Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door robbiekomvoor
hannabelgje schreef: +1
Lekker laten broeden. Dat is de natuur. Gaat vanzelf weer over. Zelf geef ik er de voorkeur aan om dan wat broedeitjes eronder te leggen. Dan zijn ze na drie weken zeker klaar. Afbeelding
In een bench zetten zonder bodem valt bij mij onder niet zo vriendelijk voor de kipjes. Afbeelding

Tja,meningen verschillen.
Een hen zo maar laten broeden vind ik niet dier vriendelijk...
Als ik mijn hen op haar nest laat zitten,komt ze er uit zich zelf niet meer af.
Door Nynke
ik zou, zodat Betty haar eitje kwijt kan, in elk geval de kleintjes elke dag een uur buiten zetten en Betty binnen. Verder hielp het bij mij altijd uiteindelijk wel om de broedse dames zo vaak mogelijk per dag, een paar dagen lang, zo ver mogelijk van het nachthok weg te zetten zodat ze de hele tuin door moesten lopen. Dan ga ik ze meteen wat lekkers te eten als ze onderweg waren.
Door pearlsofpassion
Hier bleven de kippen gerust 2-3 maand broeden.  Ik heb er eens eentje uitgesloten uit het hok in de hoop dat het over ging, maar dan maakten ze natuurlijk een nest in het gras.  Later vond ik haar op minstens 24! eieren.  En ze zat er nog, dag en nacht.
Die at gelukkig nog (was ooit uitgehongerd geweest en toen heb ik haar gepikt), want ik had er ook eentje die gewoon stopte met eten als ze broeds werd.  Zelfs apart halen om te eten, deed niets uit. Die haalde ik de keer erna dus meteen uit de ren en meestal was het na een paar uur al voorbij met broeden. 

Kipjes bij zetten is inderdaad niet eenvoudig. Maar ik zou wel nooit 1 kipje dat helemaal anders is dan de anderen, zo laten wonen.  Ik zou ook altijd zorgen dat er minstens 2 van elk soort temperament zijn.
Ik heb al eerder gemerkt dat ze anders onrust in de groep komt en eentje uitgesloten wordt.
Door kiara
robbiekomvoor schreef: [/b]

Als een van mijn hennen broeds zijn,doe ik haar in een bench,na 2 dagen doe ik het deurtje open en is ze absoluut niet broeds meer :)
ga toch maar nu jouw mening proberen ,ze is nu echt niet leuk meer,jaagt de andere twee weg ook als ze los lopen,jaagt de kat over de schutting  :o en de kleine chi heeft het ook moeten bekopen,kortom rotkip  >:(
heb nu grote katten vervoers bench gepakt eten/water erin en haar in de schuur daar ingezet,kan geen stok in,heb even niks anders
nou dacht ik dat zo s,avonds te doen en overdag los in de tuin met uiteraard nacht/broedhok dicht
maar hoelang moet je dit volhouden?
Door robbiekomvoor
kiara schreef: ga toch maar nu jouw mening proberen ,ze is nu echt niet leuk meer,jaagt de andere twee weg ook als ze los lopen,jaagt de kat over de schutting  :o en de kleine chi heeft het ook moeten bekopen,kortom rotkip  >:(
heb nu grote katten vervoers bench gepakt eten/water erin en haar in de schuur daar ingezet,kan geen stok in,heb even niks anders
nou dacht ik dat zo s,avonds te doen en overdag los in de tuin met uiteraard nacht/broedhok dicht
maar hoelang moet je dit volhouden?
De bedoeling is dat ze geen plekje mag hebben om te broeden,vandaar een bench zonder bodem,er moet lucht onder zijn.
Als je hen flink broeds is,gaat ze waarschijnlijk gewoon door met broeden...
Door chelsey
Wij hebben 2 Amrock hennen die nog nooit broeds geweest zijn, maar ons Rhode island red hennen wisselen elkaar nu af.
Tijdens ons 3w op reis zijn bleef Marie heel de tijd op haar nest en daarna vielen haar pluimen uit en was ze vermagerd. Zij behoort dus tot de hennen die amper eten tijdens de broedsheid  ::)
Nu is het de beurt aan Antoinette  :-X Het probleem is dat ze de andere hennen nu wegjaagt en wij dus minder eitjes krijgen.
Ik zet haar wel uit het hok en dan gaat ze eten maar hoe het anders aan te pakken weet ik niet.
Misschien inderdaad de bench in.
Door robbiekomvoor
chelsey schreef: Wij hebben 2 Amrock hennen die nog nooit broeds geweest zijn, maar ons Rhode island red hennen wisselen elkaar nu af.
Tijdens ons 3w op reis zijn bleef Marie heel de tijd op haar nest en daarna vielen haar pluimen uit en was ze vermagerd. Zij behoort dus tot de hennen die amper eten tijdens de broedsheid  ::)
Nu is het de beurt aan Antoinette  :-X Het probleem is dat ze de andere hennen nu wegjaagt en wij dus minder eitjes krijgen.
Ik zet haar wel uit het hok en dan gaat ze eten maar hoe het anders aan te pakken weet ik niet.
Misschien inderdaad de bench in.
Amrocks worden niet vaak broeds,gelukkig maar.
Mijn orpington Marleen zal zich letterlijk dood broeden als ik niet in zou grijpen.
In het begin vond ik het dood zielig,maar een kip past zich vrij snel aan,na een dag of 2,3,is het leed weer geleden en is er niets meer aan de hand ;)
Door eelke
Hier ging er een paar keer per dag ff een bezem onder de kippenkont en hop naar buiten! Steeds wel een protest maar ze gaan dan toch eten en scharrelen en na een paar dagen volhouden waren ze er wel weer klaar mee.
Door kiara
robbiekomvoor schreef: De bedoeling is dat ze geen plekje mag hebben om te broeden,vandaar een bench zonder bodem,er moet lucht onder zijn.
Als je hen flink broeds is,gaat ze waarschijnlijk gewoon door met broeden...
Ik heb geen bench zonder bodem
Alleen zo katte reismand dus wel kale bodem
Door kiara
robbiekomvoor schreef: Amrocks worden niet vaak broeds,gelukkig maar.
Mijn orpington Marleen zal zich letterlijk dood broeden als ik niet in zou grijpen.
In het begin vond ik het dood zielig,maar een kip past zich vrij snel aan,na een dag of 2,3,is het leed weer geleden en is er niets meer aan de hand ;)
Dit iscern wyandot de andere 2 cochins
Ik dacht dus wat ik al zei s'avonds in katten bench en overdag los in tuin met nacht/ broedhok dicht
Of zal ik het hele hok dicht doen dus ook de ren
En de andere 2,dan ook los of in de ren laten?
Ze eet wel
Door pearlsofpassion
eelke schreef: Hier ging er een paar keer per dag ff een bezem onder de kippenkont en hop naar buiten! Steeds wel een protest maar ze gaan dan toch eten en scharrelen en na een paar dagen volhouden waren ze er wel weer klaar mee.
Wauw! Heb jij gemakkelijke kippen!!  :o
Dat houden ze hier ook ook gerust 2 maanden vol. Zelfs overdag het hok uit zetten en 's nachts binnen laten maar dan eens het goed donker was op stok zetten hielp niets.  Ze kropen zelfs in het donker terug op de nest  ::) En Madame die niet wou eten, deed dat dus zelfs niet als ik er haar met haar snavel ingeduwd zou hebben. Niets buiten gaan en scharrelen.  Heel boos kijken, haar veren opzetten, 2 tellen wachten en terug op de nest kruipen.
Maar haar van haar vriendinnetjes scheiden en op het weitje ernaast zetten, dat was de druppel. Dan probeerde ze zo hard terug te komen. De andere broedse kip stond dan aan de andere kant van de draad net zo hard te proberen.  En na 2 uur zwaar van haar oren maken en proberen bij elkaar te komen, was broeds zijn wel het laatste in haar gedachten. 
Maar dan had ik weer geluk dat die twee zo aan elkaar gehecht waren ( ze zaten natuurlijk al weken samen op de nest).  Anders heb je een kip die op haar gemak op een andere plek een nestje maakt...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 06 sep 2014, 09:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door robbiekomvoor
pearlsofpassion schreef: Wauw! Heb jij gemakkelijke kippen!!  :o
Dat houden ze hier ook ook gerust 2 maanden vol. Zelfs overdag het hok uit zetten en 's nachts binnen laten maar dan eens het goed donker was op stok zetten hielp niets.  Ze kropen zelfs in het donker terug op de nest  ::) En Madame die niet wou eten, deed dat dus zelfs niet als ik er haar met haar snavel ingeduwd zou hebben. Niets buiten gaan en scharrelen.  Heel boos kijken, haar veren opzetten, 2 tellen wachten en terug op de nest kruipen.
Maar haar van haar vriendinnetjes scheiden en op het weitje ernaast zetten, dat was de druppel. Dan probeerde ze zo hard terug te komen. De andere broedse kip stond dan aan de andere kant van de draad net zo hard te proberen.  En na 2 uur zwaar van haar oren maken en proberen bij elkaar te komen, was broeds zijn wel het laatste in haar gedachten. 
Maar dan had ik weer geluk dat die twee zo aan elkaar gehecht waren ( ze zaten natuurlijk al weken samen op de nest).  Anders heb je een kip die op haar gemak op een andere plek een nestje maakt...
Ik vind het nog al wat om je hennen een paar maanden te laten broeden,Marleen was na 2 dagen op haar nest al behoorlijk stijf en het lopen ging al wat moeilijker,zou niet graag willen weten hoe ze er na 2 maanden aan toe zou zijn...
Door robbiekomvoor
kiara schreef: Dit iscern wyandot de andere 2 cochins
Ik dacht dus wat ik al zei s'avonds in katten bench en overdag los in tuin met nacht/ broedhok dicht
Of zal ik het hele hok dicht doen dus ook de ren
En de andere 2,dan ook los of in de ren laten?
Ze eet wel
Nee,je moet je hen er niet uithalen,gewoon een dag of 2,3,in de bench laten.
De andere twee kun je natuurlijk gewoon laten lopen.
Door Angelique
robbiekomvoor schreef: Ik vind het nog al wat om je hennen een paar maanden te laten broeden,Marleen was na 2 dagen op haar nest al behoorlijk stijf en het lopen ging al wat moeilijker,zou niet graag willen weten hoe ze er na 2 maanden aan toe zou zijn...
Maar komt die er dan helemaal niet vanaf?  Hier zijn het dus netjes 21 dagen broedsters...als ik er een ei onder leg, maar die komen nog altijd wel 2 x per dag van dat nest af om te eten en te drinken. Vandaar dat ik na tig nutteloze pogingen ze broedsaf te maken maar daarmee gestopt ben, want ze gaan er hier niet dood aan en als ik ze telkens onderbrak dan bleven ze veel langer broeds.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door