Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zhiva
Hm, en toch snap ik Nadia wel hoor. Idd, staffords zijn daar nu eenmaal iets volhardender in zeg maar  ::)
En ik denk dat 'vreemden' cq bezoek toch iets minder onder de indruk zijn van een opdringerige Tom dan van een opdringerige Kain  ;)
Door Nadia
Ja daar ben ik zelf bij. Maar helaas is een "nee Kain mag dat niet meer" niet voldoende.
De eerste keren toegelaten omdat het nog hanteerbaar was. Ik merkte er niks van. Toen ik het begon te merken wat van gezegd. Maar het is zoooo snel gebeurd toch effect plakje kaas oid geven. Ach deze ene keer kan geen kwaad etc. heb heel vaak moeten preken. Maar het kwam niet door. Uiteindelijk is het dus zover gekomen dat Kain tijdens hun bezoek in de keuken achter een hek zit. En dat ze toestemming moeten vragen om hem te aaien. Nee niet leuk. Maar als mijn regels keer op keer werden genegeerd. Dan moet je wat. En je hebt geen idee hoe snel negatief gedrag word beloond. Kain springt op schoot. Ik gebaar hem eraf. Maar als hij direct word geaaid dan ben ik dus al te laat. En Kain is daar dus heel gevoelig voor.

Dus het is niet zo simpel als het lijkt. Helaas.
Door Martine-Tom
zhiva schreef: Hm, en toch snap ik Nadia wel hoor. Idd, staffords zijn daar nu eenmaal iets volhardender in zeg maar  ::)
En ik denk dat 'vreemden' cq bezoek toch iets minder onder de indruk zijn van een opdringerige Tom dan van een opdringerige Kain  ;)
Ja dat begrijp ik, maar als je dat weet kan je toch ook eerder ingrijpen, dat bedoel ik, als je een hond hebt waarvan je weet dat die strikte regels nodig hebt is het aan de baas om die te geven en ook aan de baas om dat aan derden duidelijk te maken. En ik snap wel dat dat lastig is (ik vind het ook lastig dus daarom laat ik het maar gebeuren...vooral omdat TOm er niet zoveel last vanheeft verder) maar als je zelf met de hond moet leven, en zelf het gedrag er weer uit moet trainen, en je weet vooraf dat je hond er niet mee om kan gaan is het ook aan jou als baas om dat voorkomen dat dat gebeurd...
Denk ook dat het voor derden duidelijker is als je dan gelijk zegt dat het niet mag en het nooit toe laat als om dat later weer terug te draaien (nieuwe kennissen mogen tom ook niks meer geven bijvoorbeeld) dus ook uit dat oogpunt is het handiger lijkt mij.
Door Nadia
Als ik had geweten dat dit zo lastig zou worden dan had het idd nooit gemogen. Maar wat ik al zei. Dan verbied ik iets. En word het toch gedaan. Of het word niet gedaan maar Kain krijgt wel positieve aandacht voor het bedelen.. Zoiets sluipt erin. En als het kaasje erin zit ben ik vet te laat. Bij Kain hoeft zoiets maar 2x te gebeuren en ik heb een probleem. Dat is bij alles. Ik Kain bij Kain 0.0 de teugels laten vieren. Of hij neemt het ervan.
Het is gewoon lastig. Opa houd gewoon heel veel van Kain en ziet er geen kwaad in. Hij weet dat het niet mag. Maar och deze keer.. Of Kain bedeld niet en word geroepen. Want hij is nu zo braaf. En al voor ik in kan grijpen zit het er al in. Dus Kain gaat nog maar weinig mee. En zit bij ons in de keuken. Alwaar Kain er weinig moeite mee heeft. Vind schoonpapa dat echt niet leuk. Maar dat is dan maar helaas. Wij moeten met Kain leven. En als Kain weer zijn oude ik is. Dan kunnen we weer eens kijken voor wat meer vrijheid. Schoonpapa snapt het probleem nu wel. Ofja hij respecteert nu de regels/grenzen.
Door dinky89
Tja, zoals Nadia al aangeeft heeft ze geprobeerd om het bezoek regels bij te brengen. Maar wanneer deze niets daarmee doen en het 'slechte' gedrag belonen dan sta je als baasje toch machteloos....

Maar dat de oppaspoes in het oppashuis op bed mag is natuurlijk wel anders dan dat hij dat thuis dan ook gelijk wil omdat het toch andere omgeving is.
Bij Nadia gaat het juist om de thuisomgeving.

Ach, eerste keer dat schoonmoeder hier kwam oppassen hebben we haar ook moeten instrueren dat Dinky niet allemaal kaas en leverworst mocht eten. Vond ze niet leuk omdat ze Dinky wilde verwennen. Voordeel was dat ze het om medische redenen uit haar hoofd moest laten, Dinky had toen blaasgruis en dus speciaal dieet (nee, toen kende ik barfplaats nog niet).
Toen ik haar bij later oppassen vertelde dat Dinky haar vlees in de vriezer lag kreeg ik te horen: goh wat luxe! Vers vlees geven ziet ze dus als verwennen (al krijgt ze ook lading snoepjes erbij :P)
Daarna moet Dinky altijd beetje 'afkicken' van het dagelijks snoepjes krijgen maar dat is na een weekje wel weer goed ;)
Door Martine-Tom
Nadia schreef: Ohh enne.. 'Vooraf' wist ik niet dat Kain hier niet mee om kon gaan ;) dat Heb ik moeten ervaren :(
Dat lijkt met het lastigste punt  :-\
Ik snap het wel hoor, Tom is allergisch voor graan en oma die koekjes voert is dus ook niet handig, maar ja oma is 94 altijd honden gehad, deden het er altijd prima op dus onzin dat Tom dat niet mag...breng ze dat maar eens aan het verstand  :-\
Dus nu neem ik gewoon blokjes kaas mee of boterhamworst ofzo en leg dat ik hapklare brokken naast oma. Ook liever niet hoor, maar krijg het er bij haar toch niet meer uit dus dan maar iets waar ie iig niet ziek van word.

Ik heb er ook wel van geleerd, zie nu ook gedrag wat ik liever niet zou zien, gelukkig niet in een mate dat het echt problemen geeft, maar mijn huidige insteek is wel "mijn hond, mijn regels" wat bij nieuwe mensen prima gaat...maar mensen afleren en zeggen dat ik het niet wil dat ze hem iets geven (eten danwel aandacht) dat is lastiger.

Tom is onlangs wezen logeren bij een vriendin die strenger is dan ik...dat was wel handig, een aantal dingen was ie spontaan afgeleerd  :biggrin2:
Door Fenixjuh
Bezoek opvoeden is vaak een stuk lastiger dan je hond opvoeden  :biggrin2:

Vervelend dat Kain overal op reageert. Het enige wat ik Jacy echt niet afgeleerd krijg is tegen vrouwen van middelbare leeftijd (mijn moeder en schoonmoeders) op springen. Vreemden laat hij gelukkig met rust. Thuis is het makkelijker, waar jullie Kain in de keuken opsluiten, zeg ik gewoon dat de hond even 'weg' moet, meestal in zijn bench, gewoon even 'afkoelen'.
En hondjes proberen nou eenmaal graag uit. Jacy mag in de weekenden wel eens op bed, maar niet in de slaapkamer  :uglystupid2:  Tijdje terug ging hij steeds in de slaapkamer liggen, paar keer voor op zijn kop gegeven, maar blijkbaar niet erg genoeg. Uiteindelijk was ik het zat, aan zijn nekvel meegesleurd tot over de drempel de slaapkamer uit, gaat nu alweer week of 4 goed.
Door renate1985
Ik snap nadia ook wel. Een stafford is natuurlijk heel anders als een kitten. Onze kaine is net zo als nadia haar kane.
Heel koppig en als hij 1x zijn zin heeft gekregen krijg je dat er niet uit.
Ik kijk altijd naar de dieren die hier zijn. Onze logee hond houden we strikt dezelfde regels aan als ze thuis heeft omdat ze anders thuis gedrag vertoont die niet wenselijk is voor de baas.

Mijn ouders zitten beide altijd thuis. Het is voor Ginger dus al wennen dat wij moeten werken en niet steeds thuis zijn. Daarom mocht hij ook de eerste nacht bij ons slapen. Alles is al vreemd, wij zijn overdag werken ( ik niet hele dagen), hij heeft last van groeipijn en ook wat verhoging dus hij voelt zich al niet helemaal lekker. Dan kan een beetje verwennen geen kwaad.
Hij gedraagt zich hier tot nu toe nog voorbeeldig. Nergens in gebeten of nagels in gezet, niet op dingen klommen die niet mogen. Vanavond slaapt hij op zijn eigen kamer. Alleen wij sluiten hem niet op in zijn bench maar hij mag los op de kamer lopen omdat hij daar niks kapot kan maken. De bench staat er zodat hij zijn eigen vertrouwde plekje heeft.
Door koekje
Hier weet Sien ook bij wie ze een poging doet om te schooien en bij wie niet. Ik moet er wel bijzeggen dat dat vanzelf stopt. Sien is namelijk het type van een vinger aangeboden worden en de hele hand nemen  :biggrin2:
Door Martine-Tom
koekje schreef: Hier weet Sien ook bij wie ze een poging doet om te schooien en bij wie niet. Ik moet er wel bijzeggen dat dat vanzelf stopt. Sien is namelijk het type van een vinger aangeboden worden en de hele hand nemen  :biggrin2:
:biggrin2:
Door Kaela
Hier mag er best wel eens iets anders dan anders, maar pas na toestemming van mij. En ik ben er héél duidelijk in, als je iets doet waarvan ik heb gezegd dat ik het niet hebben wil, kun je vertrekken. Hier geen hond achter het hek, maar visite de deur uit. En ik heb dat nog nooit in de praktijk hoeven brengen, want ik geloof dat iedereen wel door heeft dat ik het meen.
En voordat ik heel onaardig lijk: er mag best wel eens wat, dus men vraagt het gewoon en krijgt dan een ja of nee. En de meesten snappen gelijk wel dat je bij Oscar niet zomaar wat kan doen en de rest snapt het na vriendelijke uitleg wel. En ach, als een vriendin hem dan een keer een hamburger mag voeren bij de mac, dan ben ik nog best flexibel toch  ;D

Verwennen van andermans dieren doe ik ook graag, maar wel binnen de grenzen die kunnen. De hond van mijn ouders mocht bij ons op de bank, thuis niet. Wist hij precies! En toen het bij ons niet meer mocht, heel gemeen, omdat Oscar het ook niet mag, snapte hij dat ook heel snel. Dus sommige dieren zijn er flexibel genoeg voor. Maar ik doe niets waar hondje of baas last van hebben of krijgen, dat is een beetje verwennerij niet waard.

En een katje in je bed laten logeren is 1 ding, ik denk dat ik mijn huidige logés toch maar buiten laat  ;D
Door hannabelgje
Als ik bij de buren binnen kom dan is de hond blij, de katten komen een snoepje halen en ook de ratjes hangen in de tralies voor iets lekkers. Maar ik verwen ze verder nooit hoor.
Door Lil
Ervaring met beiden: verwennen mag, ze weten het verschil toch wel en absoluut niet doen, want je bent weer 100 jaar training kwijt. Heel afhankelijk van het dier en van de oppas even goed. Daarom vind ik dat afspraken heel duidelijk moeten zijn en je elkaar moet vertrouwen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door