Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Alleen thuis is alleen thuis.
Bewegen is eigenlijk alles wat buiten de tuinpoort gebeurd. In de winter spelen we nog wel eens binnen, maar dat telt niet mee, terwijl als we buiten op het grasveldje spelen, dat wel wordt meegeteld. Dat is ook echt intensiever, vaak frisbeeën maar ook wel eens met de werpstok apporteren.
Door pike
Alleen is in mijn ogen wanneer ze thuis zijn en geen mens in huis is. De honden zien dat denk ik niet helemaal zo. Onze slaapkamer is beneden, deuren staan altijd open. Als we 's ochtends opstaan worden we niet begroet. We zijn immers niet weggeweest, ze waren niet alleen. Maar we hebben ook een tijdje boven geslapen toen de boel geschilderd werd. De honden lopen geen trappen en komen nooit boven. Toen werden we ineens enthousiast begroet in de ochtend, stonden ze te dansen onderaan de trap. Dus, als we wel in huis zijn maar ze kunnen er niet bij zijn ze in hun ogen alleen. Sommige mensen zeggen ze zijn toch niet alleen, ze zijn met zijn drieën. Maar het maakt niet uit dat ze met zijn drieën zijn, ze voelen zich met zijn drieën alleen  ::)

Spelen in huis of in de tuin, halve of hele dag in de tuin, dat is bij mij geen beweging. Nou ja, natuurlijk bewegen ze bij een spelletje en in de tuin rennen ze af en toe eens langs het hek, maar het telt niet mee bij mij. Een tijdje in de tuin zal dus nooit een wandeling vervangen.
Uren in een kennel stoppen is voor mij ook hetzelfde als uren alleen in huis laten.
Door kira
Alleen is volgens tante P en grote beer en Foppe als er geen mensen in huis zijn. Volgens kleine beer is alleen als ik niet in gezichtsveld ben. Die is ook alleen als er oppas in huis is.

Bewegen is volgens grote beer ook het heen en weer bewegen van je benen als je slaapt, het bewegen van je hoofd als je je omdraait en het op en neer lopen van de ene koele tegel naar de andere. De meest optimale en voldoening gevende beweging is in de optiek van grote beer het heen en weer bewegen van je kaken terwijl er tussen de kaken een groot stuk botwerk is of het heen en weer bewegen van de tong bij het uitlikken van een bak met lekkernijen.

Kleine beer verstaat onder beweging enkel zwemmen. Wandelen en zeker wandelen over trottoir of asfalt is in haar ogen een zinloze tijdsbesteding die niet leidt tot enige voldoening.

Foppe vindt beweging alles waarbij hij buiten het huis is.

Tante P gaat ervan uit dat bewegen is dat je met de baas naar buiten bent, maar ze wordt er snel moe van en net als grote beer haalt ze veel voldoening uit het aan de waterkant kijken naar een zwemmende kleine beer waarbij ze dan zelf een paar keer een apport op wil halen, niet te vaak, dan wordt je moe.
Door Lil
Wel leuk om te lezen dat er zoals ik verwacht had meerdere visies zijn. Ik heb tot nu toe honden gehad die alleen vinden als je niet bij de baas kunt. Ongeacht of die baas er wel is, er niet bij kunnen of niet zien of horen is alleen vinden ze. Wil niet zeggen dat ze soms kiezen in een andere ruimte te zijn, maar dat is vrije keuze met de mogelijkheid nog altijd bij mij te kunnen komen. Beweging moet essentieel zijn vinden ze. Blokje om in het dorp om te plassen is afgeschaft. Vinden ze ronduit vervelend. Wandelen en sporten is gaaf. Trainen is gaaf, maar als het stilstaan is vindt ik het geen beweging. Wat de buurhond doet neurotisch kleine rondjes door kleine tuin lopen, vindt ik dus gelijk aan dierentuindieren neurotisch en geen beweging ( eerder gebrek eraan). Maar hoorde dat velen dat toch beweging vinden.

Leuk om dat allemaal te horen/ lezen.
Alleen zijn is hier ook als er geen mensen op het adres zijn. Als ik overdag boven ben vindt Zoë dat ze alleen is. Als ik 's nachts boven ben dan is ze niet alleen.
Beweging is spelen in huis en buitenshuis. En wandelen buitenshuis.
Door Ruisje
Alleen is als wij echt het huis uit zijn. Dat zijn ze niet zo vaak en als het langer dan 2 uur is krijgen ze een heerlijk gevulde kong.
's Nachts slapen ze samen op een kussen op de overloop of blijven beneden, maar ze weten achter welke deur wij zijn - ze mogen er in het weekend 's morgens vaak even bij om gezellig wakker te worden ;)

In de tuin (iets ruimer als 10x5) kunnen ze vrij in en uit als de achterdeur openstaat bij goed weer.
Lily speelt ook heel veel in huis en tuin. Met speelgoed is ze uren per dag bezig en beweegt daarbij dus best veel. We hebben ook zo'n speciaal houten denkspel waar Sergi wel voor te porren is, maar Lily dus weer te slim voor is, hahaha.

Maar beweging is ook bij ons uit wandelen, rennen en spelen met andere honden. Gemiddeld zo'n 3 à 4 uur per dag, maar bij regen veel minder -- hebben ze gelukkig allebei een hekel aan. ;)
Door pallas
Alleen is volgens Nox als Ro of Isje niet thuis zijn. Tjerk is een redelijke 2e keus gelukkig.
Didot vind alleen zijn al als ik op de plee zit ::)

Ze mogen mee naar boven en de deur van de slaapkamer is open. Didot slaapt naast het bed en dan doet hij ook nog regelmatig even een check of we wel braaf aan het slapen zijn. :P
Nox slaapt tegenwoordig liever met meer comfort op de enorme hoekbank ( lees: graag op het deel waar ze dus nèt niet mag liggen >:()

Beweging is lekker naast de driewieler, liefst ook nog rennen en spelen met of zonder water. Je neus flink gebruiken en honden vrienden mee. Niet telkens een vaste ronde, want dat vind het baasje ook zo saaaai.
Nox maak je het meest blij met onbekend terrein en Didot met werken. Behendigheid, speuren noem maar op. Helaas is dat bijna niet meer mogelijk voor de baas en wil hij niet met een ander werken.
Bewegen doen we elke dag ongeveer 1,5 uur en daarnaast zijn het plasrondjes bij gebrek aan grote tuin.

Een tuin vinden ze heerlijk, maar daar krijgen ze alleen beweging als de baas speelt. Zo af en toe een robbertje gek doen met elkaar is toch niet hetzelfde vind ik. Vooral je neus lekker laten werken en overal een plasje doen missen ze dan volgens mij.Ook met tuidn zou ik er dus elke dag nog een dik uur op uit trekken met veel beweging. 
Door Kaela
Alleen zijn is voor Oscar als wij meer dan 2 meter bij hem vandaan zijn buiten gezichtsveld, of 5 meter binnen gezichtsveld. Wij = meneer K en ik, alle andere mensen tellen niet. Gelukkig is het wel zo dat als iemand anders bij hem blijft, er geen paniek is mits hij in zijn bench mag zitten, maar leuk is anders.

Beweging is actief iets samen doen. Dat is meestal wandelen, trainen bij de hondenschool (al is dat fysiek niet echt super spannend), speuren of fietsen. Zolang we het niet te vaak doen is een sessie lekker samen bezig in de tuin ook onder de noemer hele leuke bezigheidstherapie, maar echt beweging, nee. En als ik het te vaak doe is het ook niet leuk meer.

Met een andere hond op een beperkt oppervlakte spelen (flinke tuin of omheind veld) is ook beweging. Maar ook daarvoor geld, als het altijd dezelfde hond en altijd dezelfde tuin/veld is, dan wordt het ook saai(er). Dus de kern blijft wel afwisselen.

Elke keer hetzelfde rondje wandelen wordt ook niet gewaardeerd, dus we hebben een paar routes die we afwisselen in de standaard rondjes, al zijn dat er wel flink minder geworden door incidenten.

Ik ga volgende week beginnen met wekelijks hoopers les en dat vind ik super, want dan gaat het ook wel weer echt om bewegen en krijgt Oscar de mogelijkheid weer eens actief bezig te zijn met zijn lijf. Ik hoop dat ie het fysiek aan kan!
Door star
Mijn honden zitten buiten los in de tuin met allemaal een eigen slaapplaats.
Alleen als de dames loops zijn zitten de kennels dicht, verder hebben ze een eigen grasveld tot hun beschikking om evt te rennen en spelen.

Alleen zijn ze dus nooit en hier is altijd iemand in de buurt die ze ook zien aangezien wij een schuifpui hebben.
De honden zoeken ook zelf hun nachthok op als we een tuin feest oid hier hebben.

Bewegen vind ik fysieke inspannning wat hier is, iedere ochtend een uur zo hard mogelijk los of voor de fiets met de fiets mee racen.

Trainen doen we iedere namiddag of avond. Dat zie ik dus niet als bewegen.
Haku vind dat hij alleen is als ik niet in zijn gezichts veld ben, maakt niet uit hoeveel anderen mensen er zijn  ::)
Dus als ik even iets ga halen bij het tankstation terwel haku op de schoot van mijn vriend zit met mijn schoonouders ook in de auto gaat haku heel mooi zingen, ben ik terug kruipt haku zo wat in me van blijdschap  :doh: 
Maar hij is wel heel lief hoor  :biggrin2:

Beweging is wandelen, als een gek door het huis rennen met speeltje of gejat voorwerp en samen trainen binnen of buiten.
Ook volgens haku  8)

Allen volgens mij is als een hond zonder een mens ergens verblijf, mens in huis en hond in tuin is niet alleen als de hond de mens kan zien of horen.
Beweging is volgens mij buiten wandelen of trainen, binnen huis beweging telt niet.
Tuin is alleen beweging als je met je hond aan het trainen bent of zo, niet als de hond in zijn eentje bezich is.
Alleen = als wij niet thuis zijn. 's nachts slapen we allemaal, Sita beneden en wij boven. Ze weet dat wij boven zijn en mocht er iets aan de hand zijn, kan ze altijd bij ons komen. Is misschien 2x gebeurd in 3,5 jaar tijd.
Beweging = wandelen/trainen/speuren. Ik zie bewegen als samen 'iets' doen, ook al is dat iets statisch als gehoorzaamheidstraining. Eigenlijk is bewegen iets waar je moe van wordt, en of dat fysiek of geestelijk is maakt niet uit.
Door Kaela
Oh ja, Oscar slaapt wel alleen beneden. Wij doen als we wakker zijn al ons complete leven aan hem aanpassen (Meneer K is nu altijd thuis bij hem en de zeldzame keren dat hij weg is, ben ik 100% van die keren thuis), de slaapkamer is van ons. Vindt hij ook prima, hij slaapt in zijn bench en het levert hem geen stres op.
Mochten we ooit op een punt komen dat we de verlatingsangst training weer op moeten pakken en hij overdag wel alleen moet zijn, dan vind ik het wel een overweging om hem s nachts bij ons te nemen. Maar dan moet de situatie wel structureel veranderen ten opzichte van nu.
Voor Blacky, ons Boomertje, is alleen zijn al het moment dat ik op de wc zit. Ze gaat ook 9 van de 10 x mee naar de wc, ook zit ze voor de douchedeur te wachten als ik een douche neem. Bewegen is voor haar ieder moment dat ze niet slaapt. Als ik naar boven loop rent ze 3 of 4 x de trap op en neer, waar ik ook naar toe loop, Blacky rent voor me uit, heen en weer. De andere kleintjes vinden het prima als ik de tuin in ga (zelf blijven ze lui liggen) en begroeten me ook niet als ik na een paar uur weer uit de tuin naar binnen kom. Als ik echter even met de auto weg ben geweest word ik begroet alsof ik dagen weg ben geweest.
De grote honden zijn altijd buiten. Het maakt ze niet uit of ik binnen of buiten ben, maar ook voor hun geldt dat als ik met de auto van het terrein af ben geweest dat ze dan alleen zijn. Ook al ben ik maar 10 minuten weggeweest, ik word dan uitbundig begroet. Bewegen doen ze niet in de (5 ha grote) tuin (behalve als er een poes in de tuin komt). Ze liggen te slapen, alleen als er een bootje voorbij komt varen willen ze nog wel eens meerennen. Ik moet met ze wandelen. Ze kunnen op het terrein zwemmen, maar ze gaan alleen het water in als ik er een stok of bal in gooi.
De kleintjes mogen 's nachts mee naar de slaapkamer, maar vaak blijven ze beneden slapen, behalve Blacky natuurlijk, die ligt als eerste in bed.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door