Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

CindyMayella schreef: @pearlsofpassion:
Leuk hè, gerbils????? Idd bijna elke dag andere gangen gegraven... Heb ook hamster gehad, maar moet toegeven, gerbils vind ik iets leuker ;)......
Heel leuk!! :-)

Ik heb als kind ook hamsters gehad, maar ik vond het minder leuk dat ze overdag slapen. Dat vind ik aan gerbils wel leuker. En gerbils zijn ook super actief, vind ik ook leuk. Knagen, klimmen, rennen, graven enz...  Ik kan er naar blijven kijken (en de katten ook).
Ik vind ze ook iets mooier...
Maar das echt persoonlijk he, ik ken genoeg mensen die net het tegenovergestelde gevoel hebben en meer voor hamsters zijn. Dus die moeten er ook maar van genieten.  :)
pearlsofpassion schreef: Wat leuk!

Veel succes met wachten!

Doet er mij aan denken dat ik ook dringend nog eens foto's moet uploaden van mijn gerbilmeiden.
Ik verander de inrichting van de kooi elke keer als ik ze uitschoon (hoeft bij gerbils niet zo vaak). Ik heb veel te veel huisjes gekocht om telkens allemaal erin te plaatsen, en ze vinden het wel leuk als je afwisselt.  Gerbils zijn natuurlijk zelf ook erg verbouwend en dus ziet de bak er zowiezo elke dag weer anders uit.  Hamsters hebben dat wel wat minder zeker?

Jouw meisje zal er dan zeker wel vaak uit mogen om op schoot te zitten, als ze zo handtam is? Mag ze ook rondlopen, of vind je dat niet veilig?
Hier staat ook nog niet alles in de kooi hoor, nog een hoop anderen dingen liggen om mee af te wisselen  ;)
Ze zijn minder in verbouwen idd, maar kunnen ook grote nesten maken soms hoor je over nesten die de halven kooi in beslag nemen  :biggrin2:

Ja ze mag zeker elke dag er uit om lekker te knuffelen  :smitten:
Ik wil ook gaan clikkertrainen, heb al een paar hindernissen voor hamster behendigheid gemaakt  :biggrin2:

Over vrij los lopen zit ik nog te twijfelen, ik denk in de eersten instantie een ren waar ze elke dag in mag.
Maar aangezien haar kooi best groot is zal de ren zeker de halven huiskamer in beslag gaan nemen wil het leuk zijn voor haar  ::) :biggrin2:
Als ze volwassen is wil ik haar waarschijnlijke wel los laten lopen in de huiskamer, maar daar moet nog eerst wel een hoop aan gebeuren voor het veilig is.
[quote="Nynke"]
Leuk !!! wat een lief beestje !!  Wat ik niet zie is de waterbak of -fles ?  :P
[/quote]

Hè ze is er nog niet  :P
Waterflesje staat nog buiten de kooi, wil nog iets verzinnen om die een beetje te camoufleren  ;)

[quote="Borke"]
Wat leuk, nog nooit eentje gezien, maar wat een schatje!
Waanzinnig wat een fraai verblijf, ik wist niet dat zoiets bestond, zelf gemaakt?
[/quote]

Nee de kooi is zelf gekocht  :biggrin2:

[quote="pearlsofpassion"]
Heel leuk!! :-)

Ik heb als kind ook hamsters gehad, maar ik vond het minder leuk dat ze overdag slapen. Dat vind ik aan gerbils wel leuker. En gerbils zijn ook super actief, vind ik ook leuk. Knagen, klimmen, rennen, graven enz...  Ik kan er naar blijven kijken (en de katten ook).
Ik vind ze ook iets mooier...
Maar das echt persoonlijk he, ik ken genoeg mensen die net het tegenovergestelde gevoel hebben en meer voor hamsters zijn. Dus die moeten er ook maar van genieten.  :)

[/quote]

Ik ben zelf ook een beetje een hamster  :crazy2:
Ik wou heel graag een beestje wat ook wakker was als vriendlief en puppenkind liggen te snurken  :P :biggrin2:
[quote="jasmijn"]
Hè ze is er nog niet  :P
Waterflesje staat nog buiten de kooi, wil nog iets verzinnen om die een beetje te camoufleren  ;)

Nee de kooi is zelf gekocht  :biggrin2:

Ik ben zelf ook een beetje een hamster  :crazy2:
Ik wou heel graag een beestje wat ook wakker was als vriendlief en puppenkind liggen te snurken  :P :biggrin2:
[/quote]

;D

Ja, dan is deze zeer geschikt.  :biggrin2:
Mijn hamsters waren nooit erg tam, beten in je vingers en zo.  Dat heb je bij gerbils bijna nooit, dus dat was veilig, maar ze worden bij mij niet graag opgepakt. De bak is ook zo groot, dat het niet echt nodig is, en om te knuffelen heb ik andere dieren, dus laat ik hen maar zitten.  Ze zijn wel nieuwsgierig, komen altijd kijken als ik wat aan het doen ben en nemen eten uit je handen aan, dus dat vind ik al prima.
Maar ik kan me helemaal voorstellen dat het super is om zo'n beestje bij je op schoot te nemen.  Hier moet ik ook te veel opletten want ze zijn vliegensvlug en de katten zouden ze wel lusten...  :-X
Kleintje heeft al eens durven happen...

Hoe ga je het drinkflesje in de bak plaatsen? Weet je dat al?
Knagen hamster die ook stuk, of valt dat nogal mee?
Ik ben nogal creatief uit de hoek moeten komen om ervoor te zorgen dat het flesje 1: hangt in een glazen bak, en 2: niet kapot geknaagd kan worden.
Hamsters zijn toch ook erge klimmers, heb je bewust geen plateau's in je bak? Of zaten die er gewoon niet in?
Want anders weet ik wel waar je die kan bestellen op maat om zelf in je bak te kitten.  Kan wel zijn dat je er even op moet wachten...  ::)
Vroeger heb ik ook hamsters uit de dierenwinkel gehad, daar duurden het meestal een half jaar bij voor ze tam waren.
Maar dat komt om dat die dieren uit de broodfok komen, dus meestal waren die nog nooit op gepakt of aan geraakt voor ik ze kreeg.

Dat is ook de reden waarom ik voor een hobby fokker heb gekozen, die kijken heel goed naar het karakter van de dieren naast natuurlijke de gezondheid en het uiterlijke ;)

De hamsters die ze had zitten waren echt verschrikkelijke tam, we waren in de middag gegaan dus ze waren niet wakker.
Ze kon ze zo uit hun nestje halen zonder ze ook maar iets deden, dat hoefden ik bij mijn vroeger hamsters niet te proberen  :-X

Ik heb wel een paar ideeën voor het drink flesje, ik heb al een paar maanden op internet zitten kijken naar hoe anderen mensen met een natuurlijke inrichting dat hebben gedaan . 

Er zatten geen Plato's bij maar heb er al 1 gemaakt van hout en ga er nog meer maken en kopen om af te wisselen.
Hamsters zijn over het algemeen niet echt slopers dus dat scheelt heel erg, als je zorgt dat er dingen liggen waar ze op mogen knagen en die lekker zijn dan je inrichting blijven ze er over het algemeen wel van af  ;) :biggrin2:
Ook wil ik wat dingen aan het dak hangen waar ze in kan klimmen, ik wil het vaak gaan afwissen zo dat het leuk blijft.
Als ik haar zindelijke krijg hoef ik de kooi maar 1 keer per maand te verschonen, maar ik denk dat ik toch wel 1 keer per week iets ga veranderen in de kooi zo dat ze elke keer iets nieuwes heeft  8)
Klinkt super!

Huisjes aan het plafond zijn inderdaad ook heel fijn.  Ik heb ook een touw om in de klimmen, er zijn naar het schijnt gerbils die dat erg graag doen, maar de mijne snappen het nog niet....  :-[
Ja, hier zijn de plateau's van glas en permantent tegen de wand gekit.  Als ze van hout waren waren ze binnen het jaar verdwenen en als het staande zouden zijn, worden ze waarschijnlijk onderuit gegraven of de poten er vanonder geknaagd  ::)
Soms plaats ik een huisje ergens en vind het dan de volgende keer een halve kooi verder terug...  :P

Hamsters zijn inderdaad wel heel anders. Die maken een nest, maar voor de rest blijft het nogal hetzelfde...  Die hamsteren wel he.  Hoe zie je dan of ze nog voldoende eten hebben?  Bij mij vroeger vonden we altijd een berg eten in het nest (in zo'n stom plastieken huisje, weet je wel  :-X) als ze verschoond werden.
Zindelijk waren ze ook wel.  Ze gingen altijd in hetzelfde hoekje.  Ik denk wel dat het handiger is als je ze zelf laat kiezen en dan jezelf daaraan aanpast ipv zelf te beslissen waar ze zou moeten gaan. 

Alleszinds, de gerbils gaan altijd in het zandbadje.  Das ook wel handig.  Nu maakt zo'n gerbil zowiezo niet veel urine (woestijndieren) en hun strontjes zijn droog en vrijwel geurloos, dus verschoon ik minstens een keer per week het zandbad en zo blijft de kooi eigenlijk zowat eeuwig 'schoon'.  Ik heb nog nooit gehad dat ze is gaan stinken.  Meestal zeg ik na een maand of 2, ik zal ze verschonen omdat ik de inrichting wat beu ben en veel veranderen en verplaatsen is niet zo handig met zo'n laag van 20cm strooisel... En omdat tegen dan al het strooisel zo fijn geworden is.  Ik stop er wekelijks wat vers hooi in, dat ze dan fijn kunnen knagen en zo, maar na 2 maand brengt dat het strooiselniveau zo hoog en is er zoveel meer fijn hooi dan ander strooisel, dat het niet zo mooi meer is. Het strooisel valt ook zo plat als alles stuk geknaagd is.  Als het zo hoog komt, gooien ze het ook altijd in het zandbad, en das niet handig. Dat is een plateau op 25cm van de bodem.  Vandaar.
Wat er uit het gerbilarium komt, gebruik ik dan nog als bodembedekker bij mijn konijnen. Er is niets mis mee en nog compleet droog...

Ik vind het wel prachtig, dat je zo voor natuurlijke inrichting gaat.
Hier is vrijwel alles van hout (behalve het rad, want dat wil ik niet opgeknaagd hebben...  :P), en dat vind ik ook wel mooi, maar zo'n natuurlijke inrichting is toch nog heel anders.  Echt wel mooi.
Ik zie ook dat er wieltjes onder je bak staan, ga je hem dan telkens ergens anders zetten, of ga je hem overal meenemen? Of is dat gewoon soms handig, maar niet echt de bedoeling om te gebruiken?
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 16 sep 2014, 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Voor de kleinen knaagdier liefhebber die ook een natuurlijke inrichting willen maken, hier heb ik mijn inspraratie vandaan  :biggrin2:
http://hamstergehege.blogspot.nl/search/label/M

Bij deze kooi zie je heel goed hoe ik mijn drinkflesje ook wil neer zetten, op foto 7.
http://hamstergehege.blogspot.nl/2011/03/118x50-fur-campbell-carrasco.html

@pearlsofpassoin,

Ja hij staat op wielen, net zo als bijna alles in mijn huis  :biggrin2:
Vind ik makkelijke met schoonmaken.
De wielen kwamen bij de kooi en als je ze op de rem zet dan kan je de kooi ook echt niet meer bewegen, dus ze gaat niet de helen tijd heen en weer rijden  ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door