Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

nova schreef: heb je al eens aan spiritus gedacht? daar zit ook alcohol in al is het geen 70%

Mijn DA ontsmet de behandeltafel met spiritus, na elk dier wat erop gezeten heeft  ;)
Hm spiritus,nee daar had ik nog niet aan gedacht,zou een goedkope oplossing kunnen zijn....
robbiekomvoor schreef: Daar vertrouw ik eerlijk gezegd niet zo op,het mag van mij best heel chemisch zijn,als het maar de bacterieen dood maakt.
Toch is het waar. :)
Onlangs was het nog op tv, daar werd het vergeleken met o.a. chloor en nog wat chemische spullen. De azijnoplossing kwam als beste uit de bus. :)
Alle bacteriën, m.a.w. steriel maken gaat nooit lukken met je aanrecht of de vloer of je handen. En dat wil je ook niet. ;)
nova schreef: heb je al eens aan spiritus gedacht? daar zit ook alcohol in al is het geen 70%

Mijn DA ontsmet de behandeltafel met spiritus, na elk dier wat erop gezeten heeft  ;)
Dan doet die da het toch niet helemaal zoals het hoort. Een da hoort te weten dat een alcohol percentage van 85% te snel vervliegt en daardoor niet goed zijn werk als ontsmettingsmiddel kan doen. Zo wie zo is het "ontsmetten"van een spreekkamer tafel en direct daarna een dier erop een wassen neus, net als het met alcohol afnemen van de huid voor het aanprikken van de huid.

Er wordt trouwens gewaarschuwd om alcohol niet meer te sprayen omdat men een zeer groot vermoeden heeft dat bij regelmatige inademing van de verneveling van alcohol kanker kan ontstaan. Het onderzoek is nog niet afgerond maar de men wil niet het risico nemen omdat er nu wel al aanwijzingen voor zijn.
Bovenstaande ruim een jaar geleden op een nascholing gehoord en direct zijn bij ons in de kliniek alle spray flacons de vuilnisbak in gekieperd. 
monster schreef: Vroeger op een laboratorium gewerkt, waar bloedonderzoek werd gedaan. Altijd schoonmaken met alcohol 70 %
Ik werkte ook in een laboratorium waar met bloed en bloedcellen gewerkt werd, maar wij maakten eerst schoon met een sopje (dettol) en daarna werd pas ontsmet met 70% alcohol.
Alcohol maakt wel cellen dood, maar maakt het oppervlak niet schoon. Dus als er bloed oid geknoeid is, eerst poetsen, daarna pas ontsmetten.  ;)
robbiekomvoor schreef: Waarom niet?
Brandgevaar, het blijft spiritus, en mijn hele keuken stinkt dan naar spiritus, vind ik echt niks. :biggrin2:

Gewoon goed schoonmaken: aanrecht nat maken,  afwasmiddel (puur) en met een borstel erover - met ramentrekker sop weghalen en met een schone vochtige doek afnemen -- azijn erover, laten intrekken en met schone doek of keukenpapier afnemen. Niet chemisch, niet gevaarlijk en de azijnlucht is zo weg. :)
Laatst gewijzigd door Ruisje op ma 01 sep 2014, 23:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Nadia schreef: Nee hoor. Schoon kan schoon lijken. Maar in werkelijkheid heb je de bacteriën een lekkere warme douche gegeven :)

Belangrijk ook is dat je schone doeken gebruikt. En afwisselt met  reinigingsmiddel. Bacteriën raken resistent tegen constant hetzelfde.
Ik krijg hier een beetje kriebels van, haha! Ik gebruik altijd de gele Dettol spray en een schuursponsje wat ik goed uitspoel en de dag erna weer gebruik. Daarna gaat het in de was. Vaatdoek is wel altijd een 'propere'.  :o :biggrin2: :-[

Wat kan er eigenlijk zoal gebeuren als het niet schoon-schoon is?

Hebben jullie voor het barfen dan allemaal apart materiaal zoals bestek, doeken, producten, bakjes en zakjes,...? 
Waarom kriebels? Je doet het haast hetzelfde als ik.
Niet schoon-schoon kun je best goed ziek worden. Als ik mijn boterham smeer wil ik deze wel eens op het aanrecht leggen. Of iets anders wat direct met eten in contact komt. Dan wil ik dit niet op een bacterie broedplaats leggen.
Dus mijn aanrecht moet altijd uber schoon zijn

Ik gebruik gewoon dezelfde spullen voor barf als mijn eigen eten. Want alles wat ik voor de honden koop zou ik ook zelf kunnen eten.
Heb alleen een apart mes. Omdat ik deze wel eens wil mishandelen.
Nu ik dit gelezen heb ga ik toch maar braaf elke dag een nieuw sponsje pakken...
En misschien om de andere dag met alcohol reinigen. Wij barfen nog maar op beginnerslevel dus qua viezigheid valt dat best mee. Heb meer gedoe met sommige KVV (fazant bv.  :-X).

Waar kopen jullie die alcohol 70%? Ik vind alleen maar van die kleine flesjes. Of doe je daar lang genoeg mee?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door