Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3035204
Weet je.... 1 ding staat als een paal boven water, het is gezonder! Ik heb nooit berekend wat het me kost om de jongens te voeren, ben nogal van.... het kost wat het kost. Let ook eigenlijk niet altijd heel goed op en koop rustig lamsribben voor mensen om ze te voeren. Kan natuurlijk ook als ze niet zulke enorme hoeveelheden eten en met 500 gram per dag lukt het wel.

Tot voor kort hadden we hier geen DA-kosten, helaas wel veranderd nu Joep met de naweeën van zijn hernia kampt. Gelukkig hebben we een sponsor, scheelt alweer. :)
#3035211
Ik ga ook zeker voor gezondere en betere voeding :) maar toch vind de econoom in mij het leuk om met de cijfertjes te spelen :P vervelend om te horen van de DA kosten, hopelijk heeft hij hier niet teveel last van en komt hij er weer bovenop :)
Door Martine-Tom
#3035220
Oh hier ook al eens berekend en met brok zou ik goedkoper uitzijn, vooral voor de katten, Tom eet zo weinig dat het niet echt veel uit kán maken, maar voor de katten (nu vind ik dat katten sowieso nooit brok moeten eten, maar dat ter zijde) zou ik met brok, en dan geen RC meuk maar een brok die in brokland goed is (hoog vlees aandeel, graanvrij enz) stukken goedkoper uitzijn als nu.
#3035227
Ik ben hier echt veel duurder uit met barf dan met brokken. Barf is gewoon 2 keer zo duur als brokken. Pixie eet ruim 1 kg per dag en Noppie 175 gram per dag. En voor 1,96 per kg voeren krijg ik echt niet voor elkaar. Alleen het spiervlees kost tegenwoordig vaak al 3,50 - 4,50 per kg en Pixie en Noppie eten samen bijna 500 gram spiervlees per dag.
#3035230
Pauline schreef: WOW Theo.... Noppie eet net zoveel als Joris!  :o
Noppie is ook een grote knul  :biggrin2:
Maar hij weegt nog altijd hetzelfde als 1 jaar geleden, weeg hem 1x per maand en de laatste keer zat ie op 6,75 kg
Laatst gewijzigd door TMG1961 op zo 07 dec 2014, 11:05, 1 keer totaal gewijzigd.
#3035243
Nou ben ik geen econoom, gelukkig maar. Maar ik zou da-kosten een te variabel en onzeker gegeven vinden om mee te nemen in de kiloprijs van het voer, of op voorhand al weg te strepen tegen de variabele kosten die je extra hebt als je vers voert. Een hond die vers eet kan nog net zo goed van alles gaan mankeren omdat nu eenmaal niet alles op het voer is af te wentelen.
Door Martine-Tom
#3035252
MarkK schreef: Inkoopprijzen en het verbruik van je vriezer zijn ook erg variabel :P daarom is het denk ik persoonsgebonden, in mijn geval ben ik dan iets goedkoper uit, dan wel gelijk :)
Nee hoor, je weet toch wat je eigen vriezer gekost heeft en wat stroom je kost, je weet ook wat je aan kosten kwijt bent om je vlees op te halen dus dat kan je voor jezelf allemaal berekenen, als je het dan wil doen moet je het wel goed doen  :P
#3035255
Ik betaal geen 4,06 voor een kg kvv hoor....ik denk dat ik gemiddeld als ik voordelig zou in kopen tussen de 3 en 3,5 per kg betaal, maar aangezien ik ik de laatste tijd wat makkelijk in ponden heb besteld betaal ik meer. Mijn laatste bestelling in kiloverpakking zou zijn 38 kg voor 115 euro is 3,02 gemiddeld per kilo.

Ik wissel wat duurdere en goedkopere merken af.
#3035256
Ik begrijp overigens niet, waarom vis en ei en groenten niet meegenomen worden in de berekening. Vis of vervangers daarvan zijn toch een essentiëeel onderdeer van het menu en zelfs als het tafelresten zijn moeten ze nog steeds gekocht worden. Zeker vis krijg je over het algemeen niet gratis.

Zonder meteen bout over te willen komen krijg ik bij deze berekeningen en de criteria die daarbij aangehaald worden de indruk dat de uitkomst op voorhand bekend is en dat we daar naartoe gaan rekenen.
En als de berekening voor jezelf is, prima natuurlijk, maar zoals ik het nu lees reken je jezelf rijker dan je bent. En ik voorkom nou eenmaal graag teleurstellingen.  :)
Door Lil
#3035260
Ik ben met bard even duur uit als met gemiddelde brok. Idd vriezer kosten, vervoerskosten. ze eten er meer van (350 gram brok tov 1 kg barf). Ik reken ook de groente en ei en visolie erbij. Alles wat je voert moet je rekenen. Ofwel brok is niet zo duur als het lijkt. Er zitten meer kosten aan barf dan je berekend.
#3035273
MarkK schreef: Het zal toch individueel blijven :P mijn vriezertje was gratis, afschrijving is dus 0, kosten voor de stroom weet ik niet precies voor dit vriezertje. Brokken kwamen niet uit de doorsnee winkel maar werden gewoon bezorgd, weliswaar geen bezorgkosten maar in veel gevallen zijn die er wel.

De één koopt duurder in zoals je al zegt en hangt ook af van de lijntjes. Bedankt in ieder geval voor de feedback, maakt de prijs wel realistischer :) toch is het dan min of meer om het even wat je voert terwijl BARF veel gezonder is uiteindelijk lijkt mijn conclusie.
Dat het gezonder is (met een goed menu en acceptabele kwaliteit) dat staat buiten kijf! Maar het is maar net hoe of wat, of het goedkoper is. Voor mij absoluut niet en op dierenarts kosten bespaar ik ook al niet. Maar als ik dan zie dat we ons 2 maanden terug ernstig zorgen maakte over spierverlies bij Oscar en we afgelopen week bij de dierenarts complimenten kregen hoe goed dat bijgetrokken is, dan weet ik wel waar dat door komt! En daar gaat het uiteindelijk om.
#3035276
Martine-Tom schreef: Nee hoor, je weet toch wat je eigen vriezer gekost heeft en wat stroom je kost, je weet ook wat je aan kosten kwijt bent om je vlees op te halen dus dat kan je voor jezelf allemaal berekenen, als je het dan wil doen moet je het wel goed doen  :P
Kosten vriezer 0 :P weet niet of ik de energiekosten van het ding nog ergens kan achterhalen maar ik zal eens kijken :) vlees zal ook elke keer verschillend zijn (afhankelijk van wat er op dat moment beschikbaar is). Ik zal er nog eens voor gaan zitten :P groenten zijn ook niet elke keer hetzelfde. De vis en ei zal ik dan ook meenemen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door