Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door eelke
Brrrrr akelig...vanmiddag op de radio, we staan op nu bij twee loodsen en daar worden nu alle kippen vergast. Pfff...

Ik hoop dat het binnen de perken blijft.

Kun je nu ook geen eieren meer kopen in de supermarkt?

Potver, ik moet nog kipkarkas gaan halen bij de slachterij...
Door Mandarijn
eelke schreef: Kun je nu ook geen eieren meer kopen in de supermarkt?
Nog wel. Wat ik begrijp is dat de eierhandelaren de eieren die ze al verpakt en opgeslagen hebben wel vervoerd mogen worden naar supermarkten. Ze krijgen alleen geen nieuwe eieren binnen om te verpakken.
Maar als de schappen daarna leeg zijn, bestaat de kans dat ze niet direct bijgevuld worden.

Hier een stuk over supermarkten en consumenten:
Het landelijke vervoersverbod voor pluimvee en eieren dat zondag is ingesteld, heeft vooralsnog geen gevolgen voor het aanbod van die producten in de winkels. Dat heeft een woordvoerster van het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL) zondag gezegd.
De supermarkten hebben volgens haar nog genoeg voorraden om de duur van het vervoersverbod (72 uur) te overbruggen. Bron: Eindhovens Dagblad
Laatst gewijzigd door Mandarijn op zo 16 nov 2014, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mandarijn
keetje schreef: Die ophokplicht is ook 72 uur? En daarna dan? Er is gevaar van besmetting door wilde vogels. En zijn die dan na 72 uur niet meer besmettelijik?
Ze beginnen met die 72u.  Waarschijnlijk gaan gebieden die het verst van het besmette bedrijf liggen daarna weer open (tenzij er ergens anders vogelgriep wordt aangetroffen). Dan wordt ook duidelijk of de ophokplicht vervalt in die gebieden.

Ze grijpen nu resoluut in om een uitbraak zoals in 2003 te voorkomen. Toen volgde het ene besmette gebied het andere op doordat er gereden werd met vee, eieren en mest waardoor de besmetting dus door het land ging.
Door keetje
Ja, dat was heel eng. Hier is toen tot de grens van de hei geruimd. De ene kant van de hei was besmet gebied de andere kant nog niet. Was een kwestie van de hei over. Ook een hobbyboer, die echt heel veel prachtige kippies had lopen werd geruimd. Die man is daarna nooit meer aan kippen begonnen, was zijn lust en zijn leven. Wat een gestress was dat. Ik heb geen idee hoe ik mijn kippen binnenhouden kan. Mijn binnenhok is veel te klein. Morgen maar even kijken, anders moeten ze de garage in. Of een zeil spannen over gaaspanelen. Wat een ellende weer.
Door Mandarijn
Dat zeil spannen is voldoende hoor. Hobbyisten hebben een afschermplicht las ik net op de site van het ministerie. Zolang dat zeil zorgt dat je kippen niet in contact kunnen komen met uitwerpselen van wilde vogels is dat voldoende.
Door Lizzy
Die van mij moeten de komende uren maar in de kas. Dus van nachthok moeten ze naar de kas lopen en vanavond weer van de kas naar het nachthok. Ik hoop dat dit geen probleem is, die oversteek van 2 meter..... Getverdemme....
Door Thurin
Gisteren werd in de dierentuin ook alles ineens gevangen en naar de nachtverblijven gebracht...
Op hoop van zegen dat het snel overwaait..... ook Engeland heeft al gevallen van de griep  helaas...zucht daar gaan we weer......
Door doranto
Een van de hanen hier is er blij mee. Hij heeft maar een klein hokje, waar ik hem niet in op wil sluiten. Hij mag nu dus even bij de hennen in het grote hok  :D.
Door Lizzy
Wat heeft het eigenlijk voor zin, dat ophokken, als het vooral wilde vogels zijn die het overbrengen? Die blijven toch gewoon over ons land vliegen, kippen of niet? Wat maakt het dan uit dat mijn kippen opgehokt zijn en de Turkse Tortels in mijn tuin de grootste lol hebben?
Door Urs
Eigenlijk weinig, maar de variant die gevonden is , kan besmettelijk zijn voor mensen bij veelvuldig intensief contact met besmette vogels. De kippen zijn denk ik vatbaarder dan mensen, daarom misschien? Omdat  t n zoönose is.

En om gezeik te voorkomen door de pluimveehouders t.o.v. de hobbyisten?

Wij hadden juist verzonnen om de kipjes de hele tuin te geven, feestje gaat even niet door.
Laatst gewijzigd door Urs op ma 17 nov 2014, 08:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Hope
Wij zouden donderdag vier dagen praktijk hebben in oudewater met paarden uit het hele land. Ik voel vier dagen vrij aankomen.  :-\

Arme kippen. Vergast worden lijkt me geen fijne dood.
Door doranto
Lizzy schreef: Wat heeft het eigenlijk voor zin, dat ophokken, als het vooral wilde vogels zijn die het overbrengen? Die blijven toch gewoon over ons land vliegen, kippen of niet? Wat maakt het dan uit dat mijn kippen opgehokt zijn en de Turkse Tortels in mijn tuin de grootste lol hebben?
Ja, die vraag stellen wij ons ook steeds. Volgens ons heeft het zeker voor een paar hobby kipjes geen enkele zin. Maar het zal wel niet mogelijk zijn om uitzonderingen te gaan maken.
Door keetje
Ik snap het ook niet zo, die vogels vliegen over 72 uur ook nog over mijn tuin. Ik heb vanmorgen, na een beetje slapeloze nacht, met een dekzeil en wat gaaspanelen een kleinere  ren in elkaar gefabriceerd en dan moet het maar voor, hopelijk, een paar dagen. Wat een ellende. Heb ik mijn kippies gered uit een kooi, zitten ze er weer in, maargoed, is voor hun eigen bestwil zullen we maar zeggen. Staat wel kek, zo'n mooi trendy blauw zeil in de tuin. Ik blijf dat ding zien in mijn ooghoeken. ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door