Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door charmed
Ik heb een sheltie gehad met een zeldzame ouderdoms tumor (Pheochromocytoom = tumor van het bijniermerg) Ik was toen in een noodsituatie in utrecht terechtgekomen, dat zou normaal niet mijn kliniek zijn, maar in nood pak je alles aan. Savannah was uitgedroogd door fouten van andere dierenartsen. In Utrecht werd ze na 4 dagen ontslagen en ze hadden een uitslag. Ze wilden meteen een vervolgafspraak als voorbereiding op een hele zware operatie. Ik heb die afspraak thuis afgezegd, zo ver wilde ik niet gaan. Ze zou na de operatie nog ongeveer een jaar kunnen leven, de operatie was loodzwaar. En daarna nog maar een jaar te leven. Ik heb gekozen om haar zo lang mogelijk als ze nog een "goed" bestaan had, verder te laten zonder operatie. Ik heb wel Iberogast ingezet (omdat ze door de tumor toch veel spijsverteringsproblemen had), dat werkte heel goed, Normaal zet je dat in als kuur, zij heeft het gewoon 2 jaar gehad. Ze is aan heel iets anders overleden, zo'n 2 jaar later.  Ben achteraf nog steeds blij dat ik haar niet heb laten opereren. Ze is 14 jaar geworden (en de tumor had ze ws. al vrij jong, want ze had die klachten al heel lang) Er was nog geen dierenarts eerder geweest die daar aan gedacht had.
Door Lizzy
Nou, laat ik het zo zeggen, stel dat Biscuit d'r histiocytoom een mastocytoom zou zijn geweest, dan was dat niet goed operatief weg te halen geweest. En zouden wij absoluut naar een kankercentrum voor dieren zijn gegaan om bestraling te bespreken. Ze is nog maar 4 jaar!

Zou de uitkomst zijn geweest "met 17 bestralingen een hele dikke kans dat ze nog zeker 5 jaar leeft en zonder heeft ze nog 4 maanden": zouden wij dat hebben gedaan. Zonder enige twijfel. En dan weet ik dat we ook geen garantie krijgen, maar voor ons zou dat de poging waard zijn geweest. Moet ik er wel bij zeggen dat ze van de behandeling echt niet teveel last mag hebben. Anders stoppen we daar alsnog mee.

Zouden ze hebben gezegd "zonder bestraling 6 maanden en met bestraling 12 maanden", zouden we tot mijn verschrikkelijkste verdriet hebben gekozen om haar niet te laten bestralen.

Maar dat bedoel ik te zeggen met "ik ben niet anti". Ik zou zelf ieder geval op zich bekijken. En als de kansen echt enorm zijn en de behandeling is acceptabel voor mens en dier en het dier is jong, dan zeg ik niet direct nee. Maar dan zeg ik er ook wel weer bij dat bij een hond van 9+ jaar ik dus zoiets niet meer overweeg.
Door charmed
Ik denk idd dat het heel wat uit maakt hoe jong/oud ze zijn, welk soort tumor en wat de levensverwachting is.
Door vl1411
ik denk dat je meer moet afvragen of je je hond er nog gelukkig is

ik heb met mn vorige hond is een situatie gezeten dat mocht zij beter worden zij niet meer als normaal hond kon functioneren
dat was een mechel van 1.5 jaar
ik vind dat als ze zo jong zijn dat ze moeten rennen en zwemmen enz..
als dat niet kan tja..... dan mag ze wel oud worden maar ik denk niet gelukkig
en ondanks dat ik het nog steeds heel erg vind is dat op dat moment het aller eerlijkst wat je je kameraadje mag geven
ookal was ze nog maar 1.5
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door