Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Borke
#2974616
El_Kato schreef: Als iemand dat echt wil heeft diegene mijn zegen - maar dan ook niet aankomen als je ziek bent en wel gebruik wilt maken van alle voorzieningen waar we met zijn alle belasting voor betalen. Dat is dan ook onderdeel van het los van de wereld wonen en leven.
Ik denk dat het niet kan.
Ik denk dat als mensen oud en ziek worden, er toch gebruik van voorzieningen gemaakt wordt waar nooit iets aan is bijgedragen.

Als mensen echt op hun eigen land blijven en daar creperen willen, dan gaan ze voor mij hun gang maar.
Ik denk echter dat het niet realistisch is, maar wellicht ligt zoiets heel anders in een land als Canada, daar kan ik niet over oordelen.

Ik zou het wel mooi vinden als het zou kunnen.
Ik zou het dan ook wel willen als ik wist hoe,
Werd ik oud en ziek, dan wilde ik zelfdoding op een zelfgekozen moment.
Een alternatief heb je dan ain mijn ogen niet.
Wat op zich wel bizar is als de medische wetenschap een optie zou hebben... maar misschien is dat dan de tol die je moet betalen?

Als we deze discussie lang genoeg voeren - dan wordt het vanzelf zondag  8)
Door kakocavi
#2974620
In Nederland is zoiets sowieso onmogelijk. Alle natuur hier wordt gecontroleerd en bijgehouden, en elke vierkante meter is eigendom van iemand of van een organisatie.

In Alaska of Canada kan het wel. Maar wil je het ook echt? Het idee klinkt heerlijk, stressloos en romantisch, maar de werkelijkheid kan erg tegenvallen. Stel dat je oogst een keer tegenvalt en je hebt geen voedsel meer in de winter. Of je vee wordt aangevallen door wolven. Zelf jagen worst moeilijk zonder vuurwapens en munitie, en voordat je genoeg ervaring hebt met pijl en boog of vallen zetten ben je al een heel eind verder. Vervoer heb je niet, alles moet lopend en je kunt makkelijk verdwalen. En een vuur maken in de winter is ook niet zo simpel. En als je je been breekt of longontsteking krijgt heb je een dik probleem. Niet voor niets hebben we ooit een samenleving bedacht met sociale voorzieningen en belasting enzo, en niet voor niets werden mensen voor die tijd niet oud.

Dus, heerlijke theorie, in de praktijk zou ik liever niet zo ver gaan. Ik zou dan lekker in een bos willen wonen in the middle of nowhere met een klein dorpje in de buurt. En dan mijn voedsel zelf verbouwen en jagen, en mocht er wat mis gaan dan ben ik tenminste niet helemaal verloren. Misschien g/w/l en een auto, lijkt me prettig, maar dat kost geld en dan zou ik alsnog moeten werken.
Door Borke
#2974628
kakocavi schreef: In Alaska of Canada kan het wel. Maar wil je het ook echt? Het idee klinkt heerlijk, stressloos en romantisch, maar de werkelijkheid kan erg tegenvallen. Stel dat je oogst een keer tegenvalt en je hebt geen voedsel meer in de winter. Of je vee wordt aangevallen door wolven.
Dat heet natuurlijke selectie en dan ga je gewoon jong dood... je crepeert van de honger of je wordt opgegeten, dat is dan een keuze die je maakt bij de keuze voor zo'n leven.
Je kiest voor de lusten, maar ook voor de lasten van die vrijheid.
Gebruikersavatar
Door Irta
#2974638
Leuke discussie :)
Ik denk eigenlijk dat je op een heel groot stuk land veel meer eten kunt vinden dan je miss zou verwachten. Er zijn nog best wat wilde planten die eetbaar zijn, je moet alleen natuurlijk wel weten welke dat zijn. Hetzelfde geldt voor bv insecten, eieren, noten, vissen, klein wild etc. Dus dan kom je al een heel eind. Eea is natuurlijk wel afhankelijk van waar dat stuk land ligt. In de woestijn zal het natuurlijk al weer veel moeilijker zijn bv. En ik neem aan dat je wel dieren mag houden? Dat scheelt natuurlijk al enorm. Er zitten uiteraard ook nadelen aan, maar die heb je altijd, ook in de maatschappij. Ik zie er het probleem iig niet van, als mensen daar nou gelukkig van worden is dat toch prachtig voor ze?

In NL geheel afgezonderd leven lijkt me vrij lastig :biggrin2: maar er zijn best plekken op de wereld waar dat wel zou kunnen. En ik denk zomaar dat de meeste mensen die dat gaan doen echt totaal geen behoefte hebben om naar een regulier ziekenhuis te gaan hoor, mocht ze iets overkomen. Net als eten is er in de natuur bovendien ook medicatie te vinden. Natuurlijk niet voor alles en ook hier moet je dan wel weten wat waarvoor gebruikt kan worden en hoe dan.

En al zal het ook vast wel eens gebeuren dat mensen er te makkelijk over denken voordat ze zo'n stap nemen denk ik dat de meesten zich in de maatschappij (en alle instituties die daar bij horen) totaal niet thuis voelen en naar een meer natuurlijk leven verlangen. En daar kan ik me best iets bij voorstellen. Maar miss heb ik dat ook wel helemaal mis, kan natuurlijk ook :biggrin2:
Laatst gewijzigd door Irta op do 14 aug 2014, 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Door kakocavi
#2974678
Borke schreef: Dat heet natuurlijke selectie en dan ga je gewoon jong dood... je crepeert van de honger of je wordt opgegeten, dat is dan een keuze die je maakt bij de keuze voor zo'n leven.
Je kiest voor de lusten, maar ook voor de lasten van die vrijheid.
Nee, dat heet pech. Natuurlijke selectie is iets anders. En ik kies dus niet voor zo'n leven, dat staat verderop in mijn post. Ik zou kiezen voor een mix van vrijheid en veiligheid. En dat mag ik. Als anderen a la Into the Wild (goede film) in hun eentje in Alaska willen leven en dan na een paar maanden doodgaan vanwege een giftig besje houden jij en ik ze niet tegen. Ik zeg alleen dat het een geromantiseerd idee is dat vaak erg tegenvalt.
Door miik
#2974679
In Alaska was het gebruikelijk dat als de oudjes een "last" werden dat ze er zelf voor kozen om de nacht buiten te blijven (zelfdoding). Ik geloof niet dat dat nog op die manier gebeurd.
Maar daar waar ik in Canada was werden dat soort keuzes wel gemaakt. Ik ben bij een bevalling geweest die enorm zwaar was en lang duurde (humaan), maar daar kwam geen hulp... ook wetende dat het uren zou duren voor er een arts zou zijn als je zou bellen).
En een koe die we hadden met bevallings problemen wordt gekeken of die te helpen is- niet ? - dan werd de koe doodgeschoten, kalf eruit, kalf aan de fles en de koe de vriezer in en weer een paar maanden eten. Je gaat andere keuzes maken, omdat een aantal opties er gewoon niet zijn (zoals bv een dierenarts bellen om vragen om langs te komen).
Door hannabelgje
#2974692
Nee ik vind niet dat het mag. Dan mogen ze van mij als ieder ander een eigen stuk grond kopen en niet krijgen. Wat ze daar daarna op doen moeten ze zelf weten. Maar ook vind ik dat ze net als ieder ander gewoon belasting moeten betalen over dat stuk grond.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#2974694
Op het moment dat de keuze 100% is, dan mag het van mij. Waarom niet, als jij dat wil moet je dat vooral doen.

Maar dan wel 100%. Niet 10 jaar lang zo leven en nergens aan bijdragen en dan opeens gebruik willen maken van de zorg ofzo. En ik denk dat het daarop meestal strand, want als men ziek wordt, of hele grote tegenslagen krijgt, dan is het wel heel lastig om bij je keuze te blijven.
Door steff
#2974712
Mag het? Moet het mogen? Niet in Belgie in elk geval. Maar wellicht ook niet in andere west europese landen. Daarom ben ik ook destijds naar estland gaan wonen. 10 jaar geleden wou ik zo gaan leven. Ik was realistisch genoeg om te beseffen dat zomaar ergens in het bos leven nergens mag, je zou al vrij snel weggebonjourd worden door de landeigenaar die ook de staat kan zijn. Dus grond kopen is de enige mogelijkheid. Estland was interessant omdat je daar (nog steeds) heel goedkoop grond kunt kopen. 1000-2000 euro/hectare. Voor 1000 extra heb je er ook nog een oud houten huis op waar je na wat knutselen kun in gaan wonen, meestal ook een waterput en genoeg bomen voor brandhout en het maken van allerlei materialen. Landbelasting is te verwaarlozen. 10 euro/ hectare/jaar.
Om daar zo'n leven te starten moet je een klein start kapitaaltje hebben, met 10000 euro kom je al een heel eind. Maar 100 % zelfvoorziendend leven is wat mij betreft onmogelijk. Je zult altijd een kleine hoeveelheid geld nodig hebben al is het maar om munitie, zaden, en andere zaken te kunnen kopen. Wil je ook nog naar het ziekenhuis kunnen op een eerlijke manier dan zul je ook bijdragen moeten betalen. Om dit geld bijeen te verdienen was mijn plan om sledetochten aan te bieden aan westse toersiten. Voor de rest zou ik jagen, zelf beestjes houden, groententuin, enz. Maar het is een beetje uit de hand gelopen  :) al snel was ik een geus bedrijf aan het runnen en was ik IN de maatschappij meer dan ooit. Soms als de bureaucratie me te veel wordt denk ik er wel eens over na om het opnieuw te proberen, maar ja....nu zijn we met z'n tweeen.  :)
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2974713
Ik vind het prima. Zo lang je een ander niet tot last bent ga je je goddelijke gang maar. Zeker op grote, uitgestrekte gebieden in Canada, Alaska, ect. Maar kom dan niet piepen als je zorg nodig hebt en die niet kunt betalen. Of als je oud word en niet meer voor jezelf kunt zorgen.

100% zelfvoorzienend leven word een beetje lastig in onze huidige maatschappij, maar aangezien er nog steeds af en toe stammen in het amazone gebied worden ontdekt die nog nooit de buitenwereld hebben gezien, kan het technisch gezien dus wel nog steeds.
Door steff
#2974715
Els&Flow schreef: Ik vind het prima. Zo lang je een ander niet tot last bent ga je je goddelijke gang maar. Zeker op grote, uitgestrekte gebieden in Canada, Alaska, ect. Maar kom dan niet piepen als je zorg nodig hebt en die niet kunt betalen. Of als je oud word en niet meer voor jezelf kunt zorgen.

100% zelfvoorzienend leven word een beetje lastig in onze huidige maatschappij, maar aangezien er nog steeds af en toe stammen in het amazone gebied worden ontdekt die nog nooit de buitenwereld hebben gezien, kan het technisch gezien dus wel nog steeds.
....tot ze gevonden worden :-)
Gebruikersavatar
Door Els&Flow
#2974717
Precies en dan gaat het mis. Dan komen ze in aanraking met westerse ziektes als de griep, maar veelal ook met onze moderne gewoontes. Wij staan al zo ver van de natuur af, dat overleven in de wildernis een hele klus gaat worden, zo niet onmogelijk zal zijn voor de westerse mens.
Door steff
#2974727
Els&Flow schreef: Precies en dan gaat het mis. Dan komen ze in aanraking met westerse ziektes als de griep, maar veelal ook met onze moderne gewoontes. Wij staan al zo ver van de natuur af, dat overleven in de wildernis een hele klus gaat worden, zo niet onmogelijk zal zijn voor de westerse mens.
ik zie het wat somberder, het klopt wat je zegt maar ze worden vooral weggejaagd want de grote boskap bedrijven hadden gepland om daar bos te kappen omdat wij zo nodig die teak houten tuinmeubelen nodig hebben
Door steff
#2974730
Irta schreef: Dat niet alleen, ze zullen ook in huizen ondergebracht worden en aan "het systeem" meedoen, net als de rest vd wereld...
.....gedwongen worden om.....en de westerling dan verbaasd zijn dat ze alcohol verslaafd worden, een uitkering blijven trekken, enz.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door