Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lil
#3075134
Lizzy schreef: Ik heb trouwens heel sterk het idee dat het hele spelt erg overschat is. Volgens mij is het geen ruk beter dan tarwe.
precies, spelt is de voorloper van tarwe. Zitten trouwes ook gluten in spelt, alleen dat stofje waar de meeste gevoelig op reageren niet. Maar als je echt gevoelig bent dan mag je ook geen spelt eten.

Fruit is hier ook een grote no-go. Wat ik ook doe, ik krijg enorme suikerschommelingen van fruit. Dus geen druiven, bananen, appels, peren, aardbeien, kersen.

Wel af en toe een mandarijntje en bessen, bramen etc.
Door charmed
#3075144
Hoorde laatst zelfs dat er zelfs graan in spelt verwerkt zit, maar hoe dat zit? Geen idee! Vind het maar niets dat we zo voor de gek gehouden worden. Vond de popcornwafels wel lekker, nou dat heb ik geweten, mijn meniëre is weer terug, zit dus vol met fructose die prut :( Zeggen ze dat het gezond is. Hier ook suikervrij en nu helemaal proberen. Lukt nog niet, maar heb al 98% weggewerkt, nu nog die 2%.

Maar ik vind die dingen die ik tot nu toe gebakken heb niet zo bijzonder. Meeste smaakt naar plastic (en nee ik bak niet in plastic vormpjes) Dus wie een lekker recept weet, mag best zoet smaken (graag zelfs) maar mag geen suiker in zitten. Wel fruit :)
Lizzy schreef: Ik heb trouwens heel sterk het idee dat het hele spelt erg overschat is. Volgens mij is het geen ruk beter dan tarwe.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3075145
Boekweit is geen graan, als ik het goed begrepen heb.
En zuurdesembrood zou ook gezonder zijn toch?
Ik ben er niet zo in thuis, want brood of pasta is nu hetgene dat ik het gemakkelijkst laat zonder het te missen.

Wat ik graag als lunch maak zijn wraps van spitskool (koolbladeren een paar minuten koken en laten afkoelen).  Je stopt erin waar je zelf zin in hebt, en met 2 heb je echt wel gegeten...  :o
Salades gaan er in de zomer ook goed in, in de winter al eens een goede kom zelfgemaakte soep (eerlijkheidshalve durf ik daar wel eens een broodje bij doen, maar dan zonder beleg).
Groentenomeletten vind ik heerlijk en super snel klaar , maar ik moet opletten met eieren want ik ben daar licht allergisch aan. Dus niet te vaak...
Verder gewoon allerlei lichte gerechtjes, al dan niet met vlees, vis of kaas maar vooral veel groenten.
Zuivere tomaat-mozarella met goede olijfolie, en wat basilicum ben ik absoluut gek van. Maar je tomaten moeten wel goed zijn en dus liefst in seizoen.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3075151
pearlsofpassion schreef: Gewoon vruchtensap is verhit tot siroop en dan opgelost.  Sap uit concentraat heet dat.  De natuurlijke fruitsuikers zijn door dat proces wel bewerkt en vallen dan ook onder de dezelfde categorie als geraffineerde suikers. Je krijgt als het ware fructosestroop in je vruchtensap en dat maakt het niet gezonder dan frisdrank itt wat je zou denken.

Het hangt er vanaf hoe ver je wil gaan he. Suiker laten is al heel wat, en dan heb je de meest verslavende en minst gezonde er al uit.
Je kan er ook verder in gaan en ook andere koolhydraten verminderen (echt helemaal weglaten is volgens mij wat té ver gaan).  Blijkbaar ben je al heel kritisch op welke koolhydraten je wel eet en welke je vermijd, en heb je de meeste snelle koolhydraten er wel uit.
Zelf eet ik (wanneer ik niet zwanger ben  ::)) ook zo weinig mogelijk aardappel, rijst of brood.  Gewoon omdat ik dat zelf verkies uiteraard en me daar het beste bij voel.  Ik krijg een veel voldaner en gezonder gevoel in mijn buik wanneer ik ze grotendeels laat.
Fruit eet ik altijd meer dan de 2 stukken per dag die aangeraden worden, anders voel ik me niet goed.  Verse fruitsuikers zijn voor mij toch echt niet hetzelfde als geraffineerde suikers en mijn lichaam reageert er ook merkbaar anders op.  Fruit is ook een groot onderdeel van het natuurlijke dieet van de mens, waar we op gebouwd zijn. We zijn van nature voornamelijk vruchten-, zaden- en planteneters.  Dus die laat ik niet en trek ik me ook niet aan.  Er is volgens mij niets zaligers om de dag mee te beginnen dan een glas vers fruitsap. Zelf geperst, of een gekochte fles van vers sap, dus niet uit concentraat.  Nadeel van dat sap is dat het niet lang bewaard en altijd in de koelkast moet, dat is uiteraard de reden waarom andere sappen geconcentreerd worden.

Ik zou je jam ook zelf maken, dan weet je zeker dat er niets bij zit. Want men durft onder de slogan 'geen suikers toegevoegd' heel wat zoetstoffen wel toevoegen die ook ongezond zijn. En niet nodig, want fruit is zoet genoeg.
Verder ga je, als je fruit echt doorverhit zoals bij jam maken, de suikers ook wel beïnvloeden en dat bewerkte suikers worden.  Dus als je het gewoon kan laten, is dat nog beter.  ;)
Verder is het inderdaad om onwel van te worden waar er allemaal suiker in zit. Als je dat wil vermijden, wil dat zeggen: wegblijven van bewerkte etenswaren...  :-\
Je zou eens op een rijtje moeten zetten welke allemaal synoniemen van suiker zijn, want zelfs zaken als Xantaangom en dergelijke (ik weet ze ook niet allemaal van buiten) zijn zoetstoffen die vreselijk ongezond en verslavend zijn.  Het gaat verder dan enkel: glucose, sucrose, dextrose enz...
Dat is duidelijk, dank je! Ik ga de pakken vruchtensap ook laten staan.
Fruit blijf ik eten. Een mens moet toch iets eten, en ik kan niet té rigoureus doen want ik mag echt geen gewicht verliezen.
Jam zelf maken moet vast ook wel lukken. Op het etiket staat: woudvruchten, geconcentreerd agavesap, calciumcitraat.

Ik merk dat ik het vooral moeilijk vind om geschikte tussendoortjes te vinden. Ik moet altijd heel veel moeite doen om aan de 54 kilo te blijven. Normaal gesproken eet ik 's ochtends havermout met sojamelk, kaneel en een banaan. Om 10.00 uur een liga. 12.00 brood (met vooral zoet beleg  ::) ) 14.00 een appel, 16.00 een stukje chocolade, een koekje of iets anders zoets, 18.00 warm eten (aardappels, groenten, vlees), 21.00 een koek.

Nou zijn er natuurlijk mensen die moeite hebben met het laten staan van dingen, ik heb daar totaal geen last van. Dat is niets om jaloers op te zijn, want ik heb namelijk gewoon nooit trek. Daarnaast heb ik een lichaam dat, door zijn beperking, vraagt om veel hout op de kachel. Als ik er niet aan denk dat ik wat moet eten, dan val ik op een gegeven moment gewoon om. Mijn grootste valkuil is nu dan ook dat ik geen vervangers neem voor datgene wat ik laat staan en dan gewicht ga verliezen.
Ik zit nu op een bmi van 16,8.
De uitdaging is dus ook om 40 dagen zonder (geraffineerde) suiker te leven en toch op gewicht te blijven.
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3075156
Tussendoortjes zijn bij mij banaan, studentenhaver en evt zelfgemaakte chocoladerepen

(chocolode met iets kokosolie smelten in de pan, noten hakken en in een bak doen, laagje chocolade erbij en in de koelkast laten stijfworden, dan met een broodmes in stukken snijden)
Door Martine-Tom
#3075159
Je zou mss eens op paleo recepten kunnen zoeken, denk dat daar ook wel geschikte tussendoortjes bij staan  :)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3075162
spelt is ook graan alleen geen tarwe.

Suiker zit overal in, ook in broodbeleg als ham oid. Vaak zit daar ook tarwe en gluten in.

Ik houd niet zo van zoet dus voor mij is het vrij eenvoudig om gebak, snoep etc te laten staan. Wat ik wel heerlijk vind is fruit, dat verkies ik echt boven gebak en andere zoetigheden.
Ik zou niet zonder fruit kunnen. Ik vind het lekker en ik heb daar weinig last van. Brood ed moet ik wel laten want dat is een wereld van verschil. Brood vind ik ook wel lekker, en als ik dat af en toe eet dan is dat ook helemaal ok. De 80-20% regel, dat gaat perfect. Af en toe zondigen is nl best lekker  :biggrin2:
Bij de drukte van de afgelopen tijd dus wel te veel graan gegeten (tja lekker makkelijk als je continue aan het rennen bent en het overal een zooitje is) maar dat merk ik dus wel aan min buik en energie. En ook weer cola gedronken. Maar nog ff dan gaan we weer braaf doen  :angel2: , geen enkele reden meer om stout te zijn.
Van stoppen met graan en cola heb ik overigens nooit hoofdpijn of andere afkickverschijnselen gehad, voelde me meeen goed, maar ik neem wel fruit.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3075167
Hope schreef: Dat is duidelijk, dank je! Ik ga de pakken vruchtensap ook laten staan.
Fruit blijf ik eten. Een mens moet toch iets eten, en ik kan niet té rigoureus doen want ik mag echt geen gewicht verliezen.
Jam zelf maken moet vast ook wel lukken. Op het etiket staat: woudvruchten, geconcentreerd agavesap, calciumcitraat.

Ik merk dat ik het vooral moeilijk vind om geschikte tussendoortjes te vinden. Ik moet altijd heel veel moeite doen om aan de 54 kilo te blijven. Normaal gesproken eet ik 's ochtends havermout met sojamelk, kaneel en een banaan. Om 10.00 uur een liga. 12.00 brood (met vooral zoet beleg  ::) ) 14.00 een appel, 16.00 een stukje chocolade, een koekje of iets anders zoets, 18.00 warm eten (aardappels, groenten, vlees), 21.00 een koek.

Nou zijn er natuurlijk mensen die moeite hebben met het laten staan van dingen, ik heb daar totaal geen last van. Dat is niets om jaloers op te zijn, want ik heb namelijk gewoon nooit trek. Daarnaast heb ik een lichaam dat, door zijn beperking, vraagt om veel hout op de kachel. Als ik er niet aan denk dat ik wat moet eten, dan val ik op een gegeven moment gewoon om. Mijn grootste valkuil is nu dan ook dat ik geen vervangers neem voor datgene wat ik laat staan en dan gewicht ga verliezen.
Ik zit nu op een bmi van 16,8.
De uitdaging is dus ook om 40 dagen zonder (geraffineerde) suiker te leven en toch op gewicht te blijven.
oo ik heb wel eens repen in de keukenmachie gemaakt van dadels, rauwe cacao en walnoten, beetje water erbij, helemaal blenderen en in vorm maken en kokosschaafsel erover en koelkast in. Wet niet of je dadels als wel of niet mogen ziet? Anders zou dat ook wel een lekker tussendoortje zijn voor je denk ik
Gebruikersavatar
Door Hope
#3075168
Kaio schreef: oo ik heb wel eens repen in de keukenmachie gemaakt van dadels, rauwe cacao en walnoten, beetje water erbij, helemaal blenderen en in vorm maken en kokosschaafsel erover en koelkast in. Wet niet of je dadels als wel of niet mogen ziet? Anders zou dat ook wel een lekker tussendoortje zijn voor je denk ik
Klinkt goed!
charmed schreef: Suiker zit dus niet in gerookte vleeswaren en gerookt vlees, heb ik begrepen
Ik heb een aantal suikervrije vleeswaren gevonden. Het was even zoeken, maar het is gelukt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3075170
Noten bevatten inderdaad veel caloriën.  Niet in overdrijven (zoals bij alles), maar je kan wat noten wel als tussendoortje eten.  Zaden zijn ook nuttig, maar dat moet je vast met iets combineren, en die krijg je ook al via je brood zeker?

In je havermout zou je ook kunnen proberen met kokosmelk.  Als ik het goed heb zit daar iets meer vet (goed vet!) in dan in sojamelk en het is zeker gezonder (soja, is ook niet gezond).  Bij kokosolie of kokosvet zeker, maar ik weet eigenlijk niet hoeveel vet er echt in kokosmelk zit.  Ik heb geen moeite met gewichtbehouden en ik geloof niet in vet beperken als je gewicht wil verliezen, dus ik heb er nooit op gelet hoeveel vet erin zou zitten...  ::)

Dik zal je natuurlijk nooit worden van gezond eten, maar een gezond gewicht zou toch wel moeten lukken, lijkt me. Al weet ik niet wat er precies met je aan de hand is dat je veel energie nodig hebt en zou ik er waarschijnlijk ook niets van kennen. 
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3075172
Kaio schreef: oo ik heb wel eens repen in de keukenmachie gemaakt van dadels, rauwe cacao en walnoten, beetje water erbij, helemaal blenderen en in vorm maken en kokosschaafsel erover en koelkast in. Wet niet of je dadels als wel of niet mogen ziet? Anders zou dat ook wel een lekker tussendoortje zijn voor je denk ik
Klinkt heeel goed.  :D
Ga ik ook eens proberen.

Zowiezo vind ik dadels in allerlei vormen en combinatie's heerlijk om te 'snoepen'.  :)
Ik eet 's avonds ook wel eens olijven voor tv, als ik een goestingetje heb.  Wel goede kwaliteit!
Met wat blokjes feta of niet.
Of van die pepers, al dan niet gevuld met verse kaas.  Het zou wel kunnen dat daar ook verborgen suikers in zitten als je ze kant en klaar koopt. Het zou mij alleszinds niet verbazen...  >:(
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 19 feb 2015, 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3075174
Ik bak zelf van alles van amandelmeel en zoet het met banaan, als het zoet moet zijn. Overrijpe bananen, want die zijn echt zoet. Soep werkt ook goed! Soep als lunch en evt. tussendoor.

Nu zit ik b.v. aan een grote bak rauwe worteltjes, rode paprika en alfafa met een klodder mayonaise. Daarna een grote kom champignonsoep en dan ben ik wel weer vol.

Dit recept van crackers is ook een geweldige:

2 eieren
2 eetlepels lijnzaad
2 eetlepels gemalen lijnzaad
2 eetlepels sesamzaad
1 eetlepel zonnebloempitten
1 eetlepel pompoenpitten
zout

Alles mengen, even laten wellen. Uitstorten op bakpapier, ander bakpapier erop leggen, rollen tot acceptabele dikte met een deegroller en dan afbakken. Oven 175 graden, 15-20 minuten bakken.


En hier vind je ook een aantal lekkere recepten, ook voor tussendoortjes:

http://www.eetgoedvoeljegoed.nl
http://www.koolhydraatarmrecept.nl
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3075175
Hope schreef: Klinkt goed!

Ik heb een aantal suikervrije vleeswaren gevonden. Het was even zoeken, maar het is gelukt.
hihi dat was vast een hele zoektocht  ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door