Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door -Saskia-
miik schreef: Ok, ik heb officieel besloten dat ik ga sparen voor een airco  >:(
Ik kan echt super slecht tegen het weer... maar voor mezelf vind ik dat ik niet moet zeuren- maar ik merk dat ook mn honden er last van hebben, en dan vooral Mickey mn oudje heeft het zwaar...

Dus ik ben benieuwd, wie heeft er een airco ?
Wat voor eentje en bevalt die ?
Waar moet ik op letten ?
In jouw geval, zou ik afwegen of de tijdsinvestering (van het sparen) en de financiële investering niet beter (sneller) resultaat geven als je het zou investering in korte(re) termijn-oplossingen. Hoeveel dagen hebben we werkelijk last van dit weer? Hoeveel tijd moet je sparen om een airco te kunnen aanschaffen? Hoeveel minder ideale, maar snellere oplossingen kun je verzinnen die binnen een korter tijdsbestek een soortgelijke (of kleinere, maar in ieder geval minder langdurige) investering vereisen?

Just my two cents.  ;)
Door Mieke L.
-Saskia- schreef: Oké, ik geef toe. Wat warrige zinnen. Ben ik nog te volgen?

Geen airco, hè? Dat maakt me wat warrig. Morgen beter.  :biggrin2:
Heel goed te volgen, maar ik heb hier ook geen airco dus dat scheelt misschien.
Door K&D
Aansluitend; is het een investering in je eigen huis waar je voorlopig nog niet weg wilt? Of ben je van plan binnen een paar jaar te verkassen. Dat speelt ook zeker mee. ;)
Door Martine-Tom
-Saskia- schreef: In jouw geval, zou ik afwegen of de tijdsinvestering (van het sparen) en de financiële investering niet beter (sneller) resultaat geven als je het zou investering in korte(re) termijn-oplossingen. Hoeveel dagen hebben we werkelijk last van dit weer? Hoeveel tijd moet je sparen om een airco te kunnen aanschaffen? Hoeveel minder ideale, maar snellere oplossingen kun je verzinnen die binnen een korter tijdsbestek een soortgelijke (of kleinere, maar in ieder geval minder langdurige) investering vereisen?

Just my two cents.  ;)
Dat dus...hoeveel dagen is het nu zo warm dat je hem echt nodig hebt en dat een ventilator (of 2  :biggrin2:) niet voldoen?
Ja het was warm maar ik heb nu pas 2 nachten de ventilator aan gehad en hoewel het vandaag niet echt nodig is staat ie nu ook aan. Gewoon omdat het kan  :biggrin2:
Ik zou gewoon 2 ventilators aanschaffen, 1 voor de hondjes en 1 voor jezelf, veul goedkoper en voor die paar dagen prima.
Door Borke
In ons vorige huis hadden we airco en hier hebben we het in andere meer duurzame oplossingen gezocht.
Dat vind ik toch comfortabeler en er mooier uitzien en op langer termijn (door minder energieverruik) lijkt het me ook voordeliger.
Het warmste wat we nu gehad hebben op de slaapkamer 's nachts is 25 graden.

Mobiele airco: veel lawaai en relatief weinig koeling.
Split unit airco on de slaapkamer: gedoe met installeren (je moet of heel handig zijn of iemand inhuren), plaatsen van motor verfraait het huis niet (mag het als je eventueel huurt), lawaai is veel minder dan mobiele airco en ziet er beter uit.

Met handig luchten kan je al heel veel bereiken.
Is het buiten warmer dan binnen dan alles potdicht en zoveel mogelijk ook gordijnen/luxaflex, zonwering etc gebruiken.
Is het buiten koeler dan aan de schaduwkant alles open en krachtige ventilatoren op volle toeren naar buiten laten blazen vlak voor deur of raam.
Dan zuig je de warme lucht het huis uit en je blaast die smerige vliegen die naar binnen willen komen ook weg.

Ik zweer bij mijn Dyson torenventilator: ziet er goed uit, makkelijk schoon te maken, geen stofnest, verplaatst enorm veel lucht en voor mij heel belangrijk: is veel stiller dan andere ventilatoren.
Duurder dan andere ventilatoren, maar goedkoper dan een goede airco!

Verder hebben wij (het dak moest toch vervangen) het nieuwe dak 7 cm laten isoleren, kunststof kozijnen met dubbel glas, rolluiken of zonneschermen voor de ramen.
Dit huis ligt pal op de zon en is een hoekhuis met plat dak, net als ons vorige huis. In het vorige huis hadden we ook zonneschermen, toch is het hier koeler  8)

Dus in de geest van Saskia redenerend zou ik zeggen: koop nu een Dyson torenventilator  :biggrin2:
Door sella
In een huurhuis ben je gewoon veel beperkter.
Wij hebben dan nu de ramen met temperzon bewerkt en dat scheelt best veel.
Maar ik heb toch de airco aan voor het vocht.
Ik heb het behoorlijk benauwd, en dat helpt gewoon heel veel om beter te kunnen ademen.
We hebben het hele huis ook al vol staan met vochtvreters.
Door Ike
Zoals Astrid schrijft verstandig ventileren is heel belangrijk om t zo koel mogelijk te houden binnen!
Wij hebben een mobile airco gehad (Zibro) maar vorig jaar verkocht, werd niet goed van de herrie  :-\
Heb nu een plafond ventilator in de slaapkamer en op meerdere plekken rolluiken aan de buitenkant, super!!!
Op de eerste twee standen hoor je de ventilator niet,
op de laagste stand voel je constant een heerlijk briesje over je heen, stand twee iets harder,
heb ik afgelopen nacht gebruikt, stand drie gebruik ik alleen als ik niet in bed lig  :P
ik ben er super blij mee!
Er zit zelfs afstandsbediening bij, handig.
Meer dan met die mobiele airco  ;)
Door dinky89
Grote voordeel van airco vind ik dat het vocht uit de lucht haalt waardoor het veel koeler voelt. Qua temperatuur krijgt onze mobiele airco het niet veel kouder maar gevoelstemperatuur wel.
Grote nadeel is dat hij enorm lawaai maakt ;-)

Wij hebben er aantal jaar terug volgens mij iets van 300 euro voor betaald.

Ik hoop dat de vve hier volgende zomer inderdaad de kozijnen gaat vervangen. Krijgen dan kunststof kozijnen. Hoop dan ook dat er HR++ glas in komt, isoleert beter dan normaal glas en houdt niet alleen warmte buiten maar ook de kou ;-)
manlief heeft nachtdiensten en met de slaapkamer op zolder is het zelfs in het voorjaar op een zonnige dag bloed heet,dus de airco is echt noodzakelijk.
voor beneden heb ik geen airco nodig,gewoon heel vroeg en heel laat ramen en deuren open en de rest van de dag alles potdicht houden en ventilatoren aan.
Door Kinnie
Nee hier geen airco... Ik vind inderdaad wat Saskia zegt, een grote investering voor die enkele keer dat hij echt nodig is.
Wat ik nu doe, en dat werkt ook, is de ventilator aan en ik zet voor de ventilator een bevroren fles water.
Door marnou
Helaas kan ik het met goed ventileren, rolluiken en ventilatoren met en zonder flessen koud of bevroren water, het niet koel genoeg krijgen. Ook al gebuikt ik de airco niet zo veel en is het niet energievriendelijk en ook niet goedkoop, ik vind het de investering meer dan waard. Maar dat zal voor iedereen anders zijn.
Laatst gewijzigd door marnou op zo 20 jul 2014, 18:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door miik
-Saskia- schreef: In jouw geval, zou ik afwegen of de tijdsinvestering (van het sparen) en de financiële investering niet beter (sneller) resultaat geven als je het zou investering in korte(re) termijn-oplossingen. Hoeveel dagen hebben we werkelijk last van dit weer? Hoeveel tijd moet je sparen om een airco te kunnen aanschaffen? Hoeveel minder ideale, maar snellere oplossingen kun je verzinnen die binnen een korter tijdsbestek een soortgelijke (of kleinere, maar in ieder geval minder langdurige) investering vereisen?

Just my two cents.  ;)
Ja hoor, ik snap je helemaal ! Want dat is natuurlijk hoe ik het de afgelopen jaren ook heb gedaan, want dit is niet iets van alleen deze zomer ;)
En ik ben niet iemand die zomaar een hoop geld uitgeeft, wil er altijd eerst 100x over nadenken, dus daarom vind ik dit topic heel handig... Zoals deze, ik wist niet eens dat het bestond en ik vind dit toch wel heel erg interessant:
fransbulletje schreef: Wij hebben hier een mastercooler van http://www.aircoanders.nl
Het is eigenlijk een ventilator gevuld met water en dat werkt echt heerlijk in huis.
Om goed te kunnen werken moeten ramen en deuren geopend blijven en hoe warmer het buiten is hoe beter hij binnen koelt.
Van een airco krijg ik hoofdpijn en je moet alles dichthouden dat vind ik niet lekker.
Lijkt me handig dat de honden en katten gewoon naar buiten kunnen als ze zouden.
Ach we denken er nog even over ;)
Door Kaio
Ja de mobiele airco herriebak hebben we voor een paar tientjes van mp. Ik geef toe zelf een paar dagen per jaar kan ik me aardig ergeren aan de herriebak eerlijk gezegd
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door