan, zou het afgezette stuk groter gemaakt worden en voor verrijking - denk aan boomstammen - gezorgd worden.
Ik maakte een opmerking over de uiers van enkele van de dames, 'ja, die zijn te groot, sommige moeten hun achterbenen naar buiten draaien om te kunnen lopen', dus was er besloten zaad te gebruiken van een bok die dat wat zou moeten verbeteren, dan maar wat minder melk bij een volgende generatie. Dat hoor je niet vaak, dan maar minder opbrengst in het belang van het dier.
Hope schreef:Ik riep heel hard dat het schandalig was dat kalfjes bij hun moeder werden weggehaald direct na de geboorte maar ik heb mijn mening aangepast na mijn bezoek. Die moeders keken niet naar hun kalf om, echt niet. Ze gingen rustig staan eten als het werd weggehaald. De kalfjes kregen de beste zorg, liepen niet het risico honger te lijden of verdrukt te worden. 1 kalf had zelfs een speciale bodywarmer om omdat het zichzelf niet goed kon warmhouden.
Rare koeien die niets om hun kalf geven. Bij de buren staan ze regelmatig 1 tot 2 dagen te brullen om hun kalf, eten doen ze dan niet veel het staat bijna continue te loeien. En als er een kalf onverhoopt te vroeg wordt geboren en de koe nog in de wei stond op dat moment, dan moet de moederkoe haar kalf verdedigen tegen al te opdringerige kuddegenoten die het kalf willen toe eigenen.
Maar beter meteen het kalf weg, dan na 2 weken, dat is nog zieliger want dan hebben moeder en kalf een sterke band opgebouwd. Overigens hoorde ik onlangs over een onderzoek dat het voor de ontwikkeling van kalveren (toe koe) wel beter zou zijn bij de moeder in de kudde op te groeien, maar economisch is dat zeer onaantrekkelijk...
Door src_esther
Martine-Tom schreef:Ik eet 75/100 gr vlees per keer, en mijn budget voor avondeten is tussen de 1 en 2 euro...daar zit ik met deze kip al overheen...
Ik eet bij voorkeur 50-75gr per keer.
Een budget van 1 tot 2 euro is inderdaad heel krap. In mijn krap-bij-kas-tijd at ik dan ook bijna nooit kip, de prijs van biologisch kip is wel gedaald. Het was gemiddeld 3 keer in de week vlees en dan meestal gehakt.
Echt, kippendij is goedkoper en veel lekkerder. Hoewel, goedkoper als teveel mensen dat weten, zal de kippendij wel duurder worden.
Kippendij is goedkoper omdat er minder afzet van is, een deel van het (kippen)vlees (gesubsideerd!*) dat in NL niet verkocht kan worden, wordt naar Afrika geexporteerd waardoor daar lokale boeren het loodje leggen... Gek dat we te maken hebben met economische vluchtelingen...

*want honger=oorlog, he? zonder vlees is er honger?
Door Kaela
Het wisselt heel erg van het ene bedrijf tot het andere.

Vorig jaar was ik op een biologische melkveehouderij, ik zou spontaan melkkoe worden. Ze hadden een melkrobot, zodat ze naar behoefte (wat dus gemiddeld 3 keer per etmaal ipv 2 keer is) gemolken konden worden. Ze konden naar binnen en buiten wanneer ze wilden (behalve als ze langer dan 7 uur geleden gemolken waren, dan moesten ze eerst even langs de melkrobot). Waterbedden, heerlijke borstels, een goede ziekenboeg. Echt het zag er top uit.
Op andere bedrijven was het minder modern en minder "op en top", maar als de boer bevlogen is voor zijn koeien, zie je dat in alles terug. En zo hoort dat.

Kalfjes weghalen is onwijs rot, maar hoeft niet akeliger te zijn dan nodig. Gebeurd het snel en rustig, dan gaan de koeien meestal vrij vlot verder. Krijgt mama de kans zich te hechten, dan is het al snel een drama. Ik heb het zien gebeuren op manieren waar ik niet verdrietig van werd en ik heb het zien gebeuren op manieren die hartverscheurend zijn. Een beetje moeite daarvoor doen vind ik het minste wat je kan doen voor kalf en moeder. Ik weet dat hier is gesproken over een boerderij waar de kalveren succesvol langere tijd bij de moeder blijven (6 maanden ofzo?). Dat zou ik toejuichen. Twee weken is mishandeling ten top. Lang genoeg om een band te krijgen en kort genoeg om iets aan te hebben. Wie dat bedacht heeft is een sadist.

Over wakker dier twijfel ik ook. Het is heel goed om de consument bewust te maken en ze zullen regelmatig een punt hebben. Maar op het moment dat je het nodig vindt om beeldmateriaal en informatie te gebruiken wat achterhaald is, verlies je geloofwaardigheid. Jammer, want een organisatie die voor de dieren vecht en bekendheid geeft aan hoe dingen gaan zijn hard nodig.
Door dinky89
Jarenlang geleden was er een zelfslachtende slager in het dorp. Die zocht dan ook bij boeren in de buurt uit. Op een gegeven moment moest hij stoppen en het eerste dat ik dacht als klein meisje van een jaar of 10 was 'wat zielig voor de dieren dat ze nu veel verder vervoerd moeten worden..........'

Ik kies het liefste voor biologisch maar de biologische slager hier 'mishandelt' het vlees. Wanneer ik de hoofdprijs betaal voor vlees wil ik ook graag dat het vlees met zorg wordt gesneden :(
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door