Klinkt super!
Huisjes aan het plafond zijn inderdaad ook heel fijn. Ik heb ook een touw om in de klimmen, er zijn naar het schijnt gerbils die dat erg graag doen, maar de mijne snappen het nog niet....

Ja, hier zijn de plateau's van glas en permantent tegen de wand gekit. Als ze van hout waren waren ze binnen het jaar verdwenen en als het staande zouden zijn, worden ze waarschijnlijk onderuit gegraven of de poten er vanonder geknaagd

Soms plaats ik een huisje ergens en vind het dan de volgende keer een halve kooi verder terug...
Hamsters zijn inderdaad wel heel anders. Die maken een nest, maar voor de rest blijft het nogal hetzelfde... Die hamsteren wel he. Hoe zie je dan of ze nog voldoende eten hebben? Bij mij vroeger vonden we altijd een berg eten in het nest (in zo'n stom plastieken huisje, weet je wel

) als ze verschoond werden.
Zindelijk waren ze ook wel. Ze gingen altijd in hetzelfde hoekje. Ik denk wel dat het handiger is als je ze zelf laat kiezen en dan jezelf daaraan aanpast ipv zelf te beslissen waar ze zou moeten gaan.
Alleszinds, de gerbils gaan altijd in het zandbadje. Das ook wel handig. Nu maakt zo'n gerbil zowiezo niet veel urine (woestijndieren) en hun strontjes zijn droog en vrijwel geurloos, dus verschoon ik minstens een keer per week het zandbad en zo blijft de kooi eigenlijk zowat eeuwig 'schoon'. Ik heb nog nooit gehad dat ze is gaan stinken. Meestal zeg ik na een maand of 2, ik zal ze verschonen omdat ik de inrichting wat beu ben en veel veranderen en verplaatsen is niet zo handig met zo'n laag van 20cm strooisel... En omdat tegen dan al het strooisel zo fijn geworden is. Ik stop er wekelijks wat vers hooi in, dat ze dan fijn kunnen knagen en zo, maar na 2 maand brengt dat het strooiselniveau zo hoog en is er zoveel meer fijn hooi dan ander strooisel, dat het niet zo mooi meer is. Het strooisel valt ook zo plat als alles stuk geknaagd is. Als het zo hoog komt, gooien ze het ook altijd in het zandbad, en das niet handig. Dat is een plateau op 25cm van de bodem. Vandaar.
Wat er uit het gerbilarium komt, gebruik ik dan nog als bodembedekker bij mijn konijnen. Er is niets mis mee en nog compleet droog...
Ik vind het wel prachtig, dat je zo voor natuurlijke inrichting gaat.
Hier is vrijwel alles van hout (behalve het rad, want dat wil ik niet opgeknaagd hebben...

), en dat vind ik ook wel mooi, maar zo'n natuurlijke inrichting is toch nog heel anders. Echt wel mooi.
Ik zie ook dat er wieltjes onder je bak staan, ga je hem dan telkens ergens anders zetten, of ga je hem overal meenemen? Of is dat gewoon soms handig, maar niet echt de bedoeling om te gebruiken?